Topic: Huizen voor remigranten in Suriname

Plannen voor remigrantenwoningen Suriname

17 september 2008 - 13:17 / bouw & architectuur

De Rotterdamse woningcorporatie Woonbron heeft vergaande plannen in Suriname minimaal vierhonderd huizen te bouwen. De woningen zijn bedoeld voor Nederlandse Surinamers die willen terugkeren naar hun geboorteland. De bouw moet in 2009 beginnen, de eerste bewoners zouden dan een jaar later hun huis kunnen betrekken.

,,Uit onderzoek is gebleken dat veel Surinamers die in de jaren zeventig naar Nederland zijn gekomen, graag hun oude dag in hun geboorteland willen doorbrengen. Bovendien is de woningnood in Suriname zeer groot. Deze factoren zijn bepalend geweest om onze plannen uit te werken”, aldus een woordvoerder van Woonbron woensdag.

De woonkern moeten verschijnen in het district Commewijne, nabij de hoofdstad Paramaribo. Het merendeel van de huizen zal als koophuis worden aangeboden.

,,Mensen moeten daarvoor bij een Nederlandse bank een lening aangaan. Daar zitten wettelijk gezien nog wel wat haken en ogen aan, maar daar wordt aan gewerkt”, aldus de zegsman. Banken kunnen niet zomaar een hypotheek verstrekken voor vastgoed in het buitenland.

Woonbron werkt bij de uitwerking van de plannen nauw samen met de Rotterdamse stichtingen Faru en Humanitas.

Bron: ANP

Re: Huizen voor remigranten in Suriname

Citaat:
De Rotterdamse woningcorporatie Woonbron heeft vergaande plannen om in Suriname minimaal vierhonderd huizen te bouwen. De woningen zijn bedoeld voor Nederlandse Surinamers die willen terugkeren naar hun geboorteland, meldt het ANP.

,,Uit onderzoek is gebleken dat veel Surinamers die in de jaren zeventig naar Nederland zijn gekomen, graag hun oude dag in hun geboorteland willen doorbrengen. Bovendien is de woningnood in Suriname zeer groot. Deze factoren zijn bepalend geweest om onze plannen uit te werken”, aldus een woordvoerder van Woonbron woensdag.

De bouw moet in 2009 beginnen, de eerste bewoners zouden dan een jaar later hun huis kunnen betrekken. Woonbron werkt bij de uitwerking van de plannen nauw samen met de Rotterdamse stichtingen Faru en Humanitas.
Bron: waterkant.net

Woning cooperatie Woonbron mag nog wel eens goed naar de plannen kijken. Uit het bovenstaande artikel is niet goed af te leiden dat het voornamelijk om koopwoningen gaat. Maar andere bronnen geven duidelijk aan dat het voornamelijk om koopwoningen gaat.

De genoemde doelgroep is de groep Surinamers die in de zeventiger jaren naar Nederland is gekomen en graag hun oude dag in hun geboorteland willen doorbrengen. Nou, op je oude dag nog een nieuwe (Nederlandse) hypotheek afsluiten gaat echt niet lukken en zeker niet voor onroerend goed in het buitenland. En in het geval van een Surinaamse hypotheek betaal je huize hoge rente.

De groep die eventueel wel voor deze woningen in Suriname in aanmerking zou kunnen komen zijn de mensen die in Nederland al een koopwoning hebben en gebruik willen maken van de overwaarde van hun woning. Maar deze groep heeft echt cooperatie Woonbron niet nodig om een huis in Suriname te laten bouwen. Sterker nog, deze groep is beter af zonder.

De groep mensen waar Woonbron zich op lijkt te richten is dus niet de groep Surinaamse huurders waar ze normaal mee te maken hebben. In het artikel wordt nog even terloops de grote woningnood in Suriname genoemd. Dit wordt zeker gedaan om er een sociaal tintje aan te geven terwijl dit er totaal niets mee te maken heeft omdat het hier gaat over een heel ander woonsegment.

Uit bovenstaande kan geconcludeerd worden dat het hier zal gaan om een commercieel project. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de verkoopprijzen zullen zijn. En nog maar niet te spreken over de mate van medewerking aan Surinaamse (overheids) zijde. Kijk maar eens naar de (onrealistische) planning en wanneer de eerste woningen opgeleverd zouden moeten worden. Of misschien nog waarschijnlijker: We horen er niets meer over.

Aansluitend op Jason zijn stuk over het gebruik van de overwaarde van de woningen in Nederland ( Mocht dit project doorgaan) kun je je afvragen of dit Financieel wel aantrekkelijk is. Het gaat immers om je tweede woning, dus zal renteaftrek onmogelijk zijn.
Mocht je alsnog besluiten om de overwaarde toch op te nemen, kun je te maken krijgen met zeer hoge rentes. De rente die je zult moeten betalen voor een huis buiten Nederland op basis van een hypothecaire lening (als het al überhaupt mogelijk is in Nederland een hypotheek los te peuteren voor een huis in Suriname) zal zeer hoog zijn.
Uiteindelijk zit je dus met dubbele lasten, en het is dus dan nog maar de vraag of je deze beide leningen op het einde van de looptijd zult kunnen aflossen ( Afhankelijk natuurlijk van de gekozen constructie)

Het idee van een Joodse Staat in Palestina ontstond in een tijd toen koloniaal bestuur in het nabije oosten en elders nog niet ter discussie stond, zelfs niet door de slachtoffers. Toen dit idee echter op het punt stond gerealiseerd te worden was het verzet tegen buitenlandse interventie en vreemde overheersing een steeds sterker wordende beweging geworden.

Faycel wrote:

Aansluitend op Jason zijn stuk over het gebruik van de overwaarde van de woningen in Nederland ( Mocht dit project doorgaan) kun je je afvragen of dit Financieel wel aantrekkelijk is. Het gaat immers om je tweede woning, dus zal renteaftrek onmogelijk zijn.
Mocht je alsnog besluiten om de overwaarde toch op te nemen, kun je te maken krijgen met zeer hoge rentes. De rente die je zult moeten betalen voor een huis buiten Nederland op basis van een hypothecaire lening (als het al überhaupt mogelijk is in Nederland een hypotheek los te peuteren voor een huis in Suriname) zal zeer hoog zijn.
Uiteindelijk zit je dus met dubbele lasten, en het is dus dan nog maar de vraag of je deze beide leningen op het einde van de looptijd zult kunnen aflossen ( Afhankelijk natuurlijk van de gekozen constructie)

Faycel,
De mogelijkheid die jij hier beschrijft had ik, in grote lijnen, ook voor ogen als een van de scenario's. In de praktijk zou het iets anders kunnen werken dan je beschrijft. Maar dat het financieel onaantrekkelijk lijkt daarin kan ik je volledig gelijk geven. Dan hebben we het hier over het bijlenen op een bestaande hypotheek. Een andere mogelijkheid is om je koopwoning in Nederland te verkopen en om op deze wijze de overwaarde in contanten te verkrijgen. Beide mogelijkheden hebben hun nadelen en ik denk dat niet veel mensen hieraan mee zullen doen. Daarom was mijn achterliggende vraag: Wat is nou precies de bedoeling van Woonbron ? In eerste instantie dacht ik dat ze een (sociaal) huurwoningenproject in Suriname zouden willen opzetten voor de Surinamers en voor remigrerende Surineds die in Nederland ook al (bij hun) huurden. Dat lijkt me wel een aardig idee voor de mensen en tevens een goede ontwikkeling voor Suriname. Maar financieel zou Woonbron blij mogen zijn als zo'n project break-even draait. Winst zal moeilijk te maken zijn maar dat zou dan niet uit mogen maken als je wat aan ontwikkeling wilt doen. Ik denk niet dat Woonbron zo'n project voor ogen heeft maar dat ze helaas op een commercieel project mikken. Maar gezien de afgegeven planning denk ik dat er niet goed of serieus genoeg over nagedacht is bij Woonbron. (Of er ontbreekt informatie voor ons) Dus ik denk nog steeds: We horen er niets meer over.

Ahum,

Wanneer ik tot mijn 65 hier zou blijven, en mijn dan afbetaalde huis verkoop, dan heb ik een paar ton in mijn zak waarmee ik rustig een huis in Sur kan kopen, en nog een of twee ton overhou. Dat geldt voor iedereen die hier een koopwoning heeft. Dus zo moeilijk is dat niet. De aantrekkelijkheid zit hem hierin dat het voor een 65 plusser onaantrekkelijk blijft hier te blijven i.v.m. het pensioen dat ontoereikend is, en de kosten die alsmaar hoger worden. Tegen de tijd dat wij 65 zijn, is de AOW waarschijnlijk helemaal afgeschaft, dan niet drastisch vermindert. Kijk, dan wordt het wel aantrekkelijk om op te breken, en op je laatste centjes in een relatief goedkoper land te vertoeven.

Imagine if you will…
A country where 1% control almost all the wealth and power……
And the other 99% are so brainwashed, they fight vigorously to keep it that way.

6 (edited by Neus 2008-09-22 21:16:41)

Er zijn er ook genoeg die gewoon hun huis in NL verkopen een klein appartmentje huren om toch ingezetene te blijven en elk jaar voor 8 maanden naar hun nieuwe huis in SME gaan. wink

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

D.J. Oeka & Neus,
Hoe moet ik jullie opmerkingen plaatsen in relatie met het plan van woningcorporatie Woonbron ?
Met andere woorden; wie heeft hier Woonbron voor nodig ?

(Dit alles nog even buiten de nadelen van de medische zorg in Suriname waar 65 plussers helaas toch meer van afhankelijk gaan worden.)

Gewoon, wie zin heeft gaat naar de Woonbron. Wie geen zin heeft bouwt zelf. De financiele middelen zijn er wel, ik heb slechts een genoemd, maar er zijn nog meer, de motiven verschillen per persoon.
De een wil wel emigreren, de ander niet.
Tsja, daar kun je niet over discucieren.

Imagine if you will…
And the other 99% are so brainwashed, they fight vigorously to keep it that way.

D.J. Oeka wrote:

Ahum,

Wanneer ik tot mijn 65 hier zou blijven, en mijn dan afbetaalde huis verkoop, dan heb ik een paar ton in mijn zak waarmee ik rustig een huis in Sur kan kopen, en nog een of twee ton overhou. Dat geldt voor iedereen die hier een koopwoning heeft. Dus zo moeilijk is dat niet. De aantrekkelijkheid zit hem hierin dat het voor een 65 plusser onaantrekkelijk blijft hier te blijven i.v.m. het pensioen dat ontoereikend is, en de kosten die alsmaar hoger worden. Tegen de tijd dat wij 65 zijn, is de AOW waarschijnlijk helemaal afgeschaft, dan niet drastisch vermindert. Kijk, dan wordt het wel aantrekkelijk om op te breken, en op je laatste centjes in een relatief goedkoper land te vertoeven.

Ik hoop dan wel voor je dat er dan een verdrag tussen Nederland en Suriname is ter voorkoming van dubbele belastingheffing, en dat de medische zorg in Suriname op een niveau is dat je niet meer terug naar Nederland hoeft te komen op het moment dat je getroffen wordt door een ziekte die in Suriname niet goed te behandelen is.
Voor de huidige groep Suri-expats zijn dit 2 grote obstakels gebleken om hun verblijf in Suriname voort te zetten na hun pensionering/vervroegde uitdiensttreding. Velen die de route kozen van verkoop huis, met de overwaarde een huis in Suriname kopen, zijn onverrichter zake teruggekeerd naar Nederland. Vervelende was dat het huis in Suriname bij verkoop niet zoveel opbracht en dat de huizenprijzen in Nederland exorbitant waren gestegen. Een Financieel debacle voor vele betrokkenen.

Ook moet je je afvragen of deze route voor de huidige huizenbezitters nog wel mogelijk is. Teveel mensen gebruiken de overwaarde periodiek ter verbetering van hun huis ( Lees, keuken, badkamer, vloerverwarming etc etc). Tegen de tijd dat hun huis zal worden verkocht, kunnen ze voor een aardige verassing komen te staan. Zeker als de aflossing gekoppeld is aan een beleggingsconstructie die onvoldoende op heeft geleverd.  Kan zijn dat je dan net quitte speelt, of zelfs verlies moet nemen op je oude dag.

Ik zeg niet dat dit scenario op jouw van toepassing is, maar wel een scenario waar veel surinamers rekening mee moeten houden.

Het idee van een Joodse Staat in Palestina ontstond in een tijd toen koloniaal bestuur in het nabije oosten en elders nog niet ter discussie stond, zelfs niet door de slachtoffers. Toen dit idee echter op het punt stond gerealiseerd te worden was het verzet tegen buitenlandse interventie en vreemde overheersing een steeds sterker wordende beweging geworden.

'Paramaribo niet meer nodig hebben'
Thursday 18 September 2008
Een impressie van een toekomstige woning MarktonderzoekRotterdam
- Stichting FaRu, welzijnsorganisatie Humanitas en woningcorporatie Woonbron in Rotterdam inventariseren hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in een project van vierhonderd te bouwen woningen voor Surinaamse Nederlanders, in Commewijne. Deze zogenaamde ‘leefkernen' zullen volgens de initatiefnemers van alle gemakken en zorgfaciliteiten worden voorzien. Stichting FaRu verwacht dat Nederlandse banken mee zullen doen om geïnteresseerden aan een hypotheek te helpen.

Tot op heden geven Nederlandse banken nauwelijks hypotheken voor onroerend goed in Suriname. Maar Eddy Louis van Stichting FaRu zegt in gevorderd stadium van gesprek te zijn met ‘een gerenommeerde bank in Nederland'. Andere partners, zoals de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron en Stichting Humanitas, zijn inmiddels overtuigd. "Zij onderschrijven de levensvatbaarheid van het project", aldus Louis. "Na moeizame gesprekken in Suriname werd ons toch duidelijk dat, als je vanuit Nederland opereert, je een goede partner moet hebben. Die hebben we gevonden in handelsonderneming Kerster".

Toch blijft medewerking van een Nederlandse bank cruciaal, erkent FaRu. Dat is ook de achtergrond van een marktonderzoek dat de stichting is begonnen onder potentiële kopers. "Een bank vindt dat heel belangrijk. Als je investeringen pleegt moet duidelijk zijn dat de doelgroep aantoonbaar een wens te kennen heeft gegeven." Die belangstelling zou volgens Louis wel eens kunnen groeien door de extra faciliteiten die de ‘leefkernen' gaan bieden. "Alles binnen het domein van samenlevingsopbouw is binnen zo'n leefkern aanwezig: restaurant, gezondheidscentrum, supermarkt... Paramaribo niet meer nodig."
(RNW)
www.nospang.com

PvdA: geen project in Suriname

Maandag 22 september 2008, 18:07,

De PvdA vindt dat Rotterdamse woningcorporaties eerst in Rotterdam moeten investeren en niet in het buitenland. Woonbron zal namelijk binnenkort beginnen met het bouwen van woningen in Suriname.

De woningcorporatie blijkt ook actief in een groot aantal andere landen, voornamelijk in Oost-Europa maar ook in Zuid-Afrika en Kaapverdië. Dit kan volgens PvdA-raadslid Duco Hoogland absoluut niet door de beugel.

Hij vindt het niet kunnen dat er enorme investeringen gedaan in het buitenland waarvan de Rotterdammers nooit een cent terug zien.

Hoogland vindt dat de in ontwikkeling zijnde projecten meer iets zijn voor het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking. Hij heeft het Rotterdamse College van B&W gevraagd bij Minister Vogelaar van Wonen, Wijken en Integratie aan te dringen op maatregelen.

www.megastadfm.nl

Inderdaad Hoogland, en laten we die ontwikkelingshulp absoluut niet gebruiken voor "repatriering" van surinamers die hun buik de afgelopen 40 jaar hebben volgevreten hier in Nederland. Laten we dat geld, als er iets wordt gedaan, besteden aan de hoge woningnood in Suriname zelf.

D.J. Oeka wrote:

Gewoon, wie zin heeft gaat naar de Woonbron. Wie geen zin heeft bouwt zelf. De financiele middelen zijn er wel, ik heb slechts een genoemd, maar er zijn nog meer, de motiven verschillen per persoon.

Ja goed, dat is gezien vanaf de kopers kant. Maar dat zegt niet zo veel over de het eventuele succes (of behoefte) van het op stapel staande plan. Het gaat ook niet om een discussie over persoonlijke motieven maar om het plan opzich. Ik vroeg me o.a. af wie de exacte doelgroep is en wat de achterliggende gedachte is achter het plan. Is het commercieel of is het een ontwikkelingsplan ? (of iets anders?) Dat komt niet duidelijk uit het persbericht. Ik kreeg zelfs het vermoeden dat de lezer op het verkeerde been werd gezet door de woningnood situatie in Suriname aan te halen. Maar ik kan me vergissen.

Jason,

Volgensmij is de doelgreop duidelijk geformuleerd. Het gaat om Surinaamse Nederalnders. Wat dit te maken heeft met de woning nood in suriname is mij niet duidelijd. Ook draagt dit naar mijn idee totaal niet bij tot de ontwikkeling van Suriname.

15 (edited by D.J. Oeka 2008-09-23 10:20:46)

Jason wrote:
D.J. Oeka wrote:

Ja goed, dat is gezien vanaf de kopers kant. Maar dat zegt niet zo veel over de het eventuele succes (of behoefte) van het op stapel staande plan. Het gaat ook niet om een discussie over persoonlijke motieven maar om het plan opzich. Ik vroeg me o.a. af wie de exacte doelgroep is en wat de achterliggende gedachte is achter het plan. Is het commercieel of is het een ontwikkelingsplan ? (of iets anders?) Dat komt niet duidelijk uit het persbericht. Ik kreeg zelfs het vermoeden dat de lezer op het verkeerde been werd gezet door de woningnood situatie in Suriname aan te halen. Maar ik kan me vergissen.

Het is mij niet geheel duidelijk wat het probleem eigenlijk is, of waar je je zorgen om maakt.
Ik geloof allang niet meer in Sinterklaas, dus ik ga er vanuit dat het een commercieel project is. Gewoon een zakenman die geld wil verdienen een journalist kent, of heeft betaald, en het een beetje mooi inpakt. Uiteraard heeft dit niks met de ontwikkeling van Sur te maken.
Maar zo zijn er wel meer advertenties in de krant van mensen die geld willen maken, hoor. Ik zou er niet wakker van liggen.
Don't worry, be happy.

Imagine if you will…

16 (edited by Jason 2008-09-23 22:32:53)

Faycel wrote:

Jason,

Volgensmij is de doelgreop duidelijk geformuleerd. Het gaat om Surinaamse Nederalnders. Wat dit te maken heeft met de woning nood in suriname is mij niet duidelijd. Ook draagt dit naar mijn idee totaal niet bij tot de ontwikkeling van Suriname.

De doelgroep "Surinaamse Nederlanders" te breed geformuleerd.
Ik vroeg me af onder welke omstandigheden dit project voor "Surinaamse Nederlanders" interessant zou zijn. Als men de doelgroep exacter zou omschrijven dan is het denk maar voor een heel klein deel van de totale groep "Surinaamse Nederlanders" interessant. Ik ben er denk ik nu wel uit en blijf nog steeds van mening: We horen er niets meer over.

17 (edited by Jason 2008-09-23 22:32:34)

D.J. Oeka wrote:
Jason wrote:
D.J. Oeka wrote:

Het is mij niet geheel duidelijk wat het probleem eigenlijk is, of waar je je zorgen om maakt.
Ik geloof allang niet meer in Sinterklaas, dus ik ga er vanuit dat het een commercieel project is. Gewoon een zakenman die geld wil verdienen een journalist kent, of heeft betaald, en het een beetje mooi inpakt. Uiteraard heeft dit niks met de ontwikkeling van Sur te maken.
Maar zo zijn er wel meer advertenties in de krant van mensen die geld willen maken, hoor. Ik zou er niet wakker van liggen.
Don't worry, be happy.

Voor mij is er geen probleem en ik maak me geen zorgen, ik ben namelijk al goed voorzien in Su. Dus het plan is voor mij persoonlijk zo-ie-zo niet interessant.

Ik zie het meer als een misleidend bericht om mensen blij te maken met een "dooie mus". We zullen zien wat er op termijn van terecht komt.
Don't you worry, I am happy. big_smile

ad.nl zondag 28 september 2008
Corporatie: geen woningbouw in Suriname

ROTTERDAM - Woningcorporatie Woonbron is niet van plan huizen te gaan bouwen in Suriname. Volgens directeur-bestuurder Martien Kromwijk berusten berichten hierover op ene misverstand.

De 400 woningen voor Surinaamse remigranten uit Nederland worden volgens hem gerealiseerd door de stichting Faru en Humanitas. ,,Wij verzorgen alleen maar ondersteuning voor het project,’’ legt hij uit.

Het nieuws dat Woonbron huizen ging bouwen in Suriname leidde tot commotie in Rotterdam. De PvdA stelde er schriftelijke vragen over aan burgemeester en wethouders. Die zijn na de uitleg van Woonbron inmiddels ingetrokken.

Met terugwerkende kracht is Kromwijk toch niet ontevreden. ,,We hebben veel telefoontjes gehad van Surinamers, die belangstelling hebben voor het project. Dat is mooi meegenomen.’’

Jason wrote:

ad.nl zondag 28 september 2008
Corporatie: geen woningbouw in Suriname

ROTTERDAM - Woningcorporatie Woonbron is niet van plan huizen te gaan bouwen in Suriname. Volgens directeur-bestuurder Martien Kromwijk berusten berichten hierover op ene misverstand.

De 400 woningen voor Surinaamse remigranten uit Nederland worden volgens hem gerealiseerd door de stichting Faru en Humanitas. ,,Wij verzorgen alleen maar ondersteuning voor het project,’’ legt hij uit.

Het nieuws dat Woonbron huizen ging bouwen in Suriname leidde tot commotie in Rotterdam. De PvdA stelde er schriftelijke vragen over aan burgemeester en wethouders. Die zijn na de uitleg van Woonbron inmiddels ingetrokken.

Met terugwerkende kracht is Kromwijk toch niet ontevreden. ,,We hebben veel telefoontjes gehad van Surinamers, die belangstelling hebben voor het project. Dat is mooi meegenomen.’’

En toch bekruipt mij het vervelende gevoel dat dit niet doorgaat vanwege druk vanuit politiek Nederland... Ik heb hier geen bewijzen voor, maar ik kan het niet loslaten...