Topic: Suriname: economische ontwikkeling

Suriname: economische ontwikkeling

Conjunctuur
De Surinaamse economie ontwikkelt zich sinds 2001 weer positief. Het bruto binnenlands product (bbp) groeide in 2005 volgens schattingen van het IMF met 5,1 procent. Voor 2006 wordt een economische groei voorspeld van 4,5 procent. De koers van de lokale munt (de Surinaamse dollar) is nagenoeg stabiel ten opzichte van de US dollar. Dat is vooral te danken aan het strakke monetaire beleid van de Centrale Bank van Suriname (CBvS). Het inflatiepeil steeg in de loop van 2005. De verhoging van de brandstofprijzen in september 2005 heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld. Op eindejaarsbasis namen de consumentenprijzen met 15,8 procent toe, terwijl het jaargemiddelde 9,9 procent bedroeg.

De groei van de Surinaamse economie wordt vooral ingegeven door externe factoren, waarvan de hoge wereldmarktprijs voor delfstoffen als aluminium, goud en olie de belangrijkste is. Suriname plukt de vruchten van de ingebruikname van de Rosebel goudmijn door het Canadese mijnbouwconcern Cambior in 2004. Ook staan er grote investeringen in het Bakhuysgebergte op stapel als de aluminiumbedrijven Alcoa en BHP Billiton besluiten tot exploitatie van het bauxiet in dit gebied.

Informele economie
Een belangrijk deel van de Surinaamse economie speelt zich af in het informele of grijze circuit. Schattingen gaan uit van 40 à 60 procent van het nationaal inkomen. Het overgrote deel van de goudexport en een deel van de houtexport gaan illegaal. Via het informele kanaal loopt echter ook een groot deel van de overmakingen naar het moederland van Surinamers die zich in het buitenland hebben gevestigd. De Consumentenbond heeft een onderzoek verricht naar de overmakingen uit Nederland en schat dat het in totaal om zo'n 115 miljoen euro per jaar gaat.

Staatsschuld
In december 2003 is het Bureau voor de Staatsschuld (BSS) operationeel geworden. Dit orgaan geeft de minister van Financiën gevraagd en ongevraagd advies over het vestigen, afbetalen en beheren van de staatsschuld. De totale (binnenlandse en buitenlandse) schuld mag niet meer dan 60 procent van het bruto binnenlands product (bbp) bedragen. Eind 2005 bedraagt de buitenlandse schuld van Suriname in totaal 400,2 miljoen US dollar. Bilaterale crediteuren nemen hiervan 336,4 miljoen US dollar voor hun rekening, bij multilaterale crediteuren is de schuld 54,8 miljoen US dollar en bij commerciële crediteuren 9,1 miljoen US dollar.

Kredietbeoordeling
Drie internationale ratingbureaus volgen de Surinaamse kredietwaardigheid: Standard & Poor's (S&P), Moody's Investors Service en Fitch. Bij S&P is de rating van Suriname voor langetermijnschulden in vreemde valuta in december 2006 opgewaardeerd tot B . De Moody's rating is B1. De vooruitzichten voor de waardering worden bij S&P gekwalificeerd als 'positief' en bij Moody's als 'stabiel'. De Fitch-rating voor vreemde valuta is B met als vooruitzicht 'stabiel'.
Om een verdere verbetering van de credit rating te krijgen, zal Suriname zijn achterstanden op bestaande leningen moeten wegwerken. Dit is nodig om de toegang tot de internationale kapitaalmarkt te vergemakkelijken en te kunnen lenen tegen gunstige voorwaarden en lage kosten. Begin 2005 heeft Suriname op dit terrein een eerste belangrijke stap gezet door met Duitsland een regeling te treffen voor de betaling van oude schulden van Surinaamse importeurs bij Duitse leveranciers. Verder is de openstaande schuld aan Japan begin 2006 volledig afgelost en is in september van hetzelfde jaar de staatsschuld aan Italië herschikt. De grootste achterstanden bestaan nog in de bilaterale leningen van Brazilië en de VS.

Buitenlandse investeringen
De Stichting Planbureau Suriname schat het totaal aan buitenlandse investeringen in Suriname gedurende de periode 1990-2000 op 770 miljoen US dollar. De belangrijkste investeringssectoren zijn:

* de bauxietsector (435 miljoen US dollar ofwel 56,5 procent van het totaal);
    * de formele en informele goudsector (150 miljoen US dollar);
    * de aardoliesector (100 miljoen US dollar);
    * de financiële dienstverlening (25 miljoen US dollar);
    * de bosbouw (15 miljoen US dollar);
    * het gokwezen (15 miljoen US dollar);
    * het milieu (15 miljoen US dollar).

De belangrijkste herkomstlanden waren de Verenigde Staten (18 procent), Trinidad en Tobago, Canada en China (elk 14 procent) en Nederland (8 procent).

De Nederlandsche Bank (DNB) becijfert het totaalbestand aan Nederlandse directe investeringen in Suriname aan het eind van 2005 op 13 miljoen euro. In dat jaar was er sprake van een negatieve investeringsstroom van 2 miljoen euro.

Re: Suriname: economische ontwikkeling

Q.B.

Wat is jouw bedoeling met dit artikel?

Het lijk me logisch om met eigen commentaar te komen als je topic opent met een artikel.

mvg

.                                     Albert Einstein:
"We owe a lot to the Indians, who taught us how to count, without which no
.               worthwhile scientific discovery could have been made."

Eens kijken of er wat gisse jongens en meisjes tussen zitten, die de tekst goed interpreteren. Dat is alles en je ziet de reacties komen wel.

Groet,

Q.B

ik woon eigenlijk al 40 jaar in Nederland. Als peuter geadopteerd maar van leuke live kleine krulle bol met bolle wangetjes, wordt men al snel na zijn pubertijd, duidelijk anders te zijn, buitenlander, allochtone, neger, zwart bijvoorbaat al drugsdealer, verkrachter en noem maar op. Dit in de opinie van de meeste blanke Nederlanders.Die houding groeit meer en meer en is vor mij, in iedergeval niet meer te ontkennen of negeren.Ik ben 5 keer in Suriname geweest. Fijn om de staart op de stappen en niet behoeven na te denken, dat men onverwachts geconfronteerd kan worden met deze negatieve energie.Het uitleggen aan de gemiddelde Surinamer lijkt bijna onmogelijk want in hun viesie is Nederland, sprookjes land en als Nederlandse Surinamer wordt automatisch gedacht dat je rijk bent en prijzen worden verhoogd en de gehele delagtie van arme "boemers in nood" rent op je af. Je wordt een slachtkip!  Het is zo schrikbarend, dat ik mij steeds afvraag, hoe kunnen mensen met een gemiddelde inkomen van 800 of 1200 SRD in de maand, woningen betalen van 300 of 400 euro per maand. Normale prijzen in de hedendaagse, huizenmarkt, verhuurders. De prijs van de maandelijkse huurwoning is even groot als het maandelijks inkomen. Een trieste situatie, puur gericht op de touristen..Nederlandse Surinamers! Gemiddeld is de huurprijs van een woning hier 30% van het inkomen ! Okay, er bestaat vrijwel geen degelijke Surinaamse sociale woning bouw. M.A.W. Suriname is een asociaal land geworden voor zijn eigen bevolking.
(Sociaal zijn is het begrijpen , verstandelijk kunnen bevatten van omgangs vormen, humane regels, wetten etc , en niet kunnen bevatten van humaniteit, redelijkheid kunnen wij iemand niet kwalijk nemen, want betekent dat de hersenen het niet kunnen bevatten; Dus verstandelijk gehandicaped, asociaal!)

Ik denk, dat velen nu zullen denken weer zo een Nederlandse Surinamer die op zijn eigen volk neerkijkt. Dat is niet zeker niet waar.

Mijn partner en ik, zijn zeker 6 maanden bezig geweest om een boutique in Dames kleding te openen in Suriname. Veel markt onderzoek, wereld wijd, met fabrieken, groothandels etc.
Ons streven was alles op aangepaste prijs aan het gemiddelde inkomen van mensen in Suriname te kunnen aanbieden. Ook voor de "poti sma"( zeg maar ). Wij waren tijdens ieder vakantiew in Suriname geschockeerd van de hoge prijzen die winkels vroegen voor kleding.

Wij kwamen vorige week tot de ontdekking, dat de Surinaamse huidige wet, helemaal niet uitnodigend is voor een Surinamer om te remigreren. Wij wouden bijvoorbeeld, 1 jaar lang een zaak beginnen en als het goed loopt definitief remigereren, alles opgeven en naar moooi Suriname verhuizen. Bij de kamer van koophandel in Suriname bleek dat men eerst alles moest opgeven in Nederland, zich officieel in Suriname moest inschrijven om een kleding zaak te beginnen.

Zover bekend is er nog maar 1 land op de wereld die het zo moeilijk maakt voor pioneers op zakelijk gebied, Thailand.

Maar goed, mijn partner kon dat in Nederland ingeschrdeven blijven staan en ik officieël in Nederland.

Nu kwamen wij bij de Douane van Suriname te recht. Van de ingekochte goederen, de waarde van inkoop, inclusief vracht kosten, moest men voor luxe goederen 25 procent betalen , exclusief nog 2 procent aan andere soort wetten en regeltjes....dus al 27 % duurder. Maar toen kwam de SHOCK.... men moest ook meteen bij de Douane 25 % omzet belasting betalen.
Ik snapte er niets meer van....ik zal wel erg dom zijn maar volgens mij omzet betekent inkoop en  verkoop...dus pas bij verkoop kan men inkomsten belastiong betalen. Als ik bij de douane sta te importeren heb ik nog niets verkocht !!! Nou, toen ik dat probeerde uit te leggen kreeg ik bot te horen dat Suriname geen Nederland was. Okay, okay.........
Mijn vervolg vraag was voor mij dan ook enorm logisch; Betekent het dat als ik verkoop, ik dan niet een 2de keer omzet belasting behoef te betalen, want die heb ik dan al betaald bij de douane?!

Neen, kreeg ik te horen, dan betaal je alsnog 25 % belasting, nu niet aan de douane maar aan het belasting kantoor,ministerie van handel, vermogen belasting en inkomsten belasting.

Beste mensen dat betekent, uiteindelijk dat door de huidige Surinaamse wetgeving alles inderdaad onbetaalbaar is in Suriname.

Dit zijn wereld wijd de hoogste belastingen geeist op "luxe Goederen"zoals kleding genoemd wordt. Allemaal maar weer naakt rond huppellen in Suriname?

De goedkoopste fabrikanten, groot handels vragen voor een fatsoenlijk stuk kleding tussen de 15 euro/ 20 US dollars tot 50 Euro.. als ik mij hou aan de Surinaamse wetgeving, kost het 100 euro voor het in de zaak hangt, Dan moet ik dus nog die 2de catogorie belastingen betalen, weer ca 50 euro.....150 euro voor het produkt, dan moet ik afschrijven, de auto, huur van winkelpand, verzekeringen, paspoppen, slijtage etc etc....zo een 50 euro weer bij elkaar....dat betekent dat uiteindelijk het produkt van 50 euro in koop, alleen verkocht kan worden voor zo een 200 euro. Aangezien met wereld wijd in de handel 2x over de kop gaat, want men moet de inkoop prijs terug, 1 kosten aan de het gehele gebeuren en 1 keer de kostprijs terug als verdiensten, gewaardeerde Salaris betekent dit dus dat een produkt inkoop van 50 euro alleen verkocht kan worden voor 300 euro.

Schandalig, geen land op de wereld heeft dit economosch stelsel en beweerd dat de economie nog vooruit gaat.

Nu begrijp ik de armoede, de onbetaalbare prijzen. De slechte kwaliteiten die worden aangeboden. De vraag blijft echter hoe spelen sommige winkels het klaar , om hun slechte kwaliteit aan te kunnen bieden voor 60 srd.

Reken dit maar om naar Euro's of Dollars en wat afgedragen wordt aan de staat etc.....wat moet dat niet kosten zonder vracht kosten erbij. 60 SRd is .......10 euro. dus inkoop moet nog geen 1 euro kosten.

Tja, dat is onmogelijk een jurk, of schoenen in te kopen voor 1 euro. Hoe kunnen winkels dat soort producted verkopen voor dat bedrag? Connecties met douane en belasting kantoor? Frauderen?

Crimineel, zal ik beslist niet worden of meedoen aan dat soort praktijken. Het is een meer dan onmogelijke en trieste situatie.

Voor ons in iedergeval niet haalbaar en voor de Surinaamse bevolking dus ook niet iets goeds, degelijks te kunnen dragen.

Daar ging mijn droom, terug te keren naar mijn land.

Duidelijk verhaal.
Een troost : de fout ligt niet bij jou maar in het systeem.
Ook ik begin te twijfelen aan mijn Suriname.
Ik denk dat er eerst een totaal vernieuwend denkende regering aan de macht moet komen om orde op zaken te stellen. Zoniet, dan ben ik bang dat Suriname in een economische afgrond terechtkomt.
Jammer.

John wrote:

Duidelijk verhaal.
Een troost : de fout ligt niet bij jou maar in het systeem.
Ook ik begin te twijfelen aan mijn Suriname.
Ik denk dat er eerst een totaal vernieuwend denkende regering aan de macht moet komen om orde op zaken te stellen. Zoniet, dan ben ik bang dat Suriname in een economische afgrond terechtkomt.
Jammer.

Maar iemand heeft toch het systeem uitgedacht? En ook iemand houdt dit systeem toch in stand?

QB nu jij, a.u.b.!!!

KOMTJIE

Pè Dède dè, à da-pè lafoe dè, À wansi "Toe tròng lafoe no switie".

@miedja is niet in staat een eigen mening te formuleren. Vermoedelijk komt hij niet verder dan afkraken. Dat is tenminste het enigste wat ik hem tot dusver prominent heb zien doen. lol

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

shocked wrote:

Tja, dat is onmogelijk een jurk, of schoenen in te kopen voor 1 euro. Hoe kunnen winkels dat soort producted verkopen voor dat bedrag? Connecties met douane en belasting kantoor? Frauderen?

Ik ken het antwoord wel.

Er zijn in Suriname weinig handelaren die hun waar uit de fabriek of van de groothandel halen zoals jij dat doet.
Bijna alles wat naar Sur. verscheept wordt komt van de zwarte markt. Het zijn bijna altijd afgekeurde producten, of namaak. Wanneer je in Europa een (Sport) schoen koopt zul je nooit zien dat het garen op is geraakt, en men met een nieuwe rol verder naait, zeg maar dat je kunt zien dat het geheel niet 1 ononderbroeken draad garen is. In Suriname zie je dat vaak als je kritisch oplet. Met expire datums wordt vrijwel altijd geknoeit, het zijn verlopen goederen die via de zwarte markt in Sur. terecht komen. Kijk maar op alle etenswaren die je daar koopt, alle vervaldatums zijn altijd uitgewist, geldt ook voor fotorolletjes e.d. Merkkleding is vrijwel altijd namaak.
Het ergste komt nog: Ook voedsel, neem bijvoorbeeld sardien, welk niet in Europa verkocht mag worden vanwege bijv. een te hoog kwikgehalte, wordt niet vernietigd, maar zwart doorverkocht. Nog erger vind ik de medicijnen. Indien iemand een apotheker in de familie of kennisenkring heeft, vraag dan om medicijnen van de Europese markt te vergelijken met die van de Surinaamse markt, en schrik niet te erg van het antwoord.

Het probleem is dat de Nederlandse Wet van Waren wel de bevoegheid heeft om producten af te keuren, maar niet de behoefte heeft om deze te vernietigen. Of ze hebben de bevoegdheid wel, maar ze doen het om de een of andere manier niet. En wat doet een handelaar die opgescheept is met een product die hij niet meer in Europa kwijt kan? Juist ja, hij probeert er in ieder geval nog wat voor te krijgen, ver buiten Europa.

Dan is de circel rond. Een fatsoenlijke handelaar die geen witwasser is kan zijn producten niet netjes inkopen, want dan is hij te duur. Dus zal hij andere leveranciers moeten vinden die goedkoper zijn.

Imagine if you will…
A country where 1% control almost all the wealth and power……
And the other 99% are so brainwashed, they fight vigorously to keep it that way.

10 (edited by Jason 2008-08-22 22:35:02)

shocked wrote:

Nu kwamen wij bij de Douane van Suriname te recht. Van de ingekochte goederen, de waarde van inkoop, inclusief vracht kosten, moest men voor luxe goederen 25 procent betalen , exclusief nog 2 procent aan andere soort wetten en regeltjes....dus al 27 % duurder. Maar toen kwam de SHOCK.... men moest ook meteen bij de Douane 25 % omzet belasting betalen.
Ik snapte er niets meer van....ik zal wel erg dom zijn maar volgens mij omzet betekent inkoop en  verkoop...dus pas bij verkoop kan men inkomsten belastiong betalen. Als ik bij de douane sta te importeren heb ik nog niets verkocht !!! Nou, toen ik dat probeerde uit te leggen kreeg ik bot te horen dat Suriname geen Nederland was. Okay, okay.........
Mijn vervolg vraag was voor mij dan ook enorm logisch; Betekent het dat als ik verkoop, ik dan niet een 2de keer omzet belasting behoef te betalen, want die heb ik dan al betaald bij de douane?!

Neen, kreeg ik te horen, dan betaal je alsnog 25 % belasting, nu niet aan de douane maar aan het belasting kantoor,ministerie van handel, vermogen belasting en inkomsten belasting.

Shocked,
Ik kan me voorstellen dat je in Suriname invoerbelasting moet betalen. Dat moet in Nederland ook als je importeert uit niet EU-landen. De invoerbelasting uit een Caricom land zal lager zijn dan vanuit een niet-Caricom land. Ik denk zelfs 0%. Dus misschien is het verstandiger om uit een Caricom land te importeren, als dat mogelijk is

Voor wat betreft de omzetbelasting (OB) het volgende;
Omzetbelasting wordt ook wel eens BTW genoemd en dat staat voor
Belasting (op) Toegevoegde Waarde. BTW wordt in feite alleen maar betaald door de eindgebruiker, de consument. Nu is het zo dat als je als ondernemer goederen inkoopt je daar BTW over moet betalen bij  aankoop. Het zijn bijvoorbeeld half-fabricaten die jij bewerkt tot een eind-product en daarna doorverkoopt. Door jouw bewerking op het half-fabricaat is het product in waarde gestegen. Er is dus waarde aan het product toegevoegd. De belasting die jij nu moet afdragen gaat alleen nog over die toegevoegde waarde. Uiteindelijk betaald de consument alle BTW aan jou. Jij hoeft daar dan alleen de belasting op door jouw toegevoegde waarde van af te dragen aan de plaatselijke Belastingdienst.

De Surinaamse Belastingdienst (Douane) zal op ingevoerde aankopen ook omzetbelasting heffen. Het maakt dan niet uit of de verkoop in het buitenland heeft plaatsgevonden. Uiteindelijk betaald de (Surinaamse) consument deze belasting via jou aan de Surinaamse belastingdienst. Het eerste deel heb je dan al bij import afgedragen. Het resterende deel draag je aan de Belastingdienst af na verkoop van het product.

Het is niet de bedoeling dat je dezelfde belasting betaald in twee verschillende landen. Als je exporteert vanuit Nederland en als daar ook al BTW hebt betaald dan kan je onder bepaalde voorwaarde teruggave van Omzetbelasting vragen bij de Nederlandse Belastingdienst. Hiervoor is een belastingverdrag tussen Nederland en Suriname gesloten.
De Surinaamse Douane of Belastingdienst (of KvK) zou je hierover moeten kunnen informeren. Maar ja op dat punt gaat het daar misschien ietsje anders....