Re: De moeite waard voor goed opgeleide surinamers ?

alaraba,
Je hebt het mis.
Suriname loopt niet achter en de ontwikkeling is even hoog als in Nederland.

Over welke ontwikkelingen heb je het?

De leugen heeft korte benen en is kortademig.

Dus binnenkort vertrek je voor goed.

Als het een beetje meezit wel.

De leugen heeft korte benen en is kortademig.

54 (edited by nr1Stunna 2008-03-24 16:40:39)

Surinamers in Nederland moeten terug naar Suriname. Surinamers zijn donkere mensen. Zij zijn gebouwd voor een tropisch klimaat en moeten daarom in een tropisch klimaat wonen.
Een bananenboom is ook gebouwd voor een tropisch klimaat en zal zich daardoor optimaal ontwikkelen in een tropisch klimaat. In een koud klimaat overleeft de boom het niet zonder hulp. En als hij het overleeft met hulp, dan zal hij zich nooit zo ontwikkelen als in een tropisch klimaat. De bananen zullen niet de smaak hebben van bananen in een tropisch klimaat.

Enkele van de 1 miljard voordelen van wonen in Suriname:

1. Water uit de kraan is "zacht". Daardoor blijft je badkamer en je vaat schoon en vlekvrij. Ook heb je minder zeep nodig tijdens het douchen, want het zeep gaat heel snel schuimen.

2. Het is altijd warm en je zweet constant. Hierdoor wordt je lichaam constant gezuiverd en ontzuurd. Verzuring is de basis van alle lichamelijke klachten, ziekten en pijnen. Hierdoor worden mannen daar bijvoorbeeld veel langzamer kaal en grijs (ALS ze al kaal worden) en blijven mensen tot op hoge leeftijd hun jeugdigheid bewaren.
Ook de kans op alle andere ziekten is een stuk kleiner. Tenzij je het te bont makt en elke dag veel drank, drugs en veel ongezond eten nuttigt. Dan kan het ontzuringsprecies het vergiftigingsproces niet bijhouden.
Constant zweten doe je alleen in een puur tropisch regenwoud klimaat, het gezondste klimaat. In de bijbel staat ook dat vroeger overal een tropisch klimaat was, maar dat God boos was geworden dat Adam de verboden vrucht had gegeten. Toen had God woestijnen gemaakt en andere helachtige klimaten.

3. Het is de land of opportunity. Er zijn een heleboel investeringsmogelijkheden waarvan de rendementen veel hoger zijn dan je in Nederland van kunt dromen. In allerlei sectoren zijn mogelijkheden.

4. De zon schijnt recht bovenop je hoofd. Geen last van een zon die laag staat en recht in je ogen schijnt, zoals in Nederland.

5. Er is nog respect voor gezag. Je kunt je kinderen beter opvoeden met normen en waarden.

6. Je kunt een grote auto rijden zonder bang te hoeven zijn voor blanken die je vies en boos aankijken of politie die je constant aanhoudt, omdat ze denken dat je een drugsdealer of crimineel bent. Dat terwijl je in feite een serieuze allochtoon bent met een goede baan die zijn centen eerlijk verdient. Mensen zijn trots op je als je vooruit gaat in Suriname. In Nederland zijn mensen boos en jaloers als ze zien dat iemand vooruitgaat. Helemaal als die persoon een allochtoon is.

7. Er wordt bij het pompstation voor je getankt. Je hoeft niet uit je auto te stappen.

8. Boodschappen hoef je niet meer in te pakken en te brengen naar je auto. Wordt voor je gedaan.

9. Auto's zijn bijna tweemaal zo goedkoop als in Nederland. Je zal daar een auto kopen waar je in Nederland niet eens aan wil denken. Je hebt daar meer plezier in het hebben van een mooie auto, want je kunt de auto op je eigen oprit op je eigen erf of in je garage laten glimmen zonder bang t ehoeven zijn dat iemand je auto gaat krassen of iets doen, zoals in Nederland waar je ej auto middne op straat parkeert. Ook glimt je auto veel mooier in de tropische zon die veel meer licht geeft, doordat hij bijna loodrecht schijnt.
Je betaalt op een nieuw huis van 300.000 EUR niet nog eens 60.000 EUR belasting, zoals in Nederland.

10. Je kunt de gezondste en lekkerste groenten en fruit eten die je een eeuwige jeugd bezorgen.

11. Wind zoals we dat in Nederland kennen, kennen ze daar niet eens. Dat is ook het kenmerk van een puur tropisch regenwoud klimaat. De wind is altijd maximaal matig. Nooit meer last van die misselijkmakende wind. Google maar op "Köppen climate classification" of "Köppen klimaat".

12. De lucht in Nederland stinkt, maar de lucht in Suriname ruikt heeerlijk, het doet je denken aan het paradijs. Het is een moeilijk te omschrijven, lekkere geur.

13. Je kunt veel luxer leven dan in Nederland. Hulp voor afwassen, autowassen, strijken, koken, schoonmaken is er in overvloed en betaalbaar.

14. Er zijn weinig mensen, dus ook weinig problemen. In Nederland zijn er veel mensen, dus veel problemen. Als in Nederland een kleine ramp komt, dan is he thele land in rep en roer. Als de dollar crasht en de wereldeconomie in elkaar stort, dan is de beste plek om te vertoeven Suriname. Er is ruimte en een zeer vruchtbare grond. Mensen zullen elkaar niet afmaken zoals in Europa, want de grond geeft je alles.

15. Wordt vervolgd, ik heb het druk nu.

Mijn diploma's waren nauwelijks uitgereikt of ik bevond mij alweer in dit prachtig tropenland.

@nr1Stunna

dat het een lekker land is met vele mogelijkheden ben ik helemaal met je eens, maar de rest van je beweringen slaan nergens op. Ik denk dat je dit bericht vanuit je luie stoel in Nederland hebt geplaatst met heel veel fantasie. Trouwens niet alle Surinamers zijn donkere mansen. Enkel deze stelling van je bewijst dat je heel weinig van Suriname weet en de Surinaamse geschiedenis niet kent.

koelieman wrote:

AUWFA AUWFA hoor ik de jeugd nu vaak zeggen,
betekent fawakka..fafie

ad1: "intelectuele verveling dmv ontplooingsbeperktheid en minder toegankelijkheid naar regionale bestemmingen."

wel, ik moet eerlijk bekennen dat ik de eerste jaren na mijn terugkomst in swietie SU mij inderdaad opgesloten voelde, dom aan het worden of bijna stilstaand. Het is zeker frustrerend voor mij geweest wat dat betreft want ik ben iemand die (bijna ziekelijk) constant bezig is met informatie opzoeken en mijn interesses liggen nogal breed.
In den beginne....wilde ik meteen de eerste best vlucht koud kikkerlandje terug boeken vanwege het inetrnet verkeer. DE TRAAGHEID ervan!
Telesur, F.U. en ADSL is iets van 300us$ aansluiting plus maandelijks 50us$ voor de traagste snelheid. De "snelste snelheid" is trager dan de " traagste "snel"heid " . Maar goed, gelukkig is dt allemaal een beetje aan het veranderen. Er komen meerdere telecompanies in het land en ik ben de eerste die telesur de vinger zal wijzen en overschrijven.
INTERNET is voor mij persoonlijk een grote bron van informatie.
In principe kun je elk boek hier krijgen, en de mate van jouw informatie 'absorbsie' hangt af van je eigen mentaliteit. Ik ben een autodidact en dat is heel handig hier, maar ik merk wel dat vele "intelectuelen" hier honger hebben naar meer en zelf het initiaf ondernemen om bv. verenigingen, organisatie op te zetten en zo het sociaal contact op eiegen gebied te vergroten. We groeien en er is zeker verandering in de positieve richting.
Dus als jij hier zelf invulling aan wil geven dan lever je op die manier ook een bijdrage aan je land, plus zijn er GENOEG mensen die je graag steunen. Ik ben er 1 van. Surinamers zijn niet dom, kijk maar naar onze aantal en wat we in de wereld presteren.

Regionale bestemmingen, tja, daar is een heel verhaal voor, maar dat is denk ik vlotter als ik het ooit persoonlijk bespreek.
Bekijk  de economie van onze continent, zuid- amerika. Onderzoek welk land(en) het goed doen en opkomen. In Chile bv. sprekkt men niet meer over een derdewereld land, het boert zoo goed (allemaal na Pinochet) dat men spreekt van een tweede wereld land.
Als men minder kijkt naar europa en caraibisch gebied en ook een kijkje nemen in onze achtertuin, kunnne we ook meeprofiteren, samengroeien met deze landen.
Ze zoeken steeds meer vakantiebestemmingen en suriname is duidelijk UNIEK te noemen. In maart volgend jaar ontvang ik een documentaire van de nationale televisie van Chile waarin de diversiteit, integratie en harmonie van onze samenleving geillustreerd word enwel op een mooie manier. Suriname is een land dat niet verzadigd is. JUIST door de tekortkomingen bezit SU boordevol mogelijkheden voor mensen als jij en ik die willen ondernemen, iets DOEN ipv. blablabla.
En hier is het supermakkelijk om te doen, je bent niet genageld aan duizend en 1 regels, als je maar weet wat je doet en het werpt vruchten af, dan zijn er een heleboel jou dankbaar.

ad 2. "condities voor massatoerisme zijn slecht"
Met je eens.

Maar wij moeten het niet hebben van massatoerisme, maar van ECO toersime. De faciliteiten, infrastructuur voor massatoerisme zijn er simpelweg niet, daarvoor moet je maar naar een of ander land of eiland afreizen en op het strand liggen bakken. Het crioelt van zulke plekken in wereld.

het nachtleven kan hier opbloeien  en eco-toerisme is al op gang.
Aan de van sommelsdijcksrtaat zijn er grote hotels aan het bouwen, die zullen ook weer veel mensen accomoderen en werkgelegenheid verschaffen, en jammergenoeg zijn het buitenlanders die deze gaten zien. Ik durf mijn jaarsalaris erop te wedden dat ze er dubbel en dwars gaan profiteren. NU en binnen 5 jaar is de tijd om op te zetten, daarna raakt het steeds meer verzadigd.

Dat de doorsnee surinamer geen gevoel heeft voor klantvriendelijkheid en service klopt. Maar net als mij zijn er een hoop die zich weer hebben  gevestigd in het land en dit bijbrengen bij hun personeel. Moeilijke klus want soms vecht je tegen een cultuureigenschap en dat valt niet of moeilijk te veranderen. Maar goed, er zijn internationale horecascholen opgezte, de eerste jaars afgestudeerden zijn al zover en ik ken er 2 die nu praktijk ervaring in het buitenland (jamaica, etc.) opdoen. Tegen de tijd dat toerisme zich vaster en voller beweegt hebben we eigen mensen klaar. Vergis je niet we hebben goede mensen, en het begint altijd an TOP. Zij moeten verandering teweeg brengen naar beneden toe. En hoedanook toerisme komt steeds meer opgang en dat zal zo blijven.

ad3. "meester/slaaf verhouding in su"
niet mee eens. Het hangt ervan af joe jij jezelf pesenteert en anderen behandeld. een ieder moet je anders behandelen, want een ieder is anders. (bv. vrouwen moet je wat tactischer en met veel meer uitleg benaderen, ze zijn wat gevoeliger. Bij een man kan je wat directer, wat strakker praten zonder ophef of een en al uitleg) En natuurlijk hangt het ook van je persoonlijke cultuur af. Een ieder is anders, en als je toevallig een blanke superieur een zwarte zit afkaffelen, dan pikt de zwarte en 9 van de 10 gevallen niet. Ik merk op tv. op straat, sociaal en en zakelijk dat het vooral de manier waarop is wat een specifiek reactie opwekt.
Hier is een ieder gelijk en niet gelijk maar dan andersom als in nederland.  In nederland ben je op intelectueel niveua gelijk , maar je klein kinderen die daar generatie op generatie geboren en getogen zijn zullen nogsteeds de vraag te horen krijgen: "waar kom je vandaan"
want? je bent niet een van hun. Oorspronkelijk niet en zal nooit zijn.
Hier is dat andersom, ongeacht je kleur, geboren of getogen elders, dit land is van jou, je maakt erdeel uitvan of je nou wit, zwart, groen geel of paars bent.

Dat de surinamers zich inferieur gedragen ten opzichte van de blanken in nederland komt door de mentaliteit van de nederlanders zelf. Onbewust doen ze veel met ons. Dat moet jij wel doorhebben.

ad4 raciale spanningen
we schelden mekaar hier uit, omdat we open en eerlijk zijn met elkaar.
We leven niet met de veronderstelling dat een ieder gelijk is hier, want dat is niet waar, we zijn allen verschillenden individuen maar ook verschillende culturen, met eigen identiteiten. Dat wil niet zeggen dat we racistisch zijn tot en met, nee, we spelen geen poppenkast. Hoevel vrienden heb je van een ander ras? Notabene surinamers?
Dat we netals guyana zijn en raciale spanningen hebben is niet waar.
(ik moest er wel om lachen toen ik het voor het eerst las, en mijn vrienden vroegen zich af hoe je dit niet weet en een total ander beeld geprojecteerd hebt in je hoofd) Nee, dit is absoluut niet waar.
Ik kan begrijpen dat je dat denkt door waarschijnlijk ervaringen die je hier hebt opgedaan, maar je conclussie is fout.
We leven hier harmonieus met elkaar en zijn niet op ons bekje gevallen op de ander op zijn plaats te zetten. Maar ja, je hebt het over de creool, die zijn wat brutaler en durven van alles te zeggen. Ze zien  machtsvertoon als een status. ze willen groter zijn. Niet alle creolen zijn zo. Dat komt inderdaad van de slavenperiode, alles werd voorgekauwd en werd opgedragen wat ze moesten doen, zeggen, leven, etc.
Zoials ik al eerder zei, een ieder moet je anders behandelen. In het begin trok ik me (grote) bek open, en vaak werd daardoor de boel gedemperd, maar ook vaak geraakte je in zinloze discussies verzeild. Tja, dan heeft het geen zin. Meestal trek ik me bek open omdat ik zo van karakter ben. Ik ben gewoon fokop wink (hahaha)

Nee, maar om weer even terug te komen, deze stelling is niet waar, we zijn lieve surinamers bij elkaar en we zijn trots op elkaar.
Er zijn altijd bengels, maar dat heb je in elk ander volk. Wij zijn juist een tolerant volk.

ad5 "surinamers houden niet van werken, zijn lui" <over het algemaan>
klopt als een bus. Oa. Chinese surinamers en hindustaanse surinamers zijn wel hardwerkend.

ad6
Er zijn meeerdere particuliere scholen. Ik betwijfel of je ze allemaal kent. En niet allemaal zitten vol verwende snotapen. maar ik begrijp je punt. Ik weet wel dat het ministerie van onderwijs hieraan bezig is een revolutie te plegen, maar dat kost tijd. Het is op gang en zal wel even duren voordat we dit rechtgetrokkken hebben. We zijn 18jr verouderd!
Het eerste wat ik zou plaatsen in de geschiedenisboeken is over die stront ex-dictator/moordenaar/wereldcrimineel bouta.
Hij heeft veel jaren gestolen van onze weg naar vooruitgang, ik dacht zelfs nooit meer de vooruitgang of althans positieve vooruitzichten van su te mogen meemaken. Gelukkig zijn we voor het eerst in de historie van suriname op weg naar vooruitgang en geen rijen voor 1e levensbehoefte, avondklok en een geplunderde staatskas.

Om weer terug te komen....ALLES zit in het ONDERWIJS. de toekomst van een land ==> ONDERWIJS. Gezondheidszorg, kader, beroepsvakken, etc.
Onderwijs omhelst de toekomst

ad7.
ik neem jouw woord aan, jij heb denk ik een beter kijk hierop, you're the expert.
Nu mijn vraag. Wat moet er gedaan worden om dit te veranderen?
Hebben we sociaal bewogen politici nodig die het land besturen?
Misschien kan jij helpen?

ad8.
als je serieus bent om hiernaartoe te emigreren, dan moet je in elk geval je vrees voor alle pietlullige zaakjes droppen.
Je gaat hier NIET zoveel kunnen verdienen als in europa, dus als je het voor het geld doet moet je maar daar blijven. Wil je een goed salaris, waarbij je een huis, perceel en elk jaar vakantie plus sparen, dan kan het allemaal.

Kom mijn vriend, ik ben de eerste die jullie beiden welkom heet.
Suriname is in ontwikkeling, nog lang niet wat het wezen moet, MAAAAAR we zijn op weg. Voor het eerst in de geschiedenis.
Alle voorgaande regeringen hebben gestolen van de staatskas of moordjes ed. gepleegd.
SURINAME heeft mensen als jou nodig.

Ik zeg niet dat de weg geplaveid is wanneer je eenmaal hier bent, maar ik kan je 1 ding garanderen wat je in nederland niet zal hebben.
Hoe primitief we ook zijn, hier heb je meer KWALITEIT van het LEVEN!

Durf maar die stap te maken, ik heb mijn vrees zelf na een jaartje suriname met eigen ogen en voeltentakels meoten meemaken, want ik ben supersceptisch en alle verhalen van de surinamers maakten me gewoon dol. Nu weet ik beter, en wil graag dat een ieder die een bijdrage kan leveren, maakt niet uit in welke richting, als je maar iets positiefs bijdraagt.
Per slot van rekening kun je altijd weer je toevlucht zoeken naar nederland als het je niet bevalt. Ondervond zelf zou ik zeggen.

Als je de stap maakt terug te komen, zal ik het jou een stukje makkelijker maken door al mijn bevindingen aan je over te dragen. Scheelt tijd.
smile

wan warang brasa fu
jampanesiman,koelieman,chinesiman, boeroeman,blakaman,brasionman,libanesiman,etc,etc,etc

Eindelijk een antwoord waar ik ook wat mee kan. Geboren en getogen in Su... al bijna 20 jaar in Nederland en met een heel grote wens (die koste wat het ost in vervulling zal gaan) om 'naar huis' te gaan..

Mijn dank.