Re: Suriname gelukkigste land in de Caricom.

Gisteren avond was het weer reuze gezellig in de cantine van het Seedorf-stadion. Na een zweet partij op het voetbalveld was weer zoals doen gebruikelijk douchen en wat eten-/drinken en te 23.00 uur weer vertrekken naar Paramaribo per bus transport.

Morgen wordt het een dagje Kraka voor leden, die bij zijn met het voldoen van de contributie.
-
Al met al gaat het goed in Suriname met mensen van GOEDE wil. Wie niet wil werken zal ook niet eten!

Paraman wrote:

Gisteren avond was het weer reuze gezellig in de cantine van het Seedorf-stadion. Na een zweet partij op het voetbalveld was weer zoals doen gebruikelijk douchen en wat eten-/drinken en te 23.00 uur weer vertrekken naar Paramaribo per bus transport.

Morgen wordt het een dagje Kraka voor leden, die bij zijn met het voldoen van de contributie.
-
Al met al gaat het goed in Suriname met mensen van GOEDE wil. Wie niet wil werken zal ook niet eten!

Over lul- en kut praatjes gesproken.,hihi.

Ik kan me wel druk maken maar het lot van een onnozele, lamstraal Paraman kan ik niet verbeteren.
.

Dus pak nog maar een biertje!! Per slot van rekening ziet de wereld voor  na een paar glazen rooskleuriger uit.
Dat genot zal ik je niet ontnemen..

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.
Voltaire

Uiteraard,

Dat blikje bier, portie bamie en chips zijn immers niet uit jou knip voort gekomen. Die betaal ik zelf wel.

Henry Siegfried wrote:
Paraman wrote:

-

Over lul- en kut praatjes gesproken.,hihi.

Ik kan me wel druk maken maar het lot van een onnozele, lamstraal Paraman kan ik niet verbeteren.
.

Dus pak nog maar een biertje!! Per slot van rekening ziet de wereld voor  na een paar glazen rooskleuriger uit.
Dat genot zal ik je niet ontnemen..

29 (edited by xzqc33 2017-04-24 12:55:19)

Voor ik aan het eerste biertje begin, zal ik meestal praatjes hebben in het Nederlands. Dan, na de eerste slokjes, ga ik soms in het Sranán (Totness accent) en dan weer in het Nederlands verder. Na glas vier kan ik, zonder grammatica- fouten te maken, al grappen in het Frans (accent Marseillaise). Na glas zes gaat het ook vlot in het Spaans (Castiliaans). Na een glas of acht ben ik òf flauwe grappen in het Russisch aan het vertellen (zoals 'rabotu' is een heel vies woord) òf ik lig plat op de vloer aan de bar te wachten op de ambulance, voor een ritje naar de Goedeisende Hulp.

Tussen ons gezegd, maar vooral ook gezwegen: de hartewens van señor Paranam was al, dat ik hulp moest gaan zoeken. Makkelijk Paranam: met de ambulance hoeft een mens niet meer te zoeken.

De moraal van dit verhaal: Ook al ben ik van 'goede wil' (en ook nog 'van goede huize' baya) ziet de wereld er, vóór het eerste slokje uit het eerste glaasje (als de bar-dame echt nog durft glimlachen naar mij), echt niet rooskleurig uit; laat staan "rooskleuriger". A no so dan?

Baai de wee: Er is een heel oude Coroniaanse wandspreuk, en die luidt: "Wie niet werken wil, moet maar lekker in de hangmat blijven."

Adyosi

Ko' u' trei f'tachi na-in na krutu, sondro fu go mech trôbi, m'e beg' unu baya. smile

30 (edited by xzqc33 2017-04-25 12:53:14)

Door beslommeringen en gekissebis, zoals hierboven, snap ik nu ook hoe sprookjesboeken, zoals de bijbel, moeten zijn ontstaan. Ik stel me zo het volgende scenario voor.

"Hallo" roept de leerling kopieerder als ook noteerder al in het stenentijdperk, "ik ben op schrijfles, weet iemand nog een sterk verhaal?" En nog voor het eerste antwoord binnen komt, roept hij (nooit eens 'zij') des te luider:  "Zal ik schrijven over de regen, of over zonnenschijn?" Dan roept één van de toehoorders die anoniem wenste te blijven: "Osortu kka regen? Het heeft hier in die kka woestijn (Het heilige land nota bene) in geen 12 jaar meer geregend; ayi mi gado!"

Dat schrijft de schrijver op, en dan roept er één die graag meer bekendheid wilde hebben: "Stel dat men het gehakt van een plof-djihadist, als was het koptisch afval, netjes willen begraven, dan zal  zeer waarschijnlijk de priester in gebed gaan met: In ze neem of ze father, ze sun in ze hole he goes, eemèn".

De noteerder roept: "Maar dat schrijf ik op, dat is mooi; kat in het bakkie baya", en denkt: "Er is geen internet en ook geen waterkant.net forum om deze informatie te controleren, laat staan te corrigeren! Who cares, why bother, ik weet het al: ik zet het in het nog oudere testamaan, er zijn nogal wat lege plekken in dat dokument." Het oude testamaan, baai-ze-wee, is al over de houdbaar-heidsdatum. Mooi toch!

San' e kon diri man; moni no de fu bai moi sani; tje-pôti.. A wins fa yu wan drai na tôri, na houdbaarheidsdatum fu 'na kondre san ben moi' pasá somén langa kabá.

Adyosi baya

Ko' u' trei f'tachi na-in na krutu, sondro fu go mech trôbi, m'e beg' unu baya. smile

Surinaamse Gelukkigste!?!

Geeft precies aan wat voor grote ellende (puinhopen)  de andere landen hebben.

Lijkt me dus niets om blij over te zijn cq blij van te worden.

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.
Voltaire

Legio landen hebben een Tsunami gehad; vlak bij huis kampt Columbia al de tweede maal in een korte tijdsbestek met modderlawines, stel ondankbare schepsels hierrrrooooooooo!
-
Waar is overigens aan te merken dat het de bedoeling was van de koloniale heerser om hier een fatsoenlijke staat te stichten?
-
Er zijn niet eens fatsoenlijke looppaden voor voetgangers en dat dateert nog voor de geboorte van Bawtese.

Henry Siegfried wrote:

33 (edited by xzqc33 2017-04-25 09:50:19)

Henry S,
Surimaribo het gelukkigst? Als dat waar was, was dat zeker meer dan 35 jaar geleden baya, veel later was het niet. Niemand wil echter weten dat ook heel veel informatie een houdbaarheidsdatum heeft. Dus: "Surimaribo gelukkig" is bij zinsontleding geboekt als zijnde 'voltooid verleden tijd'. A no so dan.

Adyosi

34 (edited by Paraman 2017-04-25 02:35:26)

Tja,
Wie het breed heeft laat het breed hangen.
Ondergetekende heeft niet de behoefte maar ook die Euro's er niet voor om een retourtje Paramaribo-Madrid te kopen om eventjes Ronaldo en of Messi aan het werk te zien. Suriname is for me the country to live and die.

35 (edited by xzqc33 2017-04-25 10:07:50)

Kom nu toch Paranam, met wat SRDtjes kan een mens ook een vliegkaartje kopen. Maar waarom naar Madrid? Ik ben ook nooit naar Hollywood geweest om mijn sterren te gaan bezichtigen. Gewoon thuis, op de bank, DVD of video erin, starten en....klariiiii. Jij wilde graag zien hoe anderen werken. Dat snap ik direct: het mooiste van werken is om te kijken hoe anderen dat doen natuurlijk. Ik kan ook uren naar werk kijken. Ja mang.  Maar om eerlijk te zijn: zou je in zo een groot stadion (60 dui aan boord baya) met de oogjes bloot, op 90 meter afstand nog één of meer van jouw favorieten kunnen herkennen?

Adyosi

De camera brengt die voetbalkunstenaars veel en veel duidelijker dan jij ze op 90m afstand kan zien. En natuurlijk geen angsthazerij of de isis zal toeslaan of niet. Die gasten maken de hele wereld ONLEEFBAAR!

Hulpbehoevenden daar gelaten. Er lopen nog teveel gespierde kerels rond, die er niet over peinzen om aan de haal te gaan. Met die heb ik geen medelijden.

Henry Siegfried wrote:

Deze zijn ook gelukkig

https://uploads.disquscdn.com/images/ed … 2219f5.jpg

“The religion of the future will be a cosmic religion. It should transcend a personal God and avoid dogmas and theology. Covering both the natural and the spiritual, it should be based on a religious sense arising from the experience of all things, natural and spiritual, as a meaningful unity. Buddhism answers this description.”

? Albert Einstein