Topic: Campagne: “Laat je testen!” leidt tot discussie

Campagne: “Laat je testen!” leidt tot discussie

Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) worden vaker aangetroffen bij Nederlanders met Surinaamse en Antilliaanse achtergrond. Daarom lanceerde Soa Aids Nederland een campagne om vroegtijdig testen onder migranten te promoten. Deze campagne leidt tot discussie: “Uhm really?? This is bullshit”. Anderen mensen reageren: “Dit is niet een onbekend probleem. En zeker geen bullshit.” “Het is niet om slecht over onze mensen te praten, maar feiten liegen niet. Het is de waarheid en die moet ook uitgesproken worden.”

Dat het inderdaad geen “bullshit” is, blijkt uit officiële cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Eén op de zeven mensen in Nederland, die zich laat testen, heeft een soa. Onder mensen oorspronkelijk afkomstig uit Suriname of de Nederlandse Antillen, die zich laten testen op een soa, is dit bijna 1 op de 4. Vooral chlamydia, gonorroe en hiv worden bij deze groepen bovengemiddeld vaak gediagnosticeerd. Hiv wordt ruim twee keer zo vaak gevonden onder eerste generatie migranten dan andere Nederlanders.

Waardoor worden soa’s relatief vaker aangetroffen bij mensen van Antilliaanse of Surinaamse afkomst? Dr. Alvin Westmaas, Universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam en afkomstig uit Suriname,  merkt op: “Het grootste 'probleem' is dat in onze gemeenschap weinig tot niet gesproken wordt over seksualiteit (tussen generaties) en men bang is voor de sociale consequenties van het laten testen.” Tijdens zijn promotieonderzoek kwam Westmaas erachter dat door dit taboe veel mensen het probleem ontkennen.

Soms is het moeilijk om te praten over soa’s en de risico’s ervan. Ben jij bang om een bekende tegen te komen op de soa poli? Durf je met je huisarts te praten over seks? Schaam je je voor je vrienden als ze erachter komen dat je een soa hebt? Wij nodigen je uit om hierover anoniem hier op het Waterkant forum verder te praten. Wanneer je vragen hebt over bijvoorbeeld veilig vrijen, soa of hiv kan je die hier stellen. Soa Aids Nederland zal je vragen beantwoorden.

Re: Campagne: “Laat je testen!” leidt tot discussie

admin wrote:
Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) worden vaker aangetroffen bij Nederlanders met Surinaamse en Antilliaanse achtergrond. Daarom lanceerde Soa Aids Nederland een campagne om vroegtijdig testen onder migranten te promoten. Deze campagne leidt tot discussie: “Uhm really?? This is bullshit”. Anderen mensen reageren: “Dit is niet een onbekend probleem. En zeker geen bullshit.” “Het is niet om slecht over onze mensen te praten, maar feiten liegen niet. Het is de waarheid en die moet ook uitgesproken worden.”

Dat het inderdaad geen “bullshit” is, blijkt uit officiële cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Eén op de zeven mensen in Nederland, die zich laat testen, heeft een soa. Onder mensen oorspronkelijk afkomstig uit Suriname of de Nederlandse Antillen, die zich laten testen op een soa, is dit bijna 1 op de 4. Vooral chlamydia, gonorroe en hiv worden bij deze groepen bovengemiddeld vaak gediagnosticeerd. Hiv wordt ruim twee keer zo vaak gevonden onder eerste generatie migranten dan andere Nederlanders.

Waardoor worden soa’s relatief vaker aangetroffen bij mensen van Antilliaanse of Surinaamse afkomst? Dr. Alvin Westmaas, Universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam en afkomstig uit Suriname,  merkt op: “Het grootste 'probleem' is dat in onze gemeenschap weinig tot niet gesproken wordt over seksualiteit (tussen generaties) en men bang is voor de sociale consequenties van het laten testen.” Tijdens zijn promotieonderzoek kwam Westmaas erachter dat door dit taboe veel mensen het probleem ontkennen.

Soms is het moeilijk om te praten over soa’s en de risico’s ervan . Ben jij bang om een bekende tegen te komen op de soa poli? Durf je met je huisarts te praten over seks? Schaam je je voor je vrienden als ze erachter komen dat je een soa hebt? Wij nodigen je uit om hierover anoniem hier op het Waterkant forum verder te praten. Wanneer je vragen hebt over bijvoorbeeld veilig vrijen, soa of hiv kan je die hier stellen. Soa Aids Nederland zal je vragen beantwoorden.

Een goed initiatief maar ik zou graag de de link van de bron willen om het onderzoek op mijn gemak te kunnen lezen.

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.
Voltaire

Typisch dat mensen dit gaan ontkennen. Ook al zijn er officiële cijfers beschikbaar, mensen trekken alles in twijfel als over hun groep wordt gesproken volgens mij. Na so sranan man de!  @Henry een simpele Google opdracht geeft me al een goede link:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/S/Seksue … ndoeningen

4 (edited by Henry Siegfried 2015-07-28 16:08:00)

inafsabie wrote:

Typisch dat mensen dit gaan ontkennen. Ook al zijn er officiële cijfers beschikbaar, mensen trekken alles in twijfel als over hun groep wordt gesproken volgens mij. Na so sranan man de!  @Henry een simpele Google opdracht geeft me al een goede link:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/S/Seksue … ndoeningen

Inafsabie ik trek niets in twijfel. Maar als echte geïnteresseerde wil ik weten wanneer dit onderzoek is uitgevoerd en de uitkomst naar etniciteit zelf kunnen lezen.

Ik heb de start van deze discussie zelf "een goed initiatief" genoemd ondanks het feit dat ik weet dat het aan de mensen die actief zijn op deze  site niet echt interesseert.

Wat mij betreft is het altijd nuttig en voor de discussie belangrijk om de bron te kennen en niet op een "korte samenvatting" van topic starter te reageren.

Ontken ik hiermee zaken nee. Als werker in de g
GeZoZo ben ik meer dan geïnteresseerd.

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.
Voltaire

Anoniem op Waterkant? Waarom dan?

Maar wie gaat de antwoorden dan geven, gaat admin antwoord geven op die anonieme vraagstellers?

Mensen laat je testen hoor, en wat je zeker moet doen is altijd veilig vrijen, condooms bestaan al voor mijn geboorte en ik ben inmiddels niet meer de jongste hier dus gebruik ze ook.

Het komt wel vaak voor dat onze mensen een heleboel onzin argumenten hebben om geen condoom te gebruiken, want ze willen dippen, den wani firi.

Ik zal geen reclame maken voor condooms, maar met die featherlite dingen, ehhh, voel je alles en ben je goed beschermd en laat je ook geen DNA achter en krijg je ook geen foute DNA aangesmeert.

Het gekke is dat onze mensen veel over sex praten, maar weinig over bescherming, en testen als taboe /. treef hebben

"I pray that the Lord may undeceive my ignorant brethren, and permit them to throw away pretensions, and seek after the substance of learning." by African-American abolitionist David Walker, in his "Appeal to Colored Citizens of the World" in 1830.