26 (edited by Basis 2007-12-04 18:07:26)

Re: Terug gekeerd niet als Remigrant maar als emigrant.....

Jaja, ga vooral niet met je vrouw naar de Palmentuin want ook daar geld; ala meti é njan cassaba ma na konkoni wawang é tjari na neng".

Gewijzigd op: 4-12-2007 10:28:27  |  Dinsdag 4 December, 2007

Beestachtige groepsverkrachting in Palmentuin

door Eliézer Pross

03/12/2007

Paramaribo - Een 35-jarige animeerdame, SS van Braziliaanse komaf, is tijdens de Srefidensi-viering in de Palmentuin op beestachtige wijze verkracht door maar liefst tien mannen.

“Ze hebben mij van voren en van achteren verkracht,” zegt het slachtoffer in gesprek met de Ware Tijd.

De tengere SS was samen met een kennis aan het genieten van de feestelijkheden in de Palmentuin, tot die bewuste kennis haar verraadde. Op een gegeven moment zocht zij nietsvermoedend een openbaar toilet op dat dichtbij was. De kennis liep met haar mee.

“Plotseling werd de ruimte bestormd door meer dan tien mannen. Die kennis van mij hield de wacht bij de deur. Iemand snoerde mij de mond met zijn hand en ik werd vastgehouden door drie van de mannen.  Ze hebben mij constant in mijn gezicht, hoofd en rug geslagen, terwijl ze om de beurt kwamen,” beschreef zij haar afschuwelijke ervaring.  Haar hulpgeroep werd afgesnauwd door haar belagers, terwijl de luide muziek en grote drukte in de Palmentuin op dat moment een ideale afscherming vormde voor de bende verkrachters.

“Ik weet niet hoe, maar God heeft mij gered door de politie te sturen anders hadden nog meer mannen die buiten stonden ook hun beurt genomen”, zegt SS. Zij kwam pas later tot de ontdekking dat een alerte burger de politie alarmeerde, toen hij ook behoefte had om gebruik te maken van het toilet en op de groepsverkrachting stuitte. Omdat slechts één agent in  eerste instantie gelijk ter plekke was, konden alle daders, met uitzondering van de 20-jarige RG, ontsnappen.

Hij is nog achter slot en grendel, terwijl de politie hem zal gebruiken om de overige verdachten op te sporen.  SS zegt dat haar belagers vrienden van elkaar waren, maar ook doodvreemden die hun kans namen.

Er waren volgens haar onder meer creoolse, hindostaanse en een Guyanese man betrokken. “Ik kan ze allemaal goed herinneren als ik ze zie. Ik wil dat de politie ze allemaal opsluit. Ik heb nog steeds pijn”, klinkt een ontredderde SS. De politie is nog bezig met het onderzoek.-.

Bron: De Ware Tijd.

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

ceessie wrote:

cynthias

bedankt voor de tip

Hallo Ceessie, je kan wel een voorlopig verblijfs vergunning aanvragen.
Dit moet je doen bij de Ministerie van Justitie en Politie

ceessie wrote:

hallo Pita Goras

mischien kun je mij helpen,
ik ben nederlander en mijn vrouw surinaamse nederlander, wij willen hier ook blijven maar niks opgeven in nederland. we zitten nu met het probleem dat je maar 6 maanden hier mag blijven.
Dus moeten we 2 keer per jaar een ticket kopen voor 2 personen.
Zijn er andere mogelijkheden ?

Hallo Ceessie, ik zie dat je één en ander wilt weten.
Het is mogelijk om een verblijf of een voorlopig verblijf aan te vragen , je moet dan bij de Hoofd Afdeling Vreemdelinge zaken zijn.
bij de Grote Combéweg weg no 3  tel: 470995/475712/ 475205

Met deze verblijfsvergunning mag je langer dan 6 maanden in Suriname verblijven.
als  je deze toegewezen krijgt dan moet je wel na een jaar of soms na 2 jaar weer verlengen..afhankelijk van wat je toegewezen wordt, maar minimaal is 1jaar .
Dit allemaal met behoud van je Nederlandse paspoort...en met behoud van alles wat je in Nedreland hebt , maar niet te vergeten  ook in Nederland loopt ook alle verplichtingen door.

Een ander mogelijkheid is dat je in Nederland je  verplichtingen tijdelijk stop zet omdat je voor een onbepaalde tijd in het buitenland verlijf,  bv. belasting,. premies etc   de nodige papieren verschaffen en dan hier in Suriname de surinaamse verblijf vergunning aanvragen.

Want ik neem aan dat in jou geval, ben je niet voorbereid  met de nodige papieren dat je nodig zal hebben om die verblijf vergunning aan te kunnen vragen.

Ik was zodanig voorbereid en ik had alle nodige papieren bij ons had.

XX bv geboorte akte van jou, die je alleen maar in Nederland kan aanvragen en dat van je vrouw dat zal geen probleem opleveren omdat ze in suriname geboren is en ook hier te krijgen zal zijn bij de CBB op de Copename straat.

XX huwelijks akte die je van Nederland moet meenemen van de gemeente waar je getrouwd bent.

XX  Uitschrjvings bewijs van de gemeente waar je woont ....

XX  Bewijs van goed gedrag vanuit Nederland.

XX  En nog een paar dingen..bv. een bewijs dat je voor je zelf kan zorgen en een regelmatig inkomen heb.
... een bewijs dat je een maandelijkse inkomen heb op welk manier dan ook : werk , uitkering , als je maar aan kan  tonen

Als ik jou was zou ik gewoon naar de boven genoemde instantie persoonlijk gaan, daar krijg je eerst een informatie formulier tegewezen waar alles staat wat je nodig heb en als blijkt dat je niet de nodige papieren kunt overleggen dan  vertel je  gewoon over je situatie, desnoods vraag je een gesprek aan met iemand die je verder kunt helpen...dat kan daar ook...er zitten mensen voor , moet je een afspraak maken.

Ik moet meegeven, het is geen Nederlandse instantie, dus je moet echt geduld tonen maar toch met een wat nodige tactische pressie......

Wat betreft dat bewijs van goedgedrag, daarvoor kan je ontheffing vragen bij de minister van Justitie en Politie, dmv een verzoek brief tot ontheffing....

Dus al met al  voor aanvraag voor verblijf,
moet je naar de Ministerie van Justitie en  Politie
Hoofd afdeling Vreemdelinge zaken

Ceessie ik hoop dat ik je hiermee op de goede weg heb kunnen helpen.

en ik hoor het graag als het je gelukt is....

Groetjes en héél veel SUCCES !!!

PITA GORAS

Hallo pita goras,

Bedankt voor de informatie, we zijn al geweest en alles uitgelegd maar over voorlopig verblijf werd niet gesproken.
Een normale verblijfsvergunning is voor ons nog niet interessant omdat we nog een eigen huis hebben.
Bij toekenning moet je namelijk binnen 14 dagen in laten schrijven in Suriname, dat houd in dat je in Nederland uitgeschreven moet zijn.
Dus kunnen we nu beter gaan informeren voor een voorlopig verblijf, we gaan in februari terug voor 3 week dan kunnen we alles daar regelen.
Als het gelukt is hoor je van me.

ceessie

Bouta is de man hij heeft al genoeg bewezen dat hij het kan.

ceessie wrote:

Hallo pita goras,

Bedankt voor de informatie, we zijn al geweest en alles uitgelegd maar over voorlopig verblijf werd niet gesproken.
Een normale verblijfsvergunning is voor ons nog niet interessant omdat we nog een eigen huis hebben.
Bij toekenning moet je namelijk binnen 14 dagen in laten schrijven in Suriname, dat houd in dat je in Nederland uitgeschreven moet zijn.
Dus kunnen we nu beter gaan informeren voor een voorlopig verblijf, we gaan in februari terug voor 3 week dan kunnen we alles daar regelen.
Als het gelukt is hoor je van me.

ceessie

Hoi Ceessie,

Je bent dus al geweest . Ik heb een site voor je waar je een hoop informatie kan verkrijgen over emigratie , remigratie kortom over alles  met betrekking tot met Sur-Nederland.....en anders om.
Mischien ken je het al hoor.

www.info-suriname.com

Weet je , trouwens dat ga je ook lezen op de site , dat je niet meer een uitschrijvings bewijs nodig hebt om een verblijf aan te vragen.

Wat betreft je eigen woning : er bestaan  instanties in Nederland die huizen verhuren ( bemiddelen ) bv. aan buitenlanders die voor een bepaalde tijd in Nederland gestationeerd zijn voor werk etc...
sommige makelaardijen in nederland doen ook bemiddelen in het verhuren van huizen voor tijdelijke aard en evt het onderhoud plegen  ervan , je moet daar over info inwinnen als je in Nederland bent, dat is natuurlijk als je je huis nog niet weg wilt doen.
Misschien weet je ook daarover al het fijne van.

Wij hebben alles verkocht van huis tot boot echt alles wat we hadden , alleen met een container van 20 feet met persoonlijke items zijn we naar Suriname vertrokken , en hier ons geld geinvesteerd voor het opzetten van een appartementen complex .
We waren het haastige, maar best een welvarend  leventje van Nederland  gewoon zat ( zo zie je maar  hè geld is ook niet alles) en we zijn nou , kan je zeggen, jong vrijwillig gepensioneerd........eerlijk gezegd het is een ommekeer in ons leven , want dat wat we gaan doen is een risico, en is totaal wat anders van dat wat we gewend zijn te doen.....maar de vrijheid en de rust ...dat maakt echt een hoop goed en 10 stappen terug doen ...heerlijk ...

Hoelang zit je al in Suriname , kom je regelmatig ?  voor je werk of ben je al lekker vrij van werk ?

Dus jij heb ook het fijne en vrije van Suriname ontdekt....
Oké Ceessie , fijne tijd in Nederland als je daar bent .
Ik hoop dat het je gaat lukken ....

Doeiii Pita Goras

31 (edited by ceessie 2007-12-05 19:00:28)

Hallo Pita Goras,

Ja die site kende ik al, ook dat ze geen uitschrijving meer vragen wist ik al, maar zodra je de verblijfsvergunning hebt gekregen en hem door leest staat er duidelijk op dat je binnen 14 dagen je moet laten inschrijven.
Als je daar komt vragen ze de uitschrijving van Nederland, dus heb je die wel degelijk nodig.
Mijn huis heb ik tijdelijk verhuurd, dus dat is ook al opgelost.
We gingen altijd 3 weken op vakantie naar Suriname net als ieder ander, maar 2 jaar geleden heb ik de gok van mijn leven genomen na 40 jaar werken om in de vut te gaan, dat kon toen nog bij 55 jaar.
Ik geniet dus nu al 2 jaar van het vrije leven, waarvan laatste jaar voornamelijk in Suriname.
Omdat ik zo vroeg in de vut, ging heb ik wel 20 stappen terug gedaan, maar het is het wel waard.
We hebben goed te eten en te drinken we rijden auto dus wat wil je nog meer.

ceessie

Bouta is de man hij heeft al genoeg bewezen dat hij het kan.

Hallo Pita Goras,

Afgelopen maandag zijn mijn vrouw en ik teruggekomen uit Suriname. We hebben 3 weken mogen genieten van familie, eten en het land. Mijn vrouw heeft het land met veel pijn en moeite verlaten. Haar ouders keren volgend jaar terug naar Suriname om zich voorgoed daar te vestigen. Haar zus is 2 jaar geleden al terug gekeerd om te trouwen en heeft nu een gezin in Suriname. Je voelt hem al aankomen, zij heeft nu ook de wens om zo snel mogelijk terug te keren.

Het eerst wat ik dacht was, nee, voor mij hoeft het niet. Ik ben in Suriname geboren, maar in Nederland getogen. Mijn ouders en broer gaan waarschijnlijk nooit meer terug. Dus heb ik er geen zin in.

Aan de andere kant ben ik toch bereid om voor mijn vrouw terug te keren. Zij heeft veel meer moeite om haar ouders te zien vertrekken naar Suriname dan ik heb om mijn ouders te verlaten in Nederland. Het zal wel het verschil tussen man en vrouw zijn, ik weet het niet.

Waar het mij om gaat is, hoe kan ik een goed inkomen verschaffen in het land? Er zijn veel opties besproken en ik heb diverse mogelijkheden gezien en het is zeker niet mijn doel om het land te plunderen of iets dergelijks. Veel eerder wil ik een steentje kunnen bijdragen aan de maatschappij en mijn omgeving om samen welvarender te worden. Ik weet niet beter dan de Nederlandse opvatting van welvaart.

Wat zijn naar jouw idee de sociaal, maatschappelijk, milieubewuste (, etc.) mogelijkheden voor een Surinaamse Nederlander als ik? Ik zou graag ook willen ondernemen. Op welk gebied zou ik kunnen ondernemen? Wat is naar jouw ervaring belangrijk om op te letten?

Graag een reactie.

33 (edited by Honda 2007-12-07 20:10:01)

pita Goras wrote:

hallo mensen van de forum,
ik zie dat er heel veel gesproken wordt over terug keren naar je geboorte land , in dit geval Suriname.
Ik ben samen met mijn gezin, na dat ik 32 jaar in Nederland gewoond hebben weer terug als EMIGRANT terug in mijn geboorte land.
Ik ben inmiddels 45 jaar ......
Jammer dat er zo weinig beschreven info's  bestaat over het emigreren naar je geboorte land.
De meeste info die je kan vinden is over remigreren maakt niet uit welke instantie je gaat .

Maar goed ik ben nu sinds 7 maanden weer in Suriname, maar phoe... phoe...het is wel een zware bevalling lijkt het wel , je moet soms echt stalen zenuwen hebben om het voor mekaar te krijgen.
We hebben de voorbereidingen in 3 jaar gedaan, maar dat is niet het ergste nog ...want in Suriname zijn ze niet altijd  blij met je komst...
want Euro-Suries hè...

Dat er een mentaliteits verschil bestaat  wist ik al , maar dat zo erg was ...had ik nooit verwacht...
Maar goed we doen het tot nu goed, maar er zijn momentendat ik denk .....shit wat doe ik hier ..het lijkt soms net alsof ik mee doet aan die bekende programma : Ik VETREK , met alle ellende erom heen.

Ik ben  een positief denkend mens, en vooruit strevend, ik heb ook nog dat gevoel van een steentje bijdrage voor mijn kondré.....want op een of ander manier hou ik nog steeds van mijn Suriname.....
En ik hoop op 1 ding , ik hoop dat het allemaal gaat lukken wat ik hier van plan bent op te zetten en dat ik op die manier mijn steentje kan bijdragen en in  mijn leven onderhoud kan voorzien...

Zijn er nog mensen die met die gedachten rond lopen net als ik ??....en ook het voor elkaar hebben kunnen krijgen , misschien kunnen we in kontact komen.....

groetjes pita goras

Commentaar op blauwe tekstgedeelte :

Je schrijft dat je hoopt op één ding, en dat is dat het lukt.Daarmee zeg je dus dat het nog niet gelukt is.

Vette zwarte tekstgedeelte : Je vraagt of er nog mensen zijn die met die gedachten rondlopen net als jij.Zijn het nog steeds gedachten die je hebt of breng je al wat in praktijk?Het is mij nog niet duidelijk wat je bedoelt met die zin.Wat heb je dan tot nu toe voor elkaar kunnen krijgen in Suriname waarvan je vindt dat de bevolking een zeer kwalijke mentaliteit heeft?Maar je wilt wel in dat land met die mensen die een kwalijke mentaliteit hebben wonen!

In een ander posting zeg je het volgende:

Wij hebben alles verkocht van huis tot boot echt alles wat we hadden , alleen met een container van 20 feet met persoonlijke items zijn we naar Suriname vertrokken , en hier ons geld geinvesteerd voor het opzetten van een appartementen complex .
We waren het haastige, maar best een welvarend  leventje van Nederland  gewoon zat ( zo zie je maar  hè geld is ook niet alles) en we zijn nou , kan je zeggen, jong vrijwillig gepensioneerd........eerlijk gezegd het is een ommekeer in ons leven , want dat wat we gaan doen is een risico, en is totaal wat anders van dat wat we gewend zijn te doen.....maar de vrijheid en de rust ...dat maakt echt een hoop goed en 10 stappen terug doen ...heerlijk ...

jullie hebben alles verkocht in Nederland maar geen afstand gedaan van het Nederlands paspoort, ingeval het niet lukt kunnen jullie hals over kop terugkeren naar het veilig Nederland.Ik heb meer respect voor mensen die remigreren dan voor mensen die zich emigrant noemen.Die hoeven niet terug te keren als het niet lukt want ze hebben hun paspoorten afgestaan en gaan meer hun best doen om te slagen.

Een in Suriname geboren Nederlander is in feite een remigrant als hij terugkeert naar zijn land.Hoe het officieel / formeel heet is niet van belang.Een Nederlander die jaren in het buitenland heeft gewoond (35 jaar lang) is bij terugkomst in Nederland een remigrant.

Geld is niet alles

Dat zeg je wel maar intussen ben je een appartementencomplex begonnen (dat zeg je)dat geld moet opbrengen.Hoe heet dat complex en waar staat het?Het is toch de bedoeling om de huizen op het complex te verhuren? Geld is dus wel belangrijk voor jou, want je investeert om een goed belegd boterham te kunnen verdienen.Kijk voor onzin moet je bij de anderen zijn en niet bij mij.

De leugen heeft korte benen en is kortademig.

34 (edited by soy yo 2008-01-31 05:48:26)

http://www.briandoerksen.com

Ook de moeite waard ernaar te luisteren Folks.

Ga naar douwnloads MP3 en geniet.

Rust gevend !

S.Y.

Open je hart voor wijze lessen;en spits je oren als er verstandig wordt gesproken.

Nog nieuws van Pita Goras?

Pita goras, Nu pas heb ik een kijkje genomen op jouw onderwerp. Ik ben blij te merken dat je er ondanks je aankondiging dat je er een punt achter zou zetten, nog steeds een kijkje neemt op deze topic.  Om bij het begin te beginnen: ik snap niet wat je bedoelt met, ‘ik ben als emigrant naar Suriname gegaan en niet als remigrant’, volgens mij ben je een remigrant d.w.z. dat je in Suriname geboren bent, naar Nederland bent verhuisd en nu weer in Suriname bent gaan wonen. Dat is per definitie een remigrant. Als een in Nederland geboren (blaka) bakra naar Suriname zou verhuizen zou hij een emigrant zijn. Ook ik ben een remigrant en steeds als dit onderwerp ter sprake komt moet ik aan de volgende “agersi tori” (fabel) denken:
Er heerste eens hongersnood in het bos, de wolf die er woonde werd steeds magerder, zijn ribben kwamen te zien, het voorheen goede leven was veranderd in een hel. Op een keer kwam de wolf op zoek naar eten op het erf van een boer terecht en daar zag hij een prachtige, weldoorvoede herdershond in een hondenhok slapen, hij maakte die hond wakker en zei: “ neef, hoe komt het dat jij er ondanks die hongersnood zo goed en weldoorvoed eruit ziet?”. De hond antwoordde: “wel, het zit zo: “elke dag krijg ik twee keer per dag te eten van de boer, ik krijg er ook nog schoon drinkwater bij.” Wat, zei die wolf, is er ook geen plaats voor mij hier op het erf bij de boer? Ik denk van wel, antwoordde de herdershond, ik zal het aan de boer vragen als hij straks weer eens een keer eten voor me komt brengen. De wolf stelde zich verdekt op achter het hondenhok en wachtte af wat er ging gebeuren. Maar terwijl hij daar zat merkte hij op dat zijn neef aan een ketting vastzat en dat er om zijn hals een kale plek was waar de halsband steeds tegenaan schuurde. Hij vroeg aan zijn neef, wat is dat daar om je nek? Wel zei zijn neef, de boer zet me vast en alleen ’s nachts maakt hij me los want dan moet ik zijn eigendommen bewaken, maar overdag moet ik hier aan de ketting vastzitten en daarvoor krijg ik dan twee maal per dag te eten. De wolf keek het een tijdje aan en dacht een beetje na. Toen stond hij op en begon naar het bos terug te lopen, zijn neef de herdershond riep hem nog na, wat doe je nu? De boer komt zo, straks krijg jij misschien het zelfde leven als ik heb. De wolf zei, nee hoor neef, heel hartelijk bedankt,  er zijn honden en wolven in deze wereld en ik mijn beste neef ben een WOLF”. 
Nu beste Pita goras, mag je voor jezelf invullen welke Surinamers wolf zijn en welke niet, zij die in Nederland blijven of zij die remigreren naar Suriname (met alle ingebeelde of echte problemen).

We Came With Nothing & We Leave With Nothing.

Pita Goras, ik zie dat jij en Cinny het al over emigrant en remigrant hebben gehad, dat had ik nog niet gelezen, vandaar mijn opmerking. Nu snap ik je wel.

We Came With Nothing & We Leave With Nothing.

Pita Goras is druk bezig met het bedenken van wiskundige stellingen.
Zo veel mag duidelijk zijn,

Suriname center of the multiverse!

Gregje. wrote:

Pita Goras, ik zie dat jij en Cinny het al over emigrant en remigrant hebben gehad, dat had ik nog niet gelezen, vandaar mijn opmerking. Nu snap ik je wel.

De laatste posting van Pita was van 2007 ??  wink

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

40 (edited by tirotet 2011-04-25 09:31:59)

Wel een beetje ingewikkeld

Teruggaan als emigrant en niet als remigrant.

Wie weet ben ik dat zelf. Ik ben namelijk in 1970 naar Nederland geëmigreerd. Op dat moment was ik voor Suriname een emigrant (vertrokken uit Suriname) en voor Nederland een immigrant (ik heb mij toen gevestigd in Nederland). In 1977 ben ik geremigreerd naar Suriname (ik ben teruggekeerd naar Suriname). Na de coup ben ik weer geëmigreerd naar Nederland. En zou het best wel zo kunnen zijn,  dat ik de tweede keer niet als remigrant naar Nederland terugkeerde, maar als emigrant. Zo geredeneerd kan deze (wiskundige) stelling kloppen, want dan is a2 + b2 = c2, maar andersom is c2 - a2 = b2 of c2 - b2 = a2. Het laatste over Pythagoras gesproken, meer nog zijn aangehaalde stelling.

Tirotet

41 (edited by tirotet 2011-04-25 10:29:18)

émigrant qui retourne dans son pays permanante (de permanente of eeuwige remigrant)

Misschien heeft bovenstaande ook met gevoelswaarde te maken en dan doel ik op de groep Surinamers die constant bezig is te remigreren, maar uiteindelijk nooit teruggaat, dus nooit daadwerkelijk remigreert. Een deel van deze groep ligt hier onder de zoden, dus hier begraven.

Elke oudere Surinamer kent een paar van deze Surinamers. Telkens weer als je zo'n Surinamer ontmoet en je hem vraagt wanneer hij teruggaat naar Suriname, mag je hetzelfde antwoord verwachten en wel deze: ai boi, ik ga echt terug, maar ik moet nog een paar zaken regelen. Te mi k'ba regel den zaak, mi e lusu, ja, dan ga ik voorgoed terug naar Suriname.

Die remigranten

Ja, voor die remigranten hebben de Fransen de mooie woorden 'de eeuwige remigranten' bedacht.

Daar waar immigratie in eerste instantie met HEIMWEE gepaard gaat, gaat remigratie minder vanzelfsprekend en dit laatste weer komt door vervreemding van eigen land. Hoe langer men immigrant is, des te groter de vervreemding van eigen land en dus des te meer de kans om echt te remigreren.

Tirotet, nu over enkele vormen van migratie. Aan alle genoemde vormen van migratie liggen migratie-motieven ten grondslag.

Tirotet

Sorry tirotet maar ik zou dit nooit zo vertalen, maar eerder als de "emigrant die terug keert naar het land van zijn permanente verblijf",  iets - aangenomen dat jij de tekst ergens vandaan hebt - in relatie staat tot de lange geschiedenis van seizoensmigranten die FR kent. Mn in de wijnoogst.

Als de FR al een begrip ( niet een woord) voor de permanente emigrant hebben zal dit als volgt zijn: "L'émigrant permanente " en niet een zinssnede als boven.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Pita Goras

Ik ben voor de zekerheid teruggegaan naar de uitgangspunt van discussie, meer nog naar jouw drijfveren of motieven om de stap tot repatriëring te maken.

Omdat ik ooit diezelfde stap heb genomen (en trouwens heel rigoureus, want ik heb toen na een jaar mijn opgebouwd pensioen in Nederland afgekocht, waardoor ik nu met een pensioengat zit) kan ik qua empathie je teleurstelling begrijpen.

Om te beginnen is het voor mij als teruggekeerde remigrant gemakkelijk praten, maar omdat van de groep Arnhemmers die kort voor en kort na 1975 is geremigreerd alleen Chas Mijnals zich permanent in Suriname heeft weten te vestigen en van der San na enkele uitstapjes weer daar gesetteld is, is de rest al heel lang geleden teruggekeerd naar Nederland, Michel van Rey en Hugo Fernandes Mendes weliswaar gedwongen.

Dan rijst de (open) vraag, Pita goras, waarom zoveel remigranten na de onafhankelijkheid van 1975 uiteindelijk toch terug zijn gekeerd naar Nederland? Het gros van die groep is toen middels de remigratieregeling teruggekeerd naar Suriname. Die regeling was niet slecht. Zo werden o.a. de vliegtickets voor het hele gezin betaald en mocht men 17 kubieke meter aan inboedel meenemen, dit inclusief de auto.

Hoe komt het, los van de coup, dat het gros van de remigranten na verloop van tijd gedesillusioneerd is teruggekeerd naar Nederland?

Daar is er zeker een verklaringsgrond voor. Alvorens daarop in te gaan, hoop ik niet dat je daar aanstoot aan zal nemen. Het belangrijkste is het ultieme besluit om toch de stap te wagen, heb jij ook gedaan Pita Goras. Jij hebt na de vergelijking van Nederland met Suriname de afweging gemaakt om je in Suriname te gaan vestigen. Die afweging heb je gemaakt door veel dingen in beide landen te vergelijken, dingen die aantrekken (pull-factoren) en dingen die afstoten (push-factoren).

Daarbij komt er iets heel vreemds om de hoek kijken. Zaken die voor je emigratie naar Nederland tot de push-factoren behoorden en jou toen heeft doen besluiten Suriname te verlaten, zijn nu pull-factoren geworden, deze zaken hebben nu een aantrekkingskracht op je uitgeoefend. Deze nu positieve factoren hebben je nieuw liefde voor Suriname ingeblazen.

Maar Pita goras, de tijd is noch in Suriname en noch in Nederland stil blijven staan. Het idyllisch beeld van Suriname van toen is er niet meer, zo is nu bedroevend gesteld met naastenliefde en de   gastvrijheid meer. Alleen maar het feit dat alle winkels en woonhuizen van dievenijzer zijn voorzien, maakt duidelijk dat men het niet meer zo nauw neemt met de bezittingen van anderen. Komt nog bij de toename van criminaliteit.

Als remigrant of repatriant is men gauw geneigd de zaken die Suriname en Nederland aantrekken en afstoten weer met elkaar te vergelijken; vaak komt met tot de conclusie dat het heus niet zo slecht is gesteld met  Nederland. Begint dat in het hoofd van remigrant te spelen dan wordt het blijven wonen in Suriname voor die repatriant een groot probleem, want heb je het daar niet naar je zin en gaat het erop lijken dat alles tegenzit dan is gauw een nieuw besluit genomen. Dan zie je dat men de push-factoren in Nederland gaat herwaarderen en men met hangende pootjes de terugreis naar Nederland boekt.

Pita goras, hierboven heb ik een algemeen beeld geschetst, maar dat gaat niet voor een ieder op. Hopelijk ook niet voor jou. Los van het feit dat ik een klein beetje van de materie, migratie, af weet en ik buitendien er als remigrant in Suriname heb gewoond en gewerkt, het laatste als onderdirecteur van een ulo-/muloschool, is mijn slotwoord dat de drijfveer van elke migrant bepaalt of die, om te beginnen, wel of niet naar Nederland zal terugkeren . En is men eenmaal als remigrant terug in Suriname dan zal  het aanpassingsproces doorslaggevend zijn voor het al dan net blijven wonen.

Pita goras, ondanks alles wat jou tot nu toe tegen heeft gezeten, hoop ik dat je je heel gauw  thuis en op je plek zal voelen in switi Sranan. En, Pita goras, uiteindelijk ben ik blij dat ik ben ingegaan op je eerste bijdrage en niet op die hierboven 'schittert''.

Tirotet

Pita Goras heeft 8 postings gedaan, uitsluitend in dit onderwerp. De laatste in dec. 2007.  Lijkt mij onwaarschijnlijk dat hij nu nog op een reactie zit te wachten lol

DEEDEEDBEE NÉÉ

Remigranten broodnodig

De globalisering zorgt nu voor andere migratie vormen. De wereldbevolking is op tilt geslagen, meer nog de Oost-Europeanen, veel Aziaten, Afrikanen en Midden- en Zuid-Amerikanen.

Suriname is wat dat betreft niet onopgemerkt gebleven, dit gelet op de toestroom van o.a. meer en meer Chinezen en Brazilianen. Ik heb in mijn bijdrage van gisteren uit de doeken gedaan dat motieven aan deze immigratie ten grondslag liggen, als je het aan mij vraagt economische motieven, dus niet uit liefde voor Suriname.

Suriname is dun bevolkt, maar heeft ondanks dat grootse plannen

Ja, deze regering wil het groot aanpakken en denkt wat dat betreft aan een diepzeehaven, twee bruggen over de Marowijne en de Corantijn, duizenden volkswoningen bijbouwen en zelfs een weg tot Brazilië aanleggen. Dan heb ik het niet eens gehad over het optimaliseren van het wegennet, de gezondheidszorg, het onderwijs en ga zo maar door.

Arbeidskrachten

Alle genoemde projecten moeten door arbeidskrachten tot stand worden gebracht. Maar nu een ieder weet dat de totale bevolking van Suriname om en bij een half miljoen is; en omdat Suriname een jonge bevolking heeft, is een groot deel van de bevolking jonger dan 15 jaar. Deze groep wordt gerekend tot de categorie improductief, ze kunnen niet worden ingezet in het arbeidsproces. Dit laatste, de jonge bevolking, heeft gevolgen voor de grootse plannen van deze regering. De huidige beroepsbevolking van Suriname zal niet in staat zijn al die genoemde klussen te klaren, meer nog de projecten die ten uitvoer moeten worden gebracht door hooggeschoold personeel.

Remigranten broodnodig

Ter afsluiting ga ik terug naar mijn aanhef en nu met een plausibele verklaring. Suriname zal in het buitenland opzoek gaan hoogopgeleide Surinamers om mede genoemde klussen te helpen klaren. De middenkader Surinamers in het buitenland zal ook brood zien in Suriname en daarom emigreren of remigreren. Deze vorm van migratie zal geen arbeidsmigratie zijn, dus dat alleen het hoofd van gezin in een ander land gaat werken, maar dat het hele gezin zich in Suriname zal vestigen. En dan zal blijken dat Suriname deze remigratie of repatriëring een zegen voor Suriname zal zijn, Suriname zal goed boeren met de komst van deze groep nieuwe Surinamers. Anderzijds zal deze groep Surinamers zich welkom in Suriname voelen, sterker nog zich met meer egards behandeld voelen. Deze groei (Surinamers) zal de economie impulsen geven. Deze Surinamers zullen niet met lege zakken naar Suriname verhuizen, maar met een goedgevulde portemonnee. Jammer dat ik als 65-plusser buiten de boot val.

Tirotet. Gek, maar deze nieuwe insteek van PITA GORAS heeft deze laatste bijdrage bij mij doen ontspruiten.

Tirotet