Topic: wonen in Suriname

hallo ik zou graag wat info willen ontvangen betrf. wonen in Surinamen ik woon op dit Moment in Venezuela maar gezien de omstandigheden hier wil ik hier weg

Re: wonen in Suriname

@Lidia Jose,

In heel Suriname wonen er evenveel mensen als in Den Haag-Nederland.

Suriname.
Heeft 1 energiebedrijf en die heet EBS.Water wordt geleverd door SWM en de regen doet gratis een schepje bovenop.

Wat wil je precies weten Lidia?
Wat voor omstandigheden zijn er in Venezuela?

Heb je gehoord of gelezen dat er ook omstandigheden bestaan in Suriname.

In Suriname moet je eerst een huis zien te regelen en werk.
Als je familie hebt in Suriname kan je het een tijdje bij hen uitzingen totdat jouw huis klaar is.

De leugen heeft korte benen en is kortademig.

http://suriname.startpagina.nl/

De nada!

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

word het moeilijk om flink te verdienen in venezuela door die hugo chavez die in mijn ogen goed bezig is. maar in surimaribo gaat het je zeker lukken als je de Hit and Run mentaliteit hebt. Want jij bent nu ON THE RUN!!!!!!!!!1

5 (edited by nelly 2007-06-03 14:25:18)

03-06-2007
Hallo iedereen, Ik wil met behoud van m,n WWB uitkering voorgoed terug naar Suriname. Van verschillende mensen heb ik begrepen dat je iemand moet hebben doe BORG voor je staat. Deze BORG regelgeving heeft niets te maken met GELD. Het schijnt een verplichte formaliteit te zijn. Ik vraag mij af hoe formeel is deze BORG wetgeving in Suriname??
Gaan de Surinaamse Amtenaren bij de mensen die Borg voor je staan langs om te kijken waar je gaat wonen en slapen?? Of krijgen de mensen die BORG voor je staan formulieren opgestuurd die ze moeten invullen, opsturen?? Wie heeft zeer recente ervaringen met deze regelgeving?? Alvast bedankt Nelly

nelly wat is een WWB uitkering ?

Ik weet niet of nelly dat zelf weet.

Maar ik waag 1 poging : Wet Werk en Bijstand. Als het niet dit is , dan weet ik het ook niet. Ook weet ik dat het de Intent-regeling is wat nelly bedoeld. Met behoud van Lvensonderhoud terug gaan naar het geboorteland om er te wonen. Je wordt wel gekort met je AOW. Dus is je AOW hoger dan je uitkering , sla je de plank mis. Remigratieregeling .

Ook als je gaat , en je komt terug binnen 3 jaar ,moet je alles terugbetalen. Dus kun je beter sparen en gaan ,als het je niet bevalt, kom je terug en vraagt wederom 1 uitkering aan. Hoef je dan ook nix terug te betalen. En lukt het je wel, dan werk je daar voor 1 salaris en later ,kom jij je AOW aanvragen.

Is toch beter dat je wat gaat doen in je geboorteland, je werkervaring delen met de jeugd ,kennisoverdracht doen, en mischien na 1 bijscholing, zelf voor de klas staan om "educatieve-wijsheid" te leren aan de jeugd. Het immorele Leven in Surinen is niet mals , denk je ook hieraan???

Succes en vriendelijke groeten,...........

........... S A B I  D I R I E ...

Als je luxe en organisatie gewend bent, moet je uit gezondheidsoverweging ervan afzien om hier te komen.
Overigens wij hebben leren overleven. Dat is een kunst die hollanders niet is gegeven. Dus zorg dat je met veel doekoe komt en een scala aan geduld. Succes!!

9 (edited by bLLnOutTaCntrL 2007-06-07 17:38:55)

-- verwijderd --

Lydia jose , als je daar wil gaan wonen moet je het doen .niemand kan
je tegenhouden. de aarde is van ons allemaal en mensen hebben grenzen getrokken .

Ik wil even reageren op die persoon die na mij heeft gereageerd.

Het was mijn bedoeling niet om je te ontmoedigen. was maar een advies dat je goed moet nadenken als je alle luxe verlaat om in Suriname een bestaan op te bouwen. veel families van mij zijn ooit teruggekeerd, maar ging niet goed met de nieuwe generatie. Leek wel alsof ze pinaarden. Ze moesten dan ook terug.
Je hebt het over ziekten en zo, dat is van de oude generatie en zelfs als die in nederland dood gaan, willen ze toch in suriname begraven of gecremeerd worden. Zoveel leifde hebben ze voor hier. Die ziektes zijn gekomen omdat die mensen niet volledig weg wilden. ze gingen alleen weg om financieel beter te hebben en een toekomst tehebben voor kun kroost. Hun kroost heeft zich gauw aangepast, maar zijzelf....jammeren en klagen.
eten is nooit goed.
Familie van me komt naar Suriname. Neemt veel groenten mee, omdat ze daar heel erg dol op is. Maakt ze het klaar in nederland, vind ze het niet meer lekker. Smaakt lekkerder in Suriname zegt ze. Waar ligt het aan???? De liefde en warmte van Suriname maat alles gewoon lekkerder en aangenamer.

Ja Suriname is prettig wonen voor Surinamers. Wij zijn geen echte luxe gewend van warm/koud water.
De nederlander mag hier komen wonen. Plaats zat. Maar kan je het wel aan, daar heb ik het over. Kan je het aan dat je stroom wordt onderbroken en dat je soms een hele dag geen stroom hebt. Kan je het aan dat je soms niet kan bellen, internetten of smsen. Kan je het aan dat je soms uren in de rij moet staan om een simpele stuk getekend te krijgen of zo.

Dinni Grootfaam (nederlander die harde euros krijgt, die 3.5 maar meer waard is dan surinaamse munt) heeft ooit uit protest aan hongerstaking gedaan. Ze heeft geen steun gekregen van de Surinamers. Heeft niets ermee bereikt. Uiteindelijk als ze toch wilde leven, moest ze gewoon eten. Dat heeft ze gedaan ook.
De problemen zijn er , maar toch eet je 6keer warm per dag. Niet iedereen gegund, alleen Surinamers, want ze toveren.

Als Surinamers gasten hebben hier, laten ze die eerst goed eten en eten dan zelf later de restjes. Zie je een nederlander dat doen. Zijn super gierige mensen.
Als ze hier zijn, bellen ze je keer opkeer om even bij jou langs te komen, dan doe je moeite iets klaar te maken voor hun. Datgene wat ze lusten.
Ga eens op bezoek in nederland en bel deze zelfde hypocrieten op. Ze kunnen je dan niet ontvangen of hoor je op de achtergrond ;zeg ik ben er niet", of je moet een afspraak maken.

Dat van Surinamers, wij weten te leven, want we hebben zoveel overleefd.
Met het weinige (behalve geld) nemen we genoegen.

Undefine Suriname

Ik vind het heerlijk in Suriname, maar kan me voorstellen dat niet iedereen zo denkt.

Belangrijkste wat je moet weten: Surinamers zijn de relaxte mensen die er bestaan, behalve in het verkeer. Daar is het het tegenovergestelde. Lijkt wel alsof ze daar hun relaxe houding willen compenseren door hun "ik moet inhalen anders krijg ik geen eten ofzo" attitude op de weg.

smile

Och , ik vind het heel triest om te moeten melden dat mijn moeder al jaren woonend in Su last heeft van astma , reuma en de laatste jaren ook dementie /alzheimer.
Sommige ziekten verbeteren inderdaad in het klimaat van SU , andere helaas zijn ook in SU ellendig en vreselijk als ze je treffen.
MS is een van de weinige ziekten inderdaad die niet in de tropen beschreven is.

Blijft een feit dat leven als een God in SU voor velen nog heel goed te doen is ;-)

Lijkt wel een cold case heropenen.

Nou, Lidia we zijn 3 jaren verder. We zijn benieuwd naar je ervaringen.

No Bruya.

snap niet dat mensen in zulke berichten blijven trappen...........

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Ja he? Poep , daar trap je in.

No Bruya.

dus net wat ik al schreef of altijd heb geschreven dan, wil je een land leren kennen, de mense leren kennen, hoe het reilt en zeilt, ga dan tenminste er 5jr wonen.

geen wonder dat NL eist dat je minimaal 3jr in NL moet wonen en nu zelfs een cursus moet volgen, alvorens je wordt genaturaliseerd. maar gezien de periode waarin we nu leven is het volgensmij verlengd met jaren en na bij 12 of  15jr kunnen ze je alsnog weg sturen.
wat een BS allemaal!!

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................