Topic: Onderwijs

Ik ben zelf geen Surinamer, wel daar enkele malen op vakantie geweest. Mijn vrouw komt daar wel vandaan.Heb serieuze plannen om daar te gaan wonen als mijn dochter de middelbare school hier in N L heeft afgemaakt, dat is over zeven jaar. Nu zit ze in groep 5 van de basisschool.
Als ik dan over 7 jaar daar ga wonen, wat zijn dan (uitgaande van het huidige aanbod) de mogelijkheden voor verder studie voor haar?

Re: Onderwijs

dat zien we over 7jr wel weer, vooral met de verkiezingen in aantocht!!

maar als je het aan mij vraagt...................gewoon doen!!

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

om te studeren zou ik eerst eens in nederland blijven. veel meer mogelijkheden. dan zou uw dochter 17 jaar zijn. Middelbare scholen in su hebben een lager niveau voor veel dingen.
Als u vervolgonderwijs zoekt is er de universiteit, althans dat wordt zo genoemd. ik ken geen surinaamse wetenschappers die vanuit suriname een academische carriere hebben.

Ik zou uw dochter voor een jaar meenemen omdat ze dan kan kijken wat er fijn is in su. Het hangt er ook vanaf wat uw dochter zelf wil en wat voor ambitie zij heeft als ze 17 achtien jaartjes jong is.

Als u zelf kunt wonen en werken en van uw eigen grond (nederland en familie)kunt scheiden en dus kiest voor leven als een allochtoon, want blank in suri met de beroemde cultuurschokken erbij tja dan is het een mogelijkheid.

in ieder geval heeft u het weer, het trage tempo en uw schoonfamilie als grote trekkers.

we blijven benieuwd

Ieder vanuit het eigen standpunt ziet wat van daaruit de waarheid lijkt. Er is echter maar 1 Waarheid en die is onveranderlijk en altijd Waar.

4 (edited by tirotet 2010-03-25 10:47:40)

Documentaires

Martie, en zijn veel documentaires over dit onderwerp gemaakt. In een van die documentaires komen alle gerepatrieerden aan het woord, alsook klasgenoten van de kinderen.

AANPASSEN
Dat is verdomd moeilijk voor de remigrant, maar wil je je weg in Suriname vinden, dan zal jij je aan de plaatselijke situatie moeten aanpassen. Bijna alles gaat in Suriname anders aan toe dan de ander vaak gewend is en dat is vaak frusterend.

ALLES WENT
Martie, echter alles went, dus zal je na verloop van tijd je DRAAI daar vinden en de kinderen trouwens ook, soms veel sneller dan de ouders.

HET ONDERWIJS
Het onderwijs is in Suriname heel anders ingericht, het onderwijsbestel daarginds is op een heel andere leest geschoeid, niet dat het onderwijs slechter is, nee het is ANDERS.
Het is vaak FRONTAAL onderwijs. De leerkracht staat voor de klas en van daaruit draagt ze kennis over. Dus geen KRINGGESPREK, geen niveaugroepen binnen één leerjaar, geen individueel aanpak

Tirotet, Martie om zelf te zien hoe het is gesteld met datgene wat ik hierboven heb aangehaald zou je er goed aan doen een paar van die documentaires aan te schaffen. De serie documentaires waar ik het over heb, heet 'VIDEO-BRIEVEN' over Suriname

Tirotet

@tiro dat klinkt toch wel heel ouderwets puur frontaal onderwijs. Des te meer reden om goed te kijken of je dochter daar op haar plek is.

Ieder vanuit het eigen standpunt ziet wat van daaruit de waarheid lijkt. Er is echter maar 1 Waarheid en die is onveranderlijk en altijd Waar.

Voor mezelf en mijn vrouw is het geen probleem als we daar over zeven jaar zouden gaan wonen. Ik ben dan 53, heb jaren lang als elektromonteur gewerkt, sinds 2005 als zzp'er. Heb de laatste keer dat ik daar was, de gehele maand juli in 2009, gezien dat er ontzettend veel huizen gebouwd worden, verkavelingsprojecten, dus als elektromonteur denk ik wel werk te vinden. Mijn vrouw werkt in de administratieve sector op MBO- niveau. Als we daar over zeven jaar naar toe zouden gaan heb ik er al een huis staan bij mijn schoonmoeder op het perceel.

7 (edited by tirotet 2010-03-25 12:58:07)

GIETA

Ik heb het over anders en niet beter of slechter.

Martie, toch weer iets over het onderwijs, dit omdat ik als leraar dat niet kan laten.

In tegenstelling tot vroeger zijn er nu veel particuliere scholen en veel remigranten, als ze dat tenminste kunnen betalen, zetten hun kind op een particuliere school.

Je kan zo via de Surinaamse ambassade aan meer informatie daaromtrent komen en trouwens ook via internet.

In de verschillende documentaires kan men zelf zien hoe het eraan toegaat op scholen in steden van Suriname, op districtsscholen en op scholen in het binnenland, de boslandscholen.

Lange-termijn-planning
Martie, je gaat dus niet over één nacht ijs, maar je bent bezig je zaakjes goed te plannen en bezig je afdoende voor te bereiden op je verhuizing naar Suriname over ZEVEN jaar.
Het komt dus goed, durf ik te stellen.

Tirotet

8 (edited by MigthyMike 2010-03-25 13:21:44)

Martie over 7 jr ben jij dan 60!!
ik zou zeggen kidz hier en jij en je vrouwtje lekker in SME!!

Tiro

je hebt gelijk! vrouw voor de klas etc etc. je kunt niet zeggen dat het slecht is of goed.
net als die van NL kun je ook niet zeggen dat de aanpak slecht is of goed.

en als ik het goed heb, heb je volgensmij in SME een "Nederlandse" school.

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

MigthyMike wrote:

Martie over 7 jr ben jij dan 60!!
ik zou zeggen kidz hier en jij en je vrouwtje lekker in SME!!

Tiro

je hebt gelijk! vrouw voor de klas etc etc. je kunt niet zeggen dat het slecht is of goed.
net als die van NL kun je ook niet zeggen dat de aanpak slecht is of goed.

en als ik het goed heb, heb je volgensmij in SME een "Nederlandse" school.

Over 7 jaar ben ik 53, niet 60. Goed lezen wat ik schrijf. Mijn dochter is dan 16, dus ik en mijn vrouw in SME en de kidz hier zoals jij dat zegt gaat dan ook niet op. Mijn dochter komt dus mee naar SME.

Inderdaad is goed lezen een eigenschap die op internet nog wel eens verwaarloosd wordt.

@tiro Mijn tekst letterlijk was dat frontaal onderwijs wel heel ouderwets klinkt. Er zijn meer rollen te leren en later te vervullen dan kennis tot je nemen. Louter frontaal onderwijs klinkt zelfs bijna als operante conditionering. om maar eens een term te gebruiken.

Als die (m.i. eenzijdige) benadering van leren bij dit specifieke kind zou passen lijkt het mij prima. In ieder geval heeft Martie nog wel de tijd om zich gedegen te informeren. Zowel hier als in sme en op internet..

@tiro en andere voorstanders van frontaal onderwijs

k Kwamdit bij toeval tegen op vkblog van de volkskrant online.

......De laatste maanden is er veel gezegd en geschreven over competentiegericht onderwijs. “Leerlingen leren niets meer, maar zitten achter de computer hun eigen onderwijs bij elkaar te googelen, als ze al geen spelletjes aan het doen zijn” is de algemene teneur van het commentaar.
De meeste “deskundigen”die hier wat over te melden hebben willen terug naar vroeger; de docent staat voor de klas te doceren en de leerlingen luisteren en leren.
Ik geloof er geen barst van dat dit (nog) werkt. Ik heb zelf zo les gehad en ik vond het een ramp. Het was oersaai en ik vond het vreselijk om naar school te gaan. Het Frans dat ik geleerd heb ben ik allemaal vergeten. Jaren later, toen ik het nodig had, heb ik opnieuw les genomen. Die verhalen hoor ik ook van docenten uit het “ouderwetse” onderwijs. Leerlingen zitten volstrekt ongemotiveerd hun les uit. Dat is weliswaar al sinds onderwijs bestaat het lot van leerling zijn, een groter probleem is dat de lesstof niet blijft hangen.

Nu het leren van competenties in plaats van rijtjes uitzonderingen. Ik heb een flink aantal voorbeelden van competentiegericht leren gezien waarbij leerlingen zichzelf vaardigheden eigen maken die ze daadwerkelijk nodig hebben in hun latere beroep. Bijvoorbeeld een groep leerlingen die een kano moet bouwen van twee platen triplex, of een nieuwe huisstijl voor een banketbakker moet ontwerpen die daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Ze leren gesprekken met opdrachtgevers te houden, begrotingen maken, prijzen opzoeken, samenwerken, voor zichzelf opkomen enzovoort. Daarnaast komen de technische vaardigheden op het juiste moment aan bod. Zowel docenten als leerlingen zijn enthousiast.

Waarom gaat het dan zo vaak mis? Deze manier van onderwijs vergt zeer goede docenten. Alle informatie moet exact op het juiste moment worden gegeven. Doe je het te vroeg dan is het overbodig en saai als een klassikale les. Ben je te laat met het aanbieden van vaardigheden dan zijn leerlingen gefrustreerd omdat ze hun taak niet aankunnen. Dat scholen deze manier van onderwijs vaak gebruiken als verkapte bezuinigingen, is een belangrijke oorzaak voor de mislukkingen die steeds maar weer als voorbeeld in de kranten staan. Doe je het goed dan moet je het licht voor je leerlingen uitdoen en ze naar huis sturen, zoals een docent me vertelde.

Met goede begeleiding en een goed programma leren leerlingen meer, sneller en efficiënter dan welke klassikale les ooit kan bereiken..........

Vernieuweingen in het onderwijs houden geen gelijke tred met maatschappelijke veranderingen

Het onderwijs heeft nooit maatschappelijke innovaties kunnen bijhouden, het onderwijs loopt wat dat betreft achter en meer nog de leraar.

Morgen zal ik proberen verdiepend daarin te zijn. Ik zal zeker de visies van de drie deskundigden die vandaag hun toelichting daaromtrent in BUITENHOF hebben geven in mijn analyse meenemen.

Om nog gerichter te kunnen anticiperen zal ik morgenmiddag nogmaals naar de HERHALING van Buitenhof kijken.

Tirotet

Ik heb - uit een verleden - ervaring met competentie onderwijs en onderschrijf wat Gieta zegt.

- Het leert de student essentiele vaardigheden die zij anders niet opdoen.
- Het vereist een heel gedegen voorbereiding van het vak en een enorme inzet van de docent.

Overigens sluit competentie onderwijs beslist niet uit dat er ook sessies met frontaal onderwijs zijn. Sterker nog - zoals Gieta impliciet aangeeft - ze zijn cruciaal in het doceren. Een ideale mix ligt waarschijnlijk in 20 - 30% frontaal om er zeker van te zijn dat studenten de inhoudelijk/technisch juiste richting op gaan.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

@tiro We benne benieuwd.

t voert misschien wel ver maar vergelijkend warenonderzoek naar soorten onderwijs in nederland en suriname. Dat zou wel mooi zijn.
Zeker voor Martie en misschien anderen?

Een ding is zeker, de mogelijkheden voor vervolgonderwijs HBO of universitair zijn niet heel uitbundig in suriname, in vergelijking met nederland, maar misschien wel passend bij de dochter van Martie.
Een vriendin is na 10 jaren suriname met haar 2 zoons (16 en 11)weer teruggegaan om hen de mogelijkheid van goede vervolgscholing te gunnen. Via vmbo naar hbo webdesign.
Zij is inmiddels weer terug in su.

Ben zelf te druk om dit uit te zoeken of bij elkaar te googlen. maar als gepensioneerde onderwijsman is dit misschien wel interessant? in ieder geval heeft u genoeg ervaring met verschillende manieren van lesgeven......

En nog zo wat gedachten. Alleen vroeger ging men van vele plekken in de wereld naar wageningen suriname om tropische landbouw en met name rijstbouw te studeren. Deze bloeiende plaats (in 1980) is inmiddels vakkundig om zeep geholpen.

ik ken persoonlijk geen mensen in Nederland die naar een studiebeurs verlangen aan de Anton de Kom uni als stap naar een carriere in academia.

maar goed punt is gemaakt. Het woord aan tiro...........