26 (edited by Neus 2009-09-12 01:26:00)

Re: Hoge landprijzen

http://www.glissuriname.org/overons.htm

Dit is de site van de consultants die het project trokken.

De kern is een kadaster, dat lijkt redelijk te lopen. Is ook in iedersbelang. Daarnaast zijn er de meer politieke zaken als uitgifte domeingronden, innen van grondhuur, etc. Daar zit de angel, of moet ik zeggen de zwerm met braziliaanse bijen. wink

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Het kopen van Domeingrond of Huur-/Erfpachtgrond zal pas dan aantrekkelijker worden voor niet ingezetenen (thans met de constructie van een stichting) als de mogelijkheid geboden wordt om dit op termijn van de staat te kopen. Ik dacht dat een dergelijke wetgeving in de maak was???

"Those who use religion for their own benefit are detestable. We are against such a situation and will not allow it. Those who use religion in such a manner have fooled our people; it is against just such people that we have fought and will continue to fight".

Mustafa Kemal Atatürk

Lenneke: een ongeschreven economische wet luidt als volgt:
de waarde van iets is de prijs die een gek daarvoor wil betalen.
Het heeft dus niet alleen met vraag en aanbod te maken maar ook met andere bijzondere redenen. Mijn probleem is dat ik die bijzonderheden niet kan zien.

Het is alom bekend dat de prijzen van onroerend goed world wide door de economische crisis aan het kelderen zijn. Alleen in Suriname blijven ze stijgen.

Natuurlijk zullen de Surinamers proberen om de hoogst mogelijke prijzen te adverteren, maar de echte prijs zal aan de onderhandelingstafel worden bepaald volgens het principe take it or leave it.
Ja, als er geen kopers komen opdagen, zal men gauw geneigd zijn de prijs te verlagen. Het heeft naar mijn mening niets met wiswassen te maken, maar met Surinaamse verkapte arrogantie en proberen zo snel mogelijk rijk te worden. Dat laatste gebeurt overal in de wereld. Waarom zouden de Surinamers geen gokje mogen wagen.

dat is waar maar als ik een stuk land zie van 2miljoen en ik heb bijvoorbeeld 8ton om uit te geven dan ga ik niet eens aan de onderhandelingstafel zitten

Withholding power is een belangrijke factor. In SME is veel grond inhanden van mensen die het eigenlijk niet echt willen verkopen. Soms zetten ze het te kop in de hoop er een enorm goede prijs voor te krijgen waarmee ze dan een anderstuk kunnen kopen en nog iets overhouden.
Andere hebben toekomst dromen en houden jaren een stuk grond in de stad bezet. Ook geeft grond een stukje zekerheid rondom het bezit. Itt. aandelen etc zie je wat je bezit en zijn de 'bewaarkosten en risicos's' laag.
Daarnaast zitten de SME met het probleem waar ze met hun geld naar toe moeten als ze de grond verkopen. Er zijn te weinig bruikbare  alternatieven in SME om je geld te beleggen voor de inwoners van SME.

Kortom de grondmarkt in SME draait niet. Daardoor is het aanbod laag en dalen de prijzen niet. Zelf in de huidige crises is er voor veel bezitters nog steeds geen reden om te verkopen. Om die markt meer mobiel te maken zijn 2 zaken nodig.
-1- Belasting om grondbezit en in de stad een goed naleving van de onderhoudsplicht (schoonmaken, etc). Die dwingt de eigenaars om actief met hun grond bezig te zijn.
-2- Ontwikkeling van alternatieve beleggingsmogelijkheden. Lokale investeringen middels aandelen bezit etc. moeten beter toegankelijk worden en beter gereguleerd worden.
GLIS is in deze een belangrijke stap.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ