Re: Belastingen in Suriname

re#48: als jij van mening bent dat de Surinaamse belastingdienst niet transparant zou zijn, want ga jij daar dan aan doen?!

…en ja hoor, de werkloze zzp boekhoudster nosokka kan het weer niet laten om, via een omweg weliswaar, aan j.bakra zijn bijdragen te refereren - ondanks het feit dat ze bij herhaling oproept om zijn persoon te negeren. 

Ze is en blijft een zielig wijffie! wink tongue

WillemK_2000 wrote:

@ Neus oke na het lezen van de historie van zijn berichten had ik al een beetje zo'n vermoeden. Verder weer met het belastingvraagstuk in Suriname.

j.bakra wrote:

re#48: als jij van mening bent dat de Surinaamse belastingdienst niet transparant zou zijn, want ga jij daar dan aan doen?!

…en ja hoor, de werkloze zzp boekhoudster nosokka kan het weer niet laten om, via een omweg weliswaar, aan j.bakra zijn bijdragen te refereren - ondanks het feit dat ze bij herhaling oproept om zijn persoon te negeren. 

Ze is en blijft een zielig wijffie! wink tongue

En Bakra bevestigt het zo graag.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

...kortom, het knippende/plakkende stumpertje noso is en blijft een zielig stukje afkrabsel. smile tongue tongue

Ik ben al een tijdje niet wezen buurten op dit forum, aangezien ik er van uit ging dat dit onderwerp was ondergesneeuwd, maar kennelijk heeft de dooi de boel weer doen opwakkeren en zie ik dat mijn vriendin of vriend NEUS zich wederom heeft ingegraven in deze discussie.

Zoals ik al eerder meldde verblijf ik momenteel in Thailand, waar het goed toeven is. Het tijdverschil met Nederland is 6 uur. Op dit moment is het hier vroeg in de ochtend en ben ik al aan mijn tweede bakkie toe.

Ik ben fiscaal niet onderlegd; verwacht dus mijnerzijds geen opmerking met enige diepgang. Maar ik zal op een later tijdstip proberen een reactie te geven.

Ik had liever iets leuks opgeschreven over het leven van de Thai, anders gezegd; hoe de Thaise hoepels en mokkels of een combinatie daarvan de farang met speels gemak een oor aannaait. Daar zijn ze namelijk erg bedreven in.

Ik had ook liever wat opgeschreven over het feesten en beesten in met name Pattaya, met een nachtleven dat ongekend is op deze wereld. Mijn pastoor zou graag dit oord een keer willen bezoeken, maar krijgt van het bisdom geen toestemming. Hij weet dat ik hier zit en heeft een dagdeel gereserveerd om mij bij terugkomst, de biecht af te nemen. De boeler.

Inmiddels heeft hij een uitnodiging ontvangen van Bubba, de zeer zwaar geschapen burgemeester van BoyzTown. Het verhaal doet hier de ronde dat je aan zijn snikkel in de strekstand, de handwas kan ophangen. Het heeft zo zijn voordelen, want met zo'n kerel in huis heb je geen droogrek meer nodig. Touwtje springen gaat net niet, maar dat lijkt mij ook niet zo verstandig op je oude dag. 

Thailand is fiscaal erg vriendelijk voor de farang. Om je in Thailand te vestigen moet je uiteraard aan een aantal voorwaarden voldoen, maar fiscaal word je de oren niet gewassen. Van een AOW-uitkering hoeft er bijvoorbeeld niets afgedragen te worden aan de Thaise fiscus.

De gezondheidszorg is uitstekend en vergelijkbaar met Nederland. Sommigen beweren dat het in Thailand veel beter is dan in Nederland. Ik heb er evenwel geen ervaring in en hoop dat zo te houden.

Tang boeng.

Wel dan zou ik mij maar snel omdraaien en verder dromen want op dit moment doet iedereen in Thailand dat nog.  Alleen de djaffers zijn "wakker" maar niet goed wakker.   big_smile  lol

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Neus wrote:

Wel dan zou ik mij maar snel omdraaien en verder dromen want op dit moment doet iedereen in Thailand dat nog.  Alleen de djaffers zijn "wakker" maar niet goed wakker.   big_smile  lol

Neus is jaloers met zijn bijstandsuitkering! Moet zijn handjes gebruiken, zelf Cinny wil hem niet helpen en dat wil wat zeggen!

Ben je weleens in Thailand geweest NEUS?

Ik denk het niet, want als je er geweest zou zijn, dan zou jij moeten weten dat Thailand een 24/7 economie kent.

En waarom zou ik djaffen? Waar over dan?
Volgens mij ben je inderdaad jaloers. 

Ik wil je wel helpen aan een afspraak met Bubba. Voor een pijnbeurt uiteraard.

Sam Loi wrote:

Ben je weleens in Thailand geweest NEUS?

Ik denk het niet, want als je er geweest zou zijn, dan zou jij moeten weten dat Thailand een 24/7 economie kent.

En waarom zou ik djaffen? Waar over dan?
Volgens mij ben je inderdaad jaloers. 

Ik wil je wel helpen aan een afspraak met Bubba. Voor een pijnbeurt uiteraard.

Als je werkelijk in Thailand zat begreep je dat mijn opmerking over de tijdzones ging en maakte je geen onzinnige opmerking over 24/7.

DEEDEEDBEE NÉÉ

Ik had zojuist uitgebreid gereageerd, maar bij het plaatsen daarvan op het forum is er iets fout gegaan. Om het opnieuw op te schrijven heb ik geen zin in.

1. Het kan niet anders dan dat de Belastingdienst in Suriname de 'staatkoers' hanteert, terwijl je eerder zou verwachten van een overheidsinstantie dat zij de koers van de Centrale Bank zou volgen. Goed voorbeeld doet goed volgen, want Telesur hanteert ook haar eigen straatkoers.

Dit alles moet zijn vastgelegd in een wet. Vraag dat zich hierbij voordoet is of de straatkoers ook daarin is opgenomen. Ik waag het te betwijfelen.

De vaste belastingvrije som van 12.600.-- srd wordt enkel gehanteerd voor de remigrant uit bijvoorbeeld Nederland met een uitkering. Ook dit moet een wettelijke grondslag hebben.

Maar de bedragen die ik op dit forum heb geplaatst zijn afkomstig van de Belastingdienst in Suriname en zijn dus wat mij betreft correct. Wil je dit tot in de puntjes hebben uitgezocht dan moet je de wet erop na slaan.

Waarom er niet schriftelijk wordt gereageerd door de dienst en anderen komt denk ik, door de complexe materie en ook dat velen nooit een wetboek in de hand hebben gehad laat staan dat ze daarin gekeken hebben. Daarnaast heeft menigeen aan de top hebben hun baan te danken aan de politiek en niet aan hun kwaliteiten.

Een fatsoenlijk ter zake doende brief schrijven is ook een kunst die velen helaas niet verstaan. Dit zou wellicht een reden kunnen zijn dat er vanuit Suriname niet wordt gereageerd. En waarom een belastingdeskundige niet reageert is mij een raadsel. Wellicht willen ze eerst poen zien.

Een mogelijkheid is dat je de fiscale faculteit Anton de Kom Universiteit benadert. Het zou een mooi onderwerp zijn voor een scriptie.   

Je zou kunnen overwegen om NEUS te vragen om met haar poen te sjwaaien in Suriname, wellicht dat dat helpt. Maar ik heb zo mijn twijfels.

Wat een onzin.
De CBvS hanteert een dag koers die normaal gesproken afgeleid is van de markt. Er bestaat niet zo iets als een officiele straatkoers. Wie denkt dat zo iets bestaat praat onzin. Immers er is geen eenduidige basis waarop de verschillende wisseltransacties op straat gemiddeld worden.
De overheid is voor haar schulden, verplichtingen en rechten in de regel gehouden om de koers voor Staatsleningen te hanteren. 
De vraag naar de herkomst en basis voor de door de belastingdienst gehanteerde koers vragen aan een lagere ambtenaar is zinloos. Die man krijgt gewoon een koers door en hanteert die. Dat is is ook niet de eigenlijke vraag. De eigenlijke vraag is "Waar vind ik de koers die de belastingdienst hateerd?  "
En het voorgestelde AdeK onderzoek. Wel als dat hun niveau is dan zitten ze op MBO niveau. Net als de djaffer hier boven.

Nu kijken of Sam Loi niet in de war raakt met zijn verschillende nicknames.  big_smile  lol  big_smile

DEEDEEDBEE NÉÉ

NEUS, ouwe rukker, je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Ik had al een vermoeden dat de koersinfo van de markt op Poelepantje kwam. Wat een pantje zeg.

Maar wil je in het vervolg niet meer sjoemelen met mijn tekst. Ik heb het namelijk nergens over een officiele straatkoers.

Ik hoop dat WillemK hier iets aan heeft en hij de info door kan spelen aan hen die dat nodig heebben.

Zo en nu tijd voor een Singha.

62 (edited by Paraman 2015-02-09 11:25:57)

Belastingsplichten moet je waar dan ook ter wereld gewoon nakomen. Voor niks schijnt alleen de zon!

En beste Sam Loi, maak je niet druk met onze allesweter.
Beschouw die creatuur maar als het onkruid tussen de rozen.

Ik ben erg laat dus je zult t al wel weten.38 %gaat van je 12500 euro af aan de belastingen en dan pas komen de andere kosten