Re: Belastingen in Suriname

http://hakrinbank.com/website/page.asp?menuid=157

Rentetarief spaarrekeningen:

Valuta    %
SRD     5.50
USD     1,00
EUR     0,30
===============================
Een groot verschil met de genoemde 14% en zelfs niet genoeg om de vermogensbelasting te betalen.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Aj baja siesa noso, a kwaal hardnekkig na joe. Ik heb je hulp aangeboden, maar je hapt niet.

Suriname is booming siesa. Blijf maar uit je nek lullen, want daar sta je bekend om. Ga weer nog maar eens lezen en probeer dit keer geen draai in de vraagstelling dan wel woorden in mijn mond te leggen. En als je weer de fout in gaat zal ik je voordragen om benoemd te worden tot de 'taart' van Waterkant van het jaar 2014.

Uiteraard hoort daar een prijs bij, wat dacht je van een goeie leesbril? Of een vibrator van Chinese makelij, je weet toch, eentje die tijdens de rit plotseling stil valt. Of wellicht dat iemand anders een beter idee heeft.

A kondre swieta siesa. Eindelijk mie e jang vers en dus gezond. Voor nog geen 20 srd heb ik groenten, tomaat, pepers, soepgroenten en een warme vis gehaald. Dag vers siesa. De vitamientjes stromen bij mij naar binnen. Je bent gewoon jaloers op mensen die het lef hebben om naar Suriname terug te keren.

Wie of wat is DDB siesa? Doe eens ff voluit de naam schrijven en gedraag je niet als een hoepel. 

Maar wees eens eerlijk siesa; ik heb je wel aan het werk gezet en mogelijk aan het denken gezet. Ik zou zeggen zoek en gij zult vinden. Ook die 14%. En vergeet niet ; laat je vanavond eens flink verwennen; de avond is nog jong. Trek een fles zoete wijn open - geen zure, want dat heb je al genoeg in je - zodat de hormonen los komen. En wie weet lezen we morgen stralende berichten van je.

Tang boeng siesa en nog een fijne avond.

Sam Loi wrote:

Aj baja siesa noso, a kwaal hardnekkig na joe. Ik heb je hulp aangeboden, maar je hapt niet.

Suriname is booming siesa. Blijf maar uit je nek lullen, want daar sta je bekend om. Ga weer nog maar eens lezen en probeer dit keer geen draai in de vraagstelling dan wel woorden in mijn mond te leggen. En als je weer de fout in gaat zal ik je voordragen om benoemd te worden tot de 'taart' van Waterkant van het jaar 2014.

Uiteraard hoort daar een prijs bij, wat dacht je van een goeie leesbril? Of een vibrator van Chinese makelij, je weet toch, eentje die tijdens de rit plotseling stil valt. Of wellicht dat iemand anders een beter idee heeft.

A kondre swieta siesa. Eindelijk mie e jang vers en dus gezond. Voor nog geen 20 srd heb ik groenten, tomaat, pepers, soepgroenten en een warme vis gehaald. Dag vers siesa. De vitamientjes stromen bij mij naar binnen. Je bent gewoon jaloers op mensen die het lef hebben om naar Suriname terug te keren.

Wie of wat is DDB siesa? Doe eens ff voluit de naam schrijven en gedraag je niet als een hoepel. 

Maar wees eens eerlijk siesa; ik heb je wel aan het werk gezet en mogelijk aan het denken gezet. Ik zou zeggen zoek en gij zult vinden. Ook die 14%. En vergeet niet ; laat je vanavond eens flink verwennen; de avond is nog jong. Trek een fles zoete wijn open - geen zure, want dat heb je al genoeg in je - zodat de hormonen los komen. En wie weet lezen we morgen stralende berichten van je.

Bla bla bla en onzin. Ik gaf je de HARD INFO van de bank met hun %'s.
En iedereen met verstand van financiele zaken weet dat het heel onverstandig is om eventueel spaargeld niet in valuta maar in SRD vast te zetten. Ja als je verblind wordt door de iets hogere rente en je niet realiseert dat die door de veel hogere inflatie te neit gedaan wordt en je slechts met verlies je SRD weer naar de noodzakelijke valuta kunt omwisseln.

En jij ook een fijne avond met je natte dromen en onzin tories.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Eindelijk heeft ze het door. Ik zou zeggen sjapooooooooo. Ik heb het al eerder opgeschreven, maar kennelijk heb je dat over het hoofd gezien. It's my fucking money en daar ben ik heer en meester van. Laat mij maar dom zijn. Hoezo terug wisselen? Waarvoor? Maar je bent een schat en vanavond gaan ik ook van bil. Hopelijk wordt het wat en heb ik mogelijk een dekking gevonden tijdens het dekken voor mijn huisvestingsprobleem.

Maar vertel eens meid, hoe weet je van mijn natte dromen. Tis namelijk waar. En dat ook nog eens op mien oude dag. Zal wel door de verse spullen komen die ik hier dagelijks eet en de djogo's die ik inmiddels soldaat heb gemaakt.

Van een vriend kreeg ik een flesje kowroe dresi, zeg maar een flesje wondermiddel. Mijn god meisje, if you see a boi no. A stotoe die kleine diebrie. Hij wil alleen maar gaan, nou dan laat ik hem toch maar gaan.

Tang boeng siesa.

Sam Lul heeft nog steeds geen antwoorde gegeven op de vraag bij welke financiele instelling hij 14 % rente op zijn spaargeld gaat krijgen. Inplaats daarvan lul hij maar raak.

DEEDEEDBEE NÉÉ

Ja mang Sam!! Ik zie dat je geniet lol zou ik ook doen,zoveel mogelijk basteren (behalve die takru fesi's als vrouwe neuzelien)  lol

@vrouwe neuzelien
Trek je kleren uit en maak een foto van je ouwe doos dan geven we je 14% extra fooi wink

"If you're not careful, the newspapers will have you hating the people who are being oppressed, and loving the people who are doing the oppressing"

Dwaas razientje: "Daar denken de locals 180 graden anders over"
Welke locals heeft raZientje het over? Zo iemand.

Deze raZiZt komt koud kijken en denkt te kunnen praten over 'de locals'.
Laat me niet lachen joh met je 'local' expertise.
Ach doe maar - m' e plata dya.

O, en 17 jaar, dat pakt die tjan van jou.
Opsluiten die viezerik.

*Cinny* wrote:
stena wrote:

Succes, en een prettig  verblijf toegewenst. Daar kan je tenminste rustig jezelf zijn, zonder stress.

Daar denken de locals 180 graden anders over........ geen stres ? De mensen leven hier CHRONISCH met stres laten we wel zijn zeg, dat ze er geen blijk meer van geven komt omdat het chronisch is.... ze zijn ermee LEREN leven, 'rustig jezelf zijn' whahhahahahhaha ja IK misschien maar de gemiddelde LOCAL is helemaal niks niet rustig zich zelf whahahhahahhaha

huh misschien toch beter dat jij je met Afrika bezig houdt big_smile

Te wakago e bari son o opo.
Ef' i no sab' yorkafowru i no m' tak' yorkatori.

Negativiteit breekt meer af voor het land dan wat bereikt wordt voor de persoonlijke doelen.

Neus wrote:

Sam Lul heeft nog steeds geen antwoorde gegeven op de vraag bij welke financiele instelling hij 14 % rente op zijn spaargeld gaat krijgen. Inplaats daarvan lul hij maar raak.

Noso: "Inplaats daarvan lul hij maar raak."

Precies, daar heeft hij het over ... a set' wan tranga baka gi yu, y' o k.

Te wakago e bari son o opo.
Ef' i no sab' yorkafowru i no m' tak' yorkatori.

Negativiteit breekt meer af voor het land dan wat bereikt wordt voor de persoonlijke doelen.

34 (edited by Smatje09 2014-09-09 22:13:58)

Sam Loi wrote:

Sam Loi,

Nu ervaar je wat de forumleden hier meemaken met Nosohardjo. Noso is trouwens een man. Hij is zwaar gefrustreerd en maakt met nagenoeg iedereen ruzie hier op het forum. Ik zou zeggen: span je niet met hem want hij is reeds vergane glorie. (Sorry Neus, maar je vraagt er toch wel zelf om, om op deze wijze getypeerd te worden; gefrustreerde makaak).

35 (edited by Smatje09 2014-09-09 22:11:57)

Sam Loi wrote:

Ik vergat het volgende nog te melden:

Bij vermogensbelasting geldt er een vrijstelling c.q. vrijlating van 100.000.-- srd voor een alleenstaande en 120.000.-- srd voor een gehuwde. Je kan dus om en nabij 22.000.-- euro stallen op bijvoorbeeld een depositorekening, waarvan de rente - die jaarlijks wordt uitgekeerd - rond de 14% doet. Het levert jaarlijks een aardig bedrag op, waarmee je bijvoorbeeld de inkomstenbelasting en ook de premie voor een ziektekostenverzekering kunt voldoen.

Ik hoor u al gillen: de inflatie of te wel geldontwaarding. Het is een enorme risico. Ook in het zogenaamde veilige Nederland is er sprake van inflatie. Wellicht dat het in Suriname wat harder gaat. En dat na ommekomst van 10 jaar het geld wellicht nog maar 75.000.-- srd waard zal zijn of mogelijk nog minder. So be it. After all, it's my fucking money. En het al oude adagium gaat namelijk hier ook op: wie dan leeft, wie dan zorgt.

Inmiddels heb ik als niet ingezetene ook een rekening geopend bij een bank. Daartoe diende ik een referentieverklaring over te leggen. In Nederland is deze verklaring bekend als een solvabiliteitsverklaring.

Het wordt vandaag weer een dag met heel veel djogo's en lekkere hapjes. Waar je onlangs op Kwakoe nog 7,50 euro voor een djogo betaalde, hier in Suriname haal je bij de super een gekoelde djogo voor 8,50 srd. En in een tent op Waterkant 12,50 srd. Wat een luxe, wat een weelde.  Ai baja, het kostenplaatje komt er nog vrolijker uit te zien en een lange neus voor de azijnzeikerds, leeghoofden en doemdenkers.

Proost.

Maar Sam, wel chill hoor dat je lekker van je verblijf in SU geniet. Maak er iets moois van. Het gaat zeker lukken om een supertijd in SU te hebben. Have fun. Het begint hier koud te worden want we gaan richting herfst. En je hebt gelijk: het is jouw fucking money en daarmee doe jij wat je wilt. Einde discussie.

Mie gado, wat lees ik nu. A oema na wang kil. Ik begon net verliefd te raken op die motjo en dan lees ik na mijn ronde Coppenamebuurt, dat die motjo een man is. Wat een ruk zeg. Ma jere djaso noso, mie hab wang mattie die e boel en a mang bana langa. Die is sjo lang dat je daar met gemak de handwas aan kunt ophangen. Dus a mang is multifunctioneel en daarnaast is hij lief en kan hij ook heel erg lekker koken. Maar de eerste keer, a mang o brong you billen.Ma no spang, het komt uiteindelijk goed. A mang boel wang wit mang wang lesi en sedertdien kucht die man regelmatig als een paard.

Maar alle grapjes op een kruik, het leven hiero is in 1 woord fantastisch. En denk maar niet dat ik met geld smijt, want dat heb ik niet. Het is ook niet nodig. Ik probeer de vakantie door te komen met een budget van 500 euries. Ai baja, mie wel. En dat gaat mij ook nog lukken.

Ik hoef niet met geld of titels te strooien om in contact te komen met mensen. Daarvoor mie lai torie en mie torie swietie. Ik ben ook niet een type die de intentie heeft een ander te bedonderen en daarnaast ben ik niet op zoek. Echt niet, maar ik loop er ook niet voor weg.

Maar de informatie over de Belastingdienst is correct, zo ook de info over de rente op een depositorekening. Vraag is uiteraard of je dat doet. En die boeler wil graag weten om welke bank het gaat. Je kan mijn kont kussen kerel. Zoek het maar zelf uit. Ik weet wel beter.

Ik ga van de week nog bij een verzekeraar langs om te horen wat er betaald dient te worden voor een ziektekostenverzekering. Ik heb zelf geen noemenswaardige klachten, alleen klinkt het klokkenspel niet meer als voorheen. Ik zal het hier melden.

En meneer Neus, ga je vanavond weer alleen naar bed. Vast wel. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een vrouw die lucht van zurigheid die je uitstraalt kan verdragen. Hara bana kerel, maar doe het met beleid zou DDB zeggen.

37 (edited by Smatje09 2014-09-10 11:27:11)

Goed dat je niet met geld strooit Sam Loi. Als ik op vakantie ben, doe ik ook geen gekke dingen  met mijn geld en ik houd altijd geld over als ik terugkeer van vakantie. Is wel zo fijn, want dan heb je altijd een buffer waarop je terug kunt vallen bij onvoorziene omstandigheden bijvoorbeeld, haha.

Poenta woi, punta wanie tjier mie,
poenta woi hoi, noso wanie tjier mie

Nog maar een bericht uit sjonnig Sjuliname, waar het nog steeds goed vertoeven is. Aj baja, ik was vandaag weer in de stad. Heb wat rondgekeken bij CHM en bij de Hakrinkbank naar binnen geslopen.

Let op en nu komt het: als je langer dan 3 maanden in SU verblijft, hoef je geen solvabiliteitsverklaring c.q. referentieverklaring van je eigen bank in Nederland over te leggen. Je moet wel een originele verklaring van het pensioenfonds dan wel de SVB overleggen en da torie regel.

Da ding mang ontwerp wang soort PSA regeling die 5 jaar geldig is en 100 euries kost. Je kan met een psa-document aaneengesloten 6 maanden in SU verblijven en dit verblijf kan je 1 maal verlengen met nog eens 6 maanden. Dus je kan hier in SU onafgebroken 12 maanden verblijven, maar na ommekomst van deze periode moet je het land uit.

Welnu, want wang mang lik noso zou dan met een dure KLM ticket terug vliegen naar Nederland. Mie niet, want in de wet staat niet dat je na die 12 maanden terug moet naar het land waar je woont of ingeschreven staat, maar dat je na 12 maanden het land SU dient te verlaten.

Ai baja, dus met de nodige djogo's achter mijn kiezen - ja ja famirie, ik heb ze nog - kwam ik op een fantastisch idee. Ik verlaat het land via Albina en blijf een dag of een paar dagen in Frans Guyana om vervolgens weer terug te keren naar Suriname voor een verblijf van weer 6 maanden met een verlening daaropvolgend. Dit zou je dan vol kunnen houden gedurende de periode dat het psa-document geldig is, dus 5 jaar.

Ik laat voor dit moment onbesproken de eventuele konsekwenties die mogelijk in Nederland van toepassing kunnen zijn.

#32 En daar vergis jij je toch vet in hoor, ik weet wel degelijk wat er onder de locals speelt .
Wat denk je zelf als je 3 jaar al in alle uithoeken van Su komt en al mijn vaste taxi klanten zijn geboren en getogen in Su, in de taxi hoor je heel veel wat er speelt bij de mensen. Oh weetje wat hierbij ook een goed graagmeter is, ik ben op FB lid van bepaalde Suripages en krijg heel veel likes op mijn reacties van de LOCALS zelf, dus schijnbaar zit ik helemaal niet verkeerd met mijn gedachten. Dat koud kijken valt reuze mee, ik kijk hier al sinds 2002 of jij daar nou waarde aan hecht of niet ik spreek met 12 jaar ervaring PUNT.

jorkafowru wrote:

O, en 17 jaar, dat pakt die tjan van jou.
Opsluiten die viezerik.

Ja blijf je inzin maar herhalen kon je nog concreet antwoord geven op de vraag in welk jaartal hij met die 17 jarige ging, gewoon ff 4 cijfertjes posten kan je dat, ja het is je nu al zovaal gevraagd maar concreet antwoord geven doe je niet, nee je geeft hintjes, wees gewoon concreet en hou anders je snavel erover !

Beste Sam Loi, wij van  http://www.info-suriname.com zijn al vanaf 2004 bezig om meer informatie over het Surinaamse belastingstelsel te verzamelen. Helaas brieven gericht aan de Inspecteur van de Surinaamse belastingdienst, de directeur van de Surinaamse belastingdienst en ga zo maar door worden niet beantwoordt. Ook na een gesprek met een geromeerde accountant in Paramaribo zijn wij eerlijk gezegd geen stap wijzer geworden. Een ding is zeker als u zich nog buiten Suriname bevindt zal het heel moeilijk worden om de benodigde informatie te verzamelen. WIj zullen blijven door gaan om de informatie te verkrijgen of dit ons gaat lukken en op welke termijn kunnen wij u helaas niet zeggen.

Beste WillemK,

Mijn interesse in het belastingstelsel van SU was beperkt tot de vraag, wat ik zou moeten betalen aan inkomstenbelasting, indien ik zou besluiten om mij blijvend in SU te vestigen. Op die vraag heb ik een antwoord gekregen en dat op dit forum geplaatst.

Ik ben persoonlijk naar het belastingkantoor geweest en aldaar op een correcte en vriendelijke manier te woord gestaan. De bedragen die mij zijn genoemd zijn correct. Ik heb ook de aangifte van een 'lotgenoot' - waarvan de naam e.d. waren afgeplakt - kunnen inzien.

Ik heb slechts een maandje in SU gezeten en enorm genoten van het land en uiteraard de mensen. Daarbij heb ik heel wat djogo's soldaat gemaakt. In een snoezige bui ziet het land er nog beter en aangenamer uit, was toen de gedachte. De bedoeling was om er terug te keren voor een wat langer verblijf, maar zie daar nu van af.

Ik vertrek over een paar weken naar Thailand voor een verblijf van 10 weken. Een prachtig land waar het ook goed vertoeven is. Voor 200 euro heb ik een volledig ingerichte studio-appartement van 52m2. Het is er veilig, waarmee ik niet wil zeggen dat er geen criminaliteit is. En de hoepels die daar bij bosjes rond hoepelen mogen er ook zijn. Je moet daar wel een goede NEUS voor hebben, anders kan je er behoorlijk bedrogen uit komen.

In SU werkt het persoonlijk contact veel beter is mijn indruk. En ga een gesprek nimmer aan met de gedachte, ik weet wel beter. Want ook in SU geldt het adagium "weet dat gij niet weet".

@ Sam Loi, ik zou graag willen weten welke koers er is gehanteerd de door u genoemde koers(4.46)  kan ik nergens terugvinden. Ten tweede de gehanteerde belastingvrije som hoe is men op dit berag gekomen officieel wordt er namelijk per persoon een vrijstelling van 2.646 SRD per persoon gehanteerd, alvast bedankt voor uw antwoordt. http://www.info-suriname.com/suriname/b … -suriname/ .

@WillemK_2000
Als het goed is worden de koersen van de CBvS gebruikt. Op hun site zijn ook historische koers te vinden.  http://www.cbvs.sr/
Ok wisselt SU niet echt bankinformatie uit met andere landen. Vele hebben dan ook hun geld in NL, USA, Denemarken, en waar ook staan.

DEEDEEDBEE NÉÉ

@ Neus, de door Sam loi gehanteerde koers is waarschijnlijk dan de dagkoers op dat moment, vreemd want normaal gesproken wordt er door de Surinaamse overheid een standaard koers ten opzichte vande US dollar en Euro gehanteerd. Daarbij moet ik vaststellen dat de belastingschijven omlaag zijn aangepast, hetgeen betekend dat de grens van de hoogste belastingschijf al snel in zicht komt. Nu alleen nog de belastingvrije som want die is voor zover ons bekend nog steeds 2646 SRD per persoon. Ik zou graag van Sam Loi willen weten waar het bedrag van 12.600.-- srd vrijstelling vandaan komt.

46 (edited by WillemK_2000 2015-02-05 12:43:10)

Even met de gegevens van Sam Loi gestoeid en dan komen er toch zoals ik het zie andere bedragen uit.

12.237 euro X 4.46 = 54.577.-- srd
Belastingvrije som per jaar          =   5.292.-- srd
Zuiver inkomen                               = 51.931.-- srd

8%   =                        908.-- srd
18% =                   1.426.-- srd
28% =                   3.057.-- srd
38% =                   6.249.-- srd   
---------------------------------------
                            11.640.-- srd
Heffingskorting      600.-- srd
---------------------------------------
te voldoen          11.040.-- srd     = 2609 euro per jaar = 217 euro per maand

Maandelijk inkomen = 12.237 - 2609 / 12 = 802.-- euro

Er is geen recht op een AOV uitkering.???

Bij deze berekening zijn er nog een aantal vragen; de koers waarmee wordt gerekend 4.46 srd waar is deze op gebasseerd, er wordt door de overheid namelijk een vaste koers gehanteerd ten aanzien van de euro en US dollar. In dit voorbeeld heb ik een een belastingvrije som berekend voor twee personen 2 x 2646 = 5.292 srd.  Met de berekening van Sam Loi zijn we iets wijzer geworden maar er blijven nog vragen over namelijk; welke koers moet er bij de berekening worden gehanteerd, wat is de hoogte van de vrijstelling per persoon, waar komt het bedrag van 600 srd extra heffingskorting vandaan en hoe komt men in het voorbeeld van Sam aan een belastingvrijesom van 12.600 srd. Wie het weet mag het zeggen. Coclusie is en blijft dat de heffing op uitkeringen uit Nederland in Suriname zwaar worden belast. Gaat het om een WAO en een pensioen dan wordt deze heffing nog zwaarder.

http://www.info-suriname.com/suriname/b … -suriname/

Die willemPie_k@ toch - net zo'n malafide boekhoudster als umapikin noso.

By the way, waar was jij tussen oktober 2006 en februari 2014?  Wegens belastingfraude in een Nederlandse cel?

48 (edited by WillemK_2000 2015-02-05 13:19:05)

@ j.bakra Beetje vreemde opmerking, die ik even niet kan plaatsen,  wij proberen te achterhalen wat nu de werkelijke berekenings formule is van de surinaamse belastingdienst. Als de surinaamse belastingdienst wat transparanter zou zijn dan was deze discussie niet nodig geweest.

WillemK_2000 wrote:

@ j.bakra Beetje vreemde opmerking, die ik even niet kan plaatsen,  wij proberen te achterhalen wat nu de werkelijke berekenings formule is van de surinaamse belastingdienst. Als de surinaamse belastingdienst wat transparanter zou zijn dan was deze discussie niet nodig geweest.

Stoor je niet aan Bakra. Die man was goudsmid en zijn hersen zijn zwaar aangetast door de kwikdampen.  En discussie  met hem is uitgesloten.

DEEDEEDBEE NÉÉ

50 (edited by WillemK_2000 2015-02-05 13:30:24)

@ Neus oke na het lezen van de historie van zijn berichten had ik al een beetje zo'n vermoeden. Verder weer met het belastingvraagstuk in Suriname.