Topic: Belastingen in Suriname

Dag allemaal. Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje.

Ik overweeg om terug te keren naar Suriname om op mijn oude dag nog wat zonuren te maken. Ik ben alleenstaand en heb slechts een AOW-uitkering van 12.500.-- op jaarbasis.

Mijn vraag is of iemand hier een rekenmodel kan plaatsen van de wijze waarop de belasting wordt berekend.

Ik heb inmiddels het volgende begrepen:

Het bedrag van 12.500.-- wordt omgerekend naar de srd ( 12500 X 4.50 = 56.250.-- srd) Dit is dan het onzuiver inkomen.

Ik heb een ziektekostenverzekering nodig en die schat ik in op 100 euro per maand = 1.200.-- per jaar X 4.50 = 5.400.-- srd.

Kan ik dit bedrag als aftrekpost opvoeren in de aangifte? Indien ja, dan gaat dit bedrag af van 56.250.-- srd en blijft alsdan een bedrag over van 50.850.-- srd. Dit zou dan in mijn geval het zuiver inkomen moeten zijn, want andere aftrekposten kan ik zo gauw niet bedenken.

Hoe zit het met de heffingskortingen? Zijn die ook van toepassing in Suriname? Indien ja, dan gaat er nog 2495 X 4.50 = 11.227 srd, zodat resteert een bedrag van 50.850.-- minus 11.227.-- = 39.623.-- srd.

Vervolgens laat je de schijven er op los en kom je uit op een bedrag dat aan belastingen betaald moet worden.

Kan iemand mij verder helpen? Alvast bedankt.

Re: Belastingen in Suriname

Beste ik heb je vraag gevonden maar denk meteen aan de alias Kanu die dit wel zou weten te beantwoorden, en er zullen er wel meer verstand van hebben... dus wie weet komt je antwoord heden te voorschijn.

Alvast welkom terug in Su ! smile

Je bent een schat.

Waarm vraag je dit gewoon niet liever na bij een instantie die erover gaat, er zitten hier vnl randdebielen op het forum en de leuke mensen komen te weinig waardoor ze deze topic gemist hebben, vraag het toch liever na bij een officiele instantie....

tus maar een advies hoor...

Sam Loi wrote:

Ik overweeg om terug te keren naar Suriname om op mijn oude dag nog wat zonuren te maken. Ik ben alleenstaand en heb slechts een AOW-uitkering van 12.500.-- op jaarbasis.

Mijn vraag is of iemand hier een rekenmodel kan plaatsen van de wijze waarop de belasting wordt berekend.

Het bedrag van 12.500.-- wordt omgerekend naar de srd ( 12500 X 4.50 = 56.250.-- srd) Dit is dan het onzuiver inkomen.

Ik heb een ziektekostenverzekering nodig en die schat ik in op 100 euro per maand = 1.200.-- per jaar X 4.50 = 5.400.-- srd.

Kan ik dit bedrag als aftrekpost opvoeren in de aangifte? Indien ja, dan gaat dit bedrag af van 56.250.-- srd en blijft alsdan een bedrag over van 50.850.-- srd. Dit zou dan in mijn geval het zuiver inkomen moeten zijn, want andere aftrekposten kan ik zo gauw niet bedenken.

Hoe zit het met de heffingskortingen? Zijn die ook van toepassing in Suriname? Indien ja, dan gaat er nog 2495 X 4.50 = 11.227 srd, zodat resteert een bedrag van 50.850.-- minus 11.227.-- = 39.623.-- srd.

Vervolgens laat je de schijven er op los en kom je uit op een bedrag dat aan belastingen betaald moet worden.

Je moet je vraag net hier maar bij deskundigen stellen (en ook wat meer geduld hebben. Niemand is verplicht je te antwoorden. Dat is slechts een gunst).

Google eens op emigreren naar suriname.
En bekijk ook de optie dat je in NL belasting en ziekenfonds  blijft betalen. Dan is waarschijnlijk goedkoper en je bent van betere zorg verzekerd.

Links: ( de 2-de gaat over een wetswijziging per 1 juli 2014 )
http://www.info-suriname.com/suriname/e … -suriname/
http://www.waterkant.net/suriname/2014/ … en-column/
http://www.vertreknl.nl/8039/remigratie … r-suriname
http://www.mugweb.nl/archief/emigreren- … ering-mee/

En meer als je zoekt op:  emigreren naar suriname

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Heb gemaild naar diverse instanties, maar helaas geen reacties daarop gekregen.

Ik wil mij blijvend vestigen in Suriname en dan is de optie om in Nederland verzekerd te blijven voor ziektekosten niet aan de orde. Je wordt namelijk na onafgebroken verblijf in het buitenland na 8 maanden afgevoerd uit de basisadministratie en ben je dan ook niet meer verzekerd voor o.a. ziektekosten.

Maar in elk geval bedankt voor de reacties. Gaan maar weer verder met mijn zoektocht.

7 (edited by bakapasi_boi 2014-06-01 20:05:09)

Waarom zou je naar Suriname willen terugkeren? Het is kommer en kwel daar met die NDPers en Fronters die elkaar uit de tent vechten.
Maar dat even geheel terzijde.  Je kan het beste de SVB bellen denk ik. Dit is de uitvoerendeinstantie voor oa AOW-Pensioen.
De wet-en regelgeving veranderd nogal eens en je moet kijken hoe oud de artikelen zijn die je op internet vindt hierover.
Waarom zou je googlen als een telefoontje naar De SVB je alle antwoorden kan geven.

SVB is de Sociale Verzerkeringsbank, niet te verwarren met de Surinaamse Voetbalbond  die nooit iets wint. wink

Suriname center of the multiverse!

8 (edited by Smatje09 2014-06-01 21:00:10)

bakapasi_boi wrote:

SVB is de Sociale Verzerkeringsbank, niet te verwarren met de Surinaamse Voetbalbond  die nooit iets wint. wink

Grappig en leuk, hahaha.

Overigens, hoe weet je dat ze nooit wat winnen? Valt er zo weinig eer met die lui te behalen dan?

Smatje09 wrote:
bakapasi_boi wrote:

Grappig en leuk, hahaha.

Overigens, hoe weet je dat ze nooit wat winnen? Valt er zo weinig eer met die lui te behalen dan?

Kijk maar naar hun prijzenkast daar zit niet veel in hoor.
Ik heb net even gekeken wat hierover is gedocumenteerd op Wikipedia en ik kan je vertellen dat het één tranendal is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Surinaams_voetbalelftal

Suriname center of the multiverse!

tirotet wrote:

TOT SLOT DEZE MEDEDELING

en wel met dank aan CINNY en NEUS:

ORANJE – NASSAU

God zij met ons

HARE MAJESTEIT DE KONINGIN
Grootmeester van de orde van Oranje – Nassau
HEEFT BIJ HAAR BESLUIT VAN
12 OKTOBER 2012 NR. 12.002410

René Franklin
TIROTET
Geboren te district  Suriname, 18 november 1945

BENOEMD TOT
LID
in de
ORDE VAN ORANJE – NASSAU

En nu het woord richtend tot CINNY en NEUS:

Deze onderscheiding koopt NIEMAND, men wordt ervoor voorgedragen en dienovereenkomstig ben ik voor DEZE onderscheiding 'voorgedragen',  en wel door CINNY en NEUS. Het is dat jullie dat maar weten.

Tirotet (met deze kanttekening): CINNY en NEUS, ik ben JULLIE ‘zeer erkentelijk’ voor het in gang te hebben gezet van de procedure die geleid heeft tot deze onderscheiding.

Tirotet

in #7 staat :
"Waarom zou je naar Suriname willen terugkeren? Het is kommer en kwel daar met die NDPers en Fronters die elkaar uit de tent vechten."
------------------------------------------------
De enkeling die naar Suriname terugkeert staart zich blind op het verleden.
De meesten willen overigens wel hun buitenlands paspoort behouden en vooral de sociale rechten
die zij daar hebben verkregen.

Ossi,
Deze keer heb je ongelijk. Er keren veel mensen terug naar Suriname, vooral met deze economische recessie in Europa. Ook ken ik nogal wat kennissen met AOW die er wel voor kiezen om daar belasting te betalen en zich hier uit te schrijven.

"Those who use religion for their own benefit are detestable. We are against such a situation and will not allow it. Those who use religion in such a manner have fooled our people; it is against just such people that we have fought and will continue to fight".

Mustafa Kemal Atatürk

Sam Loi wrote:

Beste heer/mevrouw Sam Koi,

Uw inkomen is dan 56.250
De ziektekosten zijn aftrekbaar in zoverre het meer dan 10% van uw onzuiver inkomen is.
In uw geval heeft het dus geen effect.

In Suriname is het belastingvrije som SRD 2.646
U zult in Suriname SRD 14.287 aan inkomstenbelasting moeten betalen en
4% AOV premie. En dat is SRD 2.250

In totaal betaalt u dus SRD 16.537 (Euro 3.675)

Ik zou wel in overweging nemen om langdurig met vakantie in Suriname te verblijven en desnoods 1 keer in 6 maanden naar Ned terugkomen. Dit moet u zelf even uitzoeken.

.                                     Albert Einstein:
"We owe a lot to the Indians, who taught us how to count, without which no
.               worthwhile scientific discovery could have been made."

Beste Kanu,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik kan er wat mee.

Nogmaals dank.

Anjoemara wrote:

Ossi,
Deze keer heb je ongelijk. Er keren veel mensen terug naar Suriname, vooral met deze economische recessie in Europa. Ook ken ik nogal wat kennissen met AOW die er wel voor kiezen om daar belasting te betalen en zich hier uit te schrijven.

Neem dit voor kennisgeving aan.

Ik zit momenteel in Suriname en ben vanochtend bij de Belastingdienst langs geweest. Daar ben ik op een uiterst vriendelijke manier te woord gestaan door twee dames. Ik had mijn jaaroverzicht van de SVB bij me en heb dat overgelegd. Op basis van dit overzicht rekenden zij mij het navolgende voor:

onzuiver inkomen  12.237 euro X 4.46 = 54.577.-- srd
Vrijstelling                                              = 12.600.-- srd
Zuiver inkomen                                      = 41.977.-- srd

8%   =                     908.-- srd
18% =                   1426.-- srd
28% =                   3057.-- srd
38% =                   3472.-- srd   
---------------------------------------
                             8863.-- srd
Heffingskorting       600.-- srd
---------------------------------------
te voldoen             8263.-- srd

Er is geen recht op een AOV uitkering.

Tang boeng.

Dat is nog eens een goed bericht, en zo zullen er vast veel meer zijn.

Het kostenplaatje ziet er echt niet verkeerd uit en aangezien het 50% goedkoper is dan wat je in gedachten had, afgaande van de eerdere opgave die hier gegeven was. Je dag kon vast niet meer stuk. Recht op AOV uitkering heb je volgens mij alleen als je de SU nationaliteit hebt. Als je t.z.t. van paspoort verwisseld dan heb je wel recht wel denk ik.

Succes, en een prettig  verblijf toegewenst. Daar kan je tenminste rustig jezelf zijn, zonder stress.

AFRICA CENTER OF THE WORLD!!

stena wrote:

Het kostenplaatje ziet er echt niet verkeerd uit en aangezien het 50% goedkoper is dan wat je in gedachten had, afgaande van de eerdere opgave die hier gegeven was. Je dag kon vast niet meer stuk. Recht op AOV uitkering heb je volgens mij alleen als je de SU nationaliteit hebt. Als je t.z.t. van paspoort verwisseld dan heb je wel recht wel denk ik.

Succes, en een prettig  verblijf toegewenst. Daar kan je tenminste rustig jezelf zijn, zonder stress.

Wel wat is er dan zo good aan??  Ik begrijp er uit dat hij 46.314.-- srd per jaar zou overhouden. Maar daarmoet hij dan wel een dure ziektekostenverzekering voor gaan afsluiten, en de nodige andere zaken regelen. Het totaal plaatje is nog helemaal niet duidelijk.  Dus hoe kan iemand zeggen dat:  "Het kostenplaatje ziet er echt niet verkeerd uit"

En welke andere positieve zaken zie je dan wel????  Zeker ook van die paarse OCER tories.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Neus wrote:
stena wrote:

Wel wat is er dan zo good aan??  Ik begrijp er uit dat hij 46.314.-- srd per jaar zou overhouden. Maar daarmoet hij dan wel een dure ziektekostenverzekering voor gaan afsluiten, en de nodige andere zaken regelen. Het totaal plaatje is nog helemaal niet duidelijk.  Dus hoe kan iemand zeggen dat:  "Het kostenplaatje ziet er echt niet verkeerd uit"

En welke andere positieve zaken zie je dan wel????  Zeker ook van die paarse OCER tories.

Je lult weer!

Ik vergat het volgende nog te melden:

Bij vermogensbelasting geldt er een vrijstelling c.q. vrijlating van 100.000.-- srd voor een alleenstaande en 120.000.-- srd voor een gehuwde. Je kan dus om en nabij 22.000.-- euro stallen op bijvoorbeeld een depositorekening, waarvan de rente - die jaarlijks wordt uitgekeerd - rond de 14% doet. Het levert jaarlijks een aardig bedrag op, waarmee je bijvoorbeeld de inkomstenbelasting en ook de premie voor een ziektekostenverzekering kunt voldoen.

Ik hoor u al gillen: de inflatie of te wel geldontwaarding. Het is een enorme risico. Ook in het zogenaamde veilige Nederland is er sprake van inflatie. Wellicht dat het in Suriname wat harder gaat. En dat na ommekomst van 10 jaar het geld wellicht nog maar 75.000.-- srd waard zal zijn of mogelijk nog minder. So be it. After all, it's my fucking money. En het al oude adagium gaat namelijk hier ook op: wie dan leeft, wie dan zorgt.

Inmiddels heb ik als niet ingezetene ook een rekening geopend bij een bank. Daartoe diende ik een referentieverklaring over te leggen. In Nederland is deze verklaring bekend als een solvabiliteitsverklaring.

Het wordt vandaag weer een dag met heel veel djogo's en lekkere hapjes. Waar je onlangs op Kwakoe nog 7,50 euro voor een djogo betaalde, hier in Suriname haal je bij de super een gekoelde djogo voor 8,50 srd. En in een tent op Waterkant 12,50 srd. Wat een luxe, wat een weelde.  Ai baja, het kostenplaatje komt er nog vrolijker uit te zien en een lange neus voor de azijnzeikerds, leeghoofden en doemdenkers.

Proost.

stena wrote:

Daar denken de locals 180 graden anders over........ geen stres ? De mensen leven hier CHRONISCH met stres laten we wel zijn zeg, dat ze er geen blijk meer van geven komt omdat het chronisch is.... ze zijn ermee LEREN leven, 'rustig jezelf zijn' whahhahahahhaha ja IK misschien maar de gemiddelde LOCAL is helemaal niks niet rustig zich zelf whahahhahahhaha

huh misschien toch beter dat jij je met Afrika bezig houdt big_smile

Sam Loi wrote:

Bij vermogensbelasting geldt er een vrijstelling c.q. vrijlating van 100.000.-- srd voor een alleenstaande en 120.000.-- srd voor een gehuwde. Je kan dus om en nabij 22.000.-- euro stallen op bijvoorbeeld een depositorekening, waarvan de rente - die jaarlijks wordt uitgekeerd - rond de 14% doet. Het levert jaarlijks een aardig bedrag op, waarmee je bijvoorbeeld de inkomstenbelasting en ook de premie voor een ziektekostenverzekering kunt voldoen.

Ik hoor u al gillen: de inflatie of te wel geldontwaarding. Het is een enorme risico. Ook in het zogenaamde veilige Nederland is er sprake van inflatie. Wellicht dat het in Suriname wat harder gaat. En dat na ommekomst van 10 jaar het geld wellicht nog maar 75.000.-- srd waard zal zijn of mogelijk nog minder. So be it. After all, it's my fucking money. En het al oude adagium gaat namelijk hier ook op: wie dan leeft, wie dan zorgt.

Inmiddels heb ik als niet ingezetene ook een rekening geopend bij een bank. Daartoe diende ik een referentieverklaring over te leggen. In Nederland is deze verklaring bekend als een solvabiliteitsverklaring.

Het wordt vandaag weer een dag met heel veel djogo's en lekkere hapjes. Waar je onlangs op Kwakoe nog 7,50 euro voor een djogo betaalde, hier in Suriname haal je bij de super een gekoelde djogo voor 8,50 srd. En in een tent op Waterkant 12,50 srd. Wat een luxe, wat een weelde.  Ai baja, het kostenplaatje komt er nog vrolijker uit te zien en een lange neus voor de azijnzeikerds, leeghoofden en doemdenkers.

Proost.

een depositorekening, waarvan de rente - die jaarlijks wordt uitgekeerd - rond de 14% doet ??!!    Je mag op dit moment blij zijn als je rente krijgt op een euro rekening. En een rente van 14 %  !!!  wanneer was dat???  Misschien heel lang geleden in een periode met hyperinflatie.
De rente is, als je geluk hebt, enkele procentjes hoger dan de inflatie. Kortom als je realistisch bent reken je met een rente van circa 4 %

En de rest van het verhaal van Sam Leugenaar is al net zo onzinnig.

DEEDEEDBEE NÉÉ

Neus wrote:
Sam Loi wrote:

Proost.

een depositorekening, waarvan de rente - die jaarlijks wordt uitgekeerd - rond de 14% doet ??!!    Je mag op dit moment blij zijn als je rente krijgt op een euro rekening. En een rente van 14 %  !!!  wanneer was dat???  Misschien heel lang geleden in een periode met hyperinflatie.
De rente is, als je geluk hebt, enkele procentjes hoger dan de inflatie. Kortom als je realistisch bent reken je met een rente van circa 4 %

En de rest van het verhaal van Sam Leugenaar is al net zo onzinnig.

Neus wordt met de dag ongeloofwaardiger. Zogenaamd financieel expert, politiek expert en wat al dies meer dankzij wiki.
Neus, ik haal thans met beleggingen hier in Nederland 9 en 10%. 1 week geleden nog 9% uitgekeerd aan investeringen in bedrijfsobligaties.
Dus lazer op met je zwartgalligheid tongue

"Those who use religion for their own benefit are detestable. We are against such a situation and will not allow it. Those who use religion in such a manner have fooled our people; it is against just such people that we have fought and will continue to fight".

Mustafa Kemal Atatürk

Ik had je hoger in geschat mevrouw Neus. Last van de overgang soms? Ik kan een probaat middel voor je meenemen uit Suriname. Door dokter Koso - een gabber van me - hiero ontwikkeld. Je wordt er rustig van en gaat er ook veel beter door lezen.

Het staat je vrij om mij te noemen hoe je wilt. Ik eet en drink er niet minder door. En we genieten met zijn allen hier op het balkon van het geouwehoer van je. Lees het stuk nog maar eens.

Ik zou zeggen proost meid en ga vanavond voor de verassing eens lekker van bil. Schijnt ook te helpen bij frustraties.

Sam Loi wrote:

Ik had je hoger in geschat mevrouw Neus. Last van de overgang soms? Ik kan een probaat middel voor je meenemen uit Suriname. Door dokter Koso - een gabber van me - hiero ontwikkeld. Je wordt er rustig van en gaat er ook veel beter door lezen.

Het staat je vrij om mij te noemen hoe je wilt. Ik eet en drink er niet minder door. En we genieten met zijn allen hier op het balkon van het geouwehoer van je. Lees het stuk nog maar eens.

Ik zou zeggen proost meid en ga vanavond voor de verassing eens lekker van bil. Schijnt ook te helpen bij frustraties.

De vragen zijn heel simpel maar blijkbaar kun je ze niet beantwoorden en wil je ook niet toegeven dat je hier een hoop onzin hebt zitten posten. Heeft DDB je soms een opdracht gegeven om alles in het werk te stellen om migranten naar SU te lokken zodat hij weer over valuta kan beschikken nu de schatkist leeg geroofd is, de goud opbrengsten terug lopen, zijn coke transporten onderschept worden ( heeft Dino gezongen??)  en het volk genoeg heeft van black outs en wanbestuur.

O ja de vragen was:
Waar krijg ik op een valuta rekening rond de 14% ??!!   

DEEDEEDBEE NÉÉ