Topic: Naar Su (r)emigreren met kleine kinderen

even voorstellen, (nieuw op dit forum)

Ik ben nederlander (55 jr) van geboorte/nationaliteit (zeker niet van gevoel !)...
al bijna 20 jaar samen met (dezelfde;-) Surinaamse vrouw...
we hebben een dochter van 7 jr. en een zoon van 5 jr.

We zijn "heel veel boel" serieus aan het denken om naar Suriname te verhuizen.

Mijn kinderen zijn voor mij het Allerbelangrijkste,
zij zijn beslissend over het wel of niet verhuizen.

Eerste korte vraag (sorry als het een domme is) :
Is het verstandig om met ze naar SU te gaan..

De meningen/adviezen van NL'ers en  Surinamers uit mijn omgeving zijn:

50% Wel doen...
50% Absoluut niet doen...

Ik ben zelf (helaas) nog nooit in Suriname geweest,
maar ik weet vrijwel zeker dat ik maar een "enkeltje" Amsterdam/ Zanderij nodig heb.
(kom/ga toch niet terug naar NL)

Alvast bedankt voor uw reacties.

Hope4Joshua
NL }:-(
SU{;-)

Re: Naar Su (r)emigreren met kleine kinderen

Rob, mijn advies: ga eerst eens, al dan niet met partner en kinderen, een week of drie naar Suriname om daar de sfeer te proeven.

Het lijkt mij niet verstandig om meteen in het diepe te springen.
Een bezoekje vooraf aan mijn mooi land is wel aan te bevelen.

Er zijn minstens 5 gezinnen in mijn omgeving die op het punt staan om de koffers te pakken.

Belangrijk is dat Nederlands sprekenden in alle uithoeken van dit land hun weg kunnen vinden.
Gepaste veiligheids maatregelen, (waar niet?) is wel geboden.

Succes!

Paraman wrote:

Het lijkt mij niet verstandig om meteen in het diepe te springen.
Een bezoekje vooraf aan mijn mooi land is wel aan te bevelen.

Er zijn minstens 5 gezinnen in mijn omgeving die op het punt staan om de koffers te pakken.

Belangrijk is dat Nederlands sprekenden in alle uithoeken van dit land hun weg kunnen vinden.
Gepaste veiligheids maatregelen, (waar niet?) is wel geboden.

Succes!

P. zegt altijd in Suriname te wonen dus vraag ik mij af of die buren van hem om hem vertrekken of genoeg van Suriname hebben.

Het kan natuurlijk ook een posting zijn van iemand 3 hoog achter in de Pijp

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Rob wrote:

even voorstellen, (nieuw op dit forum)

Ik ben nederlander (55 jr) van geboorte/nationaliteit (zeker niet van gevoel !)...
al bijna 20 jaar samen met (dezelfde;-) Surinaamse vrouw...
we hebben een dochter van 7 jr. en een zoon van 5 jr.

We zijn "heel veel boel" serieus aan het denken om naar Suriname te verhuizen.

Mijn kinderen zijn voor mij het Allerbelangrijkste,
zij zijn beslissend over het wel of niet verhuizen.

Eerste korte vraag (sorry als het een domme is) :
Is het verstandig om met ze naar SU te gaan..

De meningen/adviezen van NL'ers en  Surinamers uit mijn omgeving zijn:

50% Wel doen...
50% Absoluut niet doen...

Ik ben zelf (helaas) nog nooit in Suriname geweest,
maar ik weet vrijwel zeker dat ik maar een "enkeltje" Amsterdam/ Zanderij nodig heb.
(kom/ga toch niet terug naar NL)

Alvast bedankt voor uw reacties.

Er zijn heel veel aspecten die een rol spelen. Jij geeft aan de kinderen het belangrijkst te vinden.
Als de kinderen nog jong zijn passen ze zich makkelijker aan, in Suriname is alles veel meer autoritair op school. Ook zou ik bij de keuze van je woning rekening houden met de kwaliteit van de scholen in de omgeving want dat verschilt enorm.
Als je kinderen later een HBO opleiding willen volgen is het aanbod in Suriname heel beperkt en zullen ze waarschijnlijk weer voor studie naar NL gaan/willen. Hoe daar rekening mee. Is ook een kostbaar verhaal.
Als ze later werk gaan zoeken is het belangrijk over een goed en uitgebreid netwerk te beschikken. Er zijn veel die de job willen waardoor het "gunnen" van de baan een grote rol speelt.

Voor mij persoonlijk zou ik aan hun opleidings en latere werkkansen een hoge prio geven en dan wegen de voordelen m.i. net niet op tegen de nadelen als je in Suriname niet kunt beschikken over een groot en goed netwerk.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Beste j.bakra

Ik neem je advies ter harte,
maar ik denk dat het met de Surinaamse Sfeer wel goed zit;
(de Nederlandse Sfeer hangt me al (55)jaar de keel uit)
Bovendien... in NL wonen te veel NL-ers.

Voor mezelf en mijn vrouw zijn we er wel uit (= naar SU),
het gaat echt hoofdzakelijk voor onze kinderen.

(schoon)familie (deels hier in NL en deels in Suriname wonend)geven verschillende reacties.

Juist omdat onze kinderen nog vrij jong zijn.
Een deel van de familie zegt eerst hier in NL school afmaken, andere juist weer het tegenovergestelde)
Volgens mij zijn de scholen in SU gewoon goed, in sommige opzichten misschien beter dan in NL.
Mijn schoonmoeder (die ook terug wil naar SU) heeft jaren in het NL onderwijs gewerkt.

Ik ben alleen bang dat als ze hun school in NL afmaken ( en 18 jaar zijn of zo...) ,
dat ze dan niet meer naar Suriname willen.
En zonder kinderen naar Suriname is voor mij absoluut ondenkbaar.

Maar ook in (veel) andere opzichten zie ik een toekomst voor mijn kinderen positiever in Suriname dan in Nederland.

Hope4Joshua
SU{;-)

in 20 jaar en noit gewees?

ers heel goe kijke en proeve

en op potemonnee lette
voral in bos

't Wijst zich vanzelf.
Blijven lachen is veel gezonder.   ZONNIGSURI

Wel nee als je toch niet meer in Ned wilt wonen en de kids zijn enthousiast voor Su
in pakken wegwezen, regel het zo dat als het niet zou bevallen je weer terug kan op een vlotte manier. Advies aan mensen vragen wel of niet te gaan is niet relevant hun advies, je gezin en ebt Opa's en Oma's... hou daar rekening mee vooral... jij / jullie moeten je hart gewoon volgen.
Over 3 maanden woon ik hier 3 jaar , ben geboren en getogen in DenHaag, ouders van Suri afkomst. En nee over rozen ging het niet, maar da tik het beter en lekkerder vind dan Ned 100% man ech wel.... no regrets.... en ik had veel banden die ik moest verbeken, huis verkopen , familie en vrienden achter gelaten... ook voor mij was de stap best wel groot, wat ik toen niet realiseerde btw lol  ineens realiseerde ik het mij wel en toch geen spijt.

Beste Rob, ik wens je succes met de ((r)emigratie.  Laat nog eens wat van je horen als je daar woont. A tan so!

10

@Cinny
"Advies vragen"...., ik denk dat ik hier ook 50/50 reacties krijg van: wel gaan/niet gaan.
maar misschien zijn er mensen met ervaringen' met kinderen.
Wat betreft familie,  ik heb geen familie meer (zijn alle helaas al overleden )
Opa's zijn er niet, onze kids hebben 1 oma en die wil zelf volgend jaar voorgoed terug naar suriname.

Ik verwacht zeker dat het in het begin niet makkelijk zal zijn.
Sommige dingen zullen moeilijk zijn of niet/nooit lukken.
Ik stel mijn verwachting niet te hoog.
Als ik soms programma's als 'ik vertrek' zie...
Mensen zijn dan teleurgesteld, tja denk ik dan,
verwacht dan ook niet de luxe en 'rijkdom' die je in nederland hebt.
Die zgn. Luxe of rijkdom maakt mij althans niet gelukkig.
ik heb zelf vroeger ong. een klein jaartje in Portugal gewoond... klein huisje zonder gas en licht. (gas, is dus zoals in Su)
water was buiten uit de waterput (helder en lekker koud)
Die tijd was een van gelukkigste van m'n leven.
Overigens op de bonnefooi naar toegegaan.was makkelijker (toen had ik nog geen verantwoordelijkheid voor kinderen)
* de pro's&cons van Nl:
pro = geen ;-)
cons = teveel om op te noemen....,
Nl-ers niet racistisch?...pfffff
Nl-ers tolerant? ...pfffff
Nl-ers 'saai' & stijf
Nl-ers leeft in zijn eigen huisje/hok
(Helaas ook veel surinamers,die ik ken en die hier (te) lang wonen..

* de pro's&cons van SU:
pro =
teveel om op te noemen.;-)
Con=
minder financiele welvaart, tja ach..
Harder werken voor minder geld?? ..tja en..?

Dit lang verhaal kort,
Ik zie het (heel kort door de bocht) zo.
NL is een land in afbraak
SU is een land in opbouw. in kleine stappen,  maar toch...
En ik las iets op een forum:
in nederland wordt je geleefd, in Suriname leef je zelf.
Spreekt me wel aan....

Hope4Joshua
SU{;-)

Rob,

Je zult ongetwijfeld wel gemerkt hebben dat ook dit forum kampt met wat idioten. Lees er overheen. Overal is er weles wat.
Suriname is het trotseren van deze jokers best wel waard.

Alle cons zijn zaken waar tegen jij je afzet, maar die of soortgelijke zaken zul je ook in Suriname aantreffen. Het is niet verstandig om te veel stil te staan bij de cons maar je vooral op de pro's van beide landen te richten.  En elke pro van het eneland is te vertalen in een con van het andere land, te minste als het werkelijk pro-con-combinaties zijn.

Belangrijkste aspect is m.i. destijds door Cinny goed geregeld Zij was financieel onafhankelijk, heeft een eigen huis en hoefde niet direct een baan te vinden. Kortom er was een grote basale bestaanszekerheid.  Ga je naar Suriname dan moet je zeker de eerste 3 jaar je zelf goed kunnen bedruipen. En hou - zeker voor de kinderen - altijd een reserve potje achter de hand zodat je eventueel terug kunt.

DEEDEEDBEE NÉÉ

13

[quote=Paraman

Je zult ongetwijfeld wel gemerkt hebben dat ook dit forum kampt met wat idioten. Lees er overheen. Overal is er weles wat.
Suriname is het trotseren van deze jokers best wel waard.[/quote

Ik had al aardig wat gelezen, heeft me er heel lang van weerhouden iets op dit forum te posten.

Maarja het onderwerp is voor mij te belangrijk.
Dan neem ik het risico dat ik 'vervelende of kwetsende' opmerkingen krijg maar.
En ach ik ben wel wat gewend, heb al 20 jaar een Surinaamse schoonfamilie:-)
ik bedoel surinamers en ruzie en dan ook nog in combi met een Q witman UQ zoals mijn schone familie soms roept als er ruzie is (gelukkig zelden)

Hope4Joshua
SU{;-)

14

Neus wrote:

Alle cons zijn zaken waar tegen jij je afzet, maar die of soortgelijke zaken zul je ook in Suriname aantreffen. Het is niet verstandig om te veel stil te staan bij de cons maar je vooral op de pro's van beide landen te richten.  En elke pro van het eneland is te vertalen in een con van het andere land, te minste als het werkelijk pro-con-combinaties zijn.

Belangrijkste aspect is m.i. destijds door Cinny goed geregeld Zij was financieel onafhankelijk, heeft een eigen huis en hoefde niet direct een baan te vinden. Kortom er was een grote basale bestaanszekerheid.  Ga je naar Suriname dan moet je zeker de eerste 3 jaar je zelf goed kunnen bedruipen. En hou - zeker voor de kinderen - altijd een reserve potje achter de hand zodat je eventueel terug kunt.

Het lijstje pro&Con is bedoeld met een knipoog.
Ik weet wel dat het niet zo 'zwart/Wit' is. (...Oeps...sorry voor de uitdrukking)

ben het eens met je tips voor financiele zekerheid in het begin,
Voor nood zou het zeker ook handig, echter er zullen toch ook mensen in Su zijn die niet in staat zijn 'even' naar NL te gaan.
Maar je hebt gelijk een reserve potje is zeker niet verkeerd.

Hope4Joshua
SU{;-)

#10 maar daarom zeg ik toch GA gewoon ! smile

16 (edited by Smatje09 2014-05-09 20:42:32)

@Rob,

Het voordeel van het (gaan) wonen in een land als Su, is dat je echt terug gaat naar de basis (back to basics). Als je een huis, een redelijk goede baan, een auto (of fiets) en een liefhebbende spouse hebt, zijn al je basisbehoeften al voorzien. Al het andere is bijzaak.

Je zult merken dat je met heel weinig best wel relaxed kunt leven in Su. Ook heb je geen zin om te eten of te snoepen in Su heb ik gemerkt, omdat het daar erg warm is. Je hebt meer behoefte aan water drinken, maar nu spreek ik voor mezelf (sorry).   

Belangrijk is dat je wel een hobby hebt in Su, anders verveel je je dood. Zorg dat je gezond blijft en veel voedsel rechtsstreeks van het land eet, uit je eigen moestuintje, want ziektekosten zijn buitensporig hoog in Su.

Daarnaast is een stabiele betrouwbare vriendenkring ook van belang zodat je heerlijk kunt chillen met mensen buiten je eigen kring (lees: gezin). Liefst kies je uit iedere etnische groep goede en betrouwbare vrienden uit, dan kun je van elkaars cultuur leren, wel zo chill vind ik en verrijkt je eigen kijk op zaken en zo.  Er wonen veel blanke Nederlanders in Su; het is raadzaam om vriendschap te sluiten met een paar ptatta matties, zeker in het begin wel zo fijn voor enige feedback (uitwisselen van Su-ervaringen e.d.). Belangrijk is om stabiele duurzame relaties c.q. vriendschappen op te bouwen met verschillende culturen, incluis de eigen culturele groep waartoe jij behoort.

Verder heb je naast veel realiteitszin, ook heel veel relativeringsvermogen, super veel geduld (engelengeduld), een goed humeur (blijf altijd lachen) en een open to learn mentaliteit nodig   om te overleven in Su.

17 (edited by Celli 2014-05-09 20:59:14)

Beste Rob,

Ik ben zelf ook enkele jaren geleden geremigreerd.

Maak je over je kinderen maar geen zorgen, die gaan absoluut hun draai vinden. Suriname is nog steeds een land waar kinderen een geweldige jeugd kunnen beleven, persoonlijk vind ik Su hiervoor beter dan NL. Er zijn prima scholen (bv Arthur A. Hoogendoorn) van waaruit jullie kinderen verder kunnen gaan studeren in Nederland. Wel zorgen dat ze de Nederlandse nationaliteit behouden;-)

Persoonlijk denk ik dat jij en je vrouw meer moeite zullen hebben. Wat ik zelf heb ervaren en ook van eigenlijk alle migranten hoor is dat de eerste paar maanden tot 1 jaar geweldig bevallen (soort van vakantiegevoel), maar dan komen ze in een moeilijke fase. Dan kan het wel een paar jaar duren voordat je je het gevoel hebt dat je je plek hebt in Su en er ook wil blijven wonen. Zodra je je over bepaalde ergernissen en mindere zaken van Su (slechte mentaliteit in breedste zin van het woord, matige gezondheidszorg, etc) heen hebt geworsteld, wil je echt niet meer terug naar NL.

Je denkt misschien dat je Su en de mensen van Su kent, maar dat zal je nog tegen gaan vallen. Veel Surinamers zijn behoorlijk en oponlijk racistisch onderling en naar Nederlanders toe, dus hier zal jij de marokkaan zijn (wen er maar vast aan om af en toe nageroepen te worden op straat puur vanwege je huidskleur).

Maar goed de enige manier om erachter te komen is om daadwerkelijk de stap te nemen en dit voor minimaal 3 jaar in Suriname te komen wonen. Mijn advies is gewoon doen! In het ergste geval keer je na 3 jaar terug naar NL naar je huidige leven, maar is je gezin een ervaring rijker.

Celli wrote:

Er zijn prima scholen (bv Arthur A. Hoogendoorn) van waaruit jullie kinderen verder kunnen gaan studeren in Nederland. Wel zorgen dat ze de Nederlandse nationaliteit behouden;-)

De kinderen zijn nu 5 en 7 jaar oud.

Zou het niet zo moeten zijn dat ze wanneer ze 18 jaar oud zijn gewoon in Su verder kunnen studeren zonder aan de gang naar NL te denken.

Hoe komt het toch dat heel veel van ons altijd maar met de gedachten in NL zijn?

Zou het niet beter zijn voor deze familie om gewoon de Su natio aan te nemen als ze daarvoor openstaan?

Laat de mensen zelf en bewust hun eigen keuze maken zonder dat ze geïnfecteerd worden met het onpatiottisch virus die gedragen wordt door de geïndoctrineerde Surinamers.

AFRICA CENTER OF THE WORLD!!

stena wrote:
Celli wrote:

Er zijn prima scholen (bv Arthur A. Hoogendoorn) van waaruit jullie kinderen verder kunnen gaan studeren in Nederland. Wel zorgen dat ze de Nederlandse nationaliteit behouden;-)

Zou het niet zo moeten zijn dat ze wanneer ze 18 jaar oud zijn gewoon in Su verder kunnen studeren zonder aan de gang naar NL te denken.

Hoe komt het toch dat heel veel van ons altijd maar met de gedachten in NL zijn?

Zou het niet beter zijn voor deze familie om gewoon de Su natio aan te nemen als ze daarvoor openstaan?

Laat de mensen zelf en bewust hun eigen keuze maken zonder dat ze geïnfecteerd worden met het onpatiottisch virus die gedragen wordt door de geïndoctrineerde Surinamers.

Sweef takie.

En bevolking van amper 500.000 inwoners is nooit instaat een volledig programma van onderwijs instellingen en lessen te onderhouden op een voldoende hoog niveau.
Zeker meer dan 50% van de HBO en WO opleidingen zal zeker de komende tig jaren in het buitenland gevolg moeten worden.

DEEDEEDBEE NÉÉ

Neus wrote:
stena wrote:
Celli wrote:

Sweef takie.

En bevolking van amper 500.000 inwoners is nooit instaat een volledig programma van onderwijs instellingen en lessen te onderhouden op een voldoende hoog niveau.
Zeker meer dan 50% van de HBO en WO opleidingen zal zeker de komende tig jaren in het buitenland gevolg moeten worden.

Dit nou precies de manier van denken van de koloniaal geconditioneerde oude politieke garde waardoor Su niet kon uitgroeien boven de status van broko pranasi.

Aguti, je hebt goed geluisterd naar de pastoors en dominees.

21 (edited by Smatje09 2014-05-09 23:07:25)

stena wrote:
Celli wrote:

Omdat velen van ons nog last hebben van mental slavery. We moeten onszelf daarvan bevrijden. In Su en in de nabije regio zijn vast wel goede hoge scholen en universiteiten.

stena wrote:
Celli wrote:

Beste Stena,

Dit gaat om de toekomst van zijn kinderen en niet om eng extreem-nationatisch gedachtengoed waar jij in je mail blijk van geeft.

Met een NL paspoort kunnen zijn kinderen behalve in Su en NL ook relatief gemakkelijk aan andere goede universiteiten studeren in andere landen in de wereld en maakt dit financieel betaalbaarder. Dit geeft ze simpelweg veel meer kans op een studie naar keuze en biedt betere toekomstperspectieven. 

De enige universiteit van Su - ADEK - heeft na al die jaren nog geeneens een accreditatie en het ziet er ook niet naar uit dat dit op korte termijn in orde komt. Sterker nog, vele opleidingen worden niet eens aangeboden. Mocht het niveau over ruim 10 jaar toch zijn opgekrikt kunnen zijn kinderen probleemloos voor Adek kiezen.

stena wrote:
Celli wrote:

Beste Stena,

Dit gaat om de toekomst van zijn kinderen en niet om eng extreem-nationatisch gedachtengoed waar jij in je mail blijk van geeft.

Met een NL paspoort kunnen zijn kinderen behalve in Su en NL ook relatief gemakkelijk aan andere goede universiteiten studeren in andere landen in de wereld en maakt dit financieel betaalbaarder. Dit geeft ze simpelweg veel meer kans op een studie naar keuze en biedt betere toekomstperspectieven. 

De enige universiteit van Su - ADEK - heeft na al die jaren nog geeneens een accreditatie en het ziet er ook niet naar uit dat dit op korte termijn in orde komt. Sterker nog, vele opleidingen worden niet eens aangeboden. Mocht het niveau over ruim 10 jaar toch zijn opgekrikt kunnen zijn kinderen probleemloos voor Adek kiezen.

Smatje09 wrote:
stena wrote:
Celli wrote:

Omdat velen van ons nog last hebben van mental slavery. We moeten onszelf daarvan bevrijden. In Su en in de nabije regio zijn vast wel goede hoge scholen en universiteiten.

Met 'ons"  bedoel je vast de NDP.
Is dat dan de oorzaak dat de NDP vooral domme mensen zonder moreel besef aantrekt?

DEEDEEDBEE NÉÉ

25 (edited by stena 2014-05-11 10:33:47)

Celli wrote:
stena wrote:
Celli wrote:

Laat de mensen zelf en bewust hun eigen keuze maken zonder dat ze geïnfecteerd worden met het onpatriottisch virus dat gedragen wordt door de geïndoctrineerde Surinamers.

Beste Stena,

Kan je ff verduidelijken wat er i.d.g. "eng extreem-nationalistisch gedachtegoed" is?