Topic: Emigreren als nederlander naar SU

In 2012 ben ik voor 3 maanden naar Suriname geweest voor stage. Heb daar in lelydorp gewerkt bij een import/exportbedrijf voor exotische dieren. Ook reizen gemaakt naar Azië en ben Nederland gewoon helemaal zat. Ik heb mijn studie ecologie en wildlife MBO niv 4 bijna afgerond en denk er sterk over om te emigreren. Samen met een vriend van mij. Ik ben 22 jaar en dit is niet iets voor een hele korte termijn maar voor iets binnen de 5 jaar want er is ook geld nodig. Ik vroeg me af hoe het zit met het kopen van een huis in su als je geen familie hebt daar. Het gaat hier dus niet om REmigregen! Ben gewoon een Nederlander die weg wil! En is het moeilijk om een verblijfsvergunning te krijgen? Of werk? Of misschien zelf iets opzetten?
Alvast bedankt!

Re: Emigreren als nederlander naar SU

Mmm ik ben ook als Nederlander geemigreerd, uitgescheven uit Ned ingeschreven in Su, alle banden met Ned op de nationaliteit verbroken, ik betaal[de] hier belasting en niet meer in Ned.

je kan hier een huis kopen en best wel vlot een baan vinden, zeker hoe je uit Ned komt.
Heb je ouders van Surinaamse orgine dan is het zo geregeld en zo niet dan zal je ff moeite moeten maken, tis niet anders.... De mogelijkheden zijn best wel ruim... ik zelf begon met een kleinschalg gastenverblijf die ik vond floppen en ben meer taxi gan rijden wat bijzonder goed gaat qua verdienste... dus als het 1 niet lukt ga je wel wat anders vinden.

Je kan een lening krijgen als je de juiste papieren overlegt, zoals je inkomen of onderpand... ivm een huis kopen toch.... de huizen die men tegenwoordig kan laten bouwen zijn zeer geschikt en een zachte prijs... je zit wat dat betreft zeer gunstig, als je nog wat wilt weten , vraag gerust. Ik zit hier sinds aug 2011 !

Dus je kunt in Su wel een lening krijgen voor een huis? Moet je daar een vast inkomen voor hebben? Dus je hoeft niet perse te beschikken over een heleboel geld? Ja verdiend taxi chauffeur niet verkeerd? Ik ging altijd in lelydorp met de taxi en daar was het altijd wie concurrerent. En veel taxichauffeurs die rijden met een bijna lege tank en als je betaald tanken ze daar weer mee. Kun je dingen al regelen vanuit hier of moet dat in SU?

En als ik een perceel koop, nadat ik er gekeken heb. En ik betaal het in 1 X af. En ik ga weer naar Nederland om weer te sparen voor een huis? Kan dat? En moet ik dan per maand nog iets betalen of is het zo dat als je het afbetaald hebt dat je klaar bent?

5 (edited by Neus 2014-01-20 22:25:03)

Als het perceel van jouw is (dus geen grond huur) dan hoef je alleen vermogensbelasting te betalen maar daar wordt vaak niet veel aan gedaan. Wel moet je iets regelen dat het perceel regelmatig schoon gemaakt wordt. Zo niet dan doet, als de buren klagen, de overheid dat en krijg jij de rekening.

Het huisbouwen kun je in princiep ook in delen doen. Bv de ene vakantie de vloer laten storten en de volgende casco en tenslotte de afbouw.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Dit schreef Danny1991:
"Het gaat hier dus niet om REmigregen! Ben gewoon een Nederlander die weg wil! En is het moeilijk om een verblijfsvergunning te krijgen? Of werk? Of misschien zelf iets opzetten?
Alvast bedankt!"

Danny pas op met de 'adviezen' die je in de postings hierboven hebt gekregen.
Beste is zelf goed te oriënteren bij de juiste instanties.

Te wakago e bari son o opo.
Ef' i no sab' yorkafowru i no m' tak' yorkatori.

Negativiteit breekt meer af voor het land dan wat bereikt wordt voor de persoonlijke doelen.

@jorkafowru, dankjewel! Dat ga ik ook zeker doen maar advies kan geen kwaad en vaak is het uit eigen ervaring.

Ik zou graag een perceel willen kopen waar het niet erg bevolkt is. Dus buiten de stad. Met het liefst de jungle als achtertuin. Ik ben een fan van slangen en dergelijke, in tegenstelling tot de meeste surinamers die liever een dode als een levende zien. Ik zou graag in Suriname kamers willen verhuren aan stagaires en daar naast willen werken/hostel/junglegids. Ik ben hier bijna afgestudeerd op de studie eco & wildlife en hoop in Suriname meer te vinden op dit gebied. De 3 maanden dat ik er was bevielen me enorm!

Danny1991 wrote:

Ik zou graag een perceel willen kopen waar het niet erg bevolkt is. Dus buiten de stad. Met het liefst de jungle als achtertuin. Ik ben een fan van slangen en dergelijke, in tegenstelling tot de meeste surinamers die liever een dode als een levende zien. Ik zou graag in Suriname kamers willen verhuren aan stagaires en daar naast willen werken/hostel/junglegids. Ik ben hier bijna afgestudeerd op de studie eco & wildlife en hoop in Suriname meer te vinden op dit gebied. De 3 maanden dat ik er was bevielen me enorm!

Dan moet je bv naar Sarramacca. Maar daar is veel grond zgn grondhuur waar je als buitenlander niet voor in aanmerking komt. ( grondhuur is een soort erfpacht voor mensen met een Surinaams paspoort) Of in de omgeving van Staatsolie zoeken.  Maar ook in de stad zijn nog genoeg slangen. Abomma, bushmaster, etc. Ik heb ze allemaal wel gezien in de omgeving Hermitage Mall. 
Ook in de richting van Zanderij - Lelydorp kun je iets kopen. Meer richting het stuwmeer  is het vooral witzand en savanne gebied.  Daarachter begint eigenlijk pas het echte oerwoud.

Bendenk wel dat de eerste km's langs de zee eigenlijk moeras (swamp) zijn en vaak laag liggen.  Mijn advies is om goed te kijken naar welke bodems er zijn, of het perceel voldoende hoog is, etc.

Links.  Leuk maar niet zo nuttig:  http://www.rug.nl/research/kenniscentru … kapper.pdf
http://www.rug.nl/research/kenniscentru … kapper.pdf
http://www.worldatlas.com/webimage/coun … ica/sr.htm
https://www.google.nl/url?sa=t&rct= … 8121,d.d2k

De volgende PPT gheeft wel een mooie kaart. ( eerst opslaan op je PC )
https://www.google.nl/url?sa=t&rct= … 8121,d.d2k

En de biblo van de VU heeft kaart.
http://www.ub.vu.nl/en/collections/map- … /index.asp

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Emigreren naar Suriname is de beste keus, misschien wel van jou levensdagen. Zelf ben ik nergens anders liever. Morgen ochtend met klein luchttransport naar Pereira.Colombia en tegen 23.30 uur terug, lekker toch.
Sranan na wang switi kondre.

Paraman wrote:

Emigreren naar Suriname is de beste keus, misschien wel van jou levensdagen. Zelf ben ik nergens anders liever. Morgen ochtend met klein luchttransport naar Pereira.Colombia en tegen 23.30 uur terug, lekker toch.

Ja, we weten dat je een koerier van BAAS bent.

.                                     Albert Einstein:
"We owe a lot to the Indians, who taught us how to count, without which no
.               worthwhile scientific discovery could have been made."

Kanu wrote:
Paraman wrote:

Ook van jou MPP. Daar ben je nog een keer volwassen door geworden sukkel!

Paraman wrote:
Kanu wrote:
Paraman wrote:

Aldus de seniele dorpsgek die s morgens vroeg al bezopen is..

DEEDEEDBEE NÉÉ

Oké super bedankt alvast! Denk dat saramacca een goede optie is. Zijn er ook stukken land te koop in district brokopondo?

Saramacca en Para lijken me inderdaad geschikt voor hetgeen je zoekt Danny. Maar ook Wanica en Commewijne bieden mogelijkheden. Brokopondo ligt veel verder, maar daar heb je wel echt jungle. Ik  denk dat je daar nog een koopje zou kunnen scoren.
Trouwens grondhuur is een stuk goedkoper dan eigendom en kan door niet-Surinamers gekocht worden middels het oprichten van een stichting. De jaarlijkse grondhuur die betaalt moet worden bedraagt enkele SRD's, is dus te verwaarlozen.
De filmpjes van Surgoed kunnen je misschien een idee geven.
http://www.youtube.com/watch?v=N2kTtwjOBXY

Oké super bedankt alvast! Denk dat saramacca een goede optie is. Zijn er ook stukken land te koop in district brokopondo?

Wellicht heb je hier http://www.waterkant.net/suriname/forum … 18#p306718 ook iets aan.

19 (edited by Neus 2014-01-21 15:27:51)

Kanu wrote:
Paraman wrote:

Ach laat hem. Dat zielige figuur wil gewoon met een off-topic, onzin posting bigi doen. Zit is zijn genen.

Wedden dat hij nog geen eens instaat is om de details van het vlucht schema te noemen.

DEEDEEDBEE NÉÉ

Neus wrote:
Paraman wrote:
Kanu wrote:

Ik heb de autoriteiten in Columbia al in kennis gesteld.
Ze gaan ook in zijn luier controleren.

Neus wrote:
Paraman wrote:
Kanu wrote:

Ik heb de autoriteiten in Columbia al in kennis gesteld dat 1 van de loopjongens van Bouta er aankomt.

Ik heb ff gekeken j.bakra maar dat gaat vooral over een jungle tocht. Maar toch bedankt, wellicht heb ik er later wat aan

Ik heb ff gekeken j.bakra maar dat gaat vooral over een jungle tocht. Maar toch bedankt, wellicht heb ik er later wat aan

Ik heb een perceel te koop in noord zijstraat van de anton drachten weg 40.000 meer info mail naar tycheentertainments@gmail.com

Je kan ook kijken op http://www.info-suriname.com staat een hoop info over emigreren etc.