Re: *prijzen levensmiddelen rijzen de pan uit*

Luister we kunnen het heel simpel houden
het minimumloon=3 srd een pak volle melk liter 4,75
Zo kijken burgers .... voor ons is het waardeloos... inflatie of niet
wij betalen nu meer maar we verdienden al niet veel...
De gemiddelde burger werkt hier veel uren voor weinig geld...
Ze leven om te werken lijkt het wel
ik wil werken om te leven....

*Cinny* wrote:
AmonRa wrote:

Het is bekend dat alnden die overmatig geld bijdrukken een bubbeleconomie creeeren. Cinny zegt : Klinkt logisch.. Zie Amerika en nu volgen sinds enkele jaren ook Europa en China deze trend. Cinny zegt :Ik persoonlijk niet van op de hoogte.

Suriname hoeft deze weg niet te bewandelen. We hoeven niet een Surinaamse dollar welke eigenlijk de lokale versie is van de dollar. We staan niet op eigen benen maar steunen op de dollar van amerika. Dit gebeurde onder Venetiaan.
Cinny zegt : En gebeurt NU nog steeds toch, de dollar $ is nu duurder geworden ....
De economie is Suriname gaat niet kapot maar de gierigheid in Suriname neemt toe waardoor de circulatie van geld is afgenomen.
Cinny zegt : Jij noemt ''armoede'' gierigheid  , nee toch !!!
Hierdoor is de stabiliteit van de waarde van de Surinaamse dollar in geding gekomen icm met de kunstmatige inflatie.
Cinny zegt : Jááá Amon toedeloe he.... 
De Surinaamse dollar is notabene sterker dan die van de omringende landen. HOE DAN? met maar 500k inwoners....vertel.....aan de productiviteit van de bevolking zal het niet liggen want die is heel laag.

Nou je hebt wel een vaag beeld erover hoor, en je motivatie is alles behalve ijzersterk
in deze....

?

Ik een vaag beeld of Jij?

Je vidn het niet ijzersterk mar toch kun je geen antwoord geven op de wijze waarop de geldontwaarding tot stand is gekomen en waarom?

Nooit van kunstmatige inflatie gehoord?

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a … 3334_n.jpg
Chan ? A NO KAN, laat maar gaan. Chan a no gi ala man. Chan bigin har a dang
"Among the many misdeeds of British rule in India, history will look upon the Act depriving a whole nation of arms as the blackest." - Mohandas Gandh

kneh wrote:
Neus wrote:

Zwakke reactie. Zegt meer iets over jouw.

Home » Binnenland » Prijs liter melk omhoog

Prijs liter melk omhoog
Saturday 4 May 

door Robin Rosario

PARAMARIBO – De prijs voor 1 liter melk is omhoog gegaan. De Melkcentrale is van SRD 3.75 gegaan naar SRD 4.00 en Rudisa van SRD 4,25 naar SRD 4.60. Michi is gebleven op SRD 3.75 per liter. Als argument wordt aangehaald dat de wereldmarktprijs op grondstoffen is gestegen.

Michi stelt dat zij nog een voorraad heeft tot juli en kijkt uit wat er op de wereldmarkt gebeurt. Het ministerie van LVV heeft altijd bepaald dat 1 liter melk niet meer dat SRD 4.00 mag kosten
-
Michi geen prijsstijging.
SRD stijging 6,67%
Rudisa stijging 8,24%

Ondanks de ancienniteit van het artikel kun je de 3 voorbeelden als leidraad gebruiken.

De verschillen zijn ENORM en tonen aan dat dit meer met kartelvorming te maken heeft. De prijzen worden kunstmatig opgedreven. "Als argument wordt aangehaald dat de wereldmarktprijs op grondstoffen is gestegen." SORTU PANPANG!!!!!!

Wat heeft een koe nodig om melk te produceren. Deze boeren zijn dieven of manipulators?
De prijzen die zij aanslaan maken melk in Suriname even duur als melk hier in Nederlan en neit in verhouding maar 1 op 1.

"Among the many misdeeds of British rule in India, history will look upon the Act depriving a whole nation of arms as the blackest." - Mohandas Gandh

Het verhaal van AmonRa is tegenstrijdig.

Ja als er meer geld gedrukt wordt en in omloopkomt dan ontstaat er geldontwaarding en inflatie.
Maar als de mensen vervolgens besluiten dat geld niet uit te geven (sparen) dan slinkt de geld hoeveelheid juist weer en wordt de geld ontwaarding te niet gedaan.

En de rest is onzin:
- wisselkoers met de USD wordt stabiel gehouden door juist de hoeveelheid geld in omloop te beinvloeden. Te veel SRD dan stijgt de vraag naar importgoedren en daarmee de koers van de USD.  Omgekeerd dan daalt hij. M.a.w. als de inflatie in SME 10% groter is dan die in de werled dan daalt de koers van de SRD met 10%.
- de opmerking over de arbeidsproductiviteit is volkomen onduidelijk en lijkt nergens op te slaan.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

AmonRa wrote:
*Cinny* wrote:
AmonRa wrote:

Het is bekend dat alnden die overmatig geld bijdrukken een bubbeleconomie creeeren. Cinny zegt : Klinkt logisch.. Zie Amerika en nu volgen sinds enkele jaren ook Europa en China deze trend. Cinny zegt :Ik persoonlijk niet van op de hoogte.

Suriname hoeft deze weg niet te bewandelen. We hoeven niet een Surinaamse dollar welke eigenlijk de lokale versie is van de dollar. We staan niet op eigen benen maar steunen op de dollar van amerika. Dit gebeurde onder Venetiaan.
Cinny zegt : En gebeurt NU nog steeds toch, de dollar $ is nu duurder geworden ....
De economie is Suriname gaat niet kapot maar de gierigheid in Suriname neemt toe waardoor de circulatie van geld is afgenomen.
Cinny zegt : Jij noemt ''armoede'' gierigheid  , nee toch !!!
Hierdoor is de stabiliteit van de waarde van de Surinaamse dollar in geding gekomen icm met de kunstmatige inflatie.
Cinny zegt : Jááá Amon toedeloe he.... 
De Surinaamse dollar is notabene sterker dan die van de omringende landen. HOE DAN? met maar 500k inwoners....vertel.....aan de productiviteit van de bevolking zal het niet liggen want die is heel laag.

Nou je hebt wel een vaag beeld erover hoor, en je motivatie is alles behalve ijzersterk
in deze....

?

Je vidn het niet ijzersterk mar toch kun je geen antwoord geven op de wijze waarop de geldontwaarding tot stand is gekomen en waarom?

Nou als alles duurder worrdt en ik voor de zelfde boodschappen op een maand gezien 100 srd duurder uitben dat is mijn geld dus minder waard, zo bekijkt de burger dat hoor....

De discussie tussen Neus en Kneh, waarbij men elkaar om te oren slaat met allerlei economische termen is natuurlijk leuk, maar ik zal in gewone mensentaal proberen duidelijk te maken hoe ik de huidige economische toestand/ontwikkeling van Suriname zie aan de hand van mijn ervaringen uit het verleden;

Toen ik in 1982 naar Suriname remigreerde, ging ik er in koopkracht, in vergelijking met wat ik in Nederland gewend was, niet op achteruit, integendeel kon ik me meer permitteren als ik gewend was als student. Na december '82 begon van de ene op de andere dag een enorme geldontwaarding, mijn koopkracht daalde van >Nf 2000 in de maand tot <Nf 100 in de maand. ik verdiende duizenden Sf, maar het was niets waard, tijdens Bosje als president werd het alleen maar erger, ik verdiende miljoenen Sf maar ik kon er haast niets voor kopen. Omdat ik bijna nooit inkopen voor de huishouding doe, dat doet mijn vrouw namelijk,  gebruik ik mijn hobby's als maatstaf/indicator, al mijn hobby's moest ik noodgedwongen, tijdens president Bosje, opgeven, een ijsje kopen voor mijn enigst kind (toen nog een kleuter) kon er toen, met mijn miljoenen salaris, met moeite vanaf.  De laatste tijd merk ik dat het weer die richting opgaat, ik kan steeds minder zonder na te denken, me aan mijn hobby's overgeven, tot voor kort had ik ondanks het feit dat ik nu met pensioen ben, geen problemen daarmee, ik ben daarom bang dat wij weer dezelfde kant op gaan als tijdens Bosje's presidentschap.

We Came With Nothing & We Leave With Nothing.

Het uitgesproken Surinaams lied, "Bana diri kasaba diri dateert van decennia her"!
====
Misschien moet de Surinaamse samenleving een keer stemmen op een president, die zijn/haar stem kan laten horen bij de vergadering van de OPEC.
====
Overigens is er voor wie keihard de handen aan de ploeg wil slaan altijd brood en melk op de plank!
====
Op dit moment is de Neerlandse economie ook niet om over naar huis te mailen.
Iedereen klaagt steen en been en in Suriname leven wij met z'n allen echt/egt niet op Stoelmanseiland.

Pataka1 wrote:

Als ik naar de energie/loon/verzekering  kosten kijk dan is het gewoon een feit dat de handelaren in Suriname enorme winsten maakt. Over het melk prijs denk ik zo dat er te weinig melk boeren in Suriname is vraag en aanbod. En vaak is het zo dat als de overheid in Suriname loonverhoging heeft doorgevoerd niet lang daarna de Surinaamse dollar minder waard wordt of zij dat expres doen ik denk het wel. Zo is die helle loonsverhoging geen flikker meer waard.

Ik heb wel vaker gezegd dat de mensen is Su niet om loonverhoging moeten vragen, omdat parallel aan de loonsverhogingen de prijzen stijgen.
De winkeliers, importeurs, marktkooplui etc, hebben lak aan de gemaakte prijsafspraken en passen hun prijs aan aan de nieuwe salarissen. In sommige gevallen wordt de prijs sterker verhoogd.

Gevolg: aanpassing AOV, aanpassing Kinderbijslag, salarisverhogingen etc, verdampen en de mensen zijn vaak een beetje armer.

Waar de vakbonden cq de bevolking (hardwerkende mensen over het algemeen) moeten doen is eisen dat de prijscontroles worden opgevoerd, en wel door eerlijke en betrouwbare mensen.

Verder moeten ze eisen dat werknemers een betere baangarantie en bescherming krijgen, dat de Cao afspraken goed worden nageleefd, normale salarissen worden uitbetaald,  en de inflatie wordt gecompenseerd. 

De vraag of dit NU ook echt kan??? I don't know.
Was het vroeger anders ?? Ik dacht het niet!

Wel lees en hoor ik in het nieuws de laatste weken berichten over bewoners die klagen over het vestigingsbeleid van winkels/bedrijven dat van geen kanten klopt cq in strijd is met de regels. Dit geeft weinig vertrouwen. Als er met de regels wordt gesjoemeld, zal men tegen deze winkeliers cq bedrijven moeilijk kunnen optreden.
Er zal dus veel moeten veranderen.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik soms een winkel binnen ga en zoveel werknemers zie dat ik me afvraag:

of de eigenaar nog winst maakt
of de winkels als een soort "sociale dienst" voor de overheid.

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.
Voltaire

*Cinny* wrote:
AmonRa wrote:
*Cinny* wrote:

in deze....

?

Nou als alles duurder worrdt en ik voor de zelfde boodschappen op een maand gezien 100 srd duurder uitben dat is mijn geld dus minder waard, zo bekijkt de burger dat hoor....

Hier heb je wel gelijk in. Het lijkt niet nodig maar je meot eerst door het zure bijten om het zoete te bereiken met zweet, bloed en tranen. We zijn inmiddels al haast meer dan 35 jaren verder en nu pas denkt men aan ontwikkeling. India gaat hier geen fabrieken plaatsen als het in haar eigen land gunstiger is. Surinme heeft een leverage nodig en dit hebebn wij vanwege onze geografische positie en onbewoondelandschappen. Het laatste zijn manschappen en goedkope tarieven ivm export. Op de DR is het 45 peso's voor 1 euro maar in Su is het bijna 4 srd voor 1 euro. Zie het verschil?
Dit is ook de rede waarom zij veel fabrieken hebben staan van buitenlandse investeerders. Het leven is wel een stukje zwaarder dan in Suriname maar ze blijven zich ontwikkelen. Dit is wat wij nodig hebben totdat geld makkelijk voor een ieder te verkrijgen is (Verzadiging). Dan heb ik het niet over 1 srd maar dat een werker geld overhoud om te sparen. Dit is mogelijk met inzet, wil en motivatie.

Neus wrote:

Het verhaal van AmonRa is tegenstrijdig.

Ja als er meer geld gedrukt wordt en in omloopkomt dan ontstaat er geldontwaarding en inflatie.
Maar als de mensen vervolgens besluiten dat geld niet uit te geven (sparen) dan slinkt de geld hoeveelheid juist weer en wordt de geld ontwaarding te niet gedaan.

En de rest is onzin:
- wisselkoers met de USD wordt stabiel gehouden door juist de hoeveelheid geld in omloop te beinvloeden. Te veel SRD dan stijgt de vraag naar importgoedren en daarmee de koers van de USD.  Omgekeerd dan daalt hij. M.a.w. als de inflatie in SME 10% groter is dan die in de werled dan daalt de koers van de SRD met 10%.
- de opmerking over de arbeidsproductiviteit is volkomen onduidelijk en lijkt nergens op te slaan.

Dit is het probleem, ze geven het niet zo makkelijk uit MAAR je vind niet al hun geld op de bank. De gierigheid werkt averechts.Het CvB kan de volume niet terugbrengen omdat heel veel geld uit het zicht blijft.

Henry Siegfried wrote:
Pataka1 wrote:

Als ik naar de energie/loon/verzekering  kosten kijk dan is het gewoon een feit dat de handelaren in Suriname enorme winsten maakt. Over het melk prijs denk ik zo dat er te weinig melk boeren in Suriname is vraag en aanbod. En vaak is het zo dat als de overheid in Suriname loonverhoging heeft doorgevoerd niet lang daarna de Surinaamse dollar minder waard wordt of zij dat expres doen ik denk het wel. Zo is die helle loonsverhoging geen flikker meer waard.

Ik heb wel vaker gezegd dat de mensen is Su niet om loonverhoging moeten vragen, omdat parallel aan de loonsverhogingen de prijzen stijgen.
De winkeliers, importeurs, marktkooplui etc, hebben lak aan de gemaakte prijsafspraken en passen hun prijs aan aan de nieuwe salarissen. In sommige gevallen wordt de prijs sterker verhoogd.

Gevolg: aanpassing AOV, aanpassing Kinderbijslag, salarisverhogingen etc, verdampen en de mensen zijn vaak een beetje armer.

Waar de vakbonden cq de bevolking (hardwerkende mensen over het algemeen) moeten doen is eisen dat de prijscontroles worden opgevoerd, en wel door eerlijke en betrouwbare mensen.

Verder moeten ze eisen dat werknemers een betere baangarantie en bescherming krijgen, dat de Cao afspraken goed worden nageleefd, normale salarissen worden uitbetaald,  en de inflatie wordt gecompenseerd. 

Wel lees en hoor ik in het nieuws de laatste weken berichten over bewoners die klagen over het vestigingsbeleid van winkels/bedrijven dat van geen kanten klopt cq in strijd is met de regels. Dit geeft weinig vertrouwen. Als er met de regels wordt gesjoemeld, zal men tegen deze winkeliers cq bedrijven moeilijk kunnen optreden.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik soms een winkel binnen ga en zoveel werknemers zie dat ik me afvraag:

volgensmij worden de prijzen bepaald door de dollarkoers en niet de salarissen......

het is alleen jammer dat de prijzen nooit omlaag gaan als de koers omlaag gaat en zodra hij weer even stijgt, stijgen de prijzen ook................................

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

MigthyMike wrote:
Henry Siegfried wrote:
Pataka1 wrote:

volgensmij worden de prijzen bepaald door de dollarkoers en niet de salarissen......

het is alleen jammer dat de prijzen nooit omlaag gaan als de koers omlaag gaat en zodra hij weer even stijgt, stijgen de prijzen ook................................

Dat is het fabeltje dat we steeds te horen krijgen!
Hoe veel is de dollarkoers de afgelopen maanden gestegen??

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.
Voltaire

Henry Siegfried wrote:
MigthyMike wrote:
Henry Siegfried wrote:

fabeltje??? sorry maar ik heb het zelf meegemaakt!!!

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Henry Siegfried wrote:
Pataka1 wrote:

De handelaren maken enorme winsten. Normaal is 18% acceptabel maar zij zitten bijkans op 100% en dit is verachtelijk.  Ik denk dat het aantal werknemers met veiligheid en surveillance te maken heeft. Om veilig te werken heb je toch een groepje nodig. Dit zorgt ervoor dat de loonkosten omlaag gaan. Het blijft een druk op je budget voeren dus dan ga je ook de prijs van je producten opschroeven.

Een probleem, naast de inflatie is CRIMINALITEIT. Dit zorgt voor immens veel schade in Suriname. Mensen beseffen dit niet.

#35 Maar we hadden al door het zure gebeten om NU van het zoete te genieten maar ja toen kregen we een verkeerde Fouta Pesident en moeten we weer ZUUR happen, wat zuur he.... ik vind het heel zuur.

*Cinny* wrote:

#35 Maar we hadden al door het zure gebeten om NU van het zoete te genieten maar ja toen kregen we een verkeerde Fouta Pesident en moeten we weer ZUUR happen, wat zuur he.... ik vind het heel zuur.

volgens mij gaat het beter als nooit te voren. We zijn echt onafhankelijk qua inkomsten. Geniet je niet van de nieuwe waterkant?
Van de versoepelde regels en procedures?
Van de verbeterde infrastructuur?
Er is in het kamp van PL en Bunswijk veel fout gegaan. In de kamp van NDP is er hier en daar ook wat mis gegaan maar van corruptie is er bij de NDP nauwelijk sprake van.

Het zure is dat wij veel moeten investeren om te kunnen genieten.

AmonRa wrote:
kneh wrote:
Neus wrote:

Zwakke reactie. Zegt meer iets over jouw.

Home » Binnenland » Prijs liter melk omhoog

Prijs liter melk omhoog
Saturday 4 May 

door Robin Rosario

PARAMARIBO – De prijs voor 1 liter melk is omhoog gegaan. De Melkcentrale is van SRD 3.75 gegaan naar SRD 4.00 en Rudisa van SRD 4,25 naar SRD 4.60. Michi is gebleven op SRD 3.75 per liter. Als argument wordt aangehaald dat de wereldmarktprijs op grondstoffen is gestegen.

Michi stelt dat zij nog een voorraad heeft tot juli en kijkt uit wat er op de wereldmarkt gebeurt. Het ministerie van LVV heeft altijd bepaald dat 1 liter melk niet meer dat SRD 4.00 mag kosten
-
Michi geen prijsstijging.
SRD stijging 6,67%
Rudisa stijging 8,24%

Ondanks de ancienniteit van het artikel kun je de 3 voorbeelden als leidraad gebruiken.

De verschillen zijn ENORM en tonen aan dat dit meer met kartelvorming te maken heeft. De prijzen worden kunstmatig opgedreven. "Als argument wordt aangehaald dat de wereldmarktprijs op grondstoffen is gestegen." SORTU PANPANG!!!!!!

Wat heeft een koe nodig om melk te produceren. Deze boeren zijn dieven of manipulators?
De prijzen die zij aanslaan maken melk in Suriname even duur als melk hier in Nederlan en neit in verhouding maar 1 op 1.

De locale melkproductie dekt slechts ca. 50% van de consumptie. Daarom werken er dan ook 2 van de 4 zuivelbedrijven uitsluitend met geïmporteerd melkpoeder.
Bovendien moet er veel worden bijgevoerd. Dit voer wordt ook geïmporteerd.

43 (edited by *Cinny* 2013-08-12 11:41:44)

Amon de verbeterde infrastructuur valt erg tegen mang..... ze hadden van t Hogerhuysstraat aangepakt maar de waterlast en de olo's  in het wegdek zijn nog erger geworden .... Waterkant is idd prachtig geworden zeker weten, maar werpt zijn vruchten nog niet af... waar ik goede hoop op heb dat wel hoor. En nee schat hoe dang beter ? Naschoolse opvang salaris vergeten ? Vaste prijzen levensmiddelen opgeheven.... a no bun mang.

Limes gracht ??? Al jare een gracht met regen om te zien, een project die gestopt is...
Zwhvenbrugstr... ellende met deze weg richting de stad... enz enz
Infrastructuur krijgt steeds een pleister op een wond die gehecht moet worden in feite...

MigthyMike wrote:
Henry Siegfried wrote:

Volgens de CBvS is de koers niet sterk gestegen, maar we horen wel allemaal verhalen over dollar schaarste. Dat is een teken dat de officiele koers van de CBvS niet langer de werkelijke koers weergeeft. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar de koersen bij de cambio's. Staat die nog wel echt op
        Aankoop    Verkoop
USD    3.250    3.350
EUR    4.303    4.459

http://www.cbvs.sr/macro-economy/inflat … -2008-2013

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Neus ma kneh kis' yu nanga a disi k'ba man. Of doe toch aan demagogie?

M-O

Als in eerste instantie GERECHTIGHEID plaats vindt, blijven excessen uit om welke vaak nog harder wordt "geroepen" om "GERECHTIGHEID"

AmonRa wrote:
*Cinny* wrote:

volgens mij gaat het beter als nooit te voren. We zijn echt onafhankelijk qua inkomsten. Geniet je niet van de nieuwe waterkant?
Van de versoepelde regels en procedures?
Van de verbeterde infrastructuur?
Er is in het kamp van PL en Bunswijk veel fout gegaan. In de kamp van NDP is er hier en daar ook wat mis gegaan maar van corruptie is er bij de NDP nauwelijk sprake van.

Het zure is dat wij veel moeten investeren om te kunnen genieten.

is er iets erger voor het woord dom???
wat dit is de stomste post ooit gelezen en geschreven door iemand!! zelfs een analfabeet zou zeggen "no mang"!!

Neus wrote:
MigthyMike wrote:
Henry Siegfried wrote:

Volgens de CBvS is de koers niet sterk gestegen, maar we horen wel allemaal verhalen over dollar schaarste. Dat is een teken dat de officiele koers van de CBvS niet langer de werkelijke koers weergeeft. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar de koersen bij de cambio's. Staat die nog wel echt op
        Aankoop    Verkoop
USD    3.250    3.350
EUR    4.303    4.459

http://www.cbvs.sr/macro-economy/inflat … -2008-2013

Valutakoers Surinaamse Dollar

Laatste koers   4,3694   Laatste notering   14:24
Verschil   -0,0053   Hoogste Dagkoers (delayed)   4,3694
Verschil %   -0,1207 %   Laagste Dagkoers (delayed)   4,3694
Open   4,3694   Hoogste jaarkoers   4,4673
Slot (vorige handelsdag)   4,3747   Laagste jaarkoers   4,0248

Historie wisselkoersen Surinaamse Dollar (€)

Datum

9-8-2013  4,3747 
8-8-2013  4,3584 
7-8-2013  4,3485 
6-8-2013  4,3456 
5-8-2013  4,3496 
2-8-2013  4,3404 
1-8-2013  4,3454 
31-7-2013  4,3437 
30-7-2013  4,3473 
29-7-2013  4,3489 
26-7-2013  4,3281 
25-7-2013  4,3286 
24-7-2013  4,3220 
23-7-2013  4,3129 
22-7-2013  4,3042 
19-7-2013  4,2913 
18-7-2013  4,3027 
17-7-2013  4,2903 
16-7-2013  4,2752 
15-7-2013  4,2797 
12-7-2013  4,2801

November 2009 3,2  wink

cambio en de banken hanteren niet dezelfde koers........

*Cinny* wrote:

November 2009 3,2  wink

Toen kwam de devaluatie ( 3,20 / 80% = 4,00 )

Houden we rekening met de devaluatie dan is de koers (t.o.v 4,00 dus)  met 10% gestegen. Anders gezegd de geld ontwaarding van de SRD was 10% groter dan die van de USD.

DEEDEEDBEE NÉÉ