Topic: *prijzen levensmiddelen rijzen de pan uit*

Mijn melk kan ik bij deze certificeren als DELICATESSE

minimum uurloon 3 srd per uur, pak liter volle melk 4,75

de verhouding is ZOEK.....

Hoeveel wanhopige mensen krijgen we er met deze verhoging weer bij ?

criminaliteit en te hoge prijzen
laat men daar maar over gaan nadenken.

Re: *prijzen levensmiddelen rijzen de pan uit*

Ik weet dat het jullie in Ned niets interesseert maar ik maak me echt ernstig zorgen ineens over... want het is al te gortig met de prijzen.....moeders die hun kinderen pap geven doen dat ipv met melk maar met water aanlengen... er moet bezuinigd worden op levensmiddelen... mensen die vlees en vis eten doen dat nu 1 x in de week nog maar

Bezuinigen op voedingsmiddelen...... dat noem ik armoede...
armoede zorgt voor een verhoogde criminaliteit... enz enz

maar volgens paars gaat alles toch goed in SME?? alles is gestabiliseerd etc etc

en hoezo het interesseert ons niet, mij wel.................dat betekend meer overmaken!!!
wink

en wie zorgen ervoor dat de prijzen omhoog gaan?? en door zulke dingen ontstaat criminaliteit.........wie dat nog niet doorheeft, maar terug naar school!!

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Ik heb me er nooit echt ongerust bij gevoeld zoals nu....  maar ik ben er heel bezorgd over, ik persoonlijk heb genoeg speling nog maar velen komen net uit en kunnen geen extra 100 srd missen per maand en leven al zo zuinig dan waarop moeten zij bezuinigen om rond te komen....ze werken al 70 uur per week dus hoe moet dat dan .....  Ik ben zeer stabiel met mijn uitgaven per maand, en in 2009 kwam ik met 400 srd per maand uit, nu is dat 550 srd en is alles wéér duuder geworden hmm slik..... Kijk ik ben wel vindingrijk om me te edden en heb opties zat maar dat kunnen er niet veel zeggen hier in Su....

Dus nee ik ga dit vet bijhouden, wat deze maand alles kost en wat het ervoor kostte....

''minimum uurloon 3 srd per uur, pak liter volle melk 4,75''
[dit is maar 1 voorbeeldje van de tientallen produkten]

Nou huh dan geef je je kind maar pap met water hoor ?!??!
Ik vind dat schande ....

Ja huh en ik ben zo verslaafd aan melk dat ik desnoods mijn eigen melkkoe ga nemen...

De $ is ineens duurder, de boodschappen zijn duurder het geld is aan het ontwaarden

hmm

*Cinny* wrote:

Ik weet dat het jullie in Ned niets interesseert maar ik maak me echt ernstig zorgen ineens over... want het is al te gortig met de prijzen.....moeders die hun kinderen pap geven doen dat ipv met melk maar met water aanlengen... er moet bezuinigd worden op levensmiddelen... mensen die vlees en vis eten doen dat nu 1 x in de week nog maar

Bezuinigen op voedingsmiddelen...... dat noem ik armoede...
armoede zorgt voor een verhoogde criminaliteit... enz enz

Is wel een heel serieus onderwerp.

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.
Voltaire

Het is heel vervelend maar geldonwaarding is nodig om investeerders aan te trekken. Ik ga niet goedpraten dat het balans zoek is maar hoeveel bedrijven in Suriname betalen een uurloon ipv een dagloon?

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a … 3334_n.jpg
Chan ? A NO KAN, laat maar gaan. Chan a no gi ala man. Chan bigin har a dang
"Among the many misdeeds of British rule in India, history will look upon the Act depriving a whole nation of arms as the blackest." - Mohandas Gandh

AmonRa wrote:

Het is heel vervelend maar geldonwaarding is nodig om investeerders aan te trekken. Ik ga niet goedpraten dat het balans zoek is maar hoeveel bedrijven in Suriname betalen een uurloon ipv een dagloon?

De zoveelste onzin reactie.
Bedrijven zijn gebaat bij zekerheden, dwz redelijk constante wisselkoersen en een stabiel & zo laag moelijke inflatie.
Ontwikkelings economen gaan er van uit dat een laag inflatie % gunstig is. Ze denken dan aan een % van onder de 4%
Wat Cinny aantoonde voor de melk is een inflatie % van 72%. Dergelijke %'s zijn RAMPZALIG voor het bedrijfsleven EN voor de werknemers.

Het is DDB weer gelukt de economie kapot te maken.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

9 (edited by *Cinny* 2013-08-11 12:51:51)

# 6 O ja wkn houdt niet van serieus he lol okay ik ben weer uitgelachen, gelukkig de koffie is 22,50 srd grote pot en ik koni Cinny had 5 potten ingeslagen voor maar 14 srd per pot, mooi toch, want dit gaat standaard worden, hamsteren als iets wat ik nodig heb voordelig is... ik hamster desnoods voor een jaar in....

Amon geldontwaarding gunstig voor inversteerders.... maar hoe dan..... ik heb ineens geen vertrouwen meer in de economie en investeerders wel dan.... ik zie er geen logica in.... behalve dat het de burgers van Su dupeert, mensen die euro's verdienen hebben nergens last van..... daarom hou ik een voordelige euro kamer toch aan .... Want dat is ook zoiets ik zal de huur dan moeten bijstellen naar boven als dit zo doorgaat..... dus hoe is het gunstig voor de BURGERS, ik dacht dat het om de burgers ging, maar nu gaat het om de investeerders, en wanneer gaat RyanModaal het merken ?

*Cinny* wrote:

# 6 O ja wkn houdt niet van serieus he lol okay ik ben weer uitgelachen, gelukkig de koffie is 22,50 srd grote pot en ik koni Cinny had 5 potten ingeslagen voor maar 14 srd per pot, mooi toch, want dit gaat standaard worden, hamsteren als iets wat ik nodig heb voordelig is... ik hamster desnoods voor een jaar in....

Amon geldontwaarding gunstig voor inversteerders.... maar hoe dan..... ik heb ineens geen vertrouwen meer in de economie en investeerders wel dan.... ik zie er geen logica in.... behalve dat het de burgers van Su dupeert, mensen die euro's verdienen hebben nergens last van..... daarom hou ik een voordelige euro kamer toch aan .... Want dat is ook zoiets ik zal de huur dan moeten bijstellen naar boven als dit zo doorgaat..... dus hoe is het gunstig voor de BURGERS, ik dacht dat het om de burgers ging, maar nu gaat het om de investeerders, en wanneer gaat RyanModaal het merken ?

Bekend voorbeeld over de ellende van inflatie speelt in Duitsland. Een fabriekant van ijzer waren verkocht zijn fabriek, kocht met het geld voorraden en verkocht die weer. Na enkele verkoop/koop transacties was zijn geld zo weinig waard geworden dat hij één spijker kocht waaraan hij zich verhing!!

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Nou ik zal een boodschappenlijst plaatsen binnenkort met de huidige prijzen erbij en we zullen zien wat er met de prijzen gebeurt de komende periode dat deze regering NOG zit.

AmonRa wrote:

heb je echt niets te doen???

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

hoeveel Miljard of Miljoen heeft DDB gehad van China??

Het is bekend dat alnden die overmatig geld bijdrukken een bubbeleconomie creeeren. Zie Amerika en nu volgen sinds enkele jaren ook Europa en China deze trend.

Suriname hoeft deze weg niet te bewandelen. We hoeven niet een Surinaamse dollar welke eigenlijk de lokale versie is van de dollar. We staan niet op eigen benen maar steunen op de dollar van amerika. Dit gebeurde onder Venetiaan. De economie is Suriname gaat niet kapot maar de gierigheid in Suriname neemt toe waardoor de circulatie van geld is afgenomen. Hierdoor is de stabiliteit van de waarde van de Surinaamse dollar in geding gekomen icm met de kunstmatige inflatie. De Surinaamse dollar is notabene sterker dan die van de omringende landen. HOE DAN? met maar 500k inwoners....vertel.....aan de productiviteit van de bevolking zal het niet liggen want die is heel laag.

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a … 3334_n.jpg
Chan ? A NO KAN, laat maar gaan. Chan a no gi ala man. Chan bigin har a dang
"Among the many misdeeds of British rule in India, history will look upon the Act depriving a whole nation of arms as the blackest." - Mohandas Gandh

zucht....

AmonRa wrote:

Het is bekend dat alnden die overmatig geld bijdrukken een bubbeleconomie creeeren. Cinny zegt : Klinkt logisch.. Zie Amerika en nu volgen sinds enkele jaren ook Europa en China deze trend. Cinny zegt :Ik persoonlijk niet van op de hoogte.

Suriname hoeft deze weg niet te bewandelen. We hoeven niet een Surinaamse dollar welke eigenlijk de lokale versie is van de dollar. We staan niet op eigen benen maar steunen op de dollar van amerika. Dit gebeurde onder Venetiaan.
Cinny zegt : En gebeurt NU nog steeds toch, de dollar $ is nu duurder geworden ....
De economie is Suriname gaat niet kapot maar de gierigheid in Suriname neemt toe waardoor de circulatie van geld is afgenomen.
Cinny zegt : Jij noemt ''armoede'' gierigheid  , nee toch !!!
Hierdoor is de stabiliteit van de waarde van de Surinaamse dollar in geding gekomen icm met de kunstmatige inflatie.
Cinny zegt : Jááá Amon toedeloe he.... 
De Surinaamse dollar is notabene sterker dan die van de omringende landen. HOE DAN? met maar 500k inwoners....vertel.....aan de productiviteit van de bevolking zal het niet liggen want die is heel laag.

Nou je hebt wel een vaag beeld erover hoor, en je motivatie is alles behalve ijzersterk
in deze....

AmonRa klets weer een eind weg.

Onder Veni was het monetair beleid er op gericht de wisselkoers met de USD binnen een zekere bandbreedte te houden. Dat lukte aardig dankzij het goede beleid van Telting.

Onder DDB is veel geld bijgedrukt (uit de kluis van de CBvS gehaald) waardoor de hoeveelheid aan SRD enorm is toegenomen. In hoeverre de officiele cijfers daarover betrouwbaar zijn valt sterk te betwijfelen. Die twijfel wordt o.a. gevoed door:
- 1 - de recente goud verkopen waarbij de opbrengsten nergens verantwoord zijn, en andere onvolkomenheden in de overheidsadministratie.
- 2 - Feit dat meerdere ministeries halverwege het jaar hun gehele budget al hebben uitgegeven
- 3 - De prijsstijgingen in de winkels die een vele male hogere inflatie suggereren dan de officieel opgegeven inflatiecijfers.
- 4 - De enrome terugval in economische activiteiten en werkgelegenheid (anders dan de goud sector).
Komt bij dat de prijsdaling van goud deze zeepbel duidelijk zichtbaar maakt. De tijdelijk stijgende en hoge goudopbrengsten verhulde de komende ellende en het wanbestuur enige tijd.

Kortom. Alle tekenen lijken er op te wijzen dat SME een zeer zware tijd met hoge inflatie tegemoet gaat. Falend en wan-beleid zijn daar de oorzaak van.

DEEDEEDBEE NÉÉ

Ik denk dat het in het land helemaal niet zo goed gaat
als dat men wilt doen laten OVERKOMEN.
Neem die 4 punten die Neus aanhaalt idd !

19 (edited by kneh 2013-08-11 17:04:29)

Neus wrote:
AmonRa wrote:

Bedrijven zijn gebaat bij zekerheden, dwz redelijk constante wisselkoersen en een stabiel & zo laag moelijke inflatie.
Ontwikkelings economen gaan er van uit dat een laag inflatie % gunstig is. Ze denken dan aan een % van onder de 4%
Wat Cinny aantoonde voor de melk is een inflatie % van 72%. Dergelijke %'s zijn RAMPZALIG voor het bedrijfsleven EN voor de werknemers.

Waar schrijf jij over, Neus? Over "inflatie"?
Er zijn meerdere soorten inflatie, Neus :
Monetaire inflatie. Hiervan spreken wij als de geldstroom groter is geworden en het prijspeil niet verandert en
Prijsinflatie. De geldstroom is groter geworden maar de prijzen stijgen ook.
-
In dat laatste geval bestaan er weer 2 mogelijkheden.
Het is bestedingsinflatie : door een toenemende vraag stijgen de prijzen, of
Het is kosteninflatie : de productie kosten zijn gestegen (b.v. door duurdere import van grondstoffen of door loonsverhogingen).
-
Het getuigt van weinig inzicht om een uurloon te vergelijken met de prijs van een pak melk, want als men datzelfde uurloon vergelijkt met de prijs van goud, dan hoef je nu heel veel uren minder te werken om dezelfde hoeveelheid goud te kunnen kopen als 1 jaar geleden.
-
Ook getuigt het van weinig inzicht om te concluderen dat de inflatie van melk 72% bedraagt. Immers, het inflatiepercentage wordt berekend door de prijzen van een vaste lijst van goederen en diensten, die voor de consumptie van huishoudens (gemiddelde gezinnen) nodig zijn, te vergelijken met diezelfde lijst over dezelfde periode van het jaar daarvoor.

20 (edited by Neus 2013-08-11 18:09:30)

kneh wrote:
Neus wrote:
AmonRa wrote:

Monetaire inflatie. Hiervan spreken wij als de geldstroom groter is geworden en het prijspeil niet verandert en
-
Het is kosteninflatie : de productie kosten zijn gestegen (b.v. door duurdere import van grondstoffen of door loonsverhogingen).
-
Het getuigt van weinig inzicht om een uurloon te vergelijken met de prijs van een pak melk, want als men datzelfde uurloon vergelijkt met de prijs van goud, dan hoef je nu heel veel uren minder te werken om dezelfde hoeveelheid goud te kunnen kopen als 1 jaar geleden.
-
Ook getuigt het van weinig inzicht om te concluderen dat de inflatie van melk 72% bedraagt. Immers, het inflatiepercentage wordt berekend door de prijzen van een vaste lijst van goederen en diensten, die voor de consumptie van huishoudens (gemiddelde gezinnen) nodig zijn, te vergelijken met diezelfde lijst over dezelfde periode van het jaar daarvoor.

Er is duidelijk sprake van een toegenomen inflatie. De volgende stap is dan de oorzaak t achterhalen.  De inflatie waar in het algemeen spraak gebruik, en ook in dit geval, op gedoeld wordt is de prijsstijging van de eerste levensbehoefte, gemeten door et zgn consumptiemandje. Het is die inflatie die het volk treft. Jouw warige verhaal doet daar niets aan af.  Het volk kan steeds moeilijker met haar vast inkomen rond komen. Eerst was er de klap van de devaluatie waardoor hun inkomen per saldo gelijk 20% minder kkopkracht vertegenwoordigde. Een 20% die slechts ten dele door loonsverhogingen gecompenseerd is. Feitelijk mogen we dan ook stellen dat de devaluatie o.a. bedoeld was om de lonen drastisch te korten.

De eniigste correcte vergelijking is om de lonen te vergelijken met het volledige consumptiepakket (dagelijkse goederen en vervangingsinvesteringen). Omdat het tweede aspect een groot wereldmarkt aspect vertoon wordt dit gewoonlijk weg gelaten. Blijft over de dagelijkse consumptie. Het is vreemd als iemand binnen 1 jaar zo'n 75% meer voor melk moet betalen want de verkoopprijs van melk bestaat voor het grootste deel uit allerlei lokale componenten. Kortom het is een goede indicator van hoeveel de waarde van de SRD gedaald is. Wat de achterliggende oorzaak is doet er in eerste instantie weinig toe.

Nu naar jouw verhaal:
-1-  Monetaire inflatie. Hiervan spreken wij als de geldstroom groter is geworden en het prijspeil niet verandert en
-2- Prijsinflatie. De geldstroom is groter geworden maar de prijzen stijgen ook.
Dit onderscheidt is gekunsteld. Immers als er meer geld komt zal de waarde van het geld dalen omdat iedereen het makkelijker uitgeeft waarmee de prijzen stijgen. Anders gezegd. Monetaire inflatie ontstaat als er meer geld in omloop komt. En dat is predies hoe jij de tweede omschrijft. Kortom andere naam voor het zelfde beestje. De vraag moet zijn waar die extra geldhoeveelheid vandaan komt. Wel hier is het antwoord duidelijk (ook IMF vermelde dit) de exorbitante overheidsuitgaven zijn de oorzaak. De oorzaak ligt niet bij mensen die meer gaan lenen of hun spaar te goeden opeens gaan consumeren. Dus nr 2 valt gelijk af als aanduiding
-
-2a-Het is bestedingsinflatie : door een toenemende vraag stijgen de prijzen, of
-2b-Het is kosteninflatie : de productie kosten zijn gestegen (b.v. door duurdere import van grondstoffen of door loonsverhogingen).
Je verhaal dat dit 2 vormen van nr 2 zijn klopt niet. Onderverwijzing naar bovenstaande: 2a is gewoon een andere beschrijving van 2 dan wel 1. De overheid (dat is nr1) brengt meer geld in omloop, of (dat is 2) de particulieren brengen meer geld in omloop.
Kosteninflatie is een geheel ander verhaal. Dat ontstaat als de kosten van producenten stijgen. Op dit moment dalen van de meeste grondstoffen de kosten enorm, ook voor de wereld handel geldt dit. De enigste kosten post die enigsindsgestegen is is het looncomponent in SME. Maar zoals gezegd die loonstijgingen waren nog geen eens genoeg om de devaluatie van 20% te compenseren en daar komt nog bij dat het looncomponent een klein onderdeel is van de totale kostprijs van eidnproducten. Die zal hooguit verantwoordelijk kunnen zijn voor een prijsstijging van de eindproducten met slechts enkele procenten.

Een prijsstijging van een basisproduct dat lokaal geproduceerd wordt met 72% is beslist niet te verklaren met gestegen loonkosten of met geimporteerde inflatie. De oorzaak ligt onmiskenbaar bij de binnenlandse inflatie, lees waarde vermindereing van de SRD

Dit in reactie op KNEH die feitelijk OFF TOPIC reageerde op mijn posting waarin ik aangaf dat "inflatie, ongeacht de oorzaak, nooit of te nimmer goed is voor een economie en door het bedrijfsleven gevreesd wordt vanwege de vele ongewenste effecten"

DEEDEEDBEE NÉÉ

Neus wrote:
kneh wrote:
Neus wrote:

-
-
-

Er is duidelijk sprake van een toegenomen inflatie. De volgende stap is dan de oorzaak t achterhalen.  De inflatie waar in het algemeen spraak gebruik, en ook in dit geval, op gedoeld wordt is de prijsstijging van de eerste levensbehoefte, gemeten door et zgn consumptiemandje. Het is die inflatie die het volk treft. Jouw warige verhaal doet daar niets aan af.  Het volk kan steeds moeilijker met haar vast inkomen rond komen. Eerst was er de klap van de devaluatie waardoor hun inkomen per saldo gelijk 20% minder kkopkracht vertegenwoordigde. Een 20% die slechts ten dele door loonsverhogingen gecompenseerd is. Feitelijk mogen we dan ook stellen dat de devaluatie o.a. bedoeld was om de lonen drastisch te korten.

De eniigste correcte vergelijking is om de lonen te vergelijken met het volledige consumptiepakket (dagelijkse goederen en vervangingsinvesteringen). Omdat het tweede aspect een groot wereldmarkt aspect vertoon wordt dit gewoonlijk weg gelaten. Blijft over de dagelijkse consumptie. Het is vreemd als iemand binnen 1 jaar zo'n 75% meer voor melk moet betalen want de verkoopprijs van melk bestaat voor het grootste deel uit allerlei lokale componenten. Kortom het is een goede indicator van hoeveel de waarde van de SRD gedaald is. Wat de achterliggende oorzaak is doet er in eerste instantie weinig toe.

Nu naar jouw verhaal:
-1-  Monetaire inflatie. Hiervan spreken wij als de geldstroom groter is geworden en het prijspeil niet verandert en
-2- Prijsinflatie. De geldstroom is groter geworden maar de prijzen stijgen ook.
Dit onderscheidt is gekunsteld. Immers als er meer geld komt zal de waarde van het geld dalen omdat iedereen het makkelijker uitgeeft waarmee de prijzen stijgen. Anders gezegd. Monetaire inflatie ontstaat als er meer geld in omloop komt. En dat is predies hoe jij de tweede omschrijft. Kortom andere naam voor het zelfde beestje. De vraag moet zijn waar die extra geldhoeveelheid vandaan komt. Wel hier is het antwoord duidelijk (ook IMF vermelde dit) de exorbitante overheidsuitgaven zijn de oorzaak. De oorzaak ligt niet bij mensen die meer gaan lenen of hun spaar te goeden opeens gaan consumeren. Dus nr 2 valt gelijk af als aanduiding
-
-2a-Het is bestedingsinflatie : door een toenemende vraag stijgen de prijzen, of
-2b-Het is kosteninflatie : de productie kosten zijn gestegen (b.v. door duurdere import van grondstoffen of door loonsverhogingen).
Je verhaal dat dit 2 vormen van nr 2 zijn klopt niet. Onderverwijzing naar bovenstaande: 2a is gewoon een andere beschrijving van 2 dan wel 1. De overheid (dat is nr1) brengt meer geld in omloop, of (dat is 2) de particulieren brengen meer geld in omloop.
Kosteninflatie is een geheel ander verhaal. Dat ontstaat als de kosten van producenten stijgen. Op dit moment dalen van de meeste grondstoffen de kosten enorm, ook voor de wereld handel geldt dit. De enigste kosten post die enigsindsgestegen is is het looncomponent in SME. Maar zoals gezegd die loonstijgingen waren nog geen eens genoeg om de devaluatie van 20% te compenseren en daar komt nog bij dat het looncomponent een klein onderdeel is van de totale kostprijs van eidnproducten. Die zal hooguit verantwoordelijk kunnen zijn voor een prijsstijging van de eindproducten met slechts enkele procenten.

Een prijsstijging van een basisproduct dat lokaal geproduceerd wordt met 72% is beslist niet te verklaren met gestegen loonkosten of met geimporteerde inflatie. De oorzaak ligt onmiskenbaar bij de binnenlandse inflatie, lees waarde vermindereing van de SRD

Dit in reactie op KNEH die feitelijk OFF TOPIC reageerde op mijn posting waarin ik aangaf dat "inflatie, ongeacht de oorzaak, nooit of te nimmer goed is voor een economie en door het bedrijfsleven gevreesd wordt vanwege de vele ongewenste effecten"

Ik zal mij niet verlagen tot het maken van opmerkingen à la Bally maar sla jouw kennis betreffende economie niet erg hoog aan, Neus.

Zwakke reactie. Zegt meer iets over jouw.

DEEDEEDBEE NÉÉ

23 (edited by kneh 2013-08-11 19:25:35)

Neus wrote:

Home » Binnenland » Prijs liter melk omhoog

Prijs liter melk omhoog
Saturday 4 May 

door Robin Rosario

PARAMARIBO – De prijs voor 1 liter melk is omhoog gegaan. De Melkcentrale is van SRD 3.75 gegaan naar SRD 4.00 en Rudisa van SRD 4,25 naar SRD 4.60. Michi is gebleven op SRD 3.75 per liter. Als argument wordt aangehaald dat de wereldmarktprijs op grondstoffen is gestegen.

Michi stelt dat zij nog een voorraad heeft tot juli en kijkt uit wat er op de wereldmarkt gebeurt. Het ministerie van LVV heeft altijd bepaald dat 1 liter melk niet meer dat SRD 4.00 mag kosten
-
Michi geen prijsstijging.
SRD stijging 6,67%
Rudisa stijging 8,24%

Neus wrote:

Het is de constatering van een voldongen feit, Neus.

P.S. niet jouw maar jou.

kneh wrote:
Neus wrote:

Home » Binnenland » Prijs liter melk omhoog

Prijs liter melk omhoog
Saturday 4 May 

door Robin Rosario

PARAMARIBO – De prijs voor 1 liter melk is omhoog gegaan. De Melkcentrale is van SRD 3.75 gegaan naar SRD 4.00 en Rudisa van SRD 4,25 naar SRD 4.60. Michi is gebleven op SRD 3.75 per liter. Als argument wordt aangehaald dat de wereldmarktprijs op grondstoffen is gestegen.

Michi stelt dat zij nog een voorraad heeft tot juli en kijkt uit wat er op de wereldmarkt gebeurt. Het ministerie van LVV heeft altijd bepaald dat 1 liter melk niet meer dat SRD 4.00 mag kosten
-
Michi geen prijsstijging.
SRD stijging 6,67%
Rudisa stijging 8,24%

Als je zelfs niet met de kalender om kunt gaan kun je beter niet posten

DEEDEEDBEE NÉÉ