Topic: Waterput in Tamanredjo

Hallo,
Ik heb jullie hulp nodig.
Mijn zwager en ik gaan een perceel kopen op de voormalige plantage Montauban ,ongeveer 2.5 km van Tamanredjo.Op dit perceel is stroom maar geen water.
De vraag is : Met welke kosten moet je rekening houden voor het slaan of graven van een waterput?
De tweede vraag is : Is 1 put voldoende voor 2 huizen?
Bijvoorbaat hartelijk dank voor de,hoop ik,vele adviezen en raadgevingen.

Groet,
Sjaak

Re: Waterput in Tamanredjo

Sjaak,

Voor je er aan begint zou ik vooral blijven kijken uit welke portemonnee het geld gaat.
Wie betaalt concreet de rekening.

En wie er uiteindelijk van gaat genieten.

Leg alles eerst bij de notaris vast of bij een jurist. Als dat niet lukt kun je je afvragen of er andere bedoelingen zijn. Er zijn duizend smoesjes voor t niet ondertekenen.

Er zijn al vele mensen jou voorgegaan en veel geld kwijtgeraakt. Een advies blijft: let op je portemonnee en wie de rekeningen betaalt.

Zo een put maken is volgens mij via een zoekmachine vast te vinden.
Betrouwbare menskracht en materialen daar gaat het om.

Wees geen melkkoe, dat kan alleen geschreven worden.

Een zonnige tijd toegewenst

Zonnigsuri

't Wijst zich vanzelf.
Blijven lachen is veel gezonder.   ZONNIGSURI

Als ZonnigeSuri verdronken is kun je die put wel dempen.

Ga informeren of de mensen in de buurt ook al een put hebben, zij kunnen je dan het beste adviseren. Het lijkt me namelijk dat de grond er geschikt voor moet zijn, is er sprake van klei, zand of schelpen, in het ene geval stroomt er misschien te weinig grondwater naar de put of moet je de wanden verstevigen met betonnen kokers enz.  Is het grondwater zout of zoet?
In Suriname kan men een deel van het jaar heel goed uit de voeten met regenwater, vooral als het huis van jullie een behoorlijk dak heeft, regenwater vergaren is ook makkelijker en goedkoper dan een put aanleggen. Vrienden van mij die te Domburg ook geen leidingwater hebben, maken voor het doorspoelen van toilet enz. gebruik van rivierwater, waarvoor ze een dompelpomp in de rivier hebben liggen, als er geen rivier in de buurt is, dan is er misschien een kanaal met voldoende water. Regenwater gebruiken ze voor in de keuken en om te douchen. Als er niet voldoende regenwater beschikbaar is in de droge tijd, dan komt er een tankwagen water brengen. Tot nu toe redden ze zich op die manier wel.

We Came With Nothing & We Leave With Nothing.

Is het gebruik van regenwater een optie??
Dat hebben ze in overvloed in Surimaribo.

Mi bar yu!!!!

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

ivaneysd wrote:

Hallo,
Ik heb jullie hulp nodig.
Mijn zwager en ik gaan een perceel kopen op de voormalige plantage Montauban ,ongeveer 2.5 km van Tamanredjo.Op dit perceel is stroom maar geen water.
De vraag is : Met welke kosten moet je rekening houden voor het slaan of graven van een waterput?
De tweede vraag is : Is 1 put voldoende voor 2 huizen?
Bijvoorbaat hartelijk dank voor de,hoop ik,vele adviezen en raadgevingen.

Groet,
Sjaak

Beste Sjaak,

Maak contact met de eigenaren (2 hollanders) van De Plantage. Check hun website op het internet. Vraag ze hoe zii het doen. Ze hebben ook een zwembad. Ik weet dat de mensen die vlakbij wonen durotanks hebben. Een put zou dus niet nodig zijn. Succes!

Let our object be our country, our whole country and nothing but our country SURINAME.

We hebben WEER 5!!!