Re: *Wateroverlast Sranan*

Paraman wrote:

Get alive Cinny,

Het wateroverlast vraagstuk is niet binnen 1 wip en 2 zuchten opgelost.
Surinamers kennende was het probleem allang opgelost.
Een probleem welke sedert 1922 speelt en niet door voorgaande regeringen incluis Holland is aangepakt kan Bouta niet in zijn militaire laarzen worden geschoven!

Ik schuif niets af bij niemand, wij hebben nu deze regering en ik verwacht dat dit waterprobleem wel wordt aangepakt en niet dingen als

ah joh laat wegspoelen....FAWAKA ......

Paraman wrote:

Het wateroverlast vraagstuk is niet binnen 1 wip en 2 zuchten opgelost.

Ja wippen en zucchten is alles wat ze gedaan hebben het afgelopen jaar. De fist-lady kreeg er goed voor betaald.  big_smile  big_smile  big_smile

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Ja wippen en zucchten is alles wat ze gedaan hebben het afgelopen jaar.
=
Ja Kneus, waar het hart van overloopt, knieperige tante?

Volgens mij wordt sinds 1970 de grote regentijd elke keer uitgezongen om er dan 9 maanden niet meer naar de overlast om te hoeven kijken, ach ja die 3 maanden per jaar wat maakt het uit... voor je het weet staat alles weet te droog..... want het is natuurlijk gek dat het al zolang van de baan wordt geschoven.... en de klus wordt alleen maar groter en groter met het jaar.... momenteel staan we er als volgt voor : 80% van de Surinaamse riolering moet vernieuwd worden.... suc6

Alle voormalige grachten zouden echt weer open moeten.

Wow wat een informatie komt er nu los van paraman.

De waterloverlast zou al meer dan 90 jaar om precies te zijn sinds 1922 spelen.
Dat kan die p wel met verifieerbare feiten onderbouwen nemen we voetstoots aan?

Abrahams was al een onzalig figuur maar nu heeft ie echt een probleem op te lossen.
Of hij daartoe in staat is?

Dat is toch wat anders dan je auto laten pimpen.

't Wijst zich vanzelf.
Blijven lachen is veel gezonder.   ZONNIGSURI

31 (edited by *Cinny* 2013-05-28 23:04:04)

Ik ben bang dat als er aan het project waterhuishouding wordt begonnen dat het een 5 tot 10 jarig project gaat worden waarbij gedeeltes van Parbo afgesloten zullen zijn en dat 5/10 jaar en daarom pakt geen enkele regering het op en dan wordt dat probleem ook nog omvangrijker met het jaar......

Denk aan de files die steeds zullen onstaan daar waar ze de riolering aanpakken en dan is dat af en komt het volgende stuk, eer ze klaar zijn..... geen enkele regering wil deze hebi.. bij voorbaat weet je al dat heel het land je zal vervloeken....

Aan de wateroverlast zal voorlopig NIETS gebeuren, zoals elk jaar zingt men het regen seizoen zo goed en zo kwaad uit als het kan en is het probleem weer 3 seizoenen opgeschoven en zo zal dat jaar in jaar uit gaan... het hele land komt nl zowat lam te liggen als ze het gaan aanpakken en denk dat het project wel een gehele regeer periode duurt, zelfs wel 2 periodes,dus welke regering gaat er wat aandoen ? Wat denk je zelf NIEMAND natuurlijk...

zonnigsuri, Abrahams is toch geen minister meer?

Wie gaat de wateroverlast oppakken? Aub niet als het al droge tijd is toch. Rekening houdend met de hoeveelheid regen die nu gevallen is.

Volgens mij is je doos weggespoeld??   wink

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

nog een x in de herhaling misschien dat de tekst nu in de herhaling wel begrepen wordt ?

*Cinny* wrote:

Aan de wateroverlast zal voorlopig NIETS gebeuren, zoals elk jaar zingt men het regen seizoen zo goed en zo kwaad uit als het kan en is het probleem weer 3 seizoenen opgeschoven en zo zal dat jaar in jaar uit gaan... het hele land komt nl zowat lam te liggen als ze het gaan aanpakken en denk dat het project wel een gehele regeer periode duurt, zelfs wel 2 periodes,dus welke regering gaat er wat aandoen ? Wat denk je zelf NIEMAND natuurlijk...

Nou ik merk geen donder dat er wat gedaan wordt aan de wateroverlast.... de afelopen dagen regent het steeds in de middag enorm tranga en de wegen staan lang blanco... het water loopt maar niet weg.

Noord leek 2e kerstdag een groot watersportparadijs met water tot op kniehoogte op sommige plekken. Heb even overwogen per korjaal te reizen. In sommige straten zag je het verschil niet tussen de grens van de straat, de berm en waar het kanaal begon. Scary shit voor mensen die daar niet zo goed de weg weten.
Vraag me echt af of deze ellende ooit voorbij zal zijn. Hoorde op de radio dat in Commewijne men de wateroverlast kordaat had aangepakt door de vastgelopen en verstopte kanalen schoon te maken (rotzooi vanwege lege petflessen en kokosnoten die de boel verstopten) en tegelijkertijd de bewoners een soort van heropvoeding te geven. In Noord zou een dergelijke aanpak niet misstaan.

Ps: zou het probleem van het dumpen van lege flessen voor een deel te verhelpen zijn door statiegeld te heffen? Een aanzienlijk deel van die rotzooi die voor verstopping zorgt bestaat nl uit lege petflessen.

Wateroverlast in Paramaribo dateert van decennia her en zal met de klimaatverandering alleen maar toenemen.
Als pkin boi het ik bij een fikse regenbui gevaren met een selfmade vlot van de Bolletrie- naar de Calcuttastraat over de Bruinhartstraat.
Er zijn foto's van ondergelopen Domineestraat uit de 40'er jaren.

Ook al is het probleem decennia lang bezig, maar hoe wordt dit probleem dan bestreden?

Is toch van belang, ook in verband met ziektes enzo? Er moet toch wel wat aan gedaan worden als het al niet wordt gedaan? Dat is toch geen overbodige luxe?

<VENI, VIDI, VICI>

Het lijkt mij geen sinecure om Suriname vanaf de Corantijn tot aan de Marowijne en alle tusseliggende stromen te bedijken. Yu muse habi bahood bahood paisa.

hahaah ja oké maar het welzijn van het volk is van belang, paisa oké, maar hier en daar bezuinigen en dan dat geld elders voor gebruiken?

Moet te regelen zijn toch? Wellicht een Chinees die dat wilt fiancieren, nu ze toch praktisch SU hebben overgenomen..

<VENI, VIDI, VICI>

Maharani_JJ wrote:

Ook al is het probleem decennia lang bezig, maar hoe wordt dit probleem dan bestreden?

Is toch van belang, ook in verband met ziektes enzo? Er moet toch wel wat aan gedaan worden als het al niet wordt gedaan? Dat is toch geen overbodige luxe?

Volgens mij kom je met goede irrigatie al een heel eind. Pompgemalen die het doen en sloten/kanalen open en schoon houden. Hoe moeilijk kan dat zijn?
Ik vermoed dat het probleem mede is onstaan door het dempen van een aantal afwateringskanalen in de loop v d jaren?

Toevallig weet ik dat men aan de Nieuw Weergevondenweg daar al de sloten aan het dichten zijn, er zijn rioolbuizen aangebracht en de weg is nu veel breder.  Dus her en der wordt er wel aan gewerkt.

Wat betreft die Petflessen, tja, dat is inderdaad een groot probleem.

<VENI, VIDI, VICI>

De oorzaak is fundamenteel. Bij het verkavelen is er niet voldoende opgehoogd. Men vergat ook dat door meer bebouwing er minder water opvang is in die buurt. (normaal blijft een deel van het water eerst een tijdje in de grond zitten. Nu komt alles door hemelwater afvoer direct in de kanalen). Ook zijn er enkele belangrijke kanalen gedempt.

Kortom.  Vooal door dat er onvoldoende toezicht is op verkavelaars, geen goede planologie en waterhuishouding en de verkavelaars uit zijn op snelle winst.

Noord heeft elk jaar water overlast en door slecht waterbeheer wordt het steeds erger.

DEEDEEDBEE NÉÉ

Noord is zo mooi maar een drama met de regen. Dat statiegeld nog steeds niet is ingevoerd verbaasd mij enorm... ik bedoel er valt een systeem te bedenken waarbij het binnen 24 uur ingevoerd kan worden, ik zie het probleem niet waarom men dit maar blijft uitstellen wat de verstoppingen van het riool zeer drastisch zou verlagen. Ook wat JLU zegt er zijn genoeg opties maar men doet het NIET... althans niet voldoende, we hebben nu al op het niveau van grote regentijd last en die MOET nog komen.... hou me hart vast...

De grote regentijd had ook weer niet dat veel extreme harde regenvallen, en dat is maa rgoe dook want in mijn buurt blijkt de riolering niet goed te werken, de gotenoverstromen mensenhun percelen staan onder water het water krijg geen gelegenheid weg te sijpelen of de volgende regenbui kotm alweer... officieel is de grote droge tijd begonnen maar deze week merkte je daar amper wat van, regen regen bliksem noodweer. Nee een echte grote regentijd zou heel Su onder water hebben gezet bvs.... geen al te best gegeven maar het water kan na 1 harde bui al niet binnen 24 uur weg.... laatstaan als het 3 weken achter elkaar zou regenen.....

Ellende is nog niet over na wateroverlast in Tilburg

Stormschade en wateroverlast in Twente

Die Nederlanders kunnen niet eens de straten droog houden, zo incompetent zijn ze. Het is te merken dat zij Suriname zo slecht voorzien hebben, want ook in eigen land is het kattenpis.

Trouwens het is koud hier.

"I pray that the Lord may undeceive my ignorant brethren, and permit them to throw away pretensions, and seek after the substance of learning." by African-American abolitionist David Walker, in his "Appeal to Colored Citizens of the World" in 1830.

Huh Bally toen de riolering was aangelegd des tijds door Ned in Su volstond dat perfect, maar er zijn heel veel huishoudens erbij gekomen sindsdien en dat kan de riolering niet aan dan ...
Lijkt me dat je dat wel ff ook moet mee pakken.