Topic: *Wateroverlast Sranan*

Kijk tuurlijk het is grote regentijd en dat houdt aan van begin april t/m half Aug.
Maar het feit is dat het klimaat wereldwijd extreme vormen heeft aangenomen... zo ook merkbaar in dit seizoen... nog 2½ maand te gaan en nu al is er overtollig water... auto's waren onder water... stel je dit even voor... ondernemers zijn zwaar gedupeerd, een enkeling geeft er helemaal de brui aan.

Oorzaken o.a. :

Men gooit troep waardoor waterafvoer/riool verstopt raakt.
*Men moet verder opgevoed worden wat dit aangaat...
*Voor dat dit seizoen aanbreekt zou dit natuurlijk wel gecheckt kunnen worden !!!
en dat riolen schongemaakt worden, zou dat niet al enorm schelen.. als 1e stap !

2 (edited by *Cinny* 2013-05-20 16:52:12)

Re: *Wateroverlast Sranan*

Bij mij is voorop gedicht, een stuk van 5x20 meter.... en men gooit troep, ik ben op oorlogspad NU... ik heb een rol hekwerk over, ik ga een rol omvang prullebak maken en daarin alle troep die ze bij mij gooien daarin gooien, ik wil even een beeld krijgen hoeveel troep in hoeveel tijd men hier deponeert.... nou ja deponeert... asociaal bij mij voor de poort gooit dus, ook komt er een tekst te hangen op de prullebak....

Efu yu no deh wan aku no trow ie rotzoi tap a gron, bij voorbaat  TANGI !

[nee ik ga nog ff een andere tekst bedenken hoor.....]

Cinny ik ben het eens met je wat de oorzaken, die je noemt,  betreft, een van de belangrijkste oorzaken noem je echter niet; de minister van OW vindt het belangrijker zijn kamer en auto te pimpen en bevriende beunhazen onderhands werk te gunnen van onze belastingcenten, op die manier worden de wateroverlastproblemen waar hij de oplossing voor moet aandragen niet opgelost.

Ik zie Abrahams en Parmesar, toen de vorige regering het nog voor het zeggen had, met een video camera opnamen maken te Weg naar Zee en van kapotte straten en er schande van spreken dat de regering de problemen niet aanpakt. Nu zijn ze al bijna 3 jaar aan de macht en het heeft er veel van dat de problemen niet opgelost worden, maar alleen maar erger worden.

We Came With Nothing & We Leave With Nothing.

Tja Abrahams ben ik ook al niet zo happig op, ik vind die man ronduit ONbeschoft, had je gezien hou hij tegen de DC had gedaan... ben ff het district vergeten zeg.... ivm de dijkbouw...  maar voor zijn fuctie vind ik m ONbeschoft no manners at all.... hij heeft zich al laten kennen....

Ik merk dat er veel vaag verloopt in Su maar ga hier over verder in een andere topic.

....wat ik even wil aankaarten, gaat deze regering met Ned willen samenwerken ivm de waterhuishouding, want tja laten we eerlijk zijn Nederland is het  Land om bij aan te kloppen hiervoor daar zij echt wereldwijd de beste zijn.... wat denken de NDP'ers ?

Dan zal DDB eerst water bij de wijn of black label moeten doen. Water genoeg   wink lol

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Neus wrote:

Dan zal DDB eerst water bij de wijn of black label moeten doen. Water genoeg   wink lol

Mang ik wil wel een Blacky voor m sturen dan hoor...

8 (edited by Paraman 2013-05-20 21:50:18)

Ik bereidt me al voor op het ergste. Geen civieltechnicus zal er raad mee weten. Al decennia lang smelt er dagelijks een ijs-eiland ter grootte van plm. 77 vierkante kilometers. Waar moet al dat water naar toe? T.z.t. woon ik op de tafelberg #17. Te bereiken, "dat zien we dan wel weer".

9 (edited by *Cinny* 2013-05-20 23:42:47)

Ik moet alleen wel voorbereidingen nog treffen voor de honden en de motor van mijn hydrofoor staat dan wel op een verhoging maar als het water over de drempel gaat komen voorzie ik problemen... en de auto mag niet onder water komen zeg,voor de rest is alles save, had het berghok pas heringedeeld en alles een stuk van de grond afgezet... je weet maar nooit.... o ja mijn deurdrempels beneden zijn net zo hoog als 1 traptrede.... ik hoop maar dat alles goed zal gaan dit seizoen.... maar zodrra het hete droge seizoen... aanbreekt zal ik zeker vette voobereidingen treffen voor de volgende grote regentijd, waarbij ik rekening ga houden dat mijn terras wel eens helemaal onder water kan komen.... daarom wil ik altijd HOOG wonen NEUTE, no flat ...mi no wani....

Tja, een probleem van zo heb je me niet.
De verergering overlast heeft met een veranderende natuur te maken maar ook met achterstallig onderhoud en de situatie van de Surinamerivier.

Alle water wordt richting Suriname rivier geloodst. Me dunkt dat bij springvloed cq een extreem hoge waterstand van de rivier het water nergens naar toe kan en ook nergens naar toe gaat.

Zullen pompen en gemalen enig effect hebben??
Ik geloof daar niet in.
Uitbaggeren lijkt mij een optie, maar of het voldoende is????

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.
Voltaire

Er zijn in het verleden grachten gedempt en deze zouden weer opengegooid kunnen worden, neem Drambrandersgracht.... die buurt erachter staat volledig onder water... wat mij dus ook niet bevreemd.... het water kan idd nergens naar toe dus daar ligt een oplossing creër weer ruimte waar het water wél terecht kan.... ik zit er over te denken om maar dat op mijn eigen erf alvast te doen zodat overvloedig water wel weggeloodst wordt van mijn erf... het enge eraan is dat het elk jaar erger wordt en komt er niet NU een oplossing dan wordt het weer de put dempen als o many schapen weer verdronken zijn...

Nederland zou werkelijk een perfecte oplossing voor ons waterprobleem zijn.

Henry Siegfried
De verergering overlast heeft met een veranderende natuur te maken maar ook met achterstallig onderhoud en de situatie van de Surinamerivier.

Alle water wordt richting Suriname rivier geloodst. Me dunkt dat bij springvloed cq een extreem hoge waterstand van de rivier het water nergens naar toe kan en ook nergens naar toe gaat.

Ik geloof daar niet in.
=
Wij maken een van die betweters minister van Openbare Werken,...probleem opgelost?

Paraman wrote:

Henry Siegfried

Ik geloof daar niet in.
=
Wij maken een van die betweters minister van Openbare Werken,...probleem opgelost?

Ik dacht dat er al een van de betweters was aangesteld als beleidsmedewerker.
Ene meneer King die een uitgebreid verhaal in het programma BakanaTori heeft gehouden. Zag in Starnieuws een uitgebreid verhaal van hem.
Helaas of gelukkig ( heb nooit de reden kunnen lezen) zit hij niet meer op zijn post maar werd overgeplaatst cq van de funktie gehaald en beschikbaar gesteld.

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.
Voltaire

14 (edited by *Cinny* 2013-05-28 01:08:19)

Marjon had een interessante link geplaatst die ik ook ff op wil slaan in deze topic.

Marjon wrote:

Vraaggesprek van Julian With met Derrick Ferrier over oorzaken  wateroverlast in Paramaribo, rond 18:30 begint het vraaggesprek:

http://www.salto.nl/streamplayer/caribb … 00&s=0

Henry Siegfried wrote:
Paraman wrote:

Henry Siegfried

Ik geloof daar niet in.
=

Ene meneer King die een uitgebreid verhaal in het programma BakanaTori heeft gehouden. Zag in Starnieuws een uitgebreid verhaal van hem.
Helaas of gelukkig ( heb nooit de reden kunnen lezen) zit hij niet meer op zijn post maar werd overgeplaatst cq van de funktie gehaald en beschikbaar gesteld.

TBR krijgt zo wel een speciale betekenis. Lijkt er op dat wie niet gek is Ter Beschikking krijgt en wie wel gek is Mini-ster wordt  wink big_smile  big_smile  big_smile

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Neus
Henry Siegfried]

Paraman wrote:

Henry Siegfried

Ik geloof daar niet in.
=

TBR krijgt zo wel een speciale betekenis. Lijkt er op dat wie niet gek is Ter Beschikking krijgt en wie wel gek is Mini-ster wordt  wink big_smile  big_smile  :
=
Uitbaggeren?
Er is al genoeg bagger hier.

Ook de Limesgracht bijvoorbeeld is gedempt.
Dat was toch ook een afvoerkanaal?

Sommeldijkse kreek stroomt nauwelijks

etc etc. t achterstallig onderhoud breekt op. Gelukkig heeft die Abrahams prive nergens last van.

Machthebbers weten uitstekend voor zichzelf te zorgen. Daar stokt het nooit.

't Wijst zich vanzelf.
Blijven lachen is veel gezonder.   ZONNIGSURI

http://www.waterkant.net/suriname/forum … 42#p362942

Kijk deze logica klopt niet Oetje, want je zand zou na 1 regenbeurt al inzakken.... niemand dicht een inrit zonder koker, al zetten ze m er los in maar een koker plaatst men WEL, misschien zonder vergunning maar die koker ligt er..... Ik vind dat Ferrier het heel helder heeft uitgelegd en ik weet dat dit idd KLOPT wat hij vertelt. #14

*Cinny* 21-5-13 wrote:

Er zijn in het verleden grachten gedempt en deze zouden weer opengegooid kunnen worden, neem Drambrandersgracht.... die buurt erachter staat volledig onder water... wat mij dus ook niet bevreemd.... het water kan idd nergens naar toe dus daar ligt een oplossing creër weer ruimte waar het water wél terecht kan.... ik zit er over te denken om maar dat op mijn eigen erf alvast te doen zodat overvloedig water wel weggeloodst wordt van mijn erf... het enge eraan is dat het elk jaar erger wordt en komt er niet NU een oplossing dan wordt het weer de put dempen als o many schapen weer verdronken zijn...

Nederland zou werkelijk een perfecte oplossing voor ons waterprobleem zijn.

Prcs wat Ferrier aangaf en ik al had uitgedokterd

@Cinny,
Inderdaad dat legt Ferrier ook uit he!

Wanneer wij werken, werken wij. Als wij bidden, werkt Jezus!
GOD ZEGENE de President van de Republiek Suriname

21 (edited by *Cinny* 2013-05-28 14:04:09)

Om de 10 jaar wordt er een nieuw plan gemaakt ivm de waterhuishouding... in 1970 is dit in het leven geroepen in 1980 liep dit al mis en 2003 was er weer een plan opgesteld waar niets meer mee is gebeurd....  Ik vind het zo wie zo vreemd dat wij burgers o many duku moeten betalen voor de openbare weg voor onze poort om het te dichten... dit is werkelijk iets dat de OVERHEID als verantwoording heeft... daar deze de verantwoording heeft afgeschoven, ddoor te stellen men moet een vergunning aan vragen na goedkeuring kan men het realiseren welke voor dat er zand op komt wordt gecontroleerd... de vergunnigaanvraag ging bij mij dusdanig stroef om gek van te worden... en ze wilden en ook nog een extraatje uitslaan.... en met het controleren was het weer zo een gezeur... ze komen gewoon NIET....

Any how doordat een ieder zelf deze taak op zich moet nemen zit er geen eenheid in het aanleggen van duikers.... mensen met weinig geld zetten een buis van 30 cm die als duiker moet fungeren ???   Dus de buri heeft 50cm en jij weer 30 cm a no kan toch.... Nu is er de afgelopen 10 jaar zo heftig bijgebouwd en is het probleem nog groter geworden en zolang dit geen halt wordt geroepen zal ons waterhuishouding probleem nóg grotere drama vormen gaan aannemen.....

22 (edited by Marjon 2013-05-28 14:05:46)

Aanleg nieuwe dam vraagt grote financiële inzet
28/05/2013 07:34 - Redactie dWT Online

Stichting Bedevaartsoord Weg naar Zee heeft maandag in een brief aan president Desi Bouterse de regering om hulp gevraagd voor de aanleg van een nieuwe dam. 
PARAMARIBO - Stichting Bedevaartsoord Weg naar Zee roept via de president de hulp van de regering in voor de aanleg van een nieuwe dam. De president, vicepresident en de ministers zouden drie maanden lang SRD 15.000 moeten doneren. Van de assembleeleden wordt SRD 10.000 per maand voor dezelfde periode gevraagd.

"Ze verdienen toch zoveel. Tijdens de verkiezingen hebben zij allemaal lopen schreeuwen hoe zij van Suriname houden. Het land is nu in nood, dus ze zouden moeten helpen", stelt stichtingsvoorzitter Ramon Bainath. Bainath geeft toe dat de bedragen hoog zijn. Dit komt door de haast waarmee de nieuwe dijken aangelegd moet worden.

Ook aannemers wordt gevraagd materiaal en machines ter beschikking te stellen. Verder zou er volgens de voorzitter een inzamelingscampagne gestart moeten worden, zodat Surinamers hun bijdrage kunnen leveren."Ik weet dat het veel is, maar het gaat om een dam van slechts zeven kilometer. Als er geen hulp komt, dreigt de groentetuin van Suriname weggespoeld te worden." Indien de aanpak niet komt, ziet Bainath de droom om de voedselschuur van Caricom te worden, niet uitkomen.
-------------------------------------------------------------------
Volgens mij heeft Bainath koeng koeng in zijn hoofd...sortoe  'groententuin'....nou dan laat weg naar zee maar wegspoelen hoor!

Wanneer wij werken, werken wij. Als wij bidden, werkt Jezus!
GOD ZEGENE de President van de Republiek Suriname

Nou Marjon, laat weg naar zee maar wegspoelen ??? met dat bejaardenhuis erbij ??? met de Hindu tempel erbij ??? welke ook als uitvaartsoord dient. ???.. laat maar weg spoelen ??? laat de groentetuin van Su ook maar wegspoelen ??? wanneer ben je voor het laatst geweest op Weg naar Zee .... no gudu we moeten dat niet weg laten spoelen... no mang.... deze bedragen zijn idd zo op te hoesten  ''De president, vicepresident en de ministers zouden drie maanden lang SRD 15.000 kunnen doneren. Van de assembleeleden wordt SRD 10.000 per maand voor dezelfde periode gevraagd.'' Zeer zeker niet onhaalbaar.... maar ja sinds 1970 wordt de waterhuishouding al verwaarloosd... en het probleem wordt steeds omvangrijker.....

ach laat maar wegspoelen zijn we van dat probleem af, weet je wat laat heel de kuststrook maar onder water komen zijn we echt van het probleem af, en van Suriname.... hebben de inheemsen Suriname weer terug en al dat rot volk wat in het land is beland ligt dan weer netjes onder het zand en water....

ja man probleem opgelost....

laat me alvast beginnen te checken waar ik naar toe kan verhuizen....
Suriname zal wegspoelen....

75.000 srd voor een dijk van 7 kilometer is een goed bedrag... laat Abrahams zich er over buigen misschien weet hij nog wat van het bedrag eraf te knabbelen... Ik bedoel 1 reisje minder en het probleemis opgelost.... waar een wil is is een weg, maar voor de Weg naar Zee is geen WIL no.....

wat intens triest... Suriname moet lekker zo doorgaan dan is terug gaan naar Nederland toch een betere OPTIE.... en dan bedoel ik aan te geven hoe FOK OP het hier eigenlijk is geworden allemaal....

Get alive Cinny,

Het wateroverlast vraagstuk is niet binnen 1 wip en 2 zuchten opgelost.
Surinamers kennende was het probleem allang opgelost.
Een probleem welke sedert 1922 speelt en niet door voorgaande regeringen incluis Holland is aangepakt kan Bouta niet in zijn militaire laarzen worden geschoven!