1 (edited by Randy 2012-11-05 16:36:06)

Topic: emigreren naar Frans Guyana ???

Hoi kondre mang,

vele van ons willen graag emigreren naar Su maar durven vaak de stap niet te zetten omdat vele dingen in NL toch net ff wat beter geregeld zijn als in Su. er is in principe werk voor hoger opgeleide mensen maar de lonen zijn helaas niet altijd even aantrekkelijk. en ja ik weet dat je met minder goed kan leven in Su. maar soms zijn de aanbiedingen hilarisch en totaal niet de moeite waard te noemen. iemand ie bv in NL per maand 3600 euro verdient. zal nooit voor 500 USD in su gaan werken, dat is gewoon de realiteit. hoe graag je ook terug wilt gaan naar Su, van 500 USD kan je geen gezin onderhouden. dus ik vraag me af zijn er mensen hier op het forum die ervaring hebben met het leven in Frans Guyana. de cultuur wijkt weinig af van de onze, er wonen veel van ons in dat land. en de levens standaard is hoog. en verder kunnen we daar zonder al te veel gedoe naar toe want het is een stukje Europa. we kunnen bij wijze van spreken zo aan de slag. and last but not least je kan zo naar familie in Su je bent er toch zo. dus zouden jullie misschien jullie kennis/ervaringen met mij en anderen willen delen. want een emigratie naar Su is soms niet altijd even aantrekkelijk. maar Frans Guyana kan een redelijk alternatief zijn toch. dingen die volgens mij interresant zijn om te weten hoe/waar kom je het makkelijkst aan een baan etc. houding van de Fransen ten opzichte van de Suri's.

alvast jullie dank,

***ik verzoek het jullie vriendelijk laat dit niet weer de zoveelste onzinnige discussie worden tussen bepaalde posters. die elkaar niet mogen en het altijd beter menen te weten dan de ander. ik wil gewoon graag tips en ervaringen. geen ik weet het beter verhalen. dus amonra, mighty mike, paraman Neus etc jullie zijn gewaarschuwd.

Re: emigreren naar Frans Guyana ???

De taal is die niet een flinke barriere ?

- honesty is a very expensive gift, don't expect it from cheap people -

Als je aan de oostkant van Frans guyana komt zijn er toch genoeg mensen die nederlands praten of surinaams ook.

Maar daarnaast
Als je wil emigreren dan mag je ook best een nieuwe taal leren.

Maar niet iedereen kan makkelijk eenandere taal leren. Dus barriere. Kan zijn maar hangt van je mogelijkheden af,

En verder is het toch zoals je je opstelt.
En hoe open je staat voor anderen.
wel een beetje algemeen verhaal. Maar t is ook zeker uit onze eigenervaring van emigreren.

hopelijk heb je er wat aan Randy

't Wijst zich vanzelf.
Blijven lachen is veel gezonder.   ZONNIGSURI

Zo nieuw is Randy blijkbaar niet op het forum want hij schijnt zijn pappenheimers te kennen big_smile  of hij heeft gewoon zijn huiswerk gedaan.

Ik heb de optie Frans Guyana trouwens nooit bekeken. Goeie suggestie van Randy.

Mijn kapper die een aardig woordje frans spreekt is momenteel met vakantie. Als hij terug is zal ik hem vragen hoe het een beetje reilt en zeilt aan de Franse kant.

Mi yikes yu!!!!!

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

Als ik jonger was geweest, zou ik het zeker proberen. Zelf kon het me niet zoveel schelen hoeveel ik in Suriname zou gaan verdienen, ik ben daar een beetje makkelijker in, als ik niet omkom van de honger vind ik het al best. Wat ik ervan vernomen heb is dat je als ondernemer in Frans Guyana makkelijker aan grond kunt komen (betere regels, minder bureaucratie), een heleboel Surinaamse rijsttelers die in Suriname niet aan grond konden komen hebben nu in Frans Guyana goed lopende rijstbedrijven. Wat de taal betreft, daar moet je niet te zwaar aan tillen, jij leert het wel en je kinderen al helemaal. Neem een voorbeeld aan Chinezen, die maken zich nooit druk om de taal die men in een bepaald land spreekt, mijn Chinese buurvrouw vertrok zonder erover na te denken naar Frans Guyana toen haar huwelijk op de klippen liep en ze was met hetzelfde gemak naar Venezuela of Guyana vertrokken. Als je goeie diploma’s hebt moet je goed informeren of er in Frans Guyana werk voor je te vinden is, zo ja , dan ga je ervoor.

We Came With Nothing & We Leave With Nothing.

6 (edited by MigthyMike 2012-11-06 14:06:12)

Randy wrote:

***ik verzoek het jullie vriendelijk laat dit niet weer de zoveelste onzinnige discussie worden tussen bepaalde posters. die elkaar niet mogen en het altijd beter menen te weten dan de ander. ik wil gewoon graag tips en ervaringen. geen ik weet het beter verhalen. dus amonra, mighty mike, paraman Neus etc jullie zijn gewaarschuwd.

sanna K* dissie????

net nieuw en nu al vrijpostig...............................

Randy is gewoon een sakkasakka die post onder een andere naam!!!
want iemand die nieuw is, kent geen van ons!!!!

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

boooi je ben beroemd op heel internet!!

- honesty is a very expensive gift, don't expect it from cheap people -

it's all in the name............................

het kan gewoon niet dat iemand zonder in te loggen uren op WKN spendeert enkel en alleen om de topics en daarbij behorende bijdragen te lezen, i no law!!!

het is gewoon een poster, onder een andere nickname..........................

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

9 (edited by Randy 2012-11-06 14:56:40)

MigthyMike wrote:
Randy wrote:

sanna K* dissie????

net nieuw en nu al vrijpostig...............................

Randy is gewoon een sakkasakka die post onder een andere naam!!!
want iemand die nieuw is, kent geen van ons!!!!

Ai boy het kon niet anders die IDIOOT kon het niet laten. pff sommige mensen zijn echt zielig. voor jou informatie ik lees dagelijks de posts op dit forum, echter ik heb tot nu toe niet echt de behoefte gehad te reageren. aangezien jij en consorten keer op keer een post omzeep helpen. met jullie "ik weet het beter/ik heb de grootste piemel/ego" verhalen. ik ga verder hier weinig vuil aan maken en trachten er voor te zorgen dat deze post WEL on topic blijft. dus verwacht van mij geen reactie meer aan jou adres. want jij bent simpel weg de moeite niet waard.

zoals eerder vermeld broeders en zusters graag hoor ik jullie verhalen m.b.t. onderwerp graag.

vreemd na 8 berichten nadat MM reageert komt Randy opdagen!!!
het moge duidelijk zijn dat Randy gewoon 1 van ons is onder een andere nickname....

eeeh Randy je hebt net je eigen topic om zeep geholpen!!!
1e fout wat zgn nieuwelingen doen.................MM naam in een topic aanhalen zonder reden!!
verkeerd, verkeerd verkeerd...................................als je zgn al die topics heb gelezen en nooit een behoefte heb gehad, zou je deze stomme kardinale fout nooit hebben gemaakt, U better recognize........................

volgende..........

mensen aub on topic blijven en niet laten mee slepen door bepaalde figuren.
negeren werkt nog altijd het beste.

Randy, ben je al zelf in Frans Guyana geweest /  op vakantie / op onderzoek? Hoe zit het met de taal, ben je die machtig? Je hebt ook een Brits gedeelte toch? Wat is het significante verschil - los van de taal -

Ik heb (nog) niet kunnen lezen of je daar al bent geweest (Frans-Guyana) maar nog afgaat op reacties/ervaringen van derden?

De indrukken kunnen ook van belang zijn voor jou als persoon om uberhaupt de vestigingsdrang aan te sterken.

Valt Frans - Guyana nog steeds onder Frans beheer? Dus een kolonie van Frankrijk of zeg ik nu iets geheel geks.

<VENI, VIDI, VICI>

Midden tot eind jaren '80 was er een bloeiende  en levendige (illegale) handel tussen Suriname en Frans Guyana. Vanwege de binnenlandse oorlog hadden velen hun heil gezocht te St. Laurent  du Maroni en Mana.Er waren ook vluchtelingenkampen.

Er werd van alles gesmokkeld v.v.Met de korjalen werd de oversteek gedaan en mocht de Gendarmerie het in haar bol krijgen dan werd alle contrabande over boord gedumpt en korjaaltje  teruggestuurd.

Marron chauffeurs hebben goud geld verdiend. De Blue Birds waar ze in reden konden makkelijk worden afbetaald. Per passagier Meerzorg - Albina betaalde je 500 gulden. Het was gebruik om aan het eind van de dag met dezelfde chauffeur terug te gaan naar Meerzorg. Die chauffeurs bleven de hele dag op Albina hangen. Als je 3 passagiers had dan verdiende je die dag 3000 gulden.   

Die 500 per kop was voor de meeste passagiers peanuts, alle goederen werden in frans verkocht  en werd goed terugverdiend.

Vanwege de onveiligheid langs het traject was het dus alleen voor bepaalde lieden mogelijk de route te onderhouden.  Of je moest het via de oceaan proberen.

In 2006 woonden er in Frans Guyana 205.954 inwoners.

Voor de oorlog enkele keren St. Laurent bezocht elke keer terugkomend met de seri boto, sigaretten en parfums.

Zou best een keer een lancering willen meemaken vanaf de lanceerbasis te Kourou.

Mi bar yu!!!!!

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

alleen als ik reageer komt hij of zij..................................

hebben jullie dat nog steeds niet door.................... we zijn nu op 17 en waar is hij of zij??

dus al met al het is gewoon een poster onder ons die een discussie wilt opstarten maar niet onder eigen naam.

Maharani_JJ wrote:

Randy, ben je al zelf in Frans Guyana geweest /  op vakantie / op onderzoek? Hoe zit het met de taal, ben je die machtig? Je hebt ook een Brits gedeelte toch? Wat is het significante verschil - los van de taal -

Ik heb (nog) niet kunnen lezen of je daar al bent geweest (Frans-Guyana) maar nog afgaat op reacties/ervaringen van derden?

De indrukken kunnen ook van belang zijn voor jou als persoon om uberhaupt de vestigingsdrang aan te sterken.

Valt Frans - Guyana nog steeds onder Frans beheer? Dus een kolonie van Frankrijk of zeg ik nu iets geheel geks.

F Guyana is een onderdeel van Frankrijk. Zij gebruiken de euro.
--

Wat is er te doen in Frans Guayana. Ik spreek geen Frans.

Frans schijnt moeilijk te zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=QDCFIccD … re=related

Zelf heb ik nooit Frans geleerd of een boek geopend welke in het Frans geschreven is. Ik zie mezelf daar niet vestigen. F Guyana mag zich wel bij ons aansluiten.

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a … 3334_n.jpg
Chan ? A NO KAN, laat maar gaan. Chan a no gi ala man. Chan bigin har a dang
"Among the many misdeeds of British rule in India, history will look upon the Act depriving a whole nation of arms as the blackest." - Mohandas Gandh

Maharani_JJ wrote:

Volgens mij is het een soort overzees gebiedsdeel zoals st maarten half nederlands half frans of de canarische eilanden spaans grondgebied

We kunnen die info googelen maar Randy heeft ook hersens en vooral een belang.

't Wijst zich vanzelf.

vooruit dan

http://www.landenweb.net/frans-guyana/

't Wijst zich vanzelf.

Everybody wants to go to heaven but nobody wants to die? Waarom zouden wij die hier toch maar zijn achtergebleven het WEL voor die US$.500,00 moeten doen.
=
Houdt je mond dan verder over de gang van zaken in dit land als dit de stootrichting is.
=
Moeten wij hier die hete kastanjes voor wie uit het vuur halen? Ga jij maar naar Frans-Guyana!

19 (edited by BONOO 2012-11-08 17:44:38)

Randy ik krijg sterk het idee dat je niet van je geboorteland houdt .

deze regering is juist bezig om het de Surinamers in het buitenland makkelijker te maken
om in Su te wonen en werken . binnenkort wordt de PSA kaart een feit ,je mag dan wonen en werken zonder diverse vergunningen aan te vragen . voorgaande regeringen hebben dit niet voor mekaar kunnen krijgen . Bouterse lost 1 van zijn beloften in.

als wij ons steentje niet bijdragen aan de opbouw c.q. ontwikkeling van Su dang wie gaat het doen ?

en het is trouwens niet zo dat de salarissen vast liggen op $ 500 .het hangt af in welke branche je zit . je kan natuurlijk ook een bedrijf daar beginnen .

Randy kom op mang , no mik joe kondre fadong so.

BONOO wrote:

Randy ik krijg sterk het idee dat je niet van je geboorteland houdt .

deze regering is juist bezig om het de Surinamers in het buitenland makkelijker te maken
om in Su te wonen en werken . binnenkort wordt de PSA kaart een feit ,je mag dan wonen en werken zonder diverse vergunningen aan te vragen . voorgaande regeringen hebben dit niet voor mekaar kunnen krijgen . Bouterse lost 1 van zijn beloften in.

als wij ons steentje niet bijdragen aan de opbouw c.q. ontwikkeling van Su dang wie gaat het doen ?

en het is trouwens niet zo dat de salarissen vast liggen op $ 500 .het hangt af in welke branche je zit . je kan natuurlijk ook een bedrijf daar beginnen .

Randy kom op mang , no mik joe kondre fadoeng so.

dus dat.

Er zijn nou eenmaal lieden, die moord en brand schreeuwen over de vermeend slechte gang van zaken in dit mooi-/machtig land en zich ondertussen verschuilen achter tal van drogredenen om zich te onttrekken van hun morele plicht jegens Suriname. Wij zullen er heus wel komen! Is het niet dankzij dan wel ondanks.

Beste Randy,
Ik heb onlangs gesproken met een Suri zakenman die een florerend bedrijf had in Frans Guyana. Hij zat in de houtsector en deed goede zaken. Doordat de nieuwe Europese regelgeving ook in Frans G (provincie v. Fr.) van kracht werd, werd het hem heel moeilijk gemaakt. Europese wetten in de tropen, dat werkt niet. Niet alleen heeft het met de mentaliteit te maken maar de infrastructuur bijv, het hele landschap is volkomen anders, iets minder verzorgd, dan in Frankrijk. Hij, de zakenman was vanwege zijn beroep veel op de weg. Verstikt in het naleven van de regels met als gevolg vele boetes en bonnen, heeft hij opgebroken en woont nu heel gelukkig in Su.
Ik wil je niet ontmoedigen want veel hangt af van wat voor werk je doet. En kies je ervoor om in die Europese sfeer te blijven maar wel tropisch dan lijkt  Fr. G. mij een plek bij uitstek om goed te wonen.
Je moet het in Su met minder doen maar je krijgt er veel meer voor terug. Ik voel dat ik hier leef, dat ik adem en heel erg relaxed ben. Dat gevoel was ik verloren in Europa. Hier ben ik geboren, hier wil ik blijven. Schoon suriname, land van mijn dromen. Hier pluk ik de manja's uit mijn eigen boom in de tuin, hier hoor ik de grietjebie de hele dag vrolijk fluiten. Hier doe ik mijn middagdutje in een hangmat onder de tamarindeboom. Hier hoef ik nooit een jas aan. Hier is het paradijs. (Als je je niet met de politiek bemoeit en de andere sores even vergeet)

23 (edited by De Jager 2012-11-08 17:52:14)

Beste Randy,

Er is een poster met de naam 'trust'. Die is ook naar Sur. vertrokken en is samen met zijn broer een auto herstelbedrijf gestart. Ik raad je aan zijn verhalen te lezen. Het bedrijf doet het goed en hij heeft zijn draai gevonden. Hij is er ook met gezin naartoe gegaan.
In mijn eigen omgeving ken ik ook mensen, gepensioneerden en jongeren, die het prima hebben. Enkele van de jongeren zijn hun eigen bedrijfje begonnen, een eetcafé, een handelsbedrijfje, een consultancy (die doet het uitzonderlijk goed), een zit in de informatica en redt zich ook uitstekend. Het heeft allemaal te maken met je inzet, mindshift.

Eigenlijk heb ik nog niet gelezen van een WKN-er die is geremigreerd en weer teruggekeerd.
Er zijn 4 posters die daar nu wonen (Cinny, Truster, Elise en een dame die in Noord woont, ben even haar WKN-naam kwijt).

Wat je ook mag besluiten, succes ermee!

Let our object be our country, our whole country and nothing but our country SURINAME.

We hebben WEER 5!!!

De Jager wrote:

Beste Randy,

Er is een poster met de naam 'trust'. Die is ook naar Sur. vertrokken en is samen met zijn broer een auto herstelbedrijf gestart. Ik raad je aan zijn verhalen te lezen. Het bedrijf doet het goed en hij heeft zijn draai gevonden. Hij is er ook met gezin naartoe gegaan.
In mijn eigen omgeving ken ik ook mensen, gepensioneerden en jongeren, die het prima hebben. Enkele van de jongeren zijn hun eigen bedrijfje begonnen, een eetcafé, een handelsbedrijfje, een consultancy (die doet het uitzonderlijk goed), een zit in de informatica en redt zich ook uitstekend. Het heeft allemaal te maken met je inzet, mindshift.

Eigenlijk heb ik nog niet gelezen van een WKN-er die is geremigreerd en weer teruggekeerd.

Wat je ook mag besluiten, succes ermee!

-
In Suriname valt er zat te verdienen met eerlijk arbeid. Je kunt de boel maar 1 keer besodemieteren dan houdt het wel op.

posting 27.........................nergens te bespeuren...........................fake!!
wil de echte poster achter de naam zich bekend maken.................