1 (edited by bakapasi_boi 2012-09-08 07:12:52)

Topic: Pottenbakkerij

Is er in Suriname markt voor een ambachtelijke pottenbakkerij?
Ik heb met google geprobeerd info te vinden, maar kan niet snel iets vinden.

Als er mogelijkheden zijn ben ik iig van plan om het zelf te doen, zonder personeel dus, want daar lees ik weinig bemoedigende dingen over.

Suriname center of the multiverse!

Re: Pottenbakkerij

kNeus, heb jij nog suggesties?

tongue

Als elk model excact op elkaar moet lijken dan kun je beter personeel uit China halen.

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a … 3334_n.jpg
Chan ? A NO KAN, laat maar gaan. Chan a no gi ala man. Chan bigin har a dang
"Among the many misdeeds of British rule in India, history will look upon the Act depriving a whole nation of arms as the blackest." - Mohandas Gandh

AmonRa wrote:

tongue

Als elk model excact op elkaar moet lijken dan kun je beter personeel uit China halen.

Na een jaar beginnen ze wat voor zichzelf en vechten ze je de tent uit.

bakapasi_boi wrote:

Is er in Suriname markt voor een ambachtelijke pottenbakkerij?
Ik heb met google geprobeerd info te vinden, maar kan niet snel iets vinden.

Als er mogelijkheden zijn ben ik iig van plan om het zelf te doen, zonder personeel dus, want daar lees ik weinig bemoedigende dingen over.

Er lijkt mij wel een plaats, want het zijn alleen de indianen die zich hiermee bezig houden en dan is het op zeer kleine schaal. De toerist betaalt zich wel blauw aan een product.

Verder weet ik dat er nogal wat wordt geimporteerd uit Brazilie, vooral van die hele grote vazen. Ze zijn in Suriname wel vele malen duurder dan in Braz., maar dat heeft te maken met de vraag, exclusiviteit en vervoer.
Ik zal zeker een vaste klant van je worden. smile

Let our object be our country, our whole country and nothing but our country SURINAME.

We hebben WEER 5!!!

Surilicious wrote:

Doe je ook kleine potjes zeg maar kommetjes, want met Divali is het HANDEL hoor lol

er zijn nu kant en klare dia's uit india branden heel lang, (voor luie mensen)

Bouta is de man hij heeft al genoeg bewezen dat hij het kan.

In Su kunnen sommigen behoorlijk potten breken!!!!!!

de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet

kleine potjes hebben grote oren

Beter een luis in de pot dan helemaal geen vlees.

Van de stijfkop en de zot vult de advocaat zijn pot.

Een zuinige vrouw is de beste spaarpot.

Mi bar yu!!!!!

No Bruya

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

bakapasi_boi wrote:
AmonRa wrote:

tongue

Na een jaar beginnen ze wat voor zichzelf en vechten ze je de tent uit.

aan de ketting en een hongerloontje uitbetalen. In de kelder kun je een knusse ruimte creeren voor ongeveer 20 man.

"Among the many misdeeds of British rule in India, history will look upon the Act depriving a whole nation of arms as the blackest." - Mohandas Gandh

Ik ken een hindoestaanse man..Hij zal het nu al overgedragen hebben aan een van zijn zonen.

Hij was de vaste leverancier voor aluminiumwokken (kharia's) voor de familie. Hij branchte uit naar lepels etc. Zijn kharia's hebben hun weg gevonden in Nederland.

Het is een oneman show Bakapasi. Ik wed dat hij wel tienduizenden van die dingen gemaakt heeft. Zijn erf en huis zijn groot.....autoparkje.
Dus hij verdient(de) goed.

Ik ben toch erg benieuwd wat onze uber betweter, kNeus,  hier van vindt.
Normaal is hij er als de kippen bij om zijn "kennis" met ons te delen. Nu laat hij me in onnodig in spanning wachten.

11 (edited by bakapasi_boi 2012-09-09 08:07:57)

Mijn doelgroep wil ik zo breed mogelijk houden.
Divali wordt toch maar een keer per jaar gevierd? De Surinaamse makrt is te klein om je op één jaarlijkse feestdag te richten. Alhoewel ze er in Suriname (bijna) niet zijn moet daar ook de spreekwoordelijke schoorsteen blijven roken.

Ik zat te denken om ook miniaturen te maken van Surinaamse politici, Pengel, Lachmon, Soemita, Bouterse noem maar op, dit is echt iets voor de souvenirshops op JAP airport.

Die van Venetiaan zal wel makkelijk zijn.

Hang boven de WC pot...en dan lekker kleien....uitscheppen met een theelepel voor het gewenste schubeffect.....dan smijt je dit op een stuk krantenpapier en lekker laten utidrogen voor 100 jarer...en voila uw Venetiaan dummy is gemaakt.

----

BakPB, je zal wel veel horen te produceren.....om die Chineze divali potten buiten de deur te houden. Denk dat je naar alles moet branchen om goed te kunnen eten.

Ik sta open voor suggesties...

Waarom fietsen Surinamers zo weinig? Een echte rijwiel speciaalzaak heb je volgens mij ook niet in P'bo

Rijwielspeciaalzaak hmmm.

In de jaren '80 kocht je een fiets bij Chiu Hung, Gelukkige Dag, Chan Pan Ho, Juncker (Benotto's)

Ik weet niet wie de fietsverkopers zijn tegenwoordig. 

Waarom Surinamers zo weinig fietsen? Die worden toch van de weg gereden behalve de stagiaires.

Mi bar yu!!!!

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

15 (edited by Gregje. 2012-09-09 14:23:52)

bakapasi_boi, er zijn al ambachtelijke pottenbakkers in Suriname aktief, dat moet je echter niet ontmoedigen om het ook in Suriname te proberen.  Ik weet van twee Iniaanse pottenbakkers in de buurt van de Meursweg en een Hindoestaanse pottenbakker (ik dacht in de buurt van Leidingen) die maakt met behulp van een pottenbakkersschijf divalie dia's en ander spul. Die Indianen boetseren hun klei. Bij de Indianen heb ik ooit eens een tuinkacheltje besteld (wilde ik als tuinvuilverbrandingsoven gebruiken) ik had als model foto's van zo'n kacheltje, door Mexicaanse Indianen gemaakt, meegenomen. Toen ik het kacheltje wilde gebruiken bleek het niet vuurvast te zijn. Ik kreeg een andere van de pottenbakker omdat hij me verzekerd had dat zijn materiaal vuurvast zou zijn. Het nieuwe kacheltje heb ik nu als decoratie ergens in huis staan. Als jouw spul vuurvast is, ben ik in ieder geval een toekomstige klant van jou. Ik denk dat het materiaal van die Hindoestaanse pottenbakker wel vuurvast moet zijn (gezien de divalie dia's), misschien zoek ik hem binnenkort op om het met hem te bespreken, je moet dus niet te lang wachten anders ben je mij als toekomstige klant kwijt.

Voor voorbeelden van een tuinkachel kijk op:
https://www.google.com/search?q=tuinkac … mp;bih=701

We Came With Nothing & We Leave With Nothing.

Je meot het bakken om het vuurvast te krijgen. Bakken in de zon is niet de juiste methode als ik mij dit nog kan herinneren van mijn lesuur handenarbeid.

Basis wrote:

Rijwielspeciaalzaak hmmm.

In de jaren '80 kocht je een fiets bij Chiu Hung, Gelukkige Dag, Chan Pan Ho, Juncker (Benotto's)

Ik weet niet wie de fietsverkopers zijn tegenwoordig. 

Waarom Surinamers zo weinig fietsen? Die worden toch van de weg gereden behalve de stagiaires.

Mi bar yu!!!!

No Bruya.

Juncker ken ik wel. De laatste keer dat ik daar was, een jaar of 15 geleden had een van die boeroe's een toupet op. Ik moest er de hele tijd naar kijken wat het leek erop dat het van zijn hoofd zou glijden.
De rest ken ik niet.

@gregje
bedankt voor de tip.
Ik kan concureren op klantvriendelijkheid en heb geen personeel. Dat is op zich al een voorsprong.

AmonRa wrote:

Je meot het bakken om het vuurvast te krijgen. Bakken in de zon is niet de juiste methode als ik mij dit nog kan herinneren van mijn lesuur handenarbeid.

Volgens mij ligt het ook aan de soort klei.

Bij verhitting tot 350 graden zal de klei weer gewoon verpulveren en verdraagd het geen water. (dwz wordt het weer week).
Pas boven de 550 graden treed een kristalisatieproces op waarbij de kristallijne vorm veranderd. 
Bij temeraturen boven de 600 graden treden, afhankelijk van ho hoog je stookt, verschillende processen op. Pas boven de 850 graden ontstaan de processen die nodig zijn om het werk waterdicht te maken, Bij 1100 en meer treed zelfs glasvorming op.

Om de temperatuur te controleren maken ze gebruik van speciale kegltjes van zo'n 2 cm hoog die bij een specifieke temperatuur krom buigen. Zo kun je door het glas van de oven zien of de juiste temperatuur bereikt is.

De resultaten hangen sterk af van het gebruikte kleisoort.

Aardewerk: 950°C en 1150°C.
Steengoed: 1150°C en 1350°C.
Porselein: 1250°C en 1400°C

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Kijk wie we daar hebben! Mijn geduld wordt eindelijk beloond.
Hij vertelt het alsof ie net een teleac cursus pottenbakken heeft gedaan.

Neus wrote:

Bij verhitting tot 350 graden zal de klei weer gewoon verpulveren en verdraagd het geen water. (dwz wordt het weer week).
Pas boven de 550 graden treed een kristalisatieproces op waarbij de kristallijne vorm veranderd. 
Bij temeraturen boven de 600 graden treden, afhankelijk van ho hoog je stookt, verschillende processen op. Pas boven de 850 graden ontstaan de processen die nodig zijn om het werk waterdicht te maken, Bij 1100 en meer treed zelfs glasvorming op.

Om de temperatuur te controleren maken ze gebruik van speciale kegltjes van zo'n 2 cm hoog die bij een specifieke temperatuur krom buigen. Zo kun je door het glas van de oven zien of de juiste temperatuur bereikt is.

De resultaten hangen sterk af van het gebruikte kleisoort.

Aardewerk: 950°C en 1150°C.
Steengoed: 1150°C en 1350°C.
Porselein: 1250°C en 1400°C

Ik zal de links voor de gejatte artikelen voor je plaatsen

http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst-cu … oven.83842

http://www.margreetspotterie.nl/index.p … ;Itemid=17

@AmonRa

Leuke aanvulling, maar daarin vindt je niet alles wat ik opschreef. En ja dat lijstje met die 3 soorten had ik opgezocht. Wat is daar voor ergs aan. Liever een goed antwoord dan die eeuwig onzin die jij zit te googlen.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Surilicious wrote:
bakapasi_boi wrote:

Waarom fietsen Surinamers zo weinig? Een echte rijwiel speciaalzaak heb je volgens mij ook niet in P'bo

???? huh omdat het te heet is.... en je kletsnat op je plaats van bestemming dan aankomt

huh omdat het verkeer lastig is....

Geen rijwiel speciaalzaak ????? Huh mahonulaan Tortonne !!!!!

Noem jij dat speciaalzaken?
De laatste keer dat ik bij Radji stond zag ik voornamelijk blikken fietsen uit China.
Je rijdt er twee keer mee over een hobbelige weg en er zit meteen een slag in je wiel die ze er niet uit krijgen, want wielen richten kunnen ze niet.

bakapasi_boi wrote:
Surilicious wrote:
bakapasi_boi wrote:

???? huh omdat het te heet is.... en je kletsnat op je plaats van bestemming dan aankomt

huh omdat het verkeer lastig is....

Geen rijwiel speciaalzaak ????? Huh mahonulaan Tortonne !!!!!

Noem jij dat speciaalzaken?
De laatste keer dat ik bij Radji stond zag ik voornamelijk blikken fietsen uit China.
Je rijdt er twee keer mee over een hobbelige weg en er zit meteen een slag in je wiel die ze er niet uit krijgen, want wielen richten kunnen ze niet.

Misschien moet je bij het NDP kantoor zijn. Die kunnen alles wat krom is rechtpraten. wink lol

DEEDEEDBEE NÉÉ