Topic: Baan in Su aannemen/ rondkomen?

Hallo beste lezers, speciaal omdat ik goede raad kan gebruiken heb ik me hier aan gemeld. Natuurlijk heb al veel gelezen op internet, gevraagd bij bekenden maar ik merk dat ik meer en gedegen info nodig heb.

Ik ben een vrouw van 30 en heb een voorlopig aanbod voor een baan in Suriname liggen. De details moeten nog ingevuld worden.

Een gedeelte van mijn roots ligt daar maar ik ben er nooit geweest, in eerste intstantie wilde ik 3 maanden gaan en vrijwilligerswerk gaan doen, puur om het land te leren kennen en er ook iets te doen te hebben, nietsdoen is niet voor mij.

Nu is er deze onverwachte kans op een betaalde baan met een jaarcontract. (voor een jaar naar een land waar ik nog nooit geweest ben ben ik niet bang, heb al vaker in het buitenland gewoond)

Het grote probleem zit het in het salaris.
Is het mogelijk rond te komen van 500/600 euro?
*Ik zal een huur hebben van 150 e (op kamers, dat is geen probleem voor mij)

*Eten schijnt prima te doen te zijn. Ik eet geen vlees en vis dus die kosten heb ik niet, ik kook graag mijn potje rijst of pasta met groenten.

*Ik zal een reis en werk verzekering hebben van 60 euro per maand (dan ben ik goed verzekerd voor alles, weet ik uit ervaring)

*Ik zal gebruik maken van de bus, ik verwacht niet van dit geld auto te kunnen rijden en dat hoeft voor mij ook niet perse.

Verder hoef ik geen Hollandse luxe, maar wil af en toe wat kunnen gaan drinken, dansen of uit eten.

Ik heb de lijsten van kosten gezien meer het zegt me niet zoveel.
Zie ik iets over het hoofd? Ga ik mijn spaargeld aan moeten spreken? (af en toe iets voor een trip naar het binnenland vind ik acceptabel maar niet structureel)

Wie wil me helpen want ik kom zoveel verschillende dingen tegen, of advies van vrienden of familie die maar 1x in het jaar gaan en daar veel euro's uitgeven. Daar heb ik niets aan, ik ga niet een jaar op vakantie, ik moet een jaar leven en rondkomen als een Surinaamse.

Hopelijk willen ervaringsdeskundingen me helpen. Alvast bedankt!

Re: Baan in Su aannemen/ rondkomen?

Bestedingspatroon

Ik zou zeggen: je bestedingspatroon afzetten tegen een maandsalaris van pakweg €550 en je bent eruit.

Tirotet

Mathilda , velen in Su moeten het met veel minder doen ,dus waarom zou het jou niet lukken . als ik naar je leefpatroon kijk (vegetarisch) dan ben je ook nog goedkoper uit want groente,fruit
is best goedkoop en elke dag vers .

Bedankt voor de reacties!
Met name die van Cinny helpt me weer verder.

Voor 150 heb ik een kamer met internetaansluiting, ventilator, wastafel, gemeenschappelijke ruimte voor koken inclusief magnetron en wasmachine, alarmsysteem en een kwartiertje fietsen of een bus naar de stad. Bij hun is een studio 250 (dus eigen bad en douche)
Het is prima naar mijn idee dus ik deel douche en toilet wel voor dit prijsverschil. wink

Als jij kamers met airco hebt, centraler gelegen ofzo is het voor stagiars wel betaalbaar. Zelf heb ik niet zoveel te besteden.

Mochten er nog meer meer mensen willen reageren, heel graag! Alle info helpt. Nogmaals dank!

Dat moet wel lukken, het is het proberen en de ervaring zeker waard. Met vrijwilligers werk had je niets verdient. Staat mooi op je cv en je wordt er "rijker"van, zou de kans pakken.
P.S. Ook de bus kan aardig oplopen, aangezien men geen strippenkaart systeem heeft. Maar ik zou het niet laten.

Ik heb een kamer voor je voor 100 euro.

Je deelt de kamer met mij maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Tijdens de onderhandelingen (gaat per maand) dan kan ik je per maand korting geven.

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a … 3334_n.jpg
Chan ? A NO KAN, laat maar gaan. Chan a no gi ala man. Chan bigin har a dang
"Among the many misdeeds of British rule in India, history will look upon the Act depriving a whole nation of arms as the blackest." - Mohandas Gandh

7 (edited by Mathilda 2010-09-16 22:23:21)

Cinny: Ik denk zeker dat er markt voor is. Naar mijn idee kan je  je het beste richten op stagaires tenzij de markt verzadigd is. (tijdens mijn Internationale studie heb ik gemerkt dat ouders graag betalen of bijleggen voor zekerheid en service, hun Hollandse dochter in een vreemd land is toch eng :$)
Als jij open, direct en transparant communiceert moet dat wel goed komen, en vergeet de werking van mond op mond reklame niet.

Zelf kies ik voor wat voordeliger omdat ik natuurlijk ouder ben en al reis- en buitenland ervaring heb. En ik geef toe dat ik gelijk goed en duidelijk contact heb gehad met de verhuurder. Ze gaf ook gelijk wat aanvullende info over Su. Kijk, dat wekt vertrouwen

Er komen vast nog veel vragen, nu loopt mijn hoofd over van alle informatie en keuzemogelijkheden. Zodra ik info wil meld ik me weer. So far bedankt!

Eva: Zo sta ik er ook een beetje in, maar wil niets overhaast doen natuurlijk. En 3 maanden rondkomen is iets anders dan een jaar, anders sta ik na een jaar zonder een euro spaargeld en had ik wel een betaalde baan. Dat is niet geheel de bedoeling natuurlijk.

AmonRa: Bedankt voor het aanbod. Maar ik ga er niet op in. (een kamer delen en iedere maand onderhandelen? Nee dank u. )

Cinny: klinkt goed hoor. Ben benieuwd naar de fotos.
Fietsen in Su? Ik heb van iedereen het idee gekregen dat alleen Hollandse stagaires dat doen. Daardoor kreeg ik het idee dat ik als enige niet blanke op de fiets zou zitten en uitgelachen zal worden. Maar ik sta dus niet voor gek?

Mathilda wrote:

Fietsen in Su? Ik heb van iedereen het idee gekregen dat alleen Hollandse stagaires dat doen. Daardoor kreeg ik het idee dat ik als enige niet blanke op de fiets zou zitten en uitgelachen zal worden. Maar ik sta dus niet voor gek?

Surinamers zijn meer gaan fietsen dan voorheen. Er zijn heuse fietsenshops daar aanwezig.

"Among the many misdeeds of British rule in India, history will look upon the Act depriving a whole nation of arms as the blackest." - Mohandas Gandh

Mathilda ,

Cinny heeft in een andere topic geschreven dat ze een huis in Su kan bouwen voor E 1000 (duizend euro).

misschien is dat een optie . die E 1800 huur ben je toch kwijt.

en fietsen ? doe het aub niet want voordat je het weet lig je 7 voet
onder . sommige rijden net als gekken ,levensgevaarlijk .

Mathilda, ga lekker fietsen in Suriname hoor, als je fietst op de manier zoals de blonde stagiaires in Su fietsen dan komt het wel goed.

Volgens een Surinaamse komediant zijn zij de enigen die niet van hun sokkel gereden worden. Komt door hun manier van fietsen zegt ie.

Dus neem aan hen een voorbeeld en ga fietsen.

En wat betreft je situatie die je geschetst heb kan je lekker rondkomen met dat bedrag in Su.

Wat betreft die Surinaamse groenten kunnen die voor Surinaamse begrippen best duur zijn. (weersomstandigheden spelen een rol als het om de prijs gaat) 

Fruit is er in overvloed notabene gratis.

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

Fietsen (: Inderdaad die Hollanders gaan fietsen. Surinamers zijn verstandiger smile
Verder is Suriname een heerlijk land.

Om maar bij de les te blijven is werken en rondkomen in Suriname geen simpele aangelegenheid.

Er is een onacceptabel aantal werkenden in dit land, die met veel kunst en nog meer vliegwerk de eindjes aanelkaar moeten knopen.

Velen werken om voor een groot deel de maandelijkse lasten bij firma's het hoofd te bieden. Daargelaten de aanzegging van deze of gene huisbaas om de woning of wat daarvoor doorgaat te verlaten.

Het is haast een dagtaak voor werkgevers om vrijwel dagelijks werkgeversverklaringen uit te schrijven, benodigd om weer nieuwe schulden aan te gaan.

Van een kikker kun je nou eenmaal geen veren plukken!

je mag blij zijn als je € 500 verdient ( ongeveer SRD 2000,- )

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Basis wrote:

Mathilda, ga lekker fietsen in Suriname hoor, als je fietst op de manier zoals de blonde stagiaires in Su fietsen dan komt het wel goed.

Volgens een Surinaamse komediant zijn zij de enigen die niet van hun sokkel gereden worden. Komt door hun manier van fietsen zegt ie.

nou dan zijn wij toch betere bestuurders, gezien zij hier elke dag worden aangereden, door rood rijden, gewoon fietsen zonder te kijken, naast vrachtwagens en bussen rijden en te samen met hun een bocht nemen, bellend fietsen etc etc.....................of letten die fietsers in SME beter op dan in NL??

En wat betreft je situatie die je geschetst heb kan je lekker rondkomen met dat bedrag in Su.

Wat betreft die Surinaamse groenten kunnen die voor Surinaamse begrippen best duur zijn. (weersomstandigheden spelen een rol als het om de prijs gaat) 

No Bruya.

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

AmonRa wrote:
Mathilda wrote:

Surinamers zijn meer gaan fietsen dan voorheen. Er zijn heuse fietsenshops daar aanwezig.

???????????????

vroeger ja, nu niet meer!! leerlingen komen nu met auto op de school ipv de fiets. even naar de winkel gaat men met de auto, niet met de fiets.............................

Cinny wrote:
MigthyMike wrote:
AmonRa wrote:

???????????????

vroeger ja, nu niet meer!! leerlingen komen nu met auto op de school ipv de fiets. even naar de winkel gaat men met de auto, niet met de fiets.............................

Nee hoor MM de jongeren pakken massaal een brommertje of scooter..... of nog steeds een bus..... een enkele komt met de auto. Dat Suri's meer gingen fietsen kwam nog doordat de bevzine zo vet verhoogd werd en iedereen zijn auto thuis moest laten. Uiteraard zijn het vooral de blanken die fietsen...... Mathilda alleen als je gaat stappen en je gaat op de fiets verklaart men je wel voor gek.... voor de rest is het gewoon stoer !

Ik zie je al voor de discotheek met je glimmende chromenvelgen en FIETSspaken wink

Wees blij anderen lopen naar huis of nemen een taxi.

18 (edited by aztek 2010-09-20 20:08:17)

Surinamers met name richting het Zuiden,pad van wanica en zijstraten,lelydorp tot para en zijstraten ,van de rest kan ik niet met zekerheid zeggen,hebben altijd gefietst,vooral de mensen die in de boyties wonen,en als ze genoeg hadden gespaard hadden ze een Zundapp of een Yamaha of nog sterker een Suzuki,als ze bij de hoofdweg aankomen dan had je altijd wel iemand die op de hoek tegen een kleine vergoeding op hun fiets of brommer ging letten,daarna ging de reis verder met de lijn bus.ik heb bij mijn vader gewoond op pad van wanica en heb ook elke dag gefietst van Pad van Wanica naar Zorg en Hoop,moet wel erbij vermelden dat het toch iets veiliger was om daar te fietsen,eigen fiets en bromfiets pad.maar ja,wat moet je anders,ik had geen zin in de bus,duurde veels te lang,eerst de PL en daarna lijn 8 of 9 en het was te duur voor mij.Ik verdiende toen omgerekend 800 SRD.
Ik heb in die tijd ook wedstrijden gefietst en om aan racefiets onderdelen te komen was altijd een drama,ik heb dit elders op de forum al aangehaald.Tegenwoordig heb je genoeg fiets winkels,ook voor wielrenners,genoeg fietsen en fietsonderdelen.

MM heeft deels ook gelijk,je hebt ook stoere studenten die of een auto van papa en mama hebben gehad of gewoon de auto van papa lenen om naar school te gaan,voor de rest doen ze het voornamelijk met de scooter.

Cinny wrote:
MigthyMike wrote:
AmonRa wrote:

???????????????

Nee hoor MM de jongeren pakken massaal een brommertje of scooter..... of nog steeds een bus..... een enkele komt met de auto. Dat Suri's meer gingen fietsen kwam nog doordat de bevzine zo vet verhoogd werd en iedereen zijn auto thuis moest laten. Uiteraard zijn het vooral de blanken die fietsen...... Mathilda alleen als je gaat stappen en je gaat op de fiets verklaart men je wel voor gek.... voor de rest is het gewoon stoer !

Cinny
in mijn tijd had zowat bijna iedereen op school een fiets.
je had een tijd die chineze fietsen "phoenix"  zeer stevig en later die 'camel' fietsen we noemden ze kameel waarom weet ik niet, maar hier heten ze "omafietsen" je had ook 'calooi' fietsen hele rare vouwfietsen. en fietsen met een versnelling in het midden en een lange zadel en franjes aan de zijkant.

tegen 13.30u ongeveer was het een ware fietsen oorlog. horden kinderen op de fiets.
toen kwam de moutainbike..............je was hot als je er 1 had ooh ja vergeet niet de BMX. en toen kwam de Yampi, Honda, Susuki en later de scooter, solex, "sjaw" .........
toen kwam de auto tijdperk en ja Cinny nog steeds gaan sommigen met de bus. vooral als je ver van school woont.

aztek wrote:

Surinamers met name richting het Zuiden,pad van wanica en zijstraten,lelydorp tot para en zijstraten ,van de rest kan ik niet met zekerheid zeggen,hebben altijd gefietst,vooral de mensen die in de boyties wonen,en als ze genoeg hadden gespaard hadden ze een Zundapp of een Yamaha of nog sterker een Suzuki,als ze bij de hoofdweg aankomen dan had je altijd wel iemand die op de hoek tegen een kleine vergoeding op hun fiets of brommer ging letten,daarna ging de reis verder met de lijn bus.ik heb bij mijn vader gewoond op pad van wanica en heb ook elke dag gefietst van Pad van Wanica naar Zorg en Hoop,moet wel erbij vermelden dat het toch iets veiliger was om daar te fietsen,eigen fiets en bromfiets pad.maar ja,wat moet je anders,ik had geen zin in de bus,duurde veels te lang,eerst de PL en daarna lijn 8 of 9 en het was te duur voor mij.Ik verdiende toen omgerekend 800 SRD.
Ik heb in die tijd ook wedstrijden gefietst en om aan racefiets onderdelen te komen was altijd een drama,ik heb dit elders op de forum al aangehaald.Tegenwoordig heb je genoeg fiets winkels,ook voor wielrenners,genoeg fietsen en fietsonderdelen.

MM heeft deels ook gelijk,je hebt ook stoere studenten die of een auto van papa en mama hebben gehad of gewoon de auto van papa lenen om naar school te gaan,voor de rest doen ze het voornamelijk met de scooter.

aaai ahahaha dat ken ik. tegen een vergoeding. ahahahahahahaa
wat een tijd was dat!!
die zundapp waren en misschien nog steeds de stevigste brommers!!

ik heb altijd gefiets en ik mag met trots zeggen dat ik 1 van de weinige in SME was met een fiets die hydraulische voor assen had en omdat niemand ze had gezien en ik nog niet had gezie destijd in Suriname was ik eigenlijk de enige met de 'nightrider' lampen ( led) op mijn fiets.
ik had voorin groen......die van links naar rechts verlichte en achteren had ik rood die iets sneller ging dan voorin.
toen was 21speed er nog niet. had twee verschillende buitenbanden
en had een stuur een soort lig stuur, die naar voren wees en een normale stuur.
dus ja ik was een bekeken figuur te samen met mijn fiets!! ja het was een goeie tijd.
heb nog vaak naar Bersaba met dat ding gereden te samen met een paar vrienden......................1e keer is zwaar!!

Mijn eerste fiets was een Caloi,daarna zwarte phoenix je had ook een blauwe,gewoon op de hoek bij omoe gekocht,daarna mijn eerste racefiets bij mi destino aan de waaldijkstraat,ik kon kiezen tussen een mountain bike ,maar er waren teveel mensen met een mountain bike dus heb ik gekozen voor die ene blauwe gazelle racefiets van mi destino.

Richting Zanderij was ook altijd onze vaste route met de fiets,zanderij 1 Bersaba/Republiek,we gingen soms om 5 uur in de ochtend al weg,terugweg had je altijd tegenwind .Heb zeker 4 keer naar nickerie gereden,sjonge sjonge wat een tijd was dat.
De laatste keer heb ik een rondje meursweg gereden vanuit highway meursweg,richting lelydorp.Ik ben binnenkort weer in Suriname en de bedoeling is om naar Afobakka te fietsen,weg is helemaal geasfalteerd.Maakt niet uit als ik in NL ben of in Suriname fietsen zal ik altijd doen zolang ik dat kan.

MigthyMike wrote:
Basis wrote:

nou dan zijn wij toch betere bestuurders, gezien zij hier elke dag worden aangereden, door rood rijden, gewoon fietsen zonder te kijken, naast vrachtwagens en bussen rijden en te samen met hun een bocht nemen, bellend fietsen etc etc.....................of letten die fietsers in SME beter op dan in NL??

No Bruya.

MM, het gaat over fietsen in Su.

No Bruya.

Ai Aztek, mijn eerste fiets in Su had ik bijna gekocht van A No Troe.
Maar goed, het werd later dat jaar toch die gloednieuwe blauwe Pioneer racefiets van Chang Pan Huo. Hee, Patrick, ouwe klasgenoot, fawaka?

(Eigenlijk wilden we allemaal een Bruce Jenner of Black Gold racefiets van Carrousel, later waren de Benotto's met die zilverkleurige voorvork van Junker aan de Klipstenenstraat in)

Gelukkige Dag aan de Gravenstraat verkocht Oranje/roodkleurige racefietsen, die werden in mekaar gezet door twee oude mannetjes aan het begin van de Keizerstraat nabij de Waterkant.

Mijn broer kreeg een Caloi , gekocht bij een winkel om de hoek van het postkantoor aan de Keizerstraat. Mijn zus kreeg een Peugeot 103 SP, ja die hebben hun tijd ook gehad in Su.

Vervolgens brak het Suzuki GT50 tijdperk aan en was het later concurreren met de matties die de Honda MT bereden toen die 16 waren.

De Yamaha RD en Honda MB met de gietwielen waren minder populair.

De grote jongens deden het met de X7, de interceptors, de Katana's (wijlen Jimmy)  en natuurlijk de Ninja's.

Leuke tijd.

No Bruya.

Basis wrote:
MigthyMike wrote:
Basis wrote:

No Bruya.

MM, het gaat over fietsen in Su.

No Bruya.

Basis i bruya

lees het nog een keer

25 (edited by MigthyMike 2010-09-21 10:41:26)

aztek wrote:

Mijn eerste fiets was een Caloi,daarna zwarte phoenix je had ook een blauwe,gewoon op de hoek bij omoe gekocht,daarna mijn eerste racefiets bij mi destino aan de waaldijkstraat,ik kon kiezen tussen een mountain bike ,maar er waren teveel mensen met een mountain bike dus heb ik gekozen voor die ene blauwe gazelle racefiets van mi destino.

Richting Zanderij was ook altijd onze vaste route met de fiets,zanderij 1 Bersaba/Republiek,we gingen soms om 5 uur in de ochtend al weg,terugweg had je altijd tegenwind .Heb zeker 4 keer naar nickerie gereden,sjonge sjonge wat een tijd was dat.
De laatste keer heb ik een rondje meursweg gereden vanuit highway meursweg,richting lelydorp.Ik ben binnenkort weer in Suriname en de bedoeling is om naar Afobakka te fietsen,weg is helemaal geasfalteerd.Maakt niet uit als ik in NL ben of in Suriname fietsen zal ik altijd doen zolang ik dat kan.

blauwe Phoenix??
echt waar? nooit gezien. ik ken alleen de zwarte. caloi had ik ook een blauwe

met de fiets naar Nickerie?? no mang!!