1

Topic: KLM en SLM vluchten: overdraagbaar ticket?

KLM en SLM zijn concurrenten van elkaar, maar hoe komt het dan dat bijvoorbeeld SLM de vlucht van KLM overneemt?

En hoe zit het dan als je een KLM ticket hebt en je vliegt met SLM, terwijl een SLM ticket goedkoper is dan een KLM ticket,  heb je dan recht op teruggave van je geld, omdat KLM ineens besluit dat je met SLM toestel bijvoorbeeld terugvliegt.

Dat is namelijk een keer gebeurd en ik vroeg me af hoe dit nu zit.

2

Re: KLM en SLM vluchten: overdraagbaar ticket?

Joyce,
Errr. Luchtvaartmijen werken soms samen on hun gestrande passagiers op elkaars vluchten te zetten. Neen, pax krijgt geen geld terug want als het duurder was dan hoef je als pax niet te betalen.
Dat regelen luchtvaartmijen onderling.
Ik heb drie verschillende afrekeing gehoord:

1. Ze claimen via de IATA-clearinghouse de helft van de ticket van die pax. Dus KLM betaald SLM de helft van wat je betaald hebt.

2. Ze hebben afspraken op routes over stoelafrekening

3. Ene maatschappij boekt bij de ander een stoel voor het geldende tarief betaald het aan die andere. in casu KLM boekt een stoel bij SLM voor je tegen het tarief dat SLM op dat moment vraagt.

Ik heb geen idee hoe het werkt.
Eerste is plausibel als beide partijen bij IATA clearinghouse zijn aangesloten.
Tweede is handig als je met twee carriers op een route vliegt, bv PBM-AMS vv.
Derde is waarschijnlijk gebruikelijk bij maatschappijen die elkaar niet vertrouwen en eentje niet bij IATA clearinghouse zitten.

Als iemand het weet, hoe het precies in elkaar zit graag reageren.

3

Soms is het zo dat je bewust voor een bepaalde maatschappij kiest, vanwege slechte ervaringen eerder, maar wanneer je dan zonder je medeweten alsnog in een ander vliegtuig wordt gepropt dan ben ik benieuwd of daar wat tegen te doen is.

Ik heb vaker KLM gevlogen over de wereld, maar een tijdje terug afgehaakt, dan weer SLM, of Turkish Airline, Air Malaysia, allemaal prima. Maaar je kiest bewust voor een maatschappij, dan vind ik het eigenlijk niet kunnen dat men je toch in een stoel drukt waar je expliciet NIET voor hebt gekozen. Maarja wat voor een keus heb je? Je moet terugvliegen.

Je kiest bewust voor een maatschappij maar die maatschappij verkoopt jou slechts een vliegtuigstoel. En of die stoel nu aan boord is van MD-11, Boeing 747, Airbus A340 maakt volgens mij niks uit.

Sinds 1989 (tot 2004)  had SLM geen toestel meer voor de mid - atlantische route. Je kon wel een reis boeken bij de Slm op de route AMS-PBM v.v.

Je zat dan aan boord van een KLM toestel (operated by Surinam Airways)

Ook kwam het voor dat je in hetzelfde toestel zat maar de een had een KLM ticket en de ander een SLM ticket.

Tot in 2004 de SLM met een Boeing in de SLM kleuren kwam.
Diezelfde SLM Boeing heeft ook diverse charters t.b.v. andere maatschappijen uitgevoerd in Europa. Dus het kon een enkele keer gebeuren dat je met Iberia naar Spanje zou vliegen maar je kwam in een SLM Boeing terecht.

Maar goed, hoe het precies in mekaar weet ik ook niet, er zijn natuurlijk altijd van die kleine lettertjes die je nooit of zelden leest.

Je zegt hetzelf, wil je naar je eindbestemming gebracht worden of niet?

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

5 (edited by Joyce_J 2010-05-30 09:16:12)

tja wanneer je het zo stelt dan hoef er geen naam op een vliegmaatschappij te staan, dan kies je niks anders dan een stoel ergens in een Toepolev. nou daar wil ik niet in zitten.!!! stelletje oplichters bij elkaar
wanneer ik een reis boek wil ik dat ook bereiken en ook weer thuiskomen.

Net als veel autohandelaren en de taxibranche zijn vervoersmaatschappijen in de lucht ook cowboys.

t wordt leuk verpakt met al die rimram er omheen en de stewardessen etc etc. Maar het is gewoon een busje in de lucht.

Je moet er niet meer van verwachten dan van a naar b te komen. als het even kan een beetje prettig.

Ieder vanuit het eigen standpunt ziet wat van daaruit de waarheid lijkt. Er is echter maar 1 Waarheid en die is onveranderlijk en altijd Waar.

Airbusje komt zo.

No Bruya.

8

Goedemorgen Basis..laat die airbus nog een paar dagen wachtie doen hoor.

Ook een goeiemorgen poppetje, nou, om eerlijk te zijn stap ik liever vandaag dan morgen in die Airbus richting Switie Sranan. Zodra ik op de A4 rij en die kist zie staan krijg ik kriebels.

No Bruya.

10

Ja tuurrrrrlijk.. maar over 2 dagen dan ga ik, daarom toch tongue

ik zal naar je zwaaien oke?

Joyce

laat je niet afzeiken en alleen afzetten op de juiste plek JAP!!
Afzetten op een andere manier ook maar beter vermijden.

We zijn jaloers en wachten jouw verhalen met spanning tegemoet.

Ieder vanuit het eigen standpunt ziet wat van daaruit de waarheid lijkt. Er is echter maar 1 Waarheid en die is onveranderlijk en altijd Waar.

Joyce_J wrote:

Ja tuurrrrrlijk.. maar over 2 dagen dan ga ik, daarom toch tongue

ik zal naar je zwaaien oke?

Nou lekker dan, anyway , have fun.

Ik hoop niet dat je van de regen in de drup raakt want het regent behoorlijk nu in Su.

Ach ja, altijd beter dan elders.

No Bruya.

13

De dag dat ik mij laat afzeiken en niets ertegen doe, dan lig ik in mijn graf dame! yikes lol

Ja ik ben ook benieuwd, ik was voor het laatst in 2007!

Basis wrote:

Ook een goeiemorgen poppetje, nou, om eerlijk te zijn stap ik liever vandaag dan morgen in die Airbus richting Switie Sranan. Zodra ik op de A4 rij en die kist zie staan krijg ik kriebels.

No Bruya.

Gewoon omrijden of pilletje tegen de kriebel slikken. wink
En connextion kribelt dat ook?

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Nee, connexion kriebelt niet, wat wel kriebelt is neus, zullen ze zeker en vast een pilletje voor hebben , tegen kriebelneus. mad

No Bruya. lol

LOL basis

En nu on topic??? of gewoon doorgeinen? Kan natuurlijk ook..

Ach, neus en ik hebben iets met mekaar, we weten alleen niet wat, dus de ene keer vlammen we mekaar, de andere keer geinen we.

En die KLM en SLM vluchten, ach die gaan gewoon door.

No Bruya.

Get lost. We hate SPAM

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Zaterdag 1november 2014

11.30 bestemming pbm nr CZ 7681 China Southern Airlines

11.30 bestemming pbm nr. KL 0713 KLM

De vlucht is uitgevoerd met de 747 PHBFB van KLM.

Heb ik iets gemist??????

no bruya

mi bar yu

Basis wrote:

Zaterdag 1november 2014

Heb ik iets gemist??????

no bruya

mi bar yu

Fawaka Basis, Ik mis je wel op deze discussie forum je had een vermakelijke inbreng ik lees  je vaak met plezier en een smile . ik hoop dat je snel weer  volop met ons de discussies aangaat. En niet het  pad op gaan als Djehu”s   a ziekkie oema die haar kak hier deponeert en vervolgens van doorgaat.

I alone can fix it.
-Donald Trump 2016

Fawaka Pataka1
Ik volg je ontwikkeling in bussiness class gezeten overal met KLM/SLM.
Hoe je van Matoeli naar Patakje en nu naar Patakka1 groeit.
Ga zo door en je wordt Anjoemara big_smile

"Those who use religion for their own benefit are detestable. We are against such a situation and will not allow it. Those who use religion in such a manner have fooled our people; it is against just such people that we have fought and will continue to fight".

Mustafa Kemal Atatürk

Basis wrote:

Zaterdag 1november 2014

Heb ik iets gemist??????

no bruya

mi bar yu

Het vliegtuig soms ???

Ach als dat alles is. Veel WKN hebben ergere zaken verloren.
Vaak hebben ze het nog geen eens door. Maar ja zonder verstand is het ook moeilijk begrijpen wat je verloren hebt.

DEEDEEDBEE NÉÉ

Neus wrote:
Basis wrote:

Zaterdag 1november 2014

Heb ik iets gemist??????

no bruya

mi bar yu

Het vliegtuig soms ???

Ach als dat alles is. Veel WKN hebben ergere zaken verloren.
Vaak hebben ze het nog geen eens door. Maar ja zonder verstand is het ook moeilijk begrijpen wat je verloren hebt.

Neus wil ook meepraten met verstandige mensen.

I alone can fix it.
-Donald Trump 2016

Anjoemara wrote:

Fawaka Pataka1
Ik volg je ontwikkeling in bussiness class gezeten overal met KLM/SLM.
Hoe je van Matoeli naar Patakje en nu naar Patakka1 groeit.
Ga zo door en je wordt Anjoemara big_smile

Mi de :-)

I alone can fix it.
-Donald Trump 2016

Ik ben het wel met JJ eens hoor, je kiest speciaal voor een bepaalde maatschappij en dan word je zomaar idd ergens anders in gepropt, niemand heeft gezegd dat ik een stoel huur... dan kunnen ze net zo goed idd naamloos blijven zeg... pffff