Re: emigreren naar Suriname?

ik vraag me wel eens af, wat nou als je gewoon je boeltje bij mekaar pakt en off-grid in het binnenland van su gaat wonen. huisje bouwen, kostgrondje, vissen, en geen gezeik meer. waarom doen mensen dat niet vaker? ik zit er hard over te denken. europa is zo goed als naar de kloten en de mentaliteit hier hangt me al jaren de keel uit.

johan wrote:

ik vraag me wel eens af, wat nou als je gewoon je boeltje bij mekaar pakt en off-grid in het binnenland van su gaat wonen. huisje bouwen, kostgrondje, vissen, en geen gezeik meer. waarom doen mensen dat niet vaker? ik zit er hard over te denken. europa is zo goed als naar de kloten en de mentaliteit hier hangt me al jaren de keel uit.

Ja zo voelde ik me ook 5 jaar lang voor ik emigreerde, ken het. Maar ook in Su heb je veel gezeik, HOE ga jij je huis bouwen je zit in het binnenland qua aanvoer van materialen enz is het al wat gecompliceerder, maar heb je genoeg  geld dat lukt natuurlijk alles [ wink ] En hoe ga je verder leven, je moet toch brood op de plank hebben.... du sje kan wel off-grid komen maar ben bang dat je dan toch veel zaken over het hoofd ziet die jou veel gezeik  aan je koppie zullen geven.

http://www.waterkant.net/suriname/forum … 13#p345513

Hé westerling, wanneer verdwijn je nou eindelijk eens echt naar Suriname?! 

Geen woorden maar daden!!

j.bakra wrote:

Saaaaaaaaaaaaaaaang j.bakra in de aanval lol [zoek dekking je krijgt er van LANGS ]
Als ik jou was zou ik weer pas posten als je in Su woont tongue [Johan]

55 (edited by *Cinny* 2013-12-17 14:36:22)

Nou emigreren naar Suriname is heel leuk hoor.... doordat mijn ouders wel in Su geboren waren had ik niet zoveel rompslomp met allerlei papierwerk.... en je moet wel weten waarom en waarvoor je emigreert... het gaat nergens over rozen joh... Mijn top 3 redenen om te emigreren naar een tropisch land, en gekozen voor Su omdat ik daar al een band mee had die ver terug ging in mijn leventje, dus tja. 1] het klimaat, 2] Arbeidsdumper 3] Vrijheid
Door het koude klimaat heb ik meer last van lichamelijke kwalen en in een tropisch klimaat zo goed als niet...dat hele arbeidsleven was ik kostsmisselijk zat, wel lekker aan de kant geschoven worden maar pensioensleeftijd wel verhogen [????] Ben ik nou gek aan het worden  (dacht ik bij me zelf) En dan al die persoonlijke beperkingen die ik ervaarde en in Su niet heb. Vrij wonen, vrij leven, doen wat je echt wilt doen... kijk elk land heeft zijn voor en nadelen, ik ben heel blij in Nederland geboren te mogen zijn.... tja die Westerse luxe, stabiliteit en structuur vind ik heerlijk.... alles [veel dan] is zo goed tot in de puntjes geregeld [wat heerlijk] Maar ja het is koud dat arbeidsleven is geen reet aan en ik wil VRIJHEID in MIJN LEVEN ik wil leven hoe ik WIL niet hoe het land dat wilt..... wat is dat nou voor onzin, ik heb geen gelegenheid om te leven HOE ik wil in Nedeland, dus dat ! Maaaaarrrrrr ik heb wel heel lang daar kunnen leven hoe ik het helemaal ideaal VOND [verledentijd] Ik heb altijd gezegd dat ik van 3 landen hou en mij betrokken voel vooral, Nederland Suriname India, puntje bij paaltje hou ik van alle 3 ik kan over de landen klagen maar mijn liefde voor deze 3 landen in onvoorwaardelijk.... hoe dan ook.

Dat mijn ouders ooit waren geemigreerd naar Nederland vind ik een hele goede zet van ze hoor lol whahahahahahaha maar dan bedenk ik me , mijn ouders werkte beiden waren goed geschoold zouden in Su ook wel een goede baan hebben gehad, en wat voor huis zouden ze hebben laten bouwen [mijn Pa kennende wel iets gaafs hoor] yungu als ik daar dan weer aan denk, lekker als klein kind de hele dag buiten op het erf kunnen spelen mmmmmmmm je kan vet rijk wonen hier in Su, en ik ben verwend toch whhahaah hebbie gewoon ineens een tuintje van 900m2 en een vrijstaand huis....pffffff tjeesus zeg... kan allemaal ZOMAAR....

Ik vind je moet op de wereld gaan wonen waar JIJ wilt, maar kan me ook voorstellen dat men zegt ''ja maar mijn kinderen, mijn familie, vrienden enz'' ja JAAA want die GEEF je op he.... die laat je ACHTER [kijk hoe werede dat klinkt ''je laat ze achter'' hmm tjoerie ] enige nadeel aan emigreren je dierbaren achter laten en 'egoistisch' voor je zelf kiezen...

Op veel gebieden en zeker mijn top 3 redenen om te emigreren zit ik hier tres bien, maar hier heb je wel weer andere dingen waar je je blauw aan kan ergeren pppfffffff hou op schei uit, maar ik zit hier best, time will tell voor hoe lang, want wie zegt dat ik niet ook nog een keer emigreer naar India, hee dan heb ik al mijn landen kunnen voelen !

*Cinny* wrote:
j.bakra wrote:

Saaaaaaaaaaaaaaaang j.bakra in de aanval lol [zoek dekking je krijgt er van LANGS ]
Als ik jou was zou ik weer pas posten als je in Su woont tongue [Johan]

Het zijn de figuren als J Bakra waarom Johan weg wil uit NL.

2013-02-07 13:12:12  http://www.waterkant.net/suriname/forum … 81#p345381

j.bakra wrote:

Soh johan, jij westerling, dus jij moest "om persoonlijke reden" terug naar bakra z’n kondre.  Vertel eens, wat was die reden of gaat mij dat soms niet aan?! big_smile

2013-02-07 13:43:50  http://www.waterkant.net/suriname/forum … 86#p345386

johan wrote:

bakra ik vind je een beetje vrijpostig, maar goed, ik moest terug door een sterfgeval in mijn familie.
waarom ga je trouwens ineens zo raar praten? beetje uitgepraat en nu tijd om de discriminatiekaart te trekken? 

grow up fijne man en gedraag je als een vent.
beetje jammer hoor.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Wel frow noso, dan moet die ‘westerling’, zoals hij zichzelf omschreef, eindelijk eens de daad bij zijn woord voegen en (samen met jou!) per direct opzouten naar het binnenland van Suriname.

Maar daar is hij, net als jij,  te schijterig voor, bang om de goede Nederlands sociale voorzieningen kwijt te raken.

j.bakra wrote:

Wel frow noso, dan moet die ‘westerling’, zoals hij zichzelf omschreef, eindelijk eens de daad bij zijn woord voegen en (samen met jou!) per direct opzouten naar het binnenland van Suriname.

Maar daar is hij, net als jij,  te schijterig voor, bang om de goede Nederlands sociale voorzieningen kwijt te raken.

Aldus J Bakra die met zijn gestolen goud in Heemsted woont.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Heemstede??   Beter lezen hoor, yu sakasaka yu!

60 (edited by plus. 2013-12-18 16:49:45)

johan wrote:

dus dat. gewoon je boeltje pakken en naar su binnen land kostgrondtje hut bouwen vissen jagen ,om te eten vrouwen en mannen zat ,wat wil een mens nog meer?soms zijn ze zelf zou stom, om voor  zelfmoordt te kiezen,  zonde he?ja een ticket kost ook geldt toch ,ga dan met de boot als kokshulpje, enz,of als zaadvanger,bij vele van waterkant niet vreemd.

#60 zijn advies is al net zo goed als zijn spelling hou daar rekening mee Johan... big_smile
Die Plus is een echte T-leut [geldt, vermoordt, kostgrondtje.... ach tja]

62 (edited by *Cinny* 2013-12-19 00:11:01)

j.bakra wrote:

bang om de goede Nederlands sociale voorzieningen kwijt te raken.

Ja dat is wel waar maar als je daar niet al te afhankelijk van bent kan je met Europese luxe binnen je eigen huis het knap naar je zin hebben .... ik geniet al sinds 30=1=13 van mijn warme douche, o zo heerlijk, ja joh ik ben een koukleum.... nu ook ben blij dat ik ook warm water heb, ook al sta ik vaak zat ok onder een verfrissende straal nog, maar das geen verplichting meer dus.

"Blog: Bakratori" vandaag in DWT on line :

“Wanneer ga je?” Het gesprek komt uit de buurt van het loket waar de paspoorten worden uitgereikt. Ik weet meteen waar het over gaat: de jaarlijkse expeditie naar Suriname."
--------------------------
Voor Suriname is de diaspora een verrijking met of zonder Bouterse.

ossi wrote:

“Wanneer ga je?” Het gesprek komt uit de buurt van het loket waar de paspoorten worden uitgereikt. Ik weet meteen waar het over gaat: de jaarlijkse expeditie naar Suriname."

Ik kan mij de tijd nog herinneren dat plots het veer naar Saramacca niet meer ging en de gasten provisorisch gehuisvest moesten worden.
De tijd dat de oorspronkelijk geplande trips naar het binnenland niet meer door konden omdat het vrboden en/of te gevaarlijk was.

In die tijd bleven vele weg omdat de meerwaarde van de reis niet op woog tegen hoge ticket kosten.

DEEDEEDBEE NÉÉ

ossi wrote:

Kijk dat vind ik idd ook, Diaspora een verrijking voor Su !!!!

66 (edited by Paraman 2013-12-19 16:34:42)

j.bakra wrote:

Ik heb nooit geweten dat wij hier van doen hadden althans hebben met een zaagsel.

''yu sakasaka yu!''

lol

Dit is zo een lekker scheldwoord joh...
en rolt/klatert ook echt lekker uit de mond

yu sakasaka yu!yu sakasaka yu!yu sakasaka yu!yu sakasaka yu!yu sakasaka yu!yu sakasakaaaa

Paraman wrote:
j.bakra wrote:

Ik heb nooit geweten dat wij hier van doen hadden althans hebben met een saaksel.

Jij mot ook betuhrrr lezuh joh tongue wink
We hebben het niet over een saaksel
maar over een ''sakasaka''

ja huh das wel  ff andere shit he !

lol

Neus je hebt je als een sakasaka gedragen noh ? [ik word helemaal melig hier]

Kijk maar wat Cinny ook durft schrijven. Schelden is het thema. Goed gelukt als trend-setter, erg origineel. Men zou zich bijna kunnen afvragen: “Wat is leuker dan schelden?”

”Joh topic starter luister dan, eerst open je een topic, daarna ga je zielig doen dat als men niet reageert dat je het dan verwijdert ??????????? Ik vind het meer een lees topic die niet om reacties vraagt, maar okay ik reageerde maar zodat je wist dat je topic boeiend was, immers zou je het verwijderen als niemand zou reageren, daarna geef je de ene na de andere snerp ???? je gaat vervolgends 38 postings ofzo sturen met alleen een cijver erin... als ik vervolgens vraag wat er de bedoeling van is HOU JIJ JE BEK dus nyan mi mars met je achterlijk fockin topic en tirootje raad ik aan gewoon bij zijn eigen boeiende Sranan topics te blijven.....
Wij hebben jou topic starter NIET nodig, je brengt niets nieuws te berde, Tiro was jou allang VOOR..... daarbij ben je zo koppig als maar kan en mijn part verwijder je heel je stront topic.

LEKKER DUIDELIJK ZO TOCH BOERELUL “

En wat je schrijft, ben je zelf: schelden verraad meer van het niveau van de schrijver, dan van de degeen die uitgescholden wordt. Mooi hè?

(Posting in topic “Wat & hoe zeg ik het in het Sranán?”)

Ko' u' trei f'tachi na-in na krutu, sondro fu go mech trôbi, m'e beg' unu baya. smile

Waarom zet je geen link erbij zodat men het orginele bericht kan lezen, of vond je het dan te opvallend dat je nogal laaaaaaaaaat reageert, heb je ook al wat dingen voor het nieuwe jaar die je dan PAS voor mijn voeten wilt gooien, doe het lekker nu... ben je ervan af.

SOELAAS BIEDEN (voorlichting, oplossing)

Misschien biedt het volgende artikel soelaas voor mensen die voornemens zijn naar Suriname te emigreren, zo niet te repatriëren. Een andere ingang daartoe zou  kunnen zijn CINNY daarvoor te raadplegen.

Tirotet, met als bijlage het artikel:

BIJEENKOMST: REMIGREREN NAAR EN ONDERNEMEN IN SURINAME
Maandag 6 januari 2014 | 15 reacties | Nieuws uit NL |
(Bron: WKN van vandaag)

Op zondag 2 februari organiseert TORI OSO UTRECHT  een bijeenkomst rondom remigreren naar –en ondernemen in Suriname. Belangrijke onderwerpen zijn: de PSA (Personen van Surinaamse Afkomst) wet, stage en vrijwilligerswerk. De bezoekers zijn welkom vanaf 13:00 uur en het programma start om 14:00 uur in het FORUM gebouw aan de Kanaalweg 86 te Utrecht.

Remigreren, doormigreren of blijven?
U of uw ouders willen weer terug naar het geboorteland om daar de oude dag door te brengen? Of om in het geboorteland een eigen onderneming op te zetten….. Voor velen is de keuze tussen blijven, remigreren of doormigreren niet gemakkelijk. Toch is er steeds meer interesse om te remigreren naar of ondernemen in Suriname. Percey Denz, van het Nederlands Migratie Instituut (NMI), verstrekt informatie over bijvoorbeeld de Remigratiewet, de eenmalige vergoeding voor de reis- en vervoerskosten naar het bestemmingsland en de kosten van levensonderhoud in de eerste twee maanden.

Grenzeloos ondernemen
Bent u meer geïnteresseerd in grenzeloos ondernemen? Revinh Ramnandanlall van het bedrijf B4Concepts Management & Advisory, vertelt over de do’s & don’ts op het gebied van ondernemen met of in Suriname. Wat komt er kijken bij ondernemen over de grens? Zijn er organisaties die ondersteuning geven bij grenzeloos ondernemen? Wat zijn de voor– en nadelen om als ondernemer in Suriname een bedrijf op te zetten? Ook de culturele verschillen en ongeschreven regels waarmee men te maken krijgt worden behandeld.

Stage, vrijwilligerswerk en PSA wet
Niet alleen bij toeristen is Suriname in trek maar ook steeds meer stagiaires en vrijwilligers ontdekken de mogelijkheden van Suriname. Stichting Alenbo informeert de bezoeker over vrijwilligers/stage projecten en het nut hiervan. Verder zal Linda Nooitmeer van het Surinaams Inspraak Orgaan (SIO), de wet PSA (Personen van Surinaamse Afkomst) en de huidige stand van zaken toelichten.

Aanmelding en programma
Het belooft een interessante middag te worden met voldoende gelegenheid tot het stellen van vragen. Tussen 14:00-15:00 vindt het plenaire gedeelte plaats en na de pauze starten de afzonderlijke sessies (remigreren, ondernemen, stage & vrijwilligerswerk) Aanmelden voor deze middag is mogelijk via torioso@gmail.com. Bezoekers betalen een bijdrage van 4 euro. Zonder reservering betaalt men 5 euro. Het programma is terug te lezen op www.torioso.nl/agenda.

73 (edited by *Cinny* 2014-01-07 15:49:11)

Beste Tirotet [is gewoon goed bedoeld] huh Ronald heeft een topic hieromtrent geopend die al reacties heeft... met exact het zelfde bericht.... of misschien moet ik Ro melden dat er allang een topic over was whahahahahahhaa hee die Ronald opent ook altijd dubbele topics men...

oh ja een linkje er naar toe...

http://www.waterkant.net/suriname/forum … 52#p403452

Goedemorgen allemaal,

Ik lees veel positief en ook negatieve verhalen maar dat het elk landen ook de mens self.
Ik ga er nu altijd van het goede van de mens uit en ik hoop dat jullie mij hier op het volgende kunnen helpen.

Ik ben van plan te emigreren naar mijn beloofde land suriname, helaasniet geboren maar wel opgegroeid.
Nu heb een baan aangeboden gekregen in Su waar men wel 8000SRD per maand voor mij als salaris wil betalen.  Verder heb ik wat spaar centen maar niets verder.
Is dit realistisch haalbaar om rond te komen met dit als inkomen.
Waar ik nog. Verblijf, vervoer, scholing voor mijn zoon en natuurlijk recreatie mee moet invullen.

Ook aan vraag aan mijn voorgangers remigranten, hoe was het allemaal gegaan met papier werk bij de overheid zowel in suriname als in nederland. En hoe zit je met inboedel verschepen. En verblijfsvergunning aanvragen.

Ik heb zoveel vragen dus ik begin maar met een paar..
Grangtangie en tangboeng

Gelet op je "uitdrukkingsvaardigheid" betwijfel ik of je zoveel gaat verdienen en of je het überhaupt daar red big_smile

"Those who use religion for their own benefit are detestable. We are against such a situation and will not allow it. Those who use religion in such a manner have fooled our people; it is against just such people that we have fought and will continue to fight".

Mustafa Kemal Atatürk