26 (edited by *Cinny* 2013-03-23 12:24:32)

Re: emigreren naar Suriname?

Neus wrote:

Grietje bie's zijn net spreeuwen. Brutaal en massaal.  wink

Als ik ze hoor moet ik aan ''wie van de 3 denken'' *Mijn naam is Grietje Bie
nee mijn naam is grietje bie... mijn naam is grietje bie... en ze fluiten het allemaal net met een andere klemtoon... zo grappig gehoor. Jammer dat de topicstarter niet aanwezig is.... of nee ik bedoel die poster -die om een reactie vroeg-

Zie je die poster die om een reactie vroeg
heeft totaal niet meer gereageerd, was gewoon een NEPPERD tongue

Ik vond dat verhaal al te váág..... maar ja ik ben te goed gelovig ik ga er nooit vanuit dat iemand bull dhit gaat pratn ik neem alles serieus.... maar ne deze poster is NEP.

*Cinny* wrote:
Neus wrote:

Grietje bie's zijn net spreeuwen. Brutaal en massaal.  wink

Als ik ze hoor moet ik aan ''wie van de 3 denken'' *Mijn naam is Grietje Bie
nee mijn naam is grietje bie... mijn naam is grietje bie... en ze fluiten het allemaal net met een andere klemtoon... zo grappig gehoor. Jammer dat de topicstarter niet aanwezig is.... of nee ik bedoel die poster -die om een reactie vroeg-

Zie je die poster die om een reactie vroeg
heeft totaal niet meer gereageerd, was gewoon een NEPPERD tongue

Ik vond dat verhaal al te váág..... maar ja ik ben te goed gelovig ik ga er nooit vanuit dat iemand bull dhit gaat pratn ik neem alles serieus.... maar ne deze poster is NEP.

Jammer van zo'n veroordeling ik heb wel een reactie gestuurd naar cinny zelf, maar goed als je het openbaar wilt hebben is goed.
Wij zijn druk bezig om te kijken of er mogelijkheden zijn voor ons om hier in Suriname te verblijven.
En het is niet zo dat ik alle luxe die we hebben in Nederland(tot op zekere hoogte)hier dan ook aanwezig moeten zijn, maar wel een bepaalde minimale levensstandaard.
Je snapt toch ook wel als je een baan hier krijgt aangeboden dat er bepaalde vergoedingen tegenover staan die wij in NL ook hebben.
Wij zijn een aantal jaren geleden hier ook al eens geweest en Suriname is in die tijd zoveel verbeterd, dus de optie die nu wordt geboden is toch een mooie uitdaging en kans.
De relatieve rust en relaxte sfeer die hier aanwezig, is voor ons zeker een reden om te  verhuizen.

smile  olafinpara Ckeck wannneer ik die post had gestuurd en
denk na wanneer jij de mail stuurde...

Héél veel succes !

er was wat ander tussen gekomen vergat ik helemaal een reactie op je mail te geven
dus dat.

olafinpara ik zou het doen.... als het in District Para is
heb ik al een vermoeden hoe de werkgever gaat betalen. smile
Zeer spannende ervaring ook voor je kids.
Speel voorlopig op save en verhuur je huis in Ned onder
kijk je het ff een ''schooljaar'' lang aan.

Remigratie vind ik nog erg moeilijk om dit uit te voeren in Su,wie anders denkt geef dan uw mening.

Wat houd of betekent Caricom (in)

nawi19 wrote:

Wat houd of betekent Caricom (in)

Ken je Google, tik ff in de Googlebalk CARICOM in ben je meteen op de hoogte
het is de afkorting van : Caribean Community, de rest maar ff op Google inlezen wink

Ik ben een kleine 2 jaar geleden geëmigeerd naar Su was helemaal niet moeilijk... ja niet dat het over rozen ging de voorbereiding enz maar echt  moeilijk nee... ... gewoon lekker om hie te wonen hoor, nog stééds geen spijt, maar ik heb nooit spijt gehad van een ''verhuizing'' dit keer was het alleen een ocaan verderop.

oke bedankt Cinny, weet je ook wat het doel is van deze Community?

nawi19 wrote:

oke bedankt Cinny, weet je ook wat het doel is van deze Community?

Jaaaahaaaa dat weet ik maar dat kan JIJ googlen kom op dan !

Slaat die 19 op jouw leeftijd.... want ik weet van deze leeftijdsgroep dat ze ALLES opzoeken wat ze niet weten, zoals wij die in de vorige eeuw geboren zijn het in de boeken moesten opzoeken, tikt de jinge generatie alles in op google en zoekt het OP....

wat houdt je tegen  ? smile

Och nee toch leeftijd heeft met ontwikkeling niets te maken en 19 ben ik allang niet meer, maar om aaneen MASTER poster een vraag te stellen die vaker meer weten als een leek zou ik het liefs die vraag stellen voor een antwoord die bij mijn vraag stelling past, wel een behoorlijk antwoord krijgen en als ik zelfs kan googlen zou ik deze vraag niet stellen aan het forum, ik wil graag jouw mening of van een ander willen horen. Want das toch normaal wink

De caricom.org site is niet bereikbaar.  wink

Alternatief:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Caribische_Gemeenschap
http://en.wikipedia.org/wiki/Caribbean_Community

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Emigreren naar Suriname?

Alvorens op die vraag in te gaan iets algemeens over remigreren. Zelf ben ik in 1977 geremigreerd en wel gebruikmakend van de remigratieregeling. Kort voor 1975 en de jaren daarna (tot 1980) zijn duizenden Surinamers geremigreerd of gerepatrieerd.  En op dat moment had je drie migratieprocessen achter de rug, te weten: (1) emigreren, (2) immigreren en (3) remigreren of repatriëren.

Nu houden genoemde migratieprocessen verband met elkaar. Om te beginnen emigreert iemand omdat uitgaande van push- en pull- factoren het land dat men verlaat veel push factoren herbergt (factoren die men laten vertrekken). Het land waarin men zich zal vestigen heeft, kwalitatief gezien, die factoren wel te bieden. De meeste emigranten verlieten Suriname om er beter van te worden en wel wat medische zorg, beter onderwijsfaciliteiten, betere opvoedingsmogelijkheden en en niet in de laatste plaats voor economische en maatschappelijke vooruitgang. Waren genoemde factoren in voldoende mate in Suriname aanwezig dan zou nagenoeg geen enkele Surinamer zich in Nederland vestigen of in Nederland immigrant te zijn. Men zou gek zijn om de tropische warmte te verruilen voor sneeuw en ijzel.

Als immigrant moet je het maken

Je kan het, denkend aan de familie in Suriname en de mooie beloftes die je voor vertrek gedaan had, niet maken om het hier in Nederland NIET te maken, maar het laatste overkomt menig Surinamer. Uit schaamte voor de familie en landgenoten waagt deze groep het niet om te remigreren. Anders is het gesteld met Surinamers die het in Nederland wel gemaakt hebben en die dan heimwee naar huis, Suriname, krijgen. Deze groep kan men in drie subgroepen verdelen, te weten: (1) senioren Surinamers met een goed pensioen (2) Surinamers zonder kinderen die uit idealistische en / of financiële overwegingen repatriëren of zelfs in Nederland zijn geboren zich in Suriname gaan vestigen en (3) Surinamers met kinderen die vaak uit idealistische overwegingen zich in Suriname gaan vestigen.

Van een koude kermis thuiskomen

Om te beginnen moet men, als men remigratieplannen heeft, niet over één nacht ijs gaan. Om te beginnen zou men voor de remigratie poolshoogte moeten gaan nemen in Suriname. Het eerste wat zal opvallen is dat Suriname een typisch Derde Wereld land is, of dat Paramaribo Suriname is. Dit omdat Suriname een metropool in het klein is en er nauwelijks sprake is van decentralisatie. Dus als je hoger onderwijs geniet, je naar het ziekenhuis of naar één van de departementen moet zal je naar Paramaribo daarvoor moeten. En dat weer zorgt voor verkeersproblemen. Tussen 6.30 uur en 8.30 uur loopt Paramaribo vast (men moet naar school of men moet naar het werk) en dat geldt ook tussen 12.30 en 15.00 uur (want dan moet men weer naar huis). Is men van het openbaar vervoer afhankelijk dan kan dat voor problemen zorgen, want in Suriname rijden Wilde Bussen. Op het moment dat de bus vol is, keren de chauffeur terug naar de Waterkant, het eindpunt van de bussen. Hoe verder men van Paramaribo woont, hoe vroeger men op pad moet om op tijd een bus te pakken. Dat verschijnsel kent men in Nederland niet. De bus rijdt van vertrekpunt naar eindpunt. Na 1980 is er iets anders in Suriname veranderd en wel het voorzien van je huis met dievenijzer en wel omdat er veel Surinamers met lange vingers daar rondlopen.

Rust

Afzien van mijn voorgaande schets is Suriname een prachtig land. De scholen beginnen vroeg en ze gaan vroeg uit, de middelbare scholen beginnen om 07.00 uur en gaan om 12.30 uur uit. De muloscholen beginnen om 8.30 uur en de lagere scholen om 08.00. Dit met als gevolg dat ouders veel meer tijd in hun kinderen kunnen stoppen. De avonduren zijn een zegen voor een ieder.  Ook de ongerepte natuur doet van zich spreken.

Geen heimwee

Men doet er goed aan om als remigrant Suriname niet met Nederland te vergelijken, doet men dat wel dan zal men gauw geneigd zijn de biezen te pakken.

Tirotet. Als emigrant, immigrant, remigrant en opnieuw emigrant, dus nu weer immigrant. Lastig zeg, al die 'granten'

nawi19 wrote:

Och nee toch leeftijd heeft met ontwikkeling niets te maken en 19 ben ik allang niet meer, maar om aaneen MASTER poster een vraag te stellen die vaker meer weten als een leek zou ik het liefs die vraag stellen voor een antwoord die bij mijn vraag stelling past, wel een behoorlijk antwoord krijgen en als ik zelfs kan googlen zou ik deze vraag niet stellen aan het forum, ik wil graag jouw mening of van een ander willen horen. Want das toch normaal wink

Ik snap je, Neus heeft wat links geplaatst waar je wijzer uit kan worden omtrent je vraag.

smile

Cinny, nu een eerlijke vraag!

Voorzichtigheidshalve zal ik mijn vraag nu formuleren.

Het komt bij mij over alsof je je na je remigratie meestentijds bezig houdt met het leven in Nederland, dan wel het leven daarginder in Suriname. In het verlengde daarvan zou ik de conclusie willen trekken dat je NU niet zo content bent met je remigratie, maar dat je het liefst hier in Nederland zou zijn gebleven. Derhalve kan je niet anders dan ambivalent (tegenstrijdige gevoelens hebben) zijn qua reactie op het item 'emigreren naar Suriname'. Cinny, aangezien mijn vraag SUGGESTIEF is, hoef jij je niet verplicht te voelen te reageren.

Tirotet

41 (edited by Neus 2013-05-03 21:28:42)

Weer zo'n onterechte 1 + 1 = 5 redenering.

Misschien moet Todo in de spiegel kijken en ipv WKN te vervelen migreren naar SME.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Haagse families kiezen voor Suriname
Share on facebook Share on twitter Share on hyves Share on email
De Posthoorn
27 aug 2013

Suriname lonkt voor veel Hagenaars die hier hun wortels hebben. Maar écht remigreren is een grote stap. Niet voor de familie Stikvoort. Zij pakken begin september samen met hun drie opgroeiende dochters Prya, Myra en Dewie van 12, 10 en 7 hun biezen om in het zonrijke Paramaribo een nieuw avontuur te beginnen.

“Nee, we doen het niet omdat het daar zogenaamd een beter leven is. Of omdat het gras in Suriname groener is,” zegt moeder Widija Ganesh. Zij woont sinds 1999 in Nederland. Het is een lang gekoesterde droom die het gezin nu wil waarmaken, maar ze zijn er van bewust dat als ze het nu niet doen, het wellicht nooit meer ervan komt. “Onze dochters worden ouder en de oudste zit al op het voortgezet onderwijs. Als we nog langer wachten, wordt de stap te emigreren alleen maar lastiger. En als we het niet doen, blijf je achter met de vraag ‘wat als...’?” Wonen, werk en scholen, de drie ankers van het leven, heeft Ganesh al geregeld. “Voorlopig trekken we in bij familie, later is het plan een huis te bouwen. Scholen en werk zijn er daar ook. Misschien verdien je minder dan in Nederland, maar de vaste lasten zijn daar ook beduidend lager. Als de kinderen klaar zijn met hun school en verder willen studeren, kunnen ze dat overal in de wereld doen. Aansluiting is er.”

Den Haag telt vele Surinaamse Nederlanders die door de slechte economische situatie twintig jaar geleden naar Nederland verhuisden. Inmiddels zijn de omstandigheden veranderd en groeit het land. En daarmee de wens van hen die ook naar hun geboorteland Suriname terug willen keren. Ook de familie Hardoel heeft de knoop doorgehakt. Ze verkochten hun huis in Den Haag, gaven ze hun banen op en staan op het punt met hun kinderen Shanaya (7) en hun drie maanden oude zoontje Roche naar Suriname te verhuizen. “Zekerheid krijg je nergens. Ook hier in Nederland niet. Het leven is daar een stuk prettiger, rustiger en het is het hele jaar door lekker warm. Heerlijk. Steeds meer (schoon)familie trekt die kant op en bovendien ben ik opgeleid in de kinderopvang en die branche gaat hier ook niet best,” zegt de familie. Maar het ultieme geluk, dat moet je toch zélf maken.

Let our object be our country, our whole country and nothing but our country SURINAME.

We hebben WEER 5!!!

tirotet wrote:

Het komt bij mij over alsof je je na je remigratie meestentijds bezig houdt met het leven in Nederland, dan wel het leven daarginder in Suriname. In het verlengde daarvan zou ik de conclusie willen trekken dat je NU niet zo content bent met je remigratie, maar dat je het liefst hier in Nederland zou zijn gebleven. Derhalve kan je niet anders dan ambivalent (tegenstrijdige gevoelens hebben) zijn qua reactie op het item 'emigreren naar Suriname'. Cinny, aangezien mijn vraag SUGGESTIEF is, hoef jij je niet verplicht te voelen te reageren.

Tirotet

???  Ik snap niet HOE je daar bij komt kan je dat motiveren ?
''niet zo content bent met je remigratie'' lol huh nou je kent me gewoon ECHT niet dan.
Ik reageer omdat je mij erg verbaasd.....

44 (edited by *Cinny* 2013-08-30 03:26:00)

Neus wrote:

Weer zo'n onterechte 1 + 1 = 5 redenering.

Misschien moet Todo in de spiegel kijken en ipv WKN te vervelen migreren naar SME.

Ik denk dat ik zijn post als volgt moet vertalen, cursief is mijn ''vertaling''

Cinny nu een vraag om je lekker uit je tent te lokken.

Zonder er doekjes om heen te winden zal ik m nu afvuren.

Het komt bij mij over alsof je je na je remigratie meestentijds bezig houdt met het leven in Nederland,
Zegt hij out of the blue.....

dan wel het leven daarginder in Suriname.
zijn Nederlands wordt nu onsamenhangend =opzet=

In het verlengde daarvan zou ik de conclusie willen trekken dat je NU niet zo content bent met je remigratie,
Met zoiets moet ik natuurlijk uit mijn tent komen ....

maar dat je het liefst hier in Nederland zou zijn gebleven.
En anders zou ik nu wel uit mijn tent gestormd zijn...

Derhalve kan je niet anders dan ambivalent (tegenstrijdige gevoelens hebben) zijn qua reactie op het item 'emigreren naar Suriname'.
Of zal ik ontploffen ?

Cinny, aangezien mijn vraag SUGGESTIEF is,
zie je nu komt de aap uit de mouw.

hoef jij je niet verplicht te voelen te reageren.
Whahahaha hij is grappig he.... lol

Tirotet
The Fire Men

big_smile

45 (edited by Neus 2013-08-30 13:16:17)

big_smile lol 

En hij maar denken dat hij slim is en niemand zijn gekonkel doorziet. wink

DEEDEEDBEE NÉÉ

Neus wrote:

big_smile lol 

Weetje wat het is als je lekker in je vel zit maakt het allemaal niets uit... men mag zeggen over mij alles wat ze willen, ik blijf zeggen, betalen zij mijn rekeningen, voeren zij mijn 14 honden, onderhouden ze mijn huis en erf, vullen ze mijn ijskast, zijn het belangrijke mensen voor me....Neeee neee NEEE neee NEEEEEEEEEEE

lol

Ik ben dom stom een junkie, een slet, een name it

Maar boven al ik ben GELUKKIG en dat op deze verrotte wereld [???] knap he..

Maken zij mij minder gelukkig ?

NEEEEEEEEE cool

*Cinny* wrote:
Neus wrote:

big_smile lol 

Weetje wat het is als je lekker in je vel zit maakt het allemaal niets uit... men mag zeggen over mij alles wat ze willen, ik blijf zeggen, betalen zij mijn rekeningen, voeren zij mijn 14 honden, onderhouden ze mijn huis en erf, vullen ze mijn ijskast, zijn het belangrijke mensen voor me....Neeee neee NEEE neee NEEEEEEEEEEE

lol

Ik ben dom stom een junkie, een slet, een name it

Maar boven al ik ben GELUKKIG en dat op deze verrotte wereld [???] knap he..

Maken zij mij minder gelukkig ?

NEEEEEEEEE cool

Ach weetje. Krabboes vindt je overal en des te meer zij dergelijke woorden ze gebruiken des te meer het je tot eer strijkt. wink

Blijf altijd onafhankelijk in je denken en doen, blijf altijd je zelf is mijn motto.
Bij gebrek aan goede argumenten en vanwege afgust gaan ze schelden.

DEEDEEDBEE NÉÉ

Ik heb iig totaal geen spijt van mijn EMIGRATIE later viel mij op dat Tiro het remigratie noemde terwijl ik een geboren Hagenees ben en we dan over EMIGRATIE spreken. Maar geen haar op mijn hoofd die er spijt van heeft, want eerlijk is eerlijk als dat zo zou zijn , zou dat wel erg hebi voor me zijn..... maar nee in Ned heb ik meer frustraties dan hier, hier woon ik tropisch, groot erf, groot vrijstaand huis, 14 hinden, ja huh dat zou ik in Ned niet kunnen .... alles is hier voor mij toch beter... met de minpunten erbij... maar daar moet je gewóón mee leren leven en Basta.

smile Sranan so so LOBI....

Wonen en werken in Suriname in trek bij Nederlanders
15/09/2013 11:37 - Eric Mahabier

Dennis Lapar, directeur-eigenaar van Finance Suriname, helpt Nederlandse bedrijven bij het verplaatsen van hun activiteiten naar Suriname. Foto: Eric Mahabier 

DEN HAAG - Een “groot percentage” Nederlanders van Surinaamse afkomst is bezig met het uitwerken van plannen om te (r)emigreren naar Suriname. De komende jaren zullen veel mensen daadwerkelijk de stap zetten. Een deel zal een (groot) deel van het jaar in Suriname wonen en een aantal maanden in Nederland. De trend “wonen en of werken in Nederland en Suriname” zal toenemen.

Dat is de conclusie die Dennis Lapar, oprichter en directeur van Finance Suriname, trekt uit gesprekken met enkele Nederlanders met een Surinaamse achtergrond. Suriname is vooral interessant voor middelkleine bedrijven en dan voornamelijk als het gaat om outsourcing en offshoring en de landbouw. Nederlandse bedrijven kunnen tot veertig procent besparen door hun activiteiten te verplaatsen naar Suriname omdat de loonkosten veel lager liggen.

Finance Suriname begeleidt personen en bedrijven die willen ondernemen in Suriname en organiseert daarom op 26 september in Rotterdam een seminar over onder andere wonen en werken in Suriname. Rene van Essen, directeur van de Vereniging Surinaams Bedrijfsleven (VSB) is gastspreker. Aan het seminar zijn een interactieve sessie en een informatiebeurs gekoppeld. De onderwerpen die  aan de orde komen zijn landbouw, pensioenen, cultuurverandering en multimediale bedrijfspresentatie, outsourcing & offshoring, onderneming starten in Suriname en wonen en werken in Suriname en Nederland.

Let our object be our country, our whole country and nothing but our country SURINAME.

We hebben WEER 5!!!

#49 Diasporabeleid toch zo gek nog niet smile