Re: Vliegen naar Suriname met SLM

Ze staan wat onwennig bij elkaar in een kantoortje op een industrieterrein onder de rook van hun natuurlijke habitat Schiphol: de zeven oud-bemanningsleden van de SLM. Een drankje in hand, dit was het dan. De laatste vluchten van Boeing 747 waren ook hun laatste vluchten, nu zijn ze echt met pensioen.

De meeste van hen waren dat voor KLM vijf jaar geleden ook al, maar het bloed kroop waar het niet gaan kon. Vliegen, het zorgen voor een kist. En dus belandden ze bij de SLM. "Een kleine maatschappij die daardoor soms wat rommelig was maar aan de andere kant ook dingen veel beter doet dan de reus KLM. De bediening van de passagiers bijvoorbeeld en de betrokkenheid bij het bedrijf", vertelt een oud-bemanningslid.

Voor de microfoon vertellen over hun ervaringen mogen ze niet van de SLM maar op de borrel dinsdagavond 1 december vertellen ze zonder schroom over hun ervaringen. De piloten en boordwerktuigkundigen gingen bijna allemaal vijf jaar geleden voor de SLM werken toen de maatschappij de Boeing 747 kocht. Bij alles waren ze betrokken. De trainingen, het testen en het voorbereiden op de eerste vluchten.

Overbodig
Maar nu is het echt voorbij. De SLM heeft een Airbus gekocht en dus is een deel van het personeel overbodig geworden. "Het beroep van een groot deel van ons sterft zelfs uit", vertelt een boordwerktuigkundige (BKW). "Wij, de derde mannen van de cockpit, kenden ieder schroefje van het vliegtuig uit ons hoofd. Wij zijn overbodig geworden want moderne vliegtuigen zoals de airbus kun je met zijn tweeën besturen."

Heimwee naar de ouwe kist? Nee, de meesten hebben dat niet. Maar iets met Suriname hebben ze na talloze keren vliegen wel. "Tijdens de laatste vlucht dacht ik steeds aan alles wat ik zou gaan missen. Het is nogal een lijstje geworden", vertelt een BKW-er. "Als wij als laatsten de luchthaven verlieten kregen we van een vrouwtje naast de luchthaven altijd een paar flessen parbobier. Dan was het op weg naar Paramaribo al heel gezellig."

Paramaribo als uitvalsbasis
Suriname zit voor altijd in het hart van de bemanningsleden. De meesten plannen al een reis naar het land. "Op bezoek bij vrienden enzo...", klinkt het. Een stoere man laat me zelfs weten dat hij een stuk grond heeft gekocht in Suriname. "Ik ga daar een huis op bouwen en dan wordt Paramaribo mijn uitvalsbasis voor zeiltripjes in de Caribische zee."

Tegen zevenen wordt het diner en de borrel afgesloten. Vluchtig maken ze afspraken om elkaar weer te zien. "Het aantal mensen dat voor de SLM vloog was niet zo groot. Daardoor hebben we veel met elkaar gewerkt en hebben we elkaar goed leren kennen." Een piloot loopt met een enorme kartonnen doos onder zijn arm richting de uitgang. "Wat hierin zit? Een model schaal 1/10 van de Boeing 747 in de kleuren van de SLM. Ik heb hem gekregen van mijn vrouw als pensioenscadeu. Ik zet hem op een prominente plek in mijn huis in Frankrijk dan kan ik nog wat nagenieten."

En de echte Boeing? Die gaat naar Mojave, een grote oplucht showroom in de woestijn vol tweedehands vliegtuigen. Voor wie altijd al een Boeing had willen hebben: hij is te koop bij de SLM.

Bron: rnw.

Heren bedankt!!

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

Het wordt druk vandaag op JAP.

KL 713  vertrek AMS 08.45

PY 993 vertrek  AMS  11.00

OR 9932 vertrek AMS 12.00 (Arke Fly xtra vlucht)

En dan nog de regionale vluchten. 

No Bruya.

Het was vandaag lekker gezellig op schiphol 3 vluchten naar sur.Een ieder netjes op tijd .Wat mij opviel is dat de passagiers van de SLM die met de A340 zouden reizen werd gevraagd om hun handbagage ook mee te geven samen met de koffers.Ze werden al in de rij benaderd.Weet iemand wat de reden hiervan is.

@aztek

Je weet toch dat ze allemaal nog ff kilo's groente kopen in die toko in de hoek. Dat kan nooit allemaal in de vakken boven de pasagiers. Ook geeft het soms vertraging omdat al die mensne hun tassen vol de trap op moeten sjouwen. wink

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

@nosotros,

aztek heeft het over de situatie op Schiphol hedenmorgen.

Jij doelt op een algemene situatie op JAP Airport.

No Bruya.

Op www.flightaware.com kan je de vluchten richting Noord en Zuid Amerika volgen.Maatschappij en vluchtnummer links beneden invullen en kun je exact zien waar de desbetreffende toestel zich op dat moment bevindt ,extra gegevens zoals hoogte en snelgheid kan je ook gelijk zien.Was wel een mooi gezicht,klm eerst daarna slm,en als laats de trage 767 van arkefly

Heb een minuut geleden gekeken en zag alleen arkefly nog onderweg,had nog 1 uur en 50 minuten te gaan,de rest was al veilig op de grond.

Mijn vader is 66 jaar oud en wil met vakantie naar Suriname voor 2 maanden.
Mijn vraag is, moet hij een visum hebben om naar zijn geboorte land met vakantie te bezoeken?
Is dat verplicht. Wie kan me vertellen. En wat kost zo'n visum dan?

http://www.surinameembassy.org/

sorry for english but also possible to get visa in airport buy arrive if you fax to the ambassy all nesesery things.
What nationaliteit van uw vader?

visa coast depends of visa

SLM heeft een aanbieding (kreeg gisteren een telefoontje hieromtrent van familie) en dat is; als je 2 tickets koopt, is de derde gratis.

"Those who use religion for their own benefit are detestable. We are against such a situation and will not allow it. Those who use religion in such a manner have fooled our people; it is against just such people that we have fought and will continue to fight".

Mustafa Kemal Atatürk

Dewaa1 wrote:

Mijn vader is 66 jaar oud en wil met vakantie naar Suriname voor 2 maanden.
Mijn vraag is, moet hij een visum hebben om naar zijn geboorte land met vakantie te bezoeken?
Is dat verplicht. Wie kan me vertellen. En wat kost zo'n visum dan?

Yep,
Hij heeft een visum nodig (tenzij hij de Surinaamse nationaliteit bezit).
Maar 60 plussers hebben de mogelijk hun visum op JAP te betalen of hier bij het consulaat in A'dam.
Ik doe het liever hier omdat je bij het JAP weer apart in een andere rij moet staan en men daar heel gewichtig en langzaam aan doet zodat je, tegen de tijd dat je bij de transportband bent, de kans loopt dat je koffer er niet meer is big_smile

"Those who use religion for their own benefit are detestable. We are against such a situation and will not allow it. Those who use religion in such a manner have fooled our people; it is against just such people that we have fought and will continue to fight".

Mustafa Kemal Atatürk

if make it in consulaat it takes around 14 days if have afspraak in ambassy- 15 minutes.
List of documents you can chek on website of ambassy
i dont remmember exectly but:
- uitnodigen
- paspoort
- retur flightuig kaartje
- geld on account
- reserved hotel
ect

visa have a few different types
touristic visa on 3 month ( 1 month in suri)
touristic visa on 6 month ( 3 month in suri)
touristic visa 1 year ( 6 month in suri)
bissines visa 3 years
and other types

ambassy is also somwhere in europe smile i think its Belgium

also possible prolong visa in suri but if you gonna spend 1 day and visa vill finish your dad will puy straff by every day thet he was illigal.
Visa possible to prolong even in last day of visa but if you have visa on 3 month it kind of multi visa means thet you can travel 3 month but stay only one month in sury.
Dont spend your time and chek dates if you gonna get it.
Wish your family happy trip!

Wordt er nog steeds gepraat over de SLM en Suriname.
Dit begint steeds meer op een dorpsklucht telijken.

Waarom zou het anders moeten. De huidige situatie brengt toch genoeg geld in het laadje?
Als ik over 3 jaar naar Suriname op vakantie ga met mijn gezin dan kan ik iig kiezen tussen twee top airlines.  We moeten de Surinaamse economie steunen tok? En de IPB tickets moeten ergens van betaald worden. Wij vliegen dus lekker met de SLM.

Suriname center of the multiverse!

Minister Pinas verwacht dat met de Surinaamse participatie er op termijn een stijging zal komen in het aantal Nederlandse toeristen dat naar Suriname .

Vorige maand naar Su gevlogen met de A340. Heerljke vlucht, 5 muziekformaties aan boord. Niet dat ze muziek hebben gemaakt , nee, dat zouden ze tussen kerst en oud  en nieuw doen op diverse locaties in Su.

Maar , wat een bende toen we het toestel verlieten, ik heb nog nooit zo'n smerig vliegtuig gezien. Ongebruikte dekens, bekers, andere troep, alles was gewoon op de vloer gesmeten, zelfs een volle luier werd achtergelaten. Gaan we zo om met onze nationale trots waar er maar 1 van is?? Bah.

Gelukkig waren de passagiers op de retourvlucht netter. Geen op en aanmerkingen.

Mi bar yu!

No Bruya.

De steward(essen) moeten ook regelmatig heen en weer lopen om vuil op te halen.

Suriname center of the multiverse!

Basis wrote:

Vorige maand naar Su gevlogen met de A340. Heerljke vlucht, 5 muziekformaties aan boord. Niet dat ze muziek hebben gemaakt , nee, dat zouden ze tussen kerst en oud  en nieuw doen op diverse locaties in Su.

Maar , wat een bende toen we het toestel verlieten, ik heb nog nooit zo'n smerig vliegtuig gezien. Ongebruikte dekens, bekers, andere troep, alles was gewoon op de vloer gesmeten, zelfs een volle luier werd achtergelaten. Gaan we zo om met onze nationale trots waar er maar 1 van is?? Bah.

Gelukkig waren de passagiers op de retourvlucht netter. Geen op en aanmerkingen.

Mi bar yu!

No Bruya.

Jouw nationale trots, niet de mijne. Dus spreek vooral voor jezelf! En kom niet als vermeende tegenzet aanzetten met nonsense!
Die nationale trots van jou buit de passagiers. Dat staat vast!

Patricia wrote:
MigthyMike wrote:

maar waarom gebeurt dit niet bij de KLM, waarom gedraagd men zich wel bij KLM en bij de SLM misdraagt men zich??

trouwens goed geschreven!

Om dezelfde reden als wanneer Surs (vele) naar het buitenland gaan en dan wel kunnen rondlopen met afval in de hand tot ze een vuilniston zien om die erin te gooien, maar in Suriname wordt afval gewoon uit de auto gesmeten en/of op straat geworpen zonder blikken of blozen.

Nee, wat Patricia zegt daar is wel een grote kern van waarheid. Alleen ja, bij mij gooi soms met opzet vuil op straat in Nederland om werkgelegenheid te creeeren voor de werklozen big_smile

Maar om terug te komen bij de topic. Ik heb niet echt dingen gehad dat ik daar een klacht over moest indienen. Wat mij wel opvalt zijn de volgende punten:

KLM VS SLM:

KLM: De stewardessen van KLM vind ik over het algemeen vriendelijker overkomen dan de stewardessen bij de SLM.

SLM: De stewardessen van de SLM ook wel vriendelijk maar vind niet echt dat er warmte straalt als bij KLM

KLM: Als je reisboekt bij KLM en je bevestigt je stoel nr, dan ben je van verzekerd dat bij heen en terugweg je de stoel krijgt die je hebt gereserveerd.

Het eten van de SLM is zoiezo lekkerder dan die van de KLM.

SLM: Bij de SLM is je stoel nr voor heenreis zeker, maar als je terugkeert heb je die garantie niet dat je de stoel krijgt die je had gereserveerd.

Ik had er echt moeite mee toen ik zag dat een vrouw met een baby op stoelen moest zitten die vrij krap waren, Had dus niet echt ruimte om de baby te houden. Wel, moet ik zeggen dat ik me niet kan herinneren of die vrouw wel had gevraagd voor ruimere stoelen i.v.m de baby. Maar ook al zou die vrouw dat niet hebben gedaan. Ik als passagier als ik op een ruime plek zou zitten en ik zie dat die vrouw in zo situatie zit, dan had ik mijn plaats wel afgestaan.

Voor de rest heb ik geen klachten aan boord van het vliegtuig. En voor de rest de MP's op zanderij die je paspoort controleren. Vaak heb je wel dat velen zich arrogant gedragen. Het stijgt naar hun kop dat ze MP zijn en creeeren niet prettige situaties.

Maar om een klacht in te dienen voor de punten die ik heb opgesomd?? Nee hoor.

DES FOR PRES NEKS NO FOUT!!!!

radja wrote:
Basis wrote:

Mi bar yu!

No Bruya.

Jouw nationale trots, niet de mijne. Dus spreek vooral voor jezelf! En kom niet als vermeende tegenzet aanzetten met nonsense!
Die nationale trots van jou buit de passagiers. Dat staat vast!

jaja, maar die nationale trots van jou vliegt al jaren op gebakken lucht.Dat staat vast.

Mi bar yu!

No Bruya.

HAAAAAAAAAATCHEEEEEEEEEEEEEEEE

sorry mensen een griepje.......

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................