Re: Vliegen naar Suriname met SLM

of voorbij vliegen

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

VB,

Heb je soms een ander rapport gelezen ? Hahaha.
Het lijkt me toch duidelijk.

Life is a big adventure

28

Adventurer,
De goeie. KLM blijft ontkennen maar alle deskundigen leggen schuld bij KLM. PANAM mist de taxiway. Toren trekt de clearance in en de piloten van KLM twijfelen en geven toch gas en gaan weg.

VB,

17 :06 :13 (Captain) : We gaan. (We're going)
Waarop de toren antwoord :
17 :06 :19 (Tenerife control tower) : OK    (!?!?!)

'The controller was struck by a sudden doubt.'

Life is a big adventure

PY 993 Ams-PBM 11.11.2009 schema 11.00 uur vertrek 11.19 uur.
PY 994 PBM-AMS                  schema 09.00 uur  aank.   08.40 uur.

Netjes gedaan toch?

Ook lekker is het om rond 16.00 uur/16.30 uur te landen op JAP.

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

31 (edited by VB 2009-11-12 13:57:45)

Adventurer,
Lekker manipulatief, lees even verder!
The controller was struck by a sudden doubt.

He reminded the KLM captain that he had not been cleared for take-off.

17 :06 :20 (Tenerife control tower) : Stand by for take-off, I will call you.

17 :06 :20 (PanAm first officer) : And we're still taxiing down the runway, the clipper one seven three six.

The last two messages were radioed simultaneously and were therefore heard as a long four-second high-pitched sound. The KLM 747 speed increased. Some 1,500 meters further on, the PanAm 747 was still taxiing down the runway.

17 :06 :25 (Tenerife control tower to the PanAm 747) - Roger alpha one seven three six report when runway clear

17 :06 :29 (PanAm first officer) - OK, we'll report when we're clear

17 :06 :30 (Tenerife control tower) - Thank you

The KLM captain did not react. He may have misunderstood and thought that the PanAm 747 had just cleared the runway.

17 :06 :32 (KLM first officer) – Is hij er niet af dan? {Is he not clear then?}

17 :06 :34 (KLM captain) – Wat zeg je? {What do you say?}

17 :06 :35 (KLM first officer) – EstIs hij er niet af, die Pan American? {Is he not clear that Pan American?}

17 :06 :36 (Angry KLM captain) – Jawel. {Oh yes. - Emphatic}

17 :06 :41 (PanAm captain) – (screaming) He’s coming… look… this son of b**** is coming

17 :06 :41 (PanAm first officer) - (screaming)

De TOWER heeft KLM duidelijk gezegd standby for take off clearance EN Panam heeft duidelijk gezegd dat hij NOG aan het taxieen, kennelijk niet goed overgekomen.

De communicatie erna is hartstikke duidelijk. Dat hadden zij niet mogen missen.
De discussie tussen co en cap van KLM duidt ook aan dat zij iets hebben opgevangen over PANAM nog op de baan. Zij hadden gewoon de toren moeten vragen!!!!!!! De Captain is ten alle tijde EIND verantwoordelijke voor veilig opereren van zijn toestel, staat zelfs in de luchtvaartwetten, precies voor deze redenen.
Alle vliegers moeten ten alle tijde de torenfrequentie beluisteren om eventueel conflicterende opdrachten van toren te onderscheppen en erop te reageren.

32

Adventurer wrote:

VB,

Nederlands is geen voertaal in Luchtvaart dus de toren heeft niet eens begrepen wat hij zei daarom typisch reactie OK.  Hij heeft gewoon opgevat als dat hij zijn clearance heeft ontvangen.

The final clearance moet luiden: ........ cleared for take-off Runway....

Ik heb zelf een keer meegemaakt: cleared for final runway11. Ik mocht mijn landing inzetten MAAR NIET landen. Final betekent in de verlengde van de landingsbaan.
Vervolgens kliert een ander vlieger en US Airways staat op de baan en kan niet weg, ik ben aan het dalen, 100 meter voor landing en op 30 meter hoogte, besluit ik zelf mijn landing af te breken en ik heb toen al gedacht wat ik ga doen! Die klier piloot hield de radio bezet.

ben je piloot VB

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Bij Ampaco????

No Bruya.

Nou dan kan VB fluiten naar zijn geld!!

36 (edited by VB 2009-11-14 15:33:33)

MM,
Ik had Private Pilot license van Aruba. Kreeg ruzie met directeur Luchtvaart (echt een eikel) na een incident, brevet geschorst. Hij wilde na wat zij hadden voorgeschreven gedaan te hebben (check vlucht met mijn instructeur)brevet niet terug geven. Ik was toen Voorzitter van de Aruba Flying Club en wilde geen rechtzaak beginnen en daarop bovenop kregen we een amerikaans geregistreerd Cessna 172. Ik kan daarop niet vliegen totdat ik een Amerikaanse brevet heb. Vliegen op Aruba werd duurder en mijn interesse werd minder want steeds die eilanden Curacao (ook duurder geworden) en Bonaire (bureaucratischer geworden) komt mij ook de strot uit.
Nu hebben vrienden een toestel waarmee je wel non stop naar Sint Maarten kan vliegen. Ik overweeg mijn brevet in USA te halen. Het is relatief simpel. Want ik heb mijn uren en theorie heb ik goed onder de knieen. Weekendje leren en klaar.

VB wrote:

MM,
Ik had Private Pilot license van Aruba. Kreeg ruzie met directeur Luchtvaart (echt een eikel) na een incident, brevet geschorst. Hij wilde na wat zij hadden voorgeschreven gedaan te hebben (check vlucht met mijn instructeur)brevet niet terug geven. Ik was toen Voorzitter van de Aruba Flying Club en wilde geen rechtzaak beginnen en daarop bovenop kregen we een amerikaans geregistreerd Cessna 172. Ik kan daarop niet vliegen totdat ik een Amerikaanse brevet heb. Vliegen op Aruba werd duurder en mijn interesse werd minder want steeds die eilanden Curacao (ook duurder geworden) en Bonaire (bureaucratischer geworden) komt mij ook de strot uit.
Nu hebben vrienden een toestel waarmee je wel non stop naar Sint Maarten kan vliegen. Ik overweeg mijn brevet in USA te halen. Het is relatief simpel. Want ik heb mijn uren en theorie heb ik goed onder de knieen. Weekendje leren en klaar.

dat is jammer VB.
ik zou zeggen ga er voor!!
succes!!
lijkt mij een leuke "hobby" of werk!!

Inaugurele vlucht SLM eerste week december 

maandag, 23 november 2009 08:09 

Paramaribo - Het A-340-300 Airbus vliegtuig van de SLM zal, als er zich niet wederom onvoorziene omstandigheden voordoen, na 5 december zijn inaugurele vlucht naar Suriname maken. Voor deze vlucht zal het toestel zonder passagiers een demo-vlucht richting de Johan Adolf Pengel Luchthaven maken. Na de inaugurele vlucht volgt de inwijding te Zanderij. Het toestel kon niet eerder bij de ...

passagiers van onze national carrier worden geïntroduceerd, omdat nog een aantal administratieve en niet minder belangrijke zaken moest worden afgerond alvorens het officieel en in dienst van de SLM het luchtruim kan kiezen. Van SLM-directeur Jessurun vernemen wij, dat op maandag de onderhoudsovereenkomst voor dit toestel met de Air-France/ KLM wordt ondertekend. Ook was het van belang, dat de zogeheten service manuals ( handboeken) horende bij de onderhoudsovereenkomst, op orde werden gebracht. Ook deze fase is vrijwel afgerond. Afgesproken is met Air–France- KLM, dat het zogeheten ‘’line and turn around onderhoud” ( dat gezien kan worden als klein onderhoud) zal geschieden op de JAP Luchthaven en op Schiphol en dat de zogeheten A-checks, die om de 2½ maand moeten geschieden, in Parijs zullen worden gedaan.

Bij een A-check is de SLM de A-340-300 48 uur kwijt en bij de intensievere C-Check, moet het toestel naar Parijs voor een week. Binnen de luchtvaart is het gebruik, dat alvorens een toestel in gebruik wordt genomen, de zogeheten ‘’ evacuation demo” moet worden gedaan.

Deze wordt op korte termijn op Schiphol uitgevoerd, waardoor de SLM wederom een stapje dichter bij het ïntroduceren van de A-340-300 komt. Naar wij vernemen volgt de demo-vlucht richting Paramaribo spoedig en wel op 1 of 2 december. Volgens Jessurun heeft de A-340-300 bij de Air France dienst gedaan op het traject Orly ( bij Parijs) naar Cayenne in Frans-Guyana en was het toestel vrijwel wekelijks in ons oostelijk gelegen buurland,. Het toestel wordt geleased van de onderneming ILFC. Gezien het feit, dat Air France overwegend met toestellen van Airbus vliegt is het ook logisch, dat de Franse maatschappij voor het groot onderhoud van het SLM toestel gaat zorgdragen.

De SLM is tevens van plan haar technisch personeel om te scholen en kennis te laten vergaren, die ingesteld is op de Airbus 340-300. Gezien de geringere stoelcapaciteit van de A-340-300 in vergelijking met de Boeing 747-300 waar de SLM nu nog mee vliegt, zal onze national carrier genoodzaakt zijn haar vluchten van 3 naar 4 per week op te voeren.

Ook stelt Henk Jessurun, directeur van de SLM, tegenover ons, dat het zonder meer van belang is dat in juni volgend jaar een zustertoestel van de A-340-300 wordt geleased. Het overleg om ook dit project succesvol af te ronden is reeds aangevangen. Voorts is het belangrijk te melden, dat de Airbus veel zuiniger omspringt met de brandstof dan de 747-300. Echter is het wel zo, dat de 747-300 eigendom van de SLM is en de Airbus A-340-300 gekoppeld is aan een huurcontract, dat ook geld kost. Dat de Airbus op zeer rendabele wijze zal kunnen worden ingezet, staat echter buiten kijf. De SLM is thans druk doende haar piloten om te scholen van de Boeing 747-300 naar de Airbus.

Drie Surinaamse piloten hebben hun training op de A-340-300 reeds afgerond en zullen samen met vijf aangehuurde, zeer ervaren gezagvoerders op de route Amsterdam –Paramaribo vice versa vliegen. De buitenlandse piloten die de SLM heeft ingehuurd, hebben duizenden vlieguren op de Airbus 340-300. Ook heeft de SLM thans vijf piloten in opleiding om de Airbus over niet al te lange termijn te kunnen besturen. Als in juni van het volgend jaar het zustertoestel wordt geleased, zal het pilotenbestand van gekwalificeerde gezagvoerders verder worden uitgebreid.

Bron:NoSpang.

No Bruya.

39 (edited by Adventurer 2009-11-27 12:20:27)

VB wrote:
Adventurer wrote:

VB,

Nederlands is geen voertaal in Luchtvaart dus de toren heeft niet eens begrepen wat hij zei daarom typisch reactie OK.  Hij heeft gewoon opgevat als dat hij zijn clearance heeft ontvangen.

The final clearance moet luiden: ........ cleared for take-off Runway....

Ik heb zelf een keer meegemaakt: cleared for final runway11. Ik mocht mijn landing inzetten MAAR NIET landen. Final betekent in de verlengde van de landingsbaan.
Vervolgens kliert een ander vlieger en US Airways staat op de baan en kan niet weg, ik ben aan het dalen, 100 meter voor landing en op 30 meter hoogte, besluit ik zelf mijn landing af te breken en ik heb toen al gedacht wat ik ga doen! Die klier piloot hield de radio bezet.

Appels met peren vergelijken noem ik dit.
Jouw situatie staat niet in vergelijking met deze.
Wel heel raar dat uitgerekend jij dit dan niet ziet. Elke persoon
die kan lezen ziet dit.

En je besluit zelf iets te doen zonder toestemming te hebben
gehad van de toren ?!
Dat noem ik wel heel gevaarlijk vliegen en zelfs tegen de regels,
lijkt mij.

Het lijkt mij terecht dat je bent geschorst en je brevet
is ingenomen. Je bent gewoon niet geschikt als piloot als je
alleen ruzie maakt met je collega's !

Life is a big adventure

40

Adventurer,
Het is misschien appels en peren voor jou. Het zijn de procedures die je moet volgen. Ik heb geen ruzie met mijn collegas. "Die klier" piloot was Venezuelaan die aan het liegen was over zijn positie en hij was aan het klieren met de toren niet tegen mij.
Ik heb ook van de toren ook opdracht gekregen om mijn landing af te breken exact de instructies die ik dacht.
En over mijn brevet daar ben je alleen in je mening. Mijn, meest kritische instructeur volgens menigen, noemde mij een uitstekend vlieger. Ik ga toch af op mensen die met mij hebben gevlogen.

Trouwens ik dacht dat de hele discussie ging over Vliegen naar Suriname.
Ik gaf mijn ervaring als voorbeeld conflicterende situatie dat in terecht kan komen. Dus zullen wij teruggaan naar de topic?

binnenland

Ingehuurde Airbus te klein

28/11/2009

Paramaribo - De geleasde airbus, die voorlopig dienst doet voor de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM), kon niet alle voor gisteren geboekte passagiers vervoeren naar Amsterdam. Het vliegtuig heeft slechts plek voor 317 personen, terwijl er zich veel meer passagiers voor de vlucht hadden aangemeld. Ook op Schiphol kregen bijna veertig passagiers te horen dat ze niet geaccommodeerd konden worden. Deze worden de komende dagen met de KLM overgevlogen naar Curaçao en Aruba om dan met de SLM door te vliegen naar Paramaribo.Omgekeerd bestaat ook dezelfde mogelijkheid. Passagiers zouden nog op basis van de dienstregeling met de Boeing 747-300 zijn geboekt. Echter voerde dat toestel op woensdag 25 november zijn laatste vlucht onder SLM-vlag uit.

Directeur Henk Jessurun deelt mee dat daarom noodzakelijk gezocht moest worden naar vervanging. Het gehuurde vliegtuig bleek onvoldoende capaciteit te hebben. Als mogelijke opvang van dit euvel is gestrande passagiers aangeboden een vrijwillige keuze te maken om twee dagen later te vertrekken. Jessurun geeft aan dat zeker 20 personen daarvoor niet vatbaar waren.

De maatschappij zag onder gegeven omstandigheden toch kans 269 te laten vertrekken met het gehuurde toestel. Een aantal gestrande passagiers heeft vrijwillig een andere vertrekdatum gekozen. De eerstvolgende reguliere vlucht vindt morgen plaats. Enkele gestrande passagiers maakten telefonisch vanuit Zanderij in verhitte stemming contact met de krant. BP, die een familielid voor vertrek naar de luchthaven had gebracht, beweert dat ruim 40 personen aan de grond zijn gebleven en zich niet kunnen terugvinden in de aangeboden oplossing van de SLM. De door de SLM beschikbaar gestelde 200 Amerikaanse dollar vinden zij onvoldoende om drie dagen door te brengen.-. 

Bron: De Ware Tijd.

Ik heb begrepen dat de Boeing een van de afgelopen dagen laag over Suriname vloog als afscheid.

Maar dat nu passagiers de dupe zijn geworden door het inzetten van een kleinere airbus is ronduit schandalig.

No Bruya.

Basis wrote:

binnenland

Ingehuurde Airbus te klein

28/11/2009

Paramaribo - De geleasde airbus, die voorlopig dienst doet voor de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM), kon niet alle voor gisteren geboekte passagiers vervoeren naar Amsterdam. Het vliegtuig heeft slechts plek voor 317 personen, terwijl er zich veel meer passagiers voor de vlucht hadden aangemeld. Ook op Schiphol kregen bijna veertig passagiers te horen dat ze niet geaccommodeerd konden worden. Deze worden de komende dagen met de KLM overgevlogen naar Curaçao en Aruba om dan met de SLM door te vliegen naar Paramaribo.Omgekeerd bestaat ook dezelfde mogelijkheid. Passagiers zouden nog op basis van de dienstregeling met de Boeing 747-300 zijn geboekt. Echter voerde dat toestel op woensdag 25 november zijn laatste vlucht onder SLM-vlag uit.

Directeur Henk Jessurun deelt mee dat daarom noodzakelijk gezocht moest worden naar vervanging. Het gehuurde vliegtuig bleek onvoldoende capaciteit te hebben. Als mogelijke opvang van dit euvel is gestrande passagiers aangeboden een vrijwillige keuze te maken om twee dagen later te vertrekken. Jessurun geeft aan dat zeker 20 personen daarvoor niet vatbaar waren.

De maatschappij zag onder gegeven omstandigheden toch kans 269 te laten vertrekken met het gehuurde toestel. Een aantal gestrande passagiers heeft vrijwillig een andere vertrekdatum gekozen. De eerstvolgende reguliere vlucht vindt morgen plaats. Enkele gestrande passagiers maakten telefonisch vanuit Zanderij in verhitte stemming contact met de krant. BP, die een familielid voor vertrek naar de luchthaven had gebracht, beweert dat ruim 40 personen aan de grond zijn gebleven en zich niet kunnen terugvinden in de aangeboden oplossing van de SLM. De door de SLM beschikbaar gestelde 200 Amerikaanse dollar vinden zij onvoldoende om drie dagen door te brengen.-. 

Bron: De Ware Tijd.

Ik heb begrepen dat de Boeing een van de afgelopen dagen laag over Suriname vloog als afscheid.

Maar dat nu passagiers de dupe zijn geworden door het inzetten van een kleinere airbus is ronduit schandalig.

No Bruya.

Dit getuigt weer van de goede planning bij SLM. Ze wisten toch allang hoeveel tickets verkocht waren?

"Everyone is entitled to his own opinion, but not his own facts." Daniel Patrick Moynihan

@grietjebie, wat is ook weer de slogan de SLM?

Juist ja,

"Flying on trusted wings"

No Bruya.

44

Gewoon doordenken? Is het zo moelijk in je hoofd een simulatie te maken? Gewoon rekenwerk. En dat wisten zij allang. Het is geen noodmaatregel dat hun toestel ergens plotselng strandde.
Gewoon hopeloos in hun planning.

Zie bericht elders op wkn.

"Luchtvaartautoriteit Casas heeft nog wat papierwerk te doen. Verwacht wordt dat de Airbus in december groen licht krijgt".

Volgens mij hadden ze met de 747 ook heel wat meer tijd nodig om de bescheiden rond te krijgen.

Deze ezel stoot dus voor de 2e keer zijn hoofd aan dezelfde steen.
Het leasen van die kleine airbus kost natuurlijk ook een bom duiten.

Ik hoop dat de Slm die kosten op de Casas verhaald.

No Bruya.

46

Basis,
Casas doet haar werk. Ze zijn belangrijker dan SLM want zij moeten toezicht houden. Als zij als onbetrouwbaar worden geacht en verliezen hun CAT 1 status, dan kan SLM niet vliegen op USA. In feite ook niet naar EU maar NL zal geen streep doorheen halen want dan wordt KLM onmiddelijk aangepakt (in dat geval onterecht).
Eerst moet de vraag eerlijk en netjes beantwoord worden van wie heeft voor de vertraging gezorgd? Ik heb een bang vermoeden SLM zelf. Want als ik zie, hoe zij met een redelijk vaststaand feit van aantal pax op een vlucht omgaan dan kan ik niks anders concluderen.

@VB

Het maakt ook niet zo veel uit wie schuldig is aan de vertraging. De project leider van SLM had gewoon regelmatig contact met Casas moeten hebben en tijdig zien aankomen dat de papieren niet op tijd klaar zouden zijn.
En ook de mensen van de bezetting hadden tijdig aan de bel moeten trekken.

Planningen lopen wel vaker uit dat weet iedereen. Maar normaal hoort het tot de verantwoordelijkheid van de genoemden om dit tijdig te signaleren en actie te nemen. In dit geval hebben ze dus helemaal NIETS gedaan. Pas op de luchthaven bij het inchecken kwamen ze er achter. Erger, of beter schandaliger kan het niet.

De kosten die deze fout met zich mee brengt en die te vermijden waren zijn alleen al vele malen meer dan het jaar salaris van een bekwaam project manager!!

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

48

@Neus,
Posting #47 van mij. Exact hetzelfde strekking.

VB wrote:

Adventurer,
Het is misschien appels en peren voor jou. Het zijn de procedures die je moet volgen. Ik heb geen ruzie met mijn collegas. "Die klier" piloot was Venezuelaan die aan het liegen was over zijn positie en hij was aan het klieren met de toren niet tegen mij.
Ik heb ook van de toren ook opdracht gekregen om mijn landing af te breken exact de instructies die ik dacht.
En over mijn brevet daar ben je alleen in je mening. Mijn, meest kritische instructeur volgens menigen, noemde mij een uitstekend vlieger. Ik ga toch af op mensen die met mij hebben gevlogen.

Trouwens ik dacht dat de hele discussie ging over Vliegen naar Suriname.
Ik gaf mijn ervaring als voorbeeld conflicterende situatie dat in terecht kan komen. Dus zullen wij teruggaan naar de topic?

Je hoeft je voor mij niet te verdedigen hoor,
ik heb genoeg advocaten in de familie.
Jouw verhaal is eenzijdig en niet na te trekken en dan nog vind ik het
dubieus. Ik heb websites met feiten weergegeven die voor een
ieder na te gaan zijn naar aanleiding van jouw bewering over
Tenerife.

Inderdaad is dit off-topic en niet zo leuk voor de topic-starter,
dus als je nog verder een welles-nietes discussie wilt voeren open
dan een nieuw topic zou ik zeggen. Ik doe graag mee smile

Life is a big adventure

VB wrote:

@Neus,
Posting #47 van mij. Exact hetzelfde strekking.

Klopt min of meer. Ik had alleen 49 gelezen en wilde dat beamen en uitbreiden. wink
Kan toch geen kwaad om goede gedachten te onderschrijven. wink

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ