Re: Mogelijkheden in Suriname.

Als ie iets begint in Sur en je neemt werknemers in dienst,betaal ze goed  want de meeste komen maandag morgen niet opdagen en dan zit jij met de gebakken peren ,vooral als je een deadline hebt om iets af te maken.Ken toevallig een Surinaamse man die naar Suriname ging om als aanemer huizen te bouwen.Ging in het begin goed ,kreeg veel werk en kon het bijna niet aan.Zijn werknemers hebben hem kapot gemaakt,die kwamen doodleuk wanneer ze maar wilden.

aztek wrote:

Als ie iets begint in Sur en je neemt werknemers in dienst,betaal ze goed  want de meeste komen maandag morgen niet opdagen en dan zit jij met de gebakken peren ,vooral als je een deadline hebt om iets af te maken.Ken toevallig een Surinaamse man die naar Suriname ging om als aanemer huizen te bouwen.Ging in het begin goed ,kreeg veel werk en kon het bijna niet aan.Zijn werknemers hebben hem kapot gemaakt,die kwamen doodleuk wanneer ze maar wilden.

kapot gemaakt?? dat heeft hij geen arbeidscontract met ze afgesloten. het gebeurt vaker dat mensen of aannemers, arbeiders in dienst nemen zonder een contract. als je iemand kent, bijv een timmerman of metselaar, maakt men een mondelinge overeenkomst en dat kan resulteren in jou bovengenoemde situatie.

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Aztek uit je posting maak ik op dat je vriend zijn werknemers niet goed betaalde . het is dan begrijpelijk dat ze niet komen opdagen .

Inderdaad zal die meneer zijn werknemers niet goed betaald hebben,hij gaat mij natuurlijk niet vertellen wat hij fout heeft gedaan,maar het komt wel vaak voor dat men mondelinge afspraken maakt of snel werknemers ronselt om een klus te klaren.

In de bouwsector komt het geregeld voor dat arbeiders niet komen opdagen,dan mag je een arbeidscontract met ze afsluiten of mondelinge afspraken maken
Ik heb zelf ervaring met arbeiders in Suriname en heb uiteindelijk zelf mijn werk moeten doen.

Dit hoeft niet perce in een ander sector voor te komen.

Ik wilde alleen maar mijn zegje doen omtrent arbeiders in dienst nemen als dat nodig mocht zijn.Voor de rest heeft Mighty Mike het aangevuld met een arbeidscontract afsluiten.Dat gebeurt niet vaak.

Ben dus een maand op vakantie in SU geweest na vijf jaar daar niet meer geweest te zijn. Vanaf het moment dat het vliegtuig landde op Zanderij had ik het gevoel thuis te zijn.

OK. Even stoppen met dromen en nu de realiteit. In Nederland gaan er nieuwe verkiezingen komen. Als ik al die verkiezingsbeloftes naast elkaar leg en tussen de regels doorlees begrijp ik dat je hier gewoon kaal geplukt wordt als je een beetje geld hebt. Overal moet op bezuinigd worden, waardoor de eigen bijdrages de pan uit rijzen.
Ik wilniet sugeren dat in SU het beter geregeld is,maar in NL wordt je zo geknecht en betutteld door (veel te veel) regeltjes dat ik het er gewoon benauwd van krijg. Dit moedigt me alleen maar aan om in SU te gaan wonen. In NL wordt je geleefd, in SU leef je. Altijd warm, vriendelijke mensen.

Heb wel de dingen voor mezelf concreter op een rijtje gezet. Allereerst wil ik mijn dochter hier in NL de middelbare school laten afmaken. Tegelijkertijd wil ik in SU een huis bouwen op dat deel van het perceel van mijn schoonmoeder waar mijn vrouw aanspraak op maakt in Koewarasan. Als mijn dochter dan over zo'n zeven jaar, mits alles goed gaat, de middelbare school af heeft, heb ik al een plaats om te wonen en mijn eigen groente te verbouwen als we dan daar naar toe gaan.

Tot die tijd zou ik graag eens in Suriname op verkenning willen gaan. Heeft iemand suggesties hoe zoiets aan te pakken?

Martie wrote:

Ben dus een maand op vakantie in SU geweest na vijf jaar daar niet meer geweest te zijn. Vanaf het moment dat het vliegtuig landde op Zanderij had ik het gevoel thuis te zijn.

OK. Even stoppen met dromen en nu de realiteit. In Nederland gaan er nieuwe verkiezingen komen. Als ik al die verkiezingsbeloftes naast elkaar leg en tussen de regels doorlees begrijp ik dat je hier gewoon kaal geplukt wordt als je een beetje geld hebt. Overal moet op bezuinigd worden, waardoor de eigen bijdrages de pan uit rijzen.
Ik wilniet sugeren dat in SU het beter geregeld is,maar in NL wordt je zo geknecht en betutteld door (veel te veel) regeltjes dat ik het er gewoon benauwd van krijg. Dit moedigt me alleen maar aan om in SU te gaan wonen. In NL wordt je geleefd, in SU leef je. Altijd warm, vriendelijke mensen.

Heb wel de dingen voor mezelf concreter op een rijtje gezet. Allereerst wil ik mijn dochter hier in NL de middelbare school laten afmaken. Tegelijkertijd wil ik in SU een huis bouwen op dat deel van het perceel van mijn schoonmoeder waar mijn vrouw aanspraak op maakt in Koewarasan. Als mijn dochter dan over zo'n zeven jaar, mits alles goed gaat, de middelbare school af heeft, heb ik al een plaats om te wonen en mijn eigen groente te verbouwen als we dan daar naar toe gaan.

Tot die tijd zou ik graag eens in Suriname op verkenning willen gaan. Heeft iemand suggesties hoe zoiets aan te pakken?

daarom is er een topic geopend "Nederland is een strontland"

ik deel die mening niet

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Nog zeven jaar. Dan is ondertussen het huis al gebouwd. Hebben we er waarschijnlijk ook al geslapen als we in SU op vakantie zijn. Ook zal er al geplant zijn. Mijn dochter is dan klaar met de middelbare school. Ze wil iets doen met dieren en natuur. Als ze dat dan ook nog steeds wil, zijn er ook voor haar volgens mij in SU wel mogelijkheden.
Zelf zal ik er ook wel werk vinden. Ben elektromonteur.
Was het al maar zover.

33 (edited by VB 2010-04-03 14:32:24)

Martie,
Zeven jaar voor een land als SME is een mensen leven. Het gekke is dat je wel de verkiezingen in NL in beschouwing neemt. Ik heb nieuws voor je, als het goed is dan hebben beide landen twee verkiezingen achter de rug. Kans is groot dat beide landen een paria als regeringshoofd hebben, trouwens bij eentje meer dan de ander.
En jij droomt....
Trouwens, je vrouw heeft geen recht op een stuk grond maar op zoveelste deel van de boedel.

34 (edited by Martie 2010-04-03 20:26:43)

VB wrote:

Martie,
Zeven jaar voor een land als SME is een mensen leven. Het gekke is dat je wel de verkiezingen in NL in beschouwing neemt. Ik heb nieuws voor je, als het goed is dan hebben beide landen twee verkiezingen achter de rug. Kans is groot dat beide landen een paria als regeringshoofd hebben, trouwens bij eentje meer dan de ander.
En jij droomt....
Trouwens, je vrouw heeft geen recht op een stuk grond maar op zoveelste deel van de boedel.

De verkiezingen in NL neem ik alleen in beschouwing om de situatie hier te beschrijven. Politiek interesseert me verders echt niets. Ik heb ook absoluut niet de illusie dat het politiek beter is in SU. Ik wil alleen aangeven dat als ik wil leven i.p.v. geleeft worden ik dat in SU wil. Dat mijn vrouw recht heeft op het zoveelste deel van een boedel klopt, ik had het alleen misschien verkeert omschreven.

Als we daar al een huis hebben wil dit echt niet zeggen dat SU een luilekkerland is als we er zouden gaan wonen. Ook die illusie heb ik niet. Ik geef alleen maar aan dat mijn vrouw en ik daar waarschijnlijk onszelf wel kunnen redden. Zij omdat ze daar vandaan komt en het land en zijn gewoontes kent, ik omdat ik wil werken en denk met een achtergrond als elektromonteur wel werk te kunnen vinden daar.

Ik denk niet dat ik dan aan het dromen ben. Daar wil ik mezelf juist voor behoeden.

35

Martie,
Okay, je staat wel met beide benen op de grond.
SME's toekomst staat of valt met hetgeen na 25 mei 201 gaat gebeuren.
MC combinatie wie wordt pres. NF wie wordt pres.
Beide partijen hebben potentieel iets goeds te maken of totaal destructief bezig te zijn. Als mensen als Goedschalk, Bouterse, etc voor het zeggen krijgen ayo.
Het zelfde geldt voor NF als Somo toch met hun gaat werken en mensnen als Brunswijk nog meer grip krijgt, dan is ook erg.

Heb het artikel " Van herstel naar duurzame sociaal-economische groei" van dagblad De West gelezen. Hierin wordt aangegeven wat er in SU moet veranderen om een verbetering van het land te bewerkstelligen. Hoe realistisch is dit artikel, of is dit alleen maar wishfull thinking?

37

Ik ken het artikel niet.

38 (edited by tirotet 2010-04-04 15:25:03)

'Kent men de mogelijkheden die Suriname zou kunnen bieden wel?'

Laten wij om te beginnen ervan uitgaan dat Suriname tal van mogelijkheden biedt, maar aan de ene zijde van de medaille, maar als vervolg-vraag opwerpen 'Hoe die mogelijkheden te realiseren?' en deze vraag op de KEERZIJDE van de medaille stellen.

Als ik mijn oor te luister leg, meer nog bij de Surinaamse politici, en ik zie daarnaast de ONBEGRENSDE mogelijkheden in de media die Suriname te bieden heeft, vraag ik mij af, waarom Suriname nog, bijna, straatarm is.

Het kan toch niet kloppen dat Suriname tal van mogelijkheden biedt en niemand die mogelijkheden grijpt om er in Suriname er bovenop te helpen.

Volgens mij moet de keerzijde-vraag dan ook beantwoord moeten worden, dus iedereen duidelijk vertellen hoe die de mogelijkheden die Suriname BIEDT ten EIGEN nutte  te maken.

Maar volgens heeft NIEMAND het antwoord op deze HOE-VRAAG!

Dus HOE men de vele mogelijkheden die Suriname (naar men zegt) heeft te GRIJPEN om vervolgens HEEL goed daarvan te worden.

Nu KORT door de bocht: WIE heeft het antwoord op de vraag, 'HOE de mogelijkheden die Suriname biedt zodanig te grijpen dat men, in eerste instantie, er zelf rijk van wordt en dat vervolgens ALLE Surinamers daar rijk van worden?'

Tirotet: ik zie kansen qua benutting van de moegelijkheden in Suriname. Zie voor het antwoord, de keerzijde van de medaille!!

Tirotet

Martie,
Zorg als eerste dat je eigendom via de notaris op papier hebt en laat je vrouw jou mede eigenaar maken.
Uit eigen ervaring zeg ik :dit zal jou / jullie heel veel problemen in de toekomst schelen. Een boedelzaak is ongelooflijk lastig. En je wilt niet weten hoe veel mensen in het schip zijn gegaan.

Eerst alles echt op papier en officieel laten maken. Daarna en echt pas DAARNA verdere stappen. Dat lukt wel met bouwen denk ik gezien jouw ervaring.
Is een goed bedoeld advies en uit ervaring geboren.....

Succes!

Ieder vanuit het eigen standpunt ziet wat van daaruit de waarheid lijkt. Er is echter maar 1 Waarheid en die is onveranderlijk en altijd Waar.

40 (edited by VB 2010-04-05 19:36:48)

Gieta,
ik wilde Martie niet bang maken maar als je toch die pandora's box heb opengemaakt.

Martie,
Zorg ervoor dat het terrein opgesplitst en via notarieel akte op jullie naam wordt gezet als jullie terrein een ook zodanig laten regsitreren bij de Kadaster.
Als het niet opgesplitst is en niet op jullie naam (bij de KADASTER) is, valt het straks allemaal in de boedel!

Wellicht interessant voor jou Martie?

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=84046
http://www.tourtonne88.org/pagina8.html

Ieder vanuit het eigen standpunt ziet wat van daaruit de waarheid lijkt. Er is echter maar 1 Waarheid en die is onveranderlijk en altijd Waar.

VB wrote:

Gieta,
ik wilde Martie niet bang maken maar als je toch die pandora's box heb opengemaakt.

Martie,
Zorg ervoor dat het terrein opgesplitst en via notarieel akte op jullie naam wordt gezet als jullie terrein een ook zodanig laten regsitreren bij de Kadaster.
Als het niet opgesplitst is en niet op jullie naam (bij de KADASTER) is, valt het straks allemaal in de boedel!

Dit is ons bekend en daarom ook al geregeld.
Hierover hoeven jullie je niet ongerust te maken.

Geweldig! Dat zal je zo veel problemen schelen.

ik ben blij voor je hoor!

Martie zei:'De verkiezingen in NL neem ik alleen in beschouwing om de situatie hier te beschrijven. Politiek interesseert me verders echt niets. Ik heb ook absoluut niet de illusie dat het politiek beter is in SU.'

Radja zegt: En waarom interesseert het je niet? Sta me toe om een gokje te wagen. Omdat het redelijk goed geregeld is in Nederland? Omdat je verzekerd bent van een vangnet?

Inderdaad is het politiek veel slechter in Sur. dan in Nederland en nog veel meer! En daarom vind ik dat je Nederland mag waarderen en in vele opzichten mag wensen dat de Surinamers ooit eens een dergelijk systeem mogen krijgen. En dan is het pas een paradijs! Of bedoel je te zeggen dat als jij maar een lekker leventje kan leiden in Su en de rest, die ziet maar!

radja wrote:

Martie zei:'De verkiezingen in NL neem ik alleen in beschouwing om de situatie hier te beschrijven. Politiek interesseert me verders echt niets. Ik heb ook absoluut niet de illusie dat het politiek beter is in SU.'

Radja zegt: En waarom interesseert het je niet? Sta me toe om een gokje te wagen. Omdat het redelijk goed geregeld is in Nederland? Omdat je verzekerd bent van een vangnet?

Inderdaad is het politiek veel slechter in Sur. dan in Nederland en nog veel meer! En daarom vind ik dat je Nederland mag waarderen en in vele opzichten mag wensen dat de Surinamers ooit eens een dergelijk systeem mogen krijgen. En dan is het pas een paradijs! Of bedoel je te zeggen dat als jij maar een lekker leventje kan leiden in Su en de rest, die ziet maar!

Wat is er goed geregeld in NL. Dit gaat alleen maar op voor mensen met geld. Als je weinig geld hebt, kun je nergens aan meedoen omdat je hier overal voor moet betalen. Hoor vandaag weer dat er iemand vijf maanden dood in zijn huis heeft gelegen. Werd gevonden omdat de politie ging kijken nadat de woningbouwvereniging alarm had geslagen omdat er al enige tijd geen huur was betaald.
In NL leven de mensen veel meer langs elkaar dan met elkaar. Hoezo alles goed geregeld? Als ik bijv. mijn huis wil verbouwen, moet het aan allerlei eisen van een welstandskomissie voldoen, an ders krijg ik geen vergunning hiervoor, al voldoet het aan alle bouwtechnische eisen. Het huis moet hetzelfde zijn als andere huizen in de straat. Allemaal eenheidsworsten.

Martie wrote:
radja wrote:

Wat is er goed geregeld in NL. Dit gaat alleen maar op voor mensen met geld. Als je weinig geld hebt, kun je nergens aan meedoen omdat je hier overal voor moet betalen. Hoor vandaag weer dat er iemand vijf maanden dood in zijn huis heeft gelegen. Werd gevonden omdat de politie ging kijken nadat de woningbouwvereniging alarm had geslagen omdat er al enige tijd geen huur was betaald.
In NL leven de mensen veel meer langs elkaar dan met elkaar. Hoezo alles goed geregeld? Als ik bijv. mijn huis wil verbouwen, moet het aan allerlei eisen van een welstandskomissie voldoen, an ders krijg ik geen vergunning hiervoor, al voldoet het aan alle bouwtechnische eisen. Het huis moet hetzelfde zijn als andere huizen in de straat. Allemaal eenheidsworsten.

En dit soort klagen noem ik klagen van een 'position-luxe'!

Wat een zwak betoog!

Radja,ik ben het niet vaak met eens,maar nu wel.
Martie,jouw kijk op Suri is niet de juiste.
Inderdaad,als je hier geen geld heeft,dan is het moeilijk.
Maar als je in Suri geen geld heb,dan zit je in de shit.
Er is in Suri geen enkele sociale vangnet,zoals  hier in Ned.
Hier kan je nog ergens op terug vallen,maar daar is het,"ieder voor zich,en god voor ons allen".
Natuurlijk moet je hier als je gaat verbouwen,aan de buitenkant van je huis een vergunning aanvragen.
Als dat niet zo zal zijn,dan was het hier een troep,en doet ieder maar wat hij wil.
Maar vergeet niet,dat in Suri ook niet meer kan gaan bouwen zoals jij het wil.
Ook daar moet je nu voor verbouwingen een vergunning aan vragen. De tijd dat je daar kan doen wat je maar wil, is ook daar over.Dat de mentaliteit hier in Ned niet meer is,als dat het geweest is,dat klopt.Maar verwacht niet,dat als je in Suri in de problemen zit,dat er aan je deur rijen mensen staat,om jouw te helpen.
VERGEET DAT MAAR!
Als je niet anders gaat kijken naar Suri,als wat je nu doet,zal ik als ik jouw was,maar overwegen om hier te blijven .
Voorkomt veel terleurstelling.

En,oh ja,lees de verhalen van Cinny maar.
Dan kom je wel in de overtuiging,dat als je niet geeft,dan ben je niet goed.
Je MOET geven,en liefst zoveel mogelijk.

Martie,lees al de adviesen goed en doe gewoon je ding,leer de gewoontes in Suriname kennen, dan moet het wel lukken.Kijk vooral hoe men daar zaken doet,in jou branche is er genoeg werk,om maar een voorbeeld te noemen,er zijn veel woningen in aanbouw dus genoeg werk.
O ja,zorg voor een goede back-up voor het geval je terug moet naar NL,mooi weer is ook niet alles,je moet ook kunnen eten.

radja wrote:

dus maw Nederland is een paradijs??
laten we hopen dat jij miljonair bent en geen arbeider of een gepensioneerde!!