Topic: hoe wordt je als nederlander in suriname geaccepteerd?

ik overweeg om met mn gezin te gaan emigreren naar suriname,
maar , wil natuurlijk tevoren wel van alles weten
voordat ik uit nederland vertrek.
en wat zijn de kansen om geaccepteerd te worden.

Re: hoe wordt je als nederlander in suriname geaccepteerd?

Ben je een Surinaamse Nederlander of een echte Nederlander ?
Denk dat dat nogal wat verschil maakt. De laatsten worden makkelijker geaccepteerd, sterker nog, op handen gedragen !!!

Het idee van een Joodse Staat in Palestina ontstond in een tijd toen koloniaal bestuur in het nabije oosten en elders nog niet ter discussie stond, zelfs niet door de slachtoffers. Toen dit idee echter op het punt stond gerealiseerd te worden was het verzet tegen buitenlandse interventie en vreemde overheersing een steeds sterker wordende beweging geworden.

Peeterke, leer zo gauw mogelijk Sranantongo praten, liefst voor vertrek naar Suriname, dan gaan alle deuren ook nog sneller voor je open, want dan denkt men dat je gewoon een Srananman bent.

Grtz. Bally
www.sabroso.cjb.net

"I pray that the Lord may undeceive my ignorant brethren, and permit them to throw away pretensions, and seek after the substance of learning." by African-American abolitionist David Walker, in his "Appeal to Colored Citizens of the World" in 1830.

Wat houdt de acceptatie in ?

peeterke wrote:

Peterke , als je geen sur.bloed hebt dan is de MKV(machtiging kort verblijf)op jou van toepassing . heeft dezelfde werking als de MVV van Ned. en geldt voor
mensen die langer dan 6 mnd daar willen verblijven.

als je echt wil emigreren dan zou je beter bij het consulaat of ambasade .

men zal je wel vragen wat je doel is en wat je middelen van bestaan zijn . voor
investeerders is men heel soepel. er zijn reeds vele hollanders daar gevestigd .

blijf gewoon jezelf . de  taal is nederlands ,zelfs in de binnenlanden praat men
nederlands en de wetgeving is ongeveer hetzelfde als in Ned. het verschil met
Ned. is dat men daar geen acceptgirokaarten kent. ik denk dat je daar geen
probleem mee zal hebben.

veel succes.

Suriname heeft geen enkele reden om een autochtone Nederlander, danwel een Surned niet te accepteren; dat privilege kan zij zich nu eenmaal niet aanmeten.

Peeterke ga NIET naar Suriname. In Suriname ben je atijd eerst een Nederlander en dan pas veel later een persoon. Er is in Suriname nog heel veel onterechte rancune naar Nederlanders toe. Iemand uit een oude kolonisator land moet nooit gaan wonen in een voormalige kolonie.

Klunz wrote:

Peeterke ga NIET naar Suriname. In Suriname ben je atijd eerst een Nederlander en dan pas veel later een persoon. Er is in Suriname nog heel veel onterechte rancune naar Nederlanders toe. Iemand uit een oude kolonisator land moet nooit gaan wonen in een voormalige kolonie.

Wat een B.shit!
Probeer vooral niet de " alweetende" rijke Hollander daar uit te hangen maar je aan te passen (zoals jullie in het  zgn integratie debat) van allochtonen in Nederland eisen en je zult het goed hebben. Zoek een goede kennis die je wegwijs maakt !

Klunz wrote:

Klunz , is dit de manier om je land te promoten ?

vooral niet topless gaan zonnen te marinalex

Een goed gesprek in bed is als surfen naar een hoge golf van wederzijds verlangen

Ja met al die muskieten en de felle zon loop je risico dat je bortsvergroting of explodeert door uitzetting of lek geprikt wordt.

Dus je bent gewaarschuwt. lol

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Hoe wordt je als Nederlander in Suriname geaccepteerd???
Word lid van de NDP.

NDP gooit deuren open voor Surinaamse Nederlanders               

Wednesday 03 December 2008

Paramaribo - De NDP wil een nieuwe dimensie gaan geven aan de verhoudingen tussen Suriname en Nederland. Tijdens een NDP-vergadering gisteravond in Amsterdam, verwelkomde NDP-voozitter Desi Bouterse in een videoboodschap elke bijdrage die Surinaamse Nederlanders wensen te leveren aan de ontwikkeling van Suriname
en de NDP.

Bouterse wil een beleid gaan voeren om deze groep actief te betrekken bij de ontwikkeling van Suriname. In het verlengde hiervan opperden de NDP/Nederland-toppers John Schet, Humphrey Hasrat en Gilmar Mac Nack dat de partij aan Surinaamse Nederlanders alle rechten wil toekennen om als gelijkwaardige Surinamers behandeld te worden. Invoering van een dubbele paspoort, al dan niet via een grondwetswijziging, is daarbij één van de concrete acties die ondernomen zal worden indien de NDP aan de macht komt.

De NDP/Nederland-toppers zeiden mandaat van hun moederpartij en voorzitter te hebben deze toezeggingen te doen. Deze boodschap van Bouterse werd met veel enthousiasme door de ongeveer 75 aanwezigen op de bijeenkomst ontvangen. De NDP lijkt met deze visie af te stappen van de scheldkannonades die in het verleden op Nederland afgevuurd werden op partijbijeenkomsten. NDP/Nederland-voorzitter Schet riep Surinaamse Nederlanders op de partij met "menskracht en materieel" te ondersteunen bij de komende verkiezingen, zodat met een verkiezingswinst daadwerkelijk gewerkt kan worden aan de realisatie van een beleid van erkenning naar de Surinaamse Nederlanders toe.

Bouterse wees in zijn videoboodschap verder op de aanwezigheid van veel kennis bij deze groep van Surinaamse origine. Volgens Schet is deze de eerste vergadering in een reeks die de komende periode zal volgen om de boodschap van de partijvoorzitter door heel Nederland te laten verspreiden. Vanuit de zaal is tijdens de vragenronde veel misnoegen geuit over miskenning van Surinaamse Nederlanders als volwaardige Surinamers. "We kunnen geen grond kopen in Suriname", was één van de reacties, waarop de NDP-top antwoordde dat zij ze daartoe wel in staat zal stellen middels een speciaal te ontwikkelen beleid naar deze groep toe. "NDP Suriname neemt ons heel serieus. We hebben mandaat van de voorzitter en al uw wensen en grieven zullen we verder doorspelen aan de partijleiding die vervolgens een beleid hierop zal ontwikkelen", liet Schet zijn gehoor weten. "Wij hier in Nederland moeten de bal goed koppen en goalen", stelde Hasrat.
(Dwt)

Bron:NoSpang.

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

Bovendien maak je vanwege je achtergrond de meeste kans op het huren van een woning.

‘Ik verhuur mijn huis nóóit meer aan een Surinamer’               
Thursday 04 December 2008
Paramaribo - ‘Ik verhuur mijn huis nóóit meer van mijn leven aan een Surinamer. Ik denk: ‘ik help iemand die in nood is’ en kijk wat voor ravage ze achterlaten voor je. Nu pas begrijp ik waarom mensen hun huizen niet meer willen verhuren voor Surinamers, maar eerder kiezen voor Brazilianen en Chinezen’, zegt Chandrikapersad Pabarni tegenover DBS.

Hij zegt een trauma te hebben overgehouden van de verwikkelingen rond het verhuren van een huis aan huurder R.G. voor SRD 200. Verhuurder Pabarni zegt dat de huurder hem elke dag benaderde om het huis te verhuren, omdat R.G. in woningnood verkeerde en nota bene 2 minderjarige kinderen heeft.

Pabarni besloot het huis toch te verhuren aan R.G. met dien verstande dat R.G. het huis voor slechts 6 maanden zou huren. R.G. ging toen akkoord met het voorstel en nam zijn intrek in het huis. Verhuurder Pabarni zegt verder dat R.G. zich in die 6 maanden heel keurig gedroeg en op tijd het afgesproken huurbedrag betaalde. Echter begonnen de problemen toen het contract van 6 maanden, was verstreken. ‘Vanaf toen begon die man mij te bedreigen en zei dat geen enkele deurwaarder noch rechter hem eruit kan zetten.’

‘Hij (R.G., red.) heeft mij ook bedreigd dat hij mij in stukjes zou kappen en ook nog met een hooivork achterna gezeten.’ Van die bedreiging heeft de verhuurder aangifte gedaan bij de politie waarbij R.G. opgeroepen was voor verhoor maar nadien huiswaarts is gezonden. Van al het gedoe was verhuurder Pabarni genoodzaakt een deurwaarder in de arm te nemen om R.G. uit het huis te krijgen, omdat hij ongeveer 2 jaar geen huur heeft betaald.
(Dbs)

Bron : NoSpang.

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

RAMBO wrote:
Klunz wrote:

Dat is toch zo. Let maar eens op als je in Parbo rond loopt, of naar de reacties hier kijkt. "Je moet je low profile opstellen, je moet niet dit, je moet niet dat." Dezelfde reacties zie je niet bij een canadees, fransman, etc. In Suriname is een Nederlander eerst Nederlander en dan pas mens.
We zijn erg gevoelig voor alles wat uit Nederland komt. In zekere zin geldt dit ook voor landgenoten uit Nederland. Niemand klaagt over een srananman uit Amerika. Maar een srananmang uit Nederland hakken we in de pan.

Zit wat in wat Klunz zegt. Er zijn nogal wat vooroordelen waar je tegen aanloopt en als individue doe je daar weinig aan. Maar het advies low profile is in mijn ogen geen oplossing. Je moet gewoon doen zoals je bent en de mensen de kans geven om jouw te leren kennen ipv hun vooroordeel bevestigd te krijgen.
Overigens ging de oorspronkelijke vraag over een bakra die naar SME gaat en die heeft er veel minder last van. Ook maakt het een groot verschil uit welke bevolkingsgroep die sranamang komt en met welke bevolkingsgroepen en soc-eco lagen daar binnen hij in SME te maken krijgt.

De zaken zijn zelden zwart wit en simpel. wink

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

16 (edited by konieboi 2008-12-06 15:09:01)

peeterke wrote:

Er is m.i geen pasklaar antwoord voor  te geven.
Ik weet niet of je Belg, blanke autochtone Nederlander of  allochtone immigrant bent en hoe je gezin opgebouwd is.
Heb je kennissen of familie in Sme. Ben je getrouwd met een Surined (misschien wel ).
Heb je tieners in het gezin of niet. Ga je in Suriname een zaak beginnen of gewoon voor een bedrijf werken of een job zoeken wanneer jullie in Suriname  zijn. Wat is je persoonlijke instelling wanneer je zij aan zij met de Suri’s gaat werken.
Na veel gehoord, gepraat en gelezen te hebben over Suriname zou je je wel je geaccepteerd kunnen voelen maar als je gezin in SME zich niet geaccepteerd voelt of kan voelen om wat voor reden dan ook dan ben je wel terug bij af.
In elk geval heel veel suc6.     smile

Als je al je zaken zelf goed geregeld hebt,moet niets je in de weg kunnen staan Peerke.
Denk er om Suriname is geen welzijnsstaat,je krijgt geen soos en huisje boompje voor niets.Dit typ ik,omdat vele Surineds denken of willen,als ze terugggaan naar Suriname, dat de rode loper voor ze uitgerold wordt,want ze willeen alles voor niets hebben zoals Nederland ze verpest heeft door de jaren heen.
Als je een echte Bakra(Blanke)bent hoef je niets te vrezen,want jullie weten wat aanpakken is.
Succes als je besluit  te emigreren naar Suriname er zijn heel en heel veel mogelijkheden voor hardwerkenden.

De Nederlander, die kunst verstaat om zich goed aan te passen aan deze samenleving heeft hier een luizenleven. Anno 2008 is dat nog steeds zo.

Klunz wrote:
RAMBO wrote:
Klunz wrote:

Dat is toch zo. Let maar eens op als je in Parbo rond loopt, of naar de reacties hier kijkt. "Je moet je low profile opstellen, je moet niet dit, je moet niet dat." Dezelfde reacties zie je niet bij een canadees, fransman, etc. In Suriname is een Nederlander eerst Nederlander en dan pas mens.
We zijn erg gevoelig voor alles wat uit Nederland komt. In zekere zin geldt dit ook voor landgenoten uit Nederland. Niemand klaagt over een srananman uit Amerika. Maar een srananmang uit Nederland hakken we in de pan.

Maar wat is hiervan de reden Klunz? Je typt het vrij overtuigend dus gaat miedja ervan uit dat jij je ook heb verdiept in het waarom.

Die reactie van Neus helpt mij niet aan een antwoord, hij/zij onderschrijft wat Klunz typt in haar/zijn eerste regel maar daarna volgt slechts gebrabbel, het ligt volgens hem/haar aan de soc-eco lagen waar binnen men beweegt, voor het gemak vergeet Neus (miedja gaat ervanuit dat neus het wel weet) dat elke laag iets anders toevoegt aan de slechte smaak, beter wordt het niet dat proef ik ten minste in de tekst van Klunz.
Maar goed, het is nou eenmaal zo dat er figuren zijn die alles wat niet goed is proberen toe te schrijven aan een bepaalde deel van het Surinaamse volk.

miedja

Pè Dède dè, à da-pè lafoe dè, À wansi "Toe tròng lafoe no switie".

miedja wrote:
Klunz wrote:
RAMBO wrote:

Maar wat is hiervan de reden Klunz? Je typt het vrij overtuigend dus gaat miedja ervan uit dat jij je ook heb verdiept in het waarom.

Die reactie van Neus helpt mij niet aan een antwoord, hij/zij onderschrijft wat Klunz typt in haar/zijn eerste regel maar daarna volgt slechts gebrabbel, het ligt volgens hem/haar aan de soc-eco lagen waar binnen men beweegt, voor het gemak vergeet Neus (miedja gaat ervanuit dat neus het wel weet) dat elke laag iets anders toevoegt aan de slechte smaak, beter wordt het niet dat proef ik ten minste in de tekst van Klunz.
Maar goed, het is nou eenmaal zo dat er figuren zijn die alles wat niet goed is proberen toe te schrijven aan een bepaalde deel van het Surinaamse volk.

miedja

Welk deel dan wel?

DEEDEEDBEE NÉÉ

miedja wrote:

De reden is denk ik stomweg domheid. Dat ik het zo zeker weet is doordat ik mijn vrienden niet selecteer op hun paspoort. Eerlijk gezegd het interesseert me geen moer, wat voor paspoort iemand heeft. Daardoor heb ik vrienden met verschillende paspoorten. Iedere keer valt het me wel op dat iedere buitenlander in suriname het goed heeft en normaal benadert wordt. Nederlanders daarentegen alleen als ze slijmen en vooral niet kritisch zijn. Een kritisch noot van ee Nederlander in Suriname wordt door velen als arrogant en betweterig ervaren. Kritiek van een braziliaan, amerikaan, engelsman of belg wordt geaccepteerd van een Nederlander absoluut niet.
Dus blijft mijn advies, tenzij je bereid ben je identiteit te verloochenen, te huilen met de wolven kan je als Nederlander beter niet in Suriname wonen

22 (edited by miedja 2008-12-07 19:18:12)

Klunz wrote:
miedja wrote:

De reden is denk ik stomweg domheid. Dat ik het zo zeker weet is doordat ik mijn vrienden niet selecteer op hun paspoort. Eerlijk gezegd het interesseert me geen moer, wat voor paspoort iemand heeft. Daardoor heb ik vrienden met verschillende paspoorten. Iedere keer valt het me wel op dat iedere buitenlander in suriname het goed heeft en normaal benadert wordt. Nederlanders daarentegen alleen als ze slijmen en vooral niet kritisch zijn. Een kritisch noot van ee Nederlander in Suriname wordt door velen als arrogant en betweterig ervaren. Kritiek van een braziliaan, amerikaan, engelsman of belg wordt geaccepteerd van een Nederlander absoluut niet.
Dus blijft mijn advies, tenzij je bereid ben je identiteit te verloochenen, te huilen met de wolven kan je als Nederlander beter niet in Suriname wonen

Ja goed, maar daarmee heb je mijn vraag niet beantwoord,(De reden is denk ik stomweg domheid.) jij geeft zelf aan dat slechts nederlanders problemen hebben met deze houding van Surinamers, durf ook aan te geven wat jij daad werkelijk denkt van het hoe en waarom ervan.
Dat jij een van de weinige Surinamers bent die niet dom is geloof ik niet, nog eens durf jou mede Surinamers een handje te helpen bij het van zich afschudden van de afgelopen 400 jaar.

Nog een vraag ben je ooit op de site van Kuoni, een tour operator
die vakanties aanbied naar Suriname, geweest? weet jij hoe het komt dat tegenwoordig een acceptabel kaart van Suriname op hun site staat?

miedja

Pè Dède dè, à da-pè lafoe dè, À wansi "Toe tròng lafoe no switie".

Miedja stop toch eens met dat eeuwige zuigen. Lever zelf eens een goede bijdrage ipv dat je steeds maar weer probeert om iedereen het bloed onder de nagels weg te halen.

DEEDEEDBEE NÉÉ

24 (edited by JazzyRay 2008-12-08 01:44:26)

@Peeterke
In Suriname fiets ik zelden of nooit. Ik herinner me ineens waarom. Toen ik voor het eerst in Suriname kwam stapte ik op de fiets en reed, zoals we dat hier in Nederland gewend zijn, stevig door, op weg naar waar ik zijn wilde. Onderweg merkte ik al, dat een en ander bevreemding wekte. Men keek op, en hier en daar zag ik gelach – van een soort die niet uitnodigde tot mee lachen. En
teruggekomen bij de familie waar ik destijds logeerde kreeg ik nog meer gelach. De snelheid van fietsen was veel te hoog: je kreeg het maar warm. En het feit dat ik fietste was ook gek: wie fietst er
nou? Je loopt of je gaat met de “brom” of je gaat met de bus. Punt.
Fietsen betekent voor een man onder meer dat je je niet eens een brommer kunt permitteren en dus moet je wel arm zijn. En een arme “bakra” dat wekt in Suriname bevreemding. Wie als bakra in Suriname rond loopt komt uit het paradijs Nederland en is dus rijk. Het beeld van een bakra op de fiets veroorzaakt dus een behoorlijke cognitieve dissonantie: hij is grappig, gek en vreemd tegelijk.

Ik stopte met fietsen maar liep (als ik niet ver moest) of ik pakte de auto (als ik niet ver of wel ver moest), goedkeurend bekeken door de autochtonen die leken te denken: zo hoort dat.
In hedendaagse terminologie uitgedrukt: daarmee respecteerde ik de norm – uiteraard omdat ik er niet van houd te worden uitgelachen. Ik integreerde dus een heel klein beetje want ik paste me aan. Natuurlijk werd die aanpassing aanvankelijk vooral gevoed door sociale angst.
Later zag ik ook waarom men niet graag fietst: het is te warm en te gevaarlijk vanwege roekeloos rijdende automobilisten.
Eigenlijk integreerde ik toen pas echt iets meer omdat ik de norm “verinnerlijkte”, denk ik nu. Integratie verloopt in fasen: aanpassing gaat vooraf aan verinnerlijking, zoals imitatie vooraf gaat aan identificatie.

In Suriname, hangt het gevoel van eer en waardigheid duidelijker dan in Nederland samen met wat anderen van ons vinden, en minder van wat de geïnternaliseerde ander in de vorm van ons ik-ideaal en ons geweten van ons vindt.
In die zin is de cultuur meer collectivistisch en is de mate van individuatie meer partieel dan bij ons het geval is. Ook is er merkbaar meer sociale angst dan we in Nederland kennen.
Men leeft sterk “in andermans oog” en dus zou ik Suriname zeker
rangschikken onder de culturen waar het verlangen naar respect nauw is gerelateerd aan de afweer van schaamte en schande.

Dat merkte ik regelmatig in mijn stage periode in Suriname. Bijvoorbeeld: een cursist komt enigszins te laat binnen en zegt zacht tegen me: “geef me geen schande hoor” – waarmee wordt bedoeld:
zet me niet in het openbaar te kijk, hoor.
En natuurlijk zorg ik er voor “geen schande te geven”.
De opmerking: “no gi mi sjeng”, “geen me geen schaamte en schande” hoor ik vaak. En ik ben lang genoeg in Suriname om te beseffen hoe essentieel die kwestie is en ik zal het eergevoel niet bewust in diskrediet brengen. “Surinamers hebben lange tenen”, zegt een Surinamer tegen me.

Verschilt Surinamer in dit opzicht werkelijk van Nederland? Ik denk deels wel en deels niet. Ook hier ligt de aantasting van het gevoel van eer gevoeliger dan men zou denken. In die zin is er waarschijnlijk niet zoveel verschil. Nederlanders gaan er echter iets anders mee om.

Een voorbeeld.
Een van deze dagen liep ik een telefoonwinkel binnen om een belkaart te kopen. Het was er vrij stil en ik liep direct door naar de verkoopbalie. Daar zag ik dat de verkoper bezig was een stapeltje folders te verscheuren. Het lukte echter niet. Hij merkte me enigszins geschrokken plotseling op, zag dat ik zag dat het niet lukte, gooide de folders onder de balie en zei met een dun glimlachje: “ik oefen voor de sterkste man van Nederland. Het gaat zeker lukken voor het eind van het jaar”. Ik lachte terug en zei: “vast en zeker”. Vervolgens deed ik de bestelling waarop de verkoper naar achteren ging om een belkaart te halen. Aan het eind van de transactie zei ik: “oefening baart kunst he, dus wel doorzetten”. Hij lachte opgelucht en zei: “nou en of”.
In Suriname zal ik niet snel in een dergelijke situatie belanden. Men lost situaties waarin enige gène ontstaat namelijk niet met humor op. In Nederland wel. Wij maken voortdurend grappen over en met elkaar waarin we elkaars eer behoorlijk kunnen aantasten. Zoals ik daarstraks al aangaf: dat schijnen Nederlanders te waarderen, vermoedelijk om de impliciete betekenis die er aan wordt gegeven.

Daarom zit er veel waars in wat Surinamers vaak zeggen: “no mek grap nanga mi, yere”. Maak geen grappen met me hoor” – de onschuldige variant van “don’t disrespect me”. En inderdaad zou ik zeggen: maak niet zomaar typisch Nederlandse grappen met Surinamers, ze zullen je niet begrijpen en wellicht gekwetst zijn.
In een Surinaamse winkel zou de verkoper waarschijnlijk beschaamd verdwenen zijn en ik zou zeker net doen of ik niets had gezien. Ook ik ben op een bepaalde manier gegeneerd. Ik zou hoogstwaarschijnlijk een “blanco” gezicht trekken.
We zouden ons dus beiden op een bepaalde manier verbergen en zo een eind aan de situatie maken.
Dat zou de verkoper waarschijnlijk het meest waarderen.

Het wordt tijd om af te ronden.
Laat ik in enkele punten samenvatten wat ik in Suriname leer over respect.
In de eerste plaats: werkend in Suriname realiseer ik me terdege dat respect voor (in de zin van rekening houden met) de eigenheid en de centrale overtuigingen van personen en groepen ons behoedt
voor het verlies van de binding aan de gemeenschap en voor het maken van vijanden. .
Zelfs als we denken het beter te weten blijft nog
ons adagium dat wat de schrijver T.E. Lawrence zijn hoofdpersoon Lawrence of Arabia in:
“Seven pillars of wisdom” laat zeggen:
“Better let them do a poor solution themselves than you try and impose a perfect one, for theirs is the land and the future and your time here is short” 10.
In de tweede plaats (en dit bedoel ik dus ook een beetje lichtvoetig): maak geen grappen met Surinamers.
De Nederlandse humor, waarin we elkaar op de hak nemen, plagen en beschaamd maken is hen vreemd. Ze voelt Surinamers eerder krenkend aan en ze is het in de kern natuurlijk ook vaak. Ze wordt
vaak letterlijk opgevat, en niet als behorend als gedrag uit een soort van transitionele ruimte van de grappenmaker en de toehoorder beiden in verkeren.
----

Sinds 1 januari 2004 kent Suriname als geldeenheid de SRD. U treft in papiergeld voornamelijk de 5, 10, 20 en 50 SRD biljetten aan. In kleingeld gaat het om 5, 10, 25, 1.00 en 2.50 SRD muntstukken.

In sommige winkels worden de prijzen in euro's of US dollars aangegeven. Als u in SRD's wilt betalen, vraag dan altijd naar de koers die wordt gehanteerd. De meeste winkels hanteren de dagkoers. Ook voor tours kunt u gewoon in SRD's betalen, ook al staat de prijs in euro's of US dollars aangegeven.

De wisselkoers kan per dag sterk verschillen. Meestal varieert de aankoop van SRD's met euro's tussen de 3,6 en 4,2 SRD per euro.

U kunt SRD's pinnen bij de RBTT bank, de meeste DSB banken en enkele andere banken. Let op de aanwezigheid van het Maestro logo. De meeste van deze banken zijn in het centrum van Paramaribo te vinden. Wilt u toch graag euro's opnemen, dan kunt u het best naar Surpost gaan (grote kerkplein). Surpost heeft een speciaal Cambio-kantoortje waar u euro's kunt pinnen. U betaalt daarvoor aan Surpost 3 euro per 100 euro opname. Wilt u ergens anders euro's pinnen, vraag dan altijd naar de opnamekosten.

Gaat u buiten de stad, neem dan voldoende cash geld mee. Buiten Paramaribo zijn er vrijwel geen pinautomaten. Tevens zijn vele daarvan niet werkzaam voor Europese pinpassen. Neem dus geen risico en neem voldoende cashgeld mee.

Creditcards zijn van weinig nut in Suriname. Surinamers zelf bezitten vrijwel geen creditcards, vanwege de hoge kosten. Alleen op toerisme ingestelde winkels en hotels bieden de mogelijkheid om met creditcard te betalen. Ook voor tours dient u veelal contant te betalen of het geld op een bankrekening over te maken.

Sommige toeristen nemen euro's mee naar Suriname en gaan dan bij de Cambio wisselen. Het loont om even rond te kijken bij de verschillende cambio's. De wisselkoersen zullen niet sterk van elkaar verschillen, maar er kan wel een paar tienden verschil inzitten. Afhankelijk van de grootte van het bedrag dat u wilt wisselen, heeft dat veel of weinig gevolgen. Een goede cambio rekent geen transactiekosten voor het wisselen van geld. De betere cambio's treft u aan buiten het centrum van Paramaribo, probeer het centrum te vermijden voor het wisselen van geld. De koersen zijn altijd ietwat lager en er is meer kans op beroving als u veel geld wisselt.

De meeste banken zijn open van 8.00 – 14.00 uur in de middag. De postkantoren zijn geopend op maandag tot donderdag van 7.00 tot 14.30 uur en op vrijdag van 7.30 – 14.00 uur. De winkels zijn veelal open van 8.00 – 16.30 uur.

Houdt u dus rekening met het vroeger sluiten van de winkels dan dat u in Nederland gewend bent. Op vrijdagavond zijn veel winkels in Paramaribo langer open. Het is niet een echte koopavond, want de winkels sluiten allemaal uiterlijk om 19.00 uur. De Ready Tex is zelfs niet open op vrijdagnamiddag, maar sluit gewoon om 16.30 uur. Op zondag zijn alle winkels gesloten.

De enige winkels die veel en lang open zijn, zijn de Chinese supermarkten. Zij gaan veelal om 7.00 uur in de ochtend open en sluiten rond 22.00 uur. Ook enkele Chinese kledingzaken hanteren deze uitgebreide openingstijden.

In de Hermitage en Maretraite mall (Paramaribo) zijn de winkels tot later geopend. Als algemene richtlijn geldt maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 21.00 uur en op zondag van 16.00 – 20.00 uur. Beide malls bevinden zich buiten het centrum, respectievelijk in Florabuurt en Maretraite buurt. De Maretraite mall is het best te bereiken met openbaar vervoer. U neemt dan de lokale buslijn nummer 4, die vertrekt vanaf de parkeerplaats bij Broki (Waterkant).

Over het algemeen is er in huizen en goedkopere hotels slechts 110 volt/60 hertz aanwezig. Dat betekent dat u voor uw föhn en scheerapparaat moet checken of deze ook op 110 volt werkzaam zijn. Gelukkig werken de meeste opladers voor mobiele telefoon en laptop gewoon op 110 volt. In grotere hotels en duurdere appartementen is veelal wel 220 volt aanwezig. Bij twijfel kunt u dit navragen bij uw reservering.

Blijft u voor langere tijd in Suriname en heeft u slechts 110 volt? Geen probleem. Bij de grotere Chinese winkels kunt u transformators kopen. Ze kosten 35 SRD of meer, afhankelijk van het aantal watt dat u nodig bent. 

In Suriname zijn 3 grote mobiele telefoonaanbieders. Dit zijn: Telesur/TeleG, Digicel en Uniqa. De tarieven verschillen op details met elkaar. Digicel heeft het beste bereik in de binnenlanden, maar met Digicel kunt u niet sms'en naar Nederland of naar nummers van andere Surinaamse aanbieders. Uniqa heeft over het algemeen goedkope tarieven, maar verrekent alles in US dollars. TeleG is de KPN van Suriname. Betrouwbaar en niet onredelijk geprijsd.

Wilt u vanuit Suriname naar Nederland bellen, dan is het raadzaam om een sim-kaart te kopen en daarmee naar Nederland te bellen. Neem wel uw identiteitsbewijs mee als u een sim-kaart gaat kopen.

Heeft u geen mobiele telefoon, dan kunt u bellen bij de kleinere internetzaken of vanuit uw hotel.

Belangrijke telefoonnummers:

Politie 115
Brandweer 110
Eerste hulp 113

Suriname kent een grote verscheidenheid aan radio-, televisiestations en kranten. Zeker de radio- en televisiestations zijn gericht op de verschillende etnische groepen. Een algemeen radiostation is Radio 10, dat ook veel informatie geeft over activiteiten in de stad en het land.

Op de televisie kunt u om 20.30 uur kijken naar het NOS journaal op ABC televisie.

De Ware Tijd is de serieuze krant van Suriname en de Times of Suriname is meer de Telegraaf van Suriname. De Ware Tijd heeft op vrijdag een culturele agenda voor de aankomende week. Beide kranten zijn ochtendkranten en kosten 1 SRD. Beide kranten besteden ook aandacht aan nieuws uit Nederland. De middagkrant De West is te verkrijgen voor 1 SRD.

Als u naar Suriname gaat, neem dan zelf boeken mee. De boekenprijzen in Suriname zijn identiek aan de prijzen in Nederland. Er is één tweedehands boekenzaak aan het kerkplein in Paramaribo, waar u voor een redelijke prijs tweedehands boeken kunt kopen. Ziet u in Suriname een leuk boek, onthoud dan de titel en bestel het in Nederland. Soms is dat zelfs goedkoper en het levert ruimte op voor andere souvenirs in uw bagage.

Er zijn in Suriname genoeg mogelijkheden om u te verplaatsen. 

U kunt gebruik maken van het openbaar vervoer. Dat zijn veelal kleine busjes die bepaalde routes rijden. Er zijn geen specifieke haltetijden, maar men vertrekt als de bus volzit en rijdt dan de route. Voor busvervoer in Paramaribo, zie het gedeelte over Paramaribo. Wilt u vanuit Paramaribo naar een andere stad, dan kunt u bij de betreffende bestemming zien op welke wijze u ernaar toe kunt reizen. Verder zijn er vele particuliere taxibedrijven en individuele chauffeurs die mensen in busjes vervoeren naar de plaats van bestemming. Ze staan vaak in de buurt van de publieke bussen en zijn een fractie duurder dan het openbaar vervoer.
U kunt ook een auto huren. U kunt dit doen bij de grote, bekende autoverhuur-bedrijven. Deze zijn allemaal gevestigd in Paramaribo. Er zijn ook lokale autoverhuur-bedrijven. U krijgt dan minder nieuwe auto's mee, maar betaalt wel minder. Vraag eerst goed in uw omgeving na, naar betrouwbare verhuurbedrijven. Vaak zijn er restricties op het reizen naar het binnenland met een huurauto. In Paramaribo en omgeving kunt u prima rijden in een gewone auto. Gaat u met uw auto verder dan Zanderij en Tamaredjo, dan raden we u wel een 4WD aan. De wegen in Suriname zijn op sommige plekken erg slecht. Vanuit Paramaribo kunt u wel met een gewone auto naar Nickerie rijden. Als u zelf wilt gaan rijden in Suriname, dan is het verstandig om een internationaal rijbewijs mee te nemen. Dit is te koop bij o.a. de ANWB.
In Paramaribo zijn vier fietsverhuurbedrijven. De twee meest bekende zijn: Fietsen in Suriname en Cardy's. U kunt hier verschillende soorten fietsen huren. Over het algemeen kunt u prima met een fiets zonder versnellingen fietsen in Suriname. Als uw appartement of hotel iets buiten het centrum is gelegen, dan is de fiets een prima vervoersmiddel in de stad.
Verder kunt u ook gewoon een taxi nemen om u te laten vervoeren naar uw plek van bestemming. Informeer vooraf naar de prijs van de taxirit. Over het algemeen zijn de prijzen van de taxi's erg redelijk. Heeft u een goede chauffeur, vraag dan om een kaartje. Hij zal u dat met plezier geven en u kunt hem te allen tijde bellen voor een taxirit. Ook als u er niet om vraagt, zult u een kaartje van het taxibedrijf krijgen.

Let op: In Suriname wordt aan de linkerkant van de weg gereden en de verkeersregels worden niet streng nageleefd. Men is vriendelijk in het verkeer, maar u moet de ongeschreven regels wel even leren. Verder zijn er elk jaar veel verkeersslachtoffers in Suriname, dus wees voorzichtig als u zich in het verkeer begeeft.

It doesn't matter which colour the cat has,
as long as he/she catches the mice.

Peterke, je hoort het, je hebt miedja 400 jaar lang verkracht.

En miedja, ik heb nooit gezegd dat de meerderheid van de surinamers dom is. Het is gelukkig een minderheid, maar wel een minderheid die het sommige mensen behoorlijk lastig kan maken.
Net zoals als immigranten in Nederland last hebben van immigrantenhaters als wilders. Ook een minderheid.

En als je toch een oude koe van 400 jaar uit de sloot wil halen, waarom geef je dezelfde behandeling die jij Nederlanders geeft niet aan spanjaarden, portugezen, engelsen, die waren net zo fout in het koloniale verleden.