Topic: JAP luchthaven in één klap duurste ter wereld

Citaat:
JAP luchthaven in één klap duurste ter wereld
Paramaribo - Door verhoging van de terminal fee van 10 naar 60 US dollar -op de Mid-Atlantische route- is de Johan Adolf Pengelluchthaven in één klap de duurste ter wereld. De extra toeslag is bestemd voor het noodlijdende SLM, om onder meer haar hoge brandstofrekening te kunnen betalen. Uitgerekend komt de totale luchthavenbelasting, inclusief die bestemd voor Luchthavenbeheer en luchtvaartautoriteit Casas -respectievelijk 30 om 6 US dollar- uit op 96 US dollar.

Bron: De ware Tijd, DwTonline.com

Dus als ik het goed begrijp gaat er van je KLM ticket $50 via JAP airport naar Surinam Airways? Dat is geen monopolie, dat is Super-monopolie!

Ach... JAP, was het nog maar gewoon Zanderij.... zucht .....

Re: JAP luchthaven in één klap duurste ter wereld

Macht leidt vaak tot corruptie.
Absolute macht leidt absoluut tot corruptie.

Men leze Animal farm geen sprookje maar bittere waarheid. Wanneer komt de tijd dat SME kan beschikken over een regering die geheel bestaat uit kundige en integere politicie?

Zolang we gevangen zitten in een politiek web van ethnische kiezers en idioten die het verschil tussen een politieke partij met standpunten visies en een programma versus een vehicle voor eigen belang (graaien en uit Boma blijven) niet zien en kiezers die zich met een petje en vage beloften laten paaien zal dit zo door gaan.

De hoofd oorzaak ligt bij de kiezers! Hopelijk dragen de media bij tot een oplossing van dit probleem. Alleen als ik de reacties op het forum lees dan ben ik bang dat er nog heel wat kwik door onze rivieren zal stromen voor dat dit het geval is.  sad  sad

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

bpoika wrote:

Citaat:
Paramaribo - Door verhoging van de terminal fee van 10 naar 60 US dollar -op de Mid-Atlantische route- is de Johan Adolf Pengelluchthaven in één klap de duurste ter wereld. De extra toeslag is bestemd voor het noodlijdende SLM, om onder meer haar hoge brandstofrekening te kunnen betalen. Uitgerekend komt de totale luchthavenbelasting, inclusief die bestemd voor Luchthavenbeheer en luchtvaartautoriteit Casas -respectievelijk 30 om 6 US dollar- uit op 96 US dollar.

Dus als ik het goed begrijp gaat er van je KLM ticket $50 via JAP airport naar Surinam Airways? Dat is geen monopolie, dat is Super-monopolie!

Met SLM op deze route zal de reiziger altijd de pineut zijn. Ook als KLM-reiziger dien je SLM te ondersteunen. Als jullie en je familie nog steeds niet inzien dat je niet met SLM moet reizen, dan zijn jullie werkelijk dommer dan het achtereind van een varken. Dit bedrijf moet massaal worden vermeden, waardoor haar 'dood' wordt bewerkstelligd. Goed voor de reiziger en goed voor de Surinaamse economie.

Zou Minamie middels zijn consultancy-talenten hiertoe hebben geadviseerd?

Slechts een eigen maatschappij zal soelaas brengen. Bij nader inzien: Deze maatregel kan net de bekende druppel zijn!

4 (edited by Stanga 2008-09-19 08:32:00)

radja wrote:
bpoika wrote:

Citaat:

Met SLM op deze route zal de reiziger altijd de pineut zijn. Ook als KLM-reiziger dien je SLM te ondersteunen. Als jullie en je familie nog steeds niet inzien dat je niet met SLM moet reizen, dan zijn jullie werkelijk dommer dan het achtereind van een varken. Dit bedrijf moet massaal worden vermeden, waardoor haar 'dood' wordt bewerkstelligd. Goed voor de reiziger en goed voor de Surinaamse economie.

Slechts een eigen maatschappij zal soelaas brengen. Bij nader inzien: Deze maatregel kan net de bekende druppel zijn!

Met welke maatschappij zal ik dan moeten reizen als ik het in mijn dolle kop krijg (dus niet) om op familiebezoek te gaan? Maar als ik het bericht goed leest geldt deze verhoging voor iedereen en dan ook iedereen die uit elke vliegtuig dan ook stapt en voet op JAP zet. Of je nou met Timboektoe-air of met Aeroflot reist.

Een goed gesprek in bed is als surfen naar een hoge golf van wederzijds verlangen

Deze regel is schaamteloos en minachting van de klant dat men het gewoon mededeelt. Die domme honden weten dat reizigers naar suriname geen alternatieven hebben. Het is take it or leave it. Arrogantie van de macht

Een goed gesprek in bed is als surfen naar een hoge golf van wederzijds verlangen

6 (edited by Anjoemara 2008-09-19 12:20:46)

Stanga,
Als je familie wilt zien: spreek dan met ze af in Brazilië , Aruba, Curacao. Trinidad of waar dan ook. maar niet in Su. betaal zelfs de ticket voor ze. maar wie heeft er nou ballen genoeg?
Ik zie toch de meerderheid gewoon doorvliegen met de SLM. En dat weten de Kl****s daar heel goed.

"Those who use religion for their own benefit are detestable. We are against such a situation and will not allow it. Those who use religion in such a manner have fooled our people; it is against just such people that we have fought and will continue to fight".

Mustafa Kemal Atatürk

Stanga wrote:
radja wrote:
bpoika wrote:

Citaat:

Met welke maatschappij zal ik dan moeten reizen als ik het in mijn dolle kop krijg (dus niet) om op familiebezoek te gaan? Maar als ik het bericht goed leest geldt deze verhoging voor iedereen en dan ook iedereen die uit elke vliegtuig dan ook stapt en voet op JAP zet. Of je nou met Timboektoe-air of met Aeroflot reist.

Vlieg dan met KLM als je het in je 'dolle kop' krijgt. Die beruchte regeling is getroffen om SLM te ondersteunen; o.a. om de brandstofrekening te betalen. Maar deze rekening moet reeds betaald zijn, want het mechanisme van de brandstoftoeslag moet hiervoor zorgen. Deze regeling is mijns inziens ook niet pluis omdat onder de noemer van luchthavenbelasting(terminalkosten) SLM wordt ondersteund, terwijl SLM weinig van doen heeft met de luchthaven; zij maakt slechts gebruik van deze luchthaven.

SLM is zeker niet goedkoper dan KLM. Dus is het zaaks om SLM te vermijden en met KLM te vliegen. Zonder SLM is deze regeling ook niet meer nodig, want er valt dan simpelweg geen SLM meer te ondersteunen.

Conclusie: Als de reiziger niet verder 'genaaid' wil worden, dan moet SLM 'DOOD!

Stanga wrote:

Deze regel is schaamteloos en minachting van de klant dat men het gewoon mededeelt. Die domme honden weten dat reizigers naar suriname geen alternatieven hebben. Het is take it or leave it. Arrogantie van de macht

Stanga, wil je er wat aan doen?

Radja, wat ik eraan gedaan heb is de afgelopen 5 jaar niet naar suriname op vakantie of familiebezoek te zijn geweest.
Ik ben andere leukere plaatsen geweest waar je voor dezelfde reissom veel meer beleeft.

Stanga wrote:

Radja, wat ik eraan gedaan heb is de afgelopen 5 jaar niet naar suriname op vakantie of familiebezoek te zijn geweest.
Ik ben andere leukere plaatsen geweest waar je voor dezelfde reissom veel meer beleeft.

En heeft dit ertoe geleid dat SLM rekening houdt met de reiziger?

11 (edited by Stanga 2008-09-21 15:08:36)

Waar wil je naartoe Radja? Je vraagt mij als individu wat ik eraan gedaan heb en ik geef je antwoord. Tuurlijk zal mijn aktie niks opleveren dat weet ik, maar ik heb ook niet de illusie dat de surinamers ooit gezamenlijk een vuist kunnen en zullen maken. Daarvoor zijn we te verdeeld en zijn de belangen en de redenen om naar Su te bezoeken te verschillend. Bovendien is gebleken dat de SLM door de domme en oneerlijke surinaamse politiek wordt beschermd en die zullen alles aan doen om diens positie te consolideren. Maar bovenal zijn ze in suriname bewust dat de surneds nog steeds hun roots in suriname koesteren waardoor ze alles in het werk zullen stellen om suriname te bezoeken. Al moeten ze zich daarvoor in de schulden steken. Ik heb directe kennissen die hier een armoedig bestaan lijden, maar toch gaan ze elk jaar naar suriname om te showen. Als ze terugkomen willen ze elke dag bij je op visite komen tijdens etenstijd en ook geld lenen om een paar van hun achterstallige nota's (huishuur, licht, ziektekostenverzekering e.d.) te kunnen betalen of om wekelijkse boodschappen te doen. Hun aantal moet je niet onderschatten hoor. En deze mensen krijg je nooit bij elkaar voor een boycot. Dus ik heb geen hoop voor een gezamenlijke aktie. Ooit in 1975 wilde een opportunistische surinamer, genaamd Danny Brown, een beweging op gang krijgen tegen de slm. Het is nooit gelukt omdat vele surneds zich nog wanen in het land van melk, honing en suiker, vooral als ze de vergelijking maken met de levensstandaard van de inwoners van suriname. Dus nogmaals Radja, ik heb geen illusie. SLM gaat ooit kapot, dat verzeker ik je, maar dat geeft geen garantie dat de tickets naar suriname ooit op een aanvaardbaar nivo komen in vergelijking tot landen waar je dezelfde reistijd kwijt bent om er naartoe te gaan.
Heb je je afgevraagd waarom een ticket naar nederland voor de zogenaamde ingezeten maar $500 kost terwijl de surned in nederland bijna 3 maal zo duur moet betalen? En waarom mag er niet vanuit suriname, net zoals vroeger, een ticket worden aangeschaft  voor familieleden in nederland die suriname wensen te bezoeken?
Maar mijn vraag aan jou is; "want doe jijzelf eraan"?

Stanga,

Een betere vraag is: Wat gaan wij eraan doen? SLM vermijden is een eerste stap, maar daar moet het niet bij blijven!

is Alitalia en hoe heet dat ding van Antillen niet falliet gegaan?????....zo slecht doen ze het dan toch niet de slm.

skowtoebigibowtoe wrote:

is Alitalia en hoe heet dat ding van Antillen niet falliet gegaan?????....zo slecht doen ze het dan toch niet de slm.

Vandaar die beruchte maatregel.

15 (edited by radja 2008-09-22 22:32:26)

Positie SLM op luchthaven blijft heet hangijzer

door Lorenzo Irion

22/09/2008

Paramaribo - Minister Richel Apinsa van Transport, Communicatie en Toerisme geeft toe dat de positie van de SLM op de luchthaven, nergens anders ter wereld te bespeuren valt.

Mede door deze vooruitgeschoven positie lukte het de nationale vliegmaatschappij om een verhoging van 50 Amerikaanse dollar voor terminal fee per vertrekkende passagier te bedingen die per 1 oktober dit jaar ingaat. Een verhoging die door de Raad van Ministers (RvM) een paar weken terug is goedgekeurd. De RvM ging zelfs verder door de verhoging te splitsen in een tarief van 15 US dollar  voor de regio en 50 US dollar  voor de Midatlantische route.

Voorzitter Lloyd Read van de Bond Personeel in Dienst van NV Luchthavenbeheer (BPLB) om een reactie gevraagd, struikelt erover dat de SLM de verhoging gedaan krijgt, terwijl de autoriteit die voor de veiligheid en investeringen op de luchthaven moet toezien, met een kluitje in het riet wordt gestuurd met een verhoging van 8 US dollar. De positie van de SLM op de Johan Adolf Pengelluchthaven zit hem ook dwars en dat alles heeft zijn bond in een brief de vorige week aan vicepresident (vp) Ram Sardjoe doen toekomen  om erover te praten. Tot gisteren was er nog geen uitnodiging ontvangen. Apinsa zegt dat zij echter al zowel met de vp als president Ronald Venetiaan heeft gesproken over de kwestie. “Ik wil de knoop doorhakken om deze kwestie opgelost te krijgen”, zegt ze resoluut.

Deze week nog wil ze om de tafel met de directeuren van de SLM en NV Luchthavenbeheer. Het geschil rond de titel op de grond moet ook worden aangepakt. Een heleboel dingen spelen een rol, zegt Apinsa. Ook die kwestie wie allemaal wel op de luchthaven mag. “Het gaat om douane, militaire politie, personeel van Financiën, Justitie en TCT”, somt de bewindsvrouwe op. Het is een heftige discussie, beaamt ze.  De belastingen die de passagiers met de verhoging moeten betalen, maakt  de Johan Adolf Pengelluchthaven nog niet tot de duurste ter wereld, meent de bewindsvrouw.  Ze  liet zich informeren en volgens haar staat Suriname op de  vierde plaats. De duurste luchthaven is  Schiphol in Amsterdam(Nederland), weet ze. De verhoging van de terminal fee is om de SLM uit de rode cijfers te helpen komen.

De TCT-minister wil vandaag op haar bureau een overzicht van alle belastingen die de passagiers uiteindelijk betalen om van de luchthaven gebruik te maken. Ze bereidt het publiek er ook op voor dat er mogelijk nog een belastingheffing aankomt. “Het gaat om een promotion fee zoals door de Caricom voorgesteld. Deze fee moet de toerismesector ten goede komen. De discussie betreft de hoogte die tussen de 3 en 5 US dollar zal liggen”, voegt ze er nog aan toe.-.

Radja zegt: De reiziger is er bij gebaat om SLM failliet te laten gaan. Want dan valt de grondslag van deze beruchte regeling weg. Een grondslag die mijns inziens oneigenlijk is. Toevallig heeft de reiziger wel de macht om SLM failliet te laten gaan. Kwestie van kiezen voor KLM of voor een eigen initiatief.

Zullen we maar gaan roeien dan zijn we van het gedonder af, SLM en de KLM zullen de klanten toch blijven naaien met een hoge tarief naar Su.

Weet je wat mij blijft verbazen dat wij als (nederlandse) surinamers zowel de KLM als de SLM BLIJVEN spekken door tickets te boeken EN te betalen.

En dan niet de goedkoopste tickets, NEEN de duurste alleen om het feit omdat we zo "gierig" zijn om naar Suriname te gaan.

Ik doe hier niet aan mee. Ik ga of in een goedkope periode of neem een alternatieve route via Cayenne. In de maand oktober is het volgeboekt...kun je het voorstellen?? Kosten ticket 1200 en meer of business class!??

Als wij nou eens 1 maand deze beiden maatschappijen zouden boycotten..bijvoorbeeld in december (wanneer de tickets zo abnormaal duur zijn.).moet je eens opletten of de prijzen niet drastisch omlaag gaan!!

Zo hebben wij allemaal hier oor naar!! DOEN zou ik zeggen!!

fijne dag!!

@ Geiriteerd

Ik ben het met je eens.

Ik wou ik wou samen met mijn ouders dit jaar naar Su om oud en nieuw te vieren samen met mijn opa en oma maar omdat de ticets zo duur zijn is er  helaas niets meer van gekomen. terwijl dezelfde ticket naar mexico 600 euro p/p is.

Nou weet ik niet hoe ver het rijden is vanaf dat vliegveld maar anders zou ik naar mexico vliegen en vanuit daar naar Su gaan,mits de brandstof prijsen niet uit de pan reizen.

Het is een ellende met die beesten!

Soh, nou heb ik ook wat gezegd.

Imagine if you will…
A country where 1% control almost all the wealth and power……
And the other 99% are so brainwashed, they fight vigorously to keep it that way.

Dat SLM en de Surinaamse overheid zulke capriolen kunnen uithalen is ook de schuld van de reiziger die klaagt.

Nu blijkt dat ingezetenen van Su in valuta moeten betalen voor een ticket wat voor extra- kosten zorgt. Want, zo blijkt, valuta is momenteel schaarser dan ooit en moet worden gewisseld op de zwarte markt.

O ja, valuta, dat haal je binnen door o.a. toerisme te bevorderen. Hogere ticketprijzen is hieraan averechts. En dus belanden we in een negatieve spiraal. Tje potie,die Surinamers! En ook hieraan hebben de klagende Surineds mede schuld aan.

22 (edited by Emau 2008-10-02 12:11:35)

Drama sector toerisme in Suriname op de loer 

In het begin van de jaren 2000 heeft de sector toerisme in Suriname een welverdiende groei vanuit Nederland van tussen de 16.6% en 11.15% doorgemaakt. De geregistreerde cijfers op Schiphol geven een groei van passagiers naar Suriname in de jaren tussen 2001 en 2005 van respectievelijk 16,6%, 13,9%, 11,0%, 11,9% en 11,1% aan. Deze groeipercentages zijn de stijgingen ten opzichte van het jaar ervoor. De groei in passagiers van 2007 t.o.v. 2005 laat een percentage van 8,8% zien, wat op een gemiddelde jaargroei voor de jaren 2006 en 2007 van 4,4% aangeeft”, aldus Chan Mohan, de voorzitter van Stg. TBTS (Stichting Ter Bevordering van Toerisme in Suriname) gevestigd in Den Haag.

Bijgehouden statistische cijfers in Suriname
In tegenstelling tot de inhoud van het artikel “Toeristenstroom met sprongen omhoog” in De Ware Tijd van 30 augustus 2008, zegt Chan Mohan dat de stijging juist drastisch is afgenomen. In het bewuste artikel wordt aangegeven dat in er in 2006 het totaal aantal toeristen 100.000 zou zijn, wat niet juist is. De door de door de STS (Stichting Toerisme Suriname) gepubliceerde cijfers geven aan dat er in 2006 in totaal 153.000 toeristen Suriname aandeden. Het is ook niet verstandig om 2006 als vergelijkingsjaar te gebruiken, daar het door de overstromingen een zeer slechte jaar voor het toerisme is geweest. Dus als men 162.000 toeristen uit 2007 wil vergelijken, dan zou men dat met de 160.000 toeristen uit 2005 moeten doen. Dan constateren wij een stijging van (162.000 -/- 160.000) 2.000 toeristen in 2 jaren (2007 t.o.v. 2005). En dat is dan stijging van 1,25% over 2 jaren. Stg. TBTS promoot het toerisme in Suriname ook via hun speciaal daarvoor opgezette website www.Suriplein.com en houdt de ontwikkelingen in de sector permanent in de gaten, om tijdig te kunnen signaleren  wanner het noodzakelijk mocht blijken.

Afname in Juli 2008
“Het aantal passagiers dat in juli dit jaar vanuit Schiphol naar Suriname zijn vertrokken is 14.647, terwijl in de maand juli van 2007 nog 15.865 vanuit Schiphol naar Suriname vertrokken. Dit geeft aan dat waar in voorgaande jaren steeds sprake van een stijging was, wij nu met een daling van 7,7% zien. Bij de invoering van de vliegtax per 1 juli van dit jaar op Schiphol, had men al verwacht dat er 10% minder passagiers vanuit Schiphol zouden  vertrekken. De Nederlandse toeristen samen met de overige Europese zijn ongeveer 65% van het totaal aantal toeristen in Suriname.” aldus Chan Mohan.

Drama op de loer:

Buiten de geconstateerde daling vanuit Schiphol door invoering van de vliegtax van € 45, belooft de voorgestelde verhoging van de terminal fee op JAP met USD 50 per vertrekkende passagier en een verhoging van USD 80 per ticket op de Mid-Atlantische route voor een nog groter drama voor de sector toerisme in Suriname. Als een verhoging van € 45 al voor een daling van 7,7 % zorgt, kunt u zelf raden wat het gevolg zal zijn van de voorgestelde extra verhogingen. Het is de autoriteiten in Suriname geboden om juist nu de daling van het toerisme is ingezet, zeer alert te zijn en alle mogelijke maatregelen te treffen om deze daling een halt toe te roepen. Bij doorzetting van deze daling zal zowel de toeristische sector als de SLM niet bij gebaat zijn. 

Bron: Suriplein.com

Wat scherp van jou Oven!
Thx.

Mid-Atlantische vluchten tanken in Cayenne

02/10/2008

Paramaribo - Sinds gisteren wijken alle mid-Atlantische vluchten uit naar Cayenne, Frans-Guyana, om te tanken voor de vlucht naar Schiphol. Dit zal zeker tot begin volgende week duren. Op de Johan Adolf Pengelluchthaven kunnen de Boeing-747 vliegtuigen niet bijtanken, omdat er problemen zouden zijn met de brandstof. Zo wordt vernomen uit luchtvaartkringen. Wat betreft de regionale trajecten zijn er geen problemen. Voor die vluchten wordt vermoedelijk een ander soort brandstof gebruikt.

De SLM-directie bevestigt, dat er momenteel sprake is van een overmachtsituatie. Alle SLM en KLM-vluchten naar Nederland moeten nu brandstof inslaan op de Rochambeau airport in Cayenne, nadat passagiers hier zijn ingestapt. Of er iets aan de hand is met de kwaliteit van de brandstof op Zanderij, weet Clyde Cairo, onderdirecteur Financiele Zaken van de SLM niet. Tegenover de Ware Tijd geeft hij aan, “officieel van de KLM te hebben vernomen, dat er niet voldoende brandstof in voorraad is”. De vluchten die vliegen op Schiphol moeten daarom naar Frans-Guyana uitwijken om te tanken. De SLM koopt voor de mid-Atlantische vluchten brandstof bij de KLM, omdat ze die tegen een betere prijs krijgt dan wanneer rechtstreeks bij leverancier SOL zou worden gekocht.
De KLM deelde de Surinaamse carrier mee, dat maandag een nieuwe lading brandstof binnenkomt en de situatie genormaliseerd kan worden. KLM-vertegenwoordiger voor Suriname, Max Smit, beriep zich gisteren op de “officiële vrije dag” om niet te hoeven reageren. De krant verneemt, dat de huidige voorraad brandstof voor de Boeing-747 niet van het gewenste standaard is dat de KLM gebruikt.
“Er wordt dus geen enkele kans genomen, om hier te tanken”. Ook brandstofleverancier SOL was niet bereikbaar voor commentaar.
De huidige situatie jaagt de SLM die het al niet makkelijk heeft in extra kosten. Onder andere moeten landingsrechten voor Frans-Guyana gedokt worden alsook extra kosten voor brandstof, terwijl langer gevlogen moet worden. De langere vlucht via Cayenne zorgt voor ongemak voor passagiers, weet Cairo. Behalve de halfuur durende vlucht naar de oosterburen, moeten passagiers zeker nog ruim een uur wachten voor het toestel is bijgetankt en zijn vlucht van acht en een half uur naar Amsterdam kan vervolgen. Hij geeft aan, dat de SLM voor de extra kosten een claim bij de KLM zal deponeren. “Wij hebben een overeenkomst met de KLM om brandstof te leveren, en dat kan de maatschappij nu niet. We zullen dus een claim indienen”, stelt het directielid.-

Bron: DWT

soso kah