Topic: SurNeds die het beter weten hoe het moet in Su!!

ik zit al heel lang hier op WKN, langer dan sommige van jullie. (ja ik zat op de oude WKN ook)

en als ik zo lees naar alle topics die gaan over Suriname merk ik dat er veel wijheden achter de computer zitten die veel afweten over politiek en hoe het moet en of niet moet. mensen, Surneds, hebben de wijsheid in pacht hier in nederland.
toen dacht ik bij mezelf......................................
Tja als deze Surneds zooooo begaand zijn met suriname, zich zo kunnen ergeren en zelfs dingen weten die surinamers niet weten, waarom bundelen ze zich niet, gaan terug naar suriname en richten een politieke partij op die SurNeds heet.

zoveel wijsheid hier op WKN, je zou zweren dat deze mensen van suriname een tweede Ned kunnen maken.

de SurNeds weten het beter dan de surinamers in Suriname zelf. zij zeggen wat de surinamers moeten doen en dat ze een eenheid moeten vormen, klagen steen en been dat surinamers dom zijn, slapen of lui en ga zo maar door!!
ik zeg...... geef het goede voorbeeld, bundel je hier vorm de eenheid die jullie verwachten van surinamers, ga terug en breng al je wijsheid die je hier op WKN schrijft in de praktijk.
blijven afgeven op de Surinamers helpt niet, de surinamers altijd de schuld geven van jullie falen helpt niet.

dus wat belet jullie om terug te keren. of wachten jullie allemaal op die ene jackpot of postcode of de lotto om dan pas naar suriname te keren?
laat nederland voor wat het is, ga naar je land en breng al jouw wijsheid in de praktijk, stuur de huidige regering naar huis en bestuur het land zoals jullie hier beschrijven

god zegene en behoede jullie......................

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

2 (edited by radja 2008-06-09 14:36:26)

Re: SurNeds die het beter weten hoe het moet in Su!!

Er zijn figuren die als een mol fungeren. Ze pretenderen het goed voor te hebben met de ontwikkeling van Suriname, maar wat zij werkelijk bedoelen is dat de vooruitgang slechts ten goede moet komen aan de gevestigde orde. Dat die enkele Surinaamse Nederlander zich hiertoe zet heeft o.a. als reden dat hij gelieerd is aan een familie die parasiteert op de grotere groep minderbedeelden in SU.
Dan zijn er nog figuren die het vooral bij de oude situatie willen laten, want stel je voor dat die Surinamer werkelijk vooruitgang boekt waardoor hij niet meer ' de blitz' kan maken in SU, iets wat voor hem noodzakelijk is omdat hij last heeft van compensatiedrang.

Dus creeren ze een vijandbeeld, in dit geval de Surinaamse Nederlander, nota bene de groep die altijd heeft klaargestaan voor de Surinamers in tijden van nood.
Een Surinaamse Nederlander die roept dat het anders moet en dat het anders kan, is bij voorbaat gebombardeerd tot een 'betweter'.

Soms, heel soms, laat zo'n figuur zich maar al te gemakkelijk ontmaskeren omdat hij denkt dat hij zich goed heeft 'vermomd' en voldoende slimheid bezit om de ander op een dwaalspoor te zetten. Niet zelden leidt zelfoverschatting ertoe dat hij door de mand valt waardoor zijn ware aard naar boven komt drijven vergezeld van zijn domheid.

ik kan me vinden in de stelling van MM maar ik plaats wel enkele kantekeningen bij ,namelijk dat niet iedereen politieke aspiraties heeft
en dat niet wil zeggen dat men geen kritiek mag hebben op bepaalde
zaken of ontwikkeling. Kritiek hoeft niet altijd een negatieve uitwerking
te hebben,het kan ook leiden tot correctie in besluitvormingen of zelfs
tot het nemen van maatregelen die anders niet zouden zijn genomen.

RAMBO wrote:

ik kan me vinden in de stelling van MM maar ik plaats wel enkele kantekeningen bij ,namelijk dat niet iedereen politieke aspiraties heeft
en dat niet wil zeggen dat men geen kritiek mag hebben op bepaalde
zaken of ontwikkeling. Kritiek hoeft niet altijd een negatieve uitwerking
te hebben,het kan ook leiden tot correctie in besluitvormingen of zelfs
tot het nemen van maatregelen die anders niet zouden zijn genomen.

nou rambo jehebt kritiek en je hebt kritiek
als je begrijpt wat ik bedoel. jij en ik weten wel beter dat er figuren hier rondzitten die zig dood ergeren eraan.
ik noem ze de cruijfs van WKN veel lullen, maar weinig doen. alles moet volgens hun of anders niet....dit is het en niet anders!!
zulke mensen kun je nooit serieus nemen, als iemand al iets niet wil doen is hij bij de minste geringste weg, neem cruijf als voorbeeld!!

Jij en ik weten 100% zeker dat de kritiek van WKN niet het kritiek is die jij hier boven op noemt. zij weten het beter!!
over zulk kritiek heb ik het, over die mensen heb ik het.
als er zoveel kritiek wordt geschreven hier op WKN, zoveel wijsheden, vorm dan de eenheid die zowat elke Surned hier schreeuwt, dat surinamers moeten doen en ga gezamelijk terug en maakt schoonschip.
velen willen hebben dat Sur als Ned moet worden. want dan pas kunnen zij terug (of wachten op een lotterij en dan nog keert men niet terug).

ik vind dat achteraf lullen want geen haar op hun hoofd die denkt ik ga terug, nee ze kijken wel uit. hier zijn ze veilig. en met die gedachte vind ik hun dan hypocriet, je verschuilen achter "kritiek" geven, terwijl je donders goed weet!!
daarom geef ik nooit kritiek op Suriname of Surinamers, ik heb suriname achter me gelaten en heb mijhier gevestigd. Afgeven kan ik niet, kritiek nog minder, uitschelden helemaal uit den boze. Surinamers moeten het zelf doen.
De amerikanen kunnen  Irak zelfs niet opbouwen, dan denken jullie als Surneds dat wel te doen?????????
give me a break

waar ik wel kritiek op heb zijn de SurNeds hier in Ned. en die schuif ik echt niet onder stoelen en banken.

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

radja wrote:

Er zijn figuren die als een mol fungeren. Ze pretenderen het goed voor te hebben met de ontwikkeling van Suriname, maar wat zij werkelijk bedoelen is dat de vooruitgang slechts ten goede moet komen aan de gevestigde orde. Dat die enkele Surinaamse Nederlander zich hiertoe zet heeft o.a. als reden dat hij geleerd is aan een familie die parasiteert op de grotere groep minderbedeelden in SU.
Dan zijn er nog figuren die het vooral bij de oude situatie willen laten, want stel je voor dat die Surinamer werkelijk vooruitgang boekt waardoor hij niet meer ' de blitz' kan maken in SU, iets wat voor hem noodzakelijk is omdat hij last heeft van compensatiedrang.

Dus creeren ze een vijandbeeld, in dit geval de Surinaamse Nederlander, nota bene de groep die altijd heeft klaargestaan voor de Surinamers in tijde van nood.
Een Surinaamse Nederlander die roept dat het anders moet en dat het anders kan, is bij voorbaat gebombardeerd tot een 'betweter'.

Soms, heel soms, laat zo'n figuur zich maar al te gemakkelijk ontmaskeren omdat hij denkt dat hij zich goed heeft 'vermomd' en voldoende slimheid bezit om de ander op een dwaalspoor te zetten. Niet zelden leidt zelfoverschatting ertoe dat hij door de mand waardoor zijn ware aard naar boven komt drijven vergezeld van zijn domheid.

ik neem aan dat je je zelf bedoeld?? dat je ontmaskert ben met ampaco omdat je surinamers wilde oplichten.... ik neem ook aan dat ampaco volgend jaar zomer zeeeeeeer zeker niet zal vliegen. ik ben benieuwd wat jou nieuwe "reden" (lees smoesje) zal zijn!!!
als ik net als velen jou had geloofd was ik er ook in getrapt, maar nee ik ben altijd anders denkend en leer uit het verleden en dat in mijn achterhoofd, heb ik onderzoek naar jou doen en laten gedaan. ik heb jouw hele website onderste boven gehaald, alle fouten eruit gehaald en jouw postings allemaal goed bekeken en kwam tot de ontdenkking dat je loog en bedroog. ik beet mij in je vast en liet je niet los totdat je zelf uit je schulp kwam en je zelf voor schut zette. je bent ontmaskerd samen met nog andere zoals MiNaMi, zetten we de aanval op jou in, je kon geen kant op en je draaide alsmaar cirkels en veranderde telekens van mening en tacktiek...........je beschuldigde ons zelf van moord en dat wij medeplichtig waren aan de vliegtuigramp zo ver ging jij!!
tja en kat in nood, maakt rare sprongen!!

door dat gebrabbel van jou, creer jij een beeld dat surinamers niets zijn zonder de surned..........
er zijn maar een handje vol mensen die fam in ned heeft. de rest redt het wel. hoeveel hebben ook fam hier die niet naar hun omkijkt.
hoeveel SurNeds laten hun ouders niet wegrotten in een bejarden tehuis en als maar uitgeven dat de blanken dat doen!!!!!!!

ooh ja en Rambo

als je echt iets verandert wilt zien....................wat moet je dan doen!!

Het probleem zit niet bij de schrijver van de kritiek maar bij de lezers. Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen gezichtpunten en agenda. Maar is dat erg. Tuurlijk niet. Zonder dat is kritiek niet mogelijk.
Probleem is dat de lezers kritiek moeten leren beoordelen op de waarde die het kan hebben voor hen. Mij is elke kritiek welkom, maar ik maak zelf wel uit wat ik er mee doe en hoe k het doe.

Wie kritiek leest als een dwingend voorschrift doet zichzelf en de schrijver te kort. wink

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

8 (edited by Paraman 2008-06-08 09:47:09)

Hier is de plaats waar de mensen hun gevoelens over de gang van zaken in hun land van geboorte of zo u wilt geliefd land spuien.

Hoezeer wij elkaar niet zelden in de haren vliegen, geloof ik wel dat iedereen het beste voor heeft met Suriname, anders kom je niet hier aan de Waterkant je tijd verdoen.

Ook in Nederland, hoe kan het ook anders, staan uiteraard de beste stuurlui aan wal.

U zult er versteld van staan om te weten hoeveel Surinaamse politici buiten Suriname en met name Holland hebben gestudeerd.

En dan is het niet te begrijpen dat het land anno 2008 er zo berooid voor staat.

Bij mijn recente bezoek aan het hooiland heb ik mij afgevraagd of die bakra's werkelijk van een andere planeet komen.

Overal in dat land wordt de aarde omgespit om infrastruktuur van uiteenlopende aard aan te leggen of perfectioneren. Of het nou gaat om spoorlijnen, gebouwen of weet ik wat.

Toen ik er nog studeerde stak ik als Sranaman ver boven de gemiddelde student uit in mijn jargon.

Wat zijn wij nog waard als wij niet eens in staat zijn om de opgedane kennis en ervaring in Suriname in de praktijk te brengen.

Ligt het alleen aan financiën?

MigthyMike wrote:

ooh ja en Rambo

als je echt iets verandert wilt zien....................wat moet je dan doen!!

Nou MM ik ben het met je eens dat je dan in Su moet wonen. ik heb
in elk geval al de stappen daartoe genomen. vandaar dat ik vaker in
Su verblijf . ik zal wel naar Ned komen om mijn kinderen te bezoeken
en in de grote vakantie mogen zij mij daar bezoeken.

bij de turken en mocro's zie ook haast nooit dat ze negatief over hun
land praten en ze gaan jaarlijks met vakantie .

figuren als Ratje heeft Su helemaal niet nodig. hij is trouwens gevlucht
met zijn familie voor de onafhankelijkheid . een lafaard dus.

hij wil wel van twee walletjes eten op grond van de TO.

Nou Rambo,
Noooooooooit en dan ook nooooooit praten zij slecht over hun land, laatstaan kritiek uiten op hun regering!!
dat is echt liefde voor hun land.... hebben die achtergelaten, maar zullen nimmer slecht praten.
en dan vind men het raar dat surinamers de Surneds niet mogen??
terwijl de turken en marokanen met open armen worden ontvangen, bouwen allemaal huizen daar en zorgen goed voor hun fam. maar goed de keerzijde is dat zij meer en harder werken dan jij en ik. soms zelfs ook boven hun stand wonen en vaker ook willen bewijzen dat ze het gemaakt hebben in Ned. waarvan eigenlijk niets van waar is.
molukkers hebben dat ook.
en tja surinamers ook........................................

ratje is gewoon een rat, een vieze vuile rat. die ontmaskert is. dat hij zich nog wilt vertonen hier op WKN!!

ik vraag mij ook af waar zijn schaamte gevoel blijft. maar ja oplichters
kennen geen schaamte .

SurNeds weten alles en Surinamers weten alles beter!

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

Ik kan me helemaal vinden in  de posting van Paraman (10.38 uur)

Natuurlijk hoef je niet eerst in Nederland te hebben gestudeerd om in Suriname politicus te worden of te zijn maar als die politici nou éénmaal op de (ministers) stoel hebben plaatsgenomen dan gebeurt er iets of moet ik juist schrijven niets.

Amafo is daar een voorbeeld van, ik weet niet waar ze gestudeerd heeft maar ja toen ze éénmaal op de stoel zat was het een kwestie van zoals de ouden zongen , piepen de jongen tenzij ze bewust door de oude garde gepiepeld is.   

Wat het omspitten van grond t.b.v. infrastruktuur en wat dies meer zij betreft. Ik was onlangs wederom in Bemre passie en sa deng kil é doe. Deng kil é seki. Zelfs familie en vrienden die er wonen verbazen zich erover dat vandaag een zandweg morgen is omgetoverd tot een asfaltgedeelte met alles derop en deraan.

Straks tijdens Kwakoe ga ik effe langs de Karspeldreef stilstaan om van daaruit de Kwakoe menigte of hoe het dan ook moge gaan heten gade te slaan. Die honderden bomen die gekapt zijn belemmeren nl. het uitzicht niet meer.

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

Cinny wrote:

Ok laten we onze Bhai's en Didi's niet laf gaan noemen toch, een ieder had zijn reden, laten we dat gewoon respecteren...... ik bedoel ik kan toch niet tot mijn dood mijn ''ouders h*ten'' omdat ze mij hier geboren hebben laten doen (ooh baja wat een Nederlands sorry hoor hi hi)
Nee het is gewoon hoe het is. Merendeel van het volk scheen er geen eens achter te hebben gestaan, en ik als ''buitenstaander'' ach van mij had die hele onafhankelijkheid niet gehoeven, ik ben kontakt met mijn familie daardoor een hele tijd verloren omdat men niet durfde te bellen schrijven niets...... als men niet in een Onafhankelijk Su wou wonen destijds en zij kregen immers de keuze.....wel ze hebben een keuze gemaakt..... mag toch.....a no laf yere...... ik kan dat werkelijk niet gaan beweren, daarom mi breti dat mn Pa en Ma al véééééééééééér voor 1975 hier zich hadden gevestigd, ze zaten er al zowat 10 jaar..... en mij boeit het niet wat men er van vind , a no true..... << als men lelijke dingen zegt hoor, POEH !!!!

Ik hoor niet bijh de Suri's die het beter weten, ik vind alles geweldig in Su en mij hoor je niks niet zeggen dat het in nederland beter is, hee elk land heeft z'n voor en nadelen, dat mi taigi !
Bovendien leven we in een tijdperk sat wij ons als mens overal mogen vestigen op deze Aaardkloot, wij kunnen van 3 walletjes snoepen, Ned India Suriname....jammie jammie......

''ratje is gewoon een rat, een vieze vuile rat. die ontmaskert is. dat hij zich nog wilt vertonen hier op WKN!!''

MM ga niet mij adviseren Radja met rust te laten terwijl ik een normale discissie met hem voer hoor, kijk je zelf aan in de spiegel en adviseer nog een keer...... FOEI !!!! iK VIND LEUK DAT EEN MEMBER als Radja er óók is ! 10 x beter....huh 100 x .....huh 1000 x beter dan die k* sn*l van een Distelloblraumpies................ dat dat enge kind zich nog durft te vertonen.......

doe maar wat je wilt..................

Mighty Mike.... Nee, dat is niet wat ALLE Surneds (ZO moeilijk om dit te typen..laat staan uit te spreken) denken.

Er zijn er genoeg die willen helpen..puur en alleen omdat ze Su tot aan de dag van vandaag een warm hart toedragen...
Als die hulp niet geaccepteerd wordt... so be it..

Suriname verzuipt letterlijk onder een batterij aan kennis op vrijwel elk gebied, die uit pure hufterigheid maar niet wordt aangewend.

Het ligt heel, heel diep. Het is een gigantische mentaliteitsvraagstuk.

Neil wrote:

Mighty Mike.... Nee, dat is niet wat ALLE Surneds (ZO moeilijk om dit te typen..laat staan uit te spreken) denken.

Er zijn er genoeg die willen helpen..puur en alleen omdat ze Su tot aan de dag van vandaag een warm hart toedragen...
Als die hulp niet geaccepteerd wordt... so be it..

ook zoiets van de Surneds, denkend dat suriname hun hulp niet wil. waarom lukt het anderen wel??
WAAROM????
niemand kan mijn antwoord geven waarom het anderen wel lukt. zou jij het leuk vinden als iemand jou komt vertellen hoe het moet. dat is toch bazig!! samen werken lijkt mij beter.
daarom slagen diegene die gaan samenwerken met surinamers en niet proberen de baas te spelen omdat ze uit nederland komen en de euro's hebben.
tja moet je niet doen met surinamers!!!!
of zijn jullie vergeten hoe het is om surinamer te zijn??????

RAMBO wrote:

ik vraag mij ook af waar zijn schaamte gevoel blijft. maar ja oplichters
kennen geen schaamte .

Ai rambo, je draait door! Nog steeds kan je niet aantonen wie ik zou hebben opgelicht. En ja ik hoef mij nergens voor te schamen!

Je bent al een tijdje aan het einde van je latijn en dus ga je spartelen.

19 (edited by radja 2008-06-10 02:07:23)

Het is geen kwestie van Suriname wil de hulp van Surneds niet, het is meer een kwestie van: Suriname kan niet zonder de hulp van de Surneds!

Surinamers WERKEN niet samen....... het valt mij zo op.....  de handen worden alleen werkelijk samen geslagen in tijden van drama..... watersnood, vliegtuigramp...... Samen Sta Je Sterk !!! Men zou meer moeten samenwerken......volgens mij zijn we in Su dan alweer veel verder.

Achter dit stukje teks schaar ik me er helemaal achter.
Als men nou een wat meer zou gaan samen werken en meer aan het maatschapelijke belang zou denken in plaats van het induvuduele belang
zou het in ieder geval een stap dichter bij zijn naar een welvarender SU

Ook vindt ik dat de Surneds die hier op Waterkant regelmatig hun ongenoegen uitspreken en vertllen hoe het zou moeten gebeuren in Su(ik noem geen namen) moeten gwn ballen tonen en er ook gewoon naar toe gaan,en als ze dan werk verichten waardoor Su op de kaart wordt gezet en waar het maaatschapelijkbe belang boven het induvuduele belang komt te staan  en het ook daadwerkelijk goed gaat met Su dan pas hebben ze recht van spreken maar voorlopig moeten ze gwn hun mond houden want ze zitten nog steeds hier in NL.  Mellie heeft gesproken.

Mellie wrote:

Ook vindt ik dat de Surneds die hier op Waterkant regelmatig hun ongenoegen uitspreken en vertllen hoe het zou moeten gebeuren in Su(ik noem geen namen) moeten gwn ballen tonen en er ook gewoon naar toe gaan,en als ze dan werk verichten waardoor Su op de kaart wordt gezet en waar het maaatschapelijkbe belang boven het induvuduele belang komt te staan  en het ook daadwerkelijk goed gaat met Su dan pas hebben ze recht van spreken maar voorlopig moeten ze gwn hun mond houden want ze zitten nog steeds hier in NL.  Mellie heeft gesproken.

je hebt helemaal gelijk hoor. een van die figuren die daar een hobby
van hebben gemaakt is Ratje. hij is in 1974 gevlucht voor de onafhankelijkheid en is maar 1 keer terug geweest en nu wil hij ook nog
rechten hebben uit de TO. belachelijk gewoon.

mek a mars go wroko.

23 (edited by Honda 2008-06-10 16:41:53)

Mellie wrote:

Ik vind van niet; om de volgende redenen:

1. Een commentator van sportwedstrijden hoeft het niet zelf beter te kunnen.
2. Een recensent (iemand die een boek kritisch beoordeeld) hoeft zelf nooit een boek te hebben geschreven.
3. Een econoom hoeft niet naar Afrika te gaan, omdat hij zegt dat het zus of zo beter kan.
4. Een dokter hoeft niet naar Uguadugu om Tsee-tsee vliegen dood te maken, als hij heeft geconstateert dat rivierblindheid in dat gebied door die vliegen wordt veroorzaakt.
5. Iemand die meent dat het anders kan in Suriname hoeft niet naar Suriname om het zelf te proberen of beter te doen. Hij geeft enkel zijn mening.

Odi.

De leugen heeft korte benen en is kortademig.

Cinny wrote:

Ja beste mensen, als het land in '75 leeg was gestroomd en alle high heads zaten hier en daar was weinig over, dan wat gaan we uitleggen.
Maar één ding blijf ik vinden , MM zei ''samen werken lijkt mij beter.''
Surinamers WERKEN niet samen....... het valt mij zo op.....  de handen worden alleen werkelijk samen geslagen in tijden van drama..... watersnood, vliegtuigramp...... Samen Sta Je Sterk !!! Men zou meer moeten samenwerken......volgens mij zijn we in Su dan alweer veel verder.

Volgens rambo zijn overwegend domme mensen in 1975 en daarvoor naar Su getrokken. Dus, in zijn lijn van gedachtengang, bleven de 'slimmerikken' over. Maar dan mijn vraag: Hoe hebben ze er zo'n potje van gemaakt? Zodanig dat rambo moest vluchten onder het mom van 'studeren in Holland'. Ik neem aan dat hij reeds is uitgestudeerd, maar nog steeds bivakkeert hij in Holland.

Honda wrote:
Mellie wrote:

Ik vind van niet; om de volgende redenen:

1. Een commentator van sportwedstrijden hoeft het niet zelf beter te kunnen.
2. Een recensent (iemand die een boek kritisch beoordeeld) hoeft zelf nooit een boek te hebben geschreven.
3. Een econoom hoeft niet naar Afrika te gaan, omdat hij zegt dat het zus of zo beter kan.
4. Een dokter hoeft niet naar Uguadugu om Tsee-tsee vliegen dood te maken, als hij heeft geconstateert dat rivierblindheid in dat gebied door die vliegen wordt veroorzaakt.
5. Iemand die meent dat het anders kan in Suriname hoeft niet naar Suriname om het zelf te proberen of beter te doen. Hij geeft enkel zijn mening.

Odi.

Het beste is natuurlijk dat diegenen die weten hoe het anders en beter kan, ook het heft in handen nemen. Maar de vraag is: Zit Su op deze mensen te wachten. Moeten die Surinamers die geholpen worden niet eerst erom vragen? Willen ze wel geholpen worden?

Overigens ben ik het ermee eens dat men een mening mag geven ook al is men niet van plan om ter plekke de handen uit de mouwen te gaan steken.

Maar ik durf te wedden dat als het Surinaamse volk, en masse, de Surneds en de Hollanders vraagt om een steentje bij te dragen, en dan heb ik het niet over geldovermakingen en pakkettjeshulp, heel veel mensen zullen warm lopen.