Record aantal migranten, me reet,............
Record aantal re-remigranten moet deze topic heten.
Omdat men blind is om de registratie te plegen van de re-immigranten, de zogenoemde spijtoptanten. Die moeten dan al het geld dat zij opgemaakt van de Ministerie van Sozavo , afd. remigrastie, terugbetalen.
Degenen die op eigen houtje zijn gegaan, hoeven niks te vreze. Wel zitten zij met een levensgrote blamage van spijt en nijd. Mislukkingen over en weer. En volop gedachten van "waar is het mis gegaan", of van "waar begon het mis te gaan".
Nog mooier zijn de gedachten die gaan over "hoe heb ik het niet kunnen voorzien, hoe kon ik het niet bolwerken".
Waarom heb ik geen succes kunnen boeken??? Jongens en meiden, laat die gedachten maar, Suri heeft veel te warm weer, en als het regenseizoen begint, die patja-patja strate , mensen , je wil niet uit huis. Maar dan komt moesje eff langs om 1 beetje rijst vragen.
Je blijft geven omdat je bij zitjes met buren allerlei lekkere verhalen hebt verteld hoeveel je verdiende in Ned, en hoe je heb geleefd in Ned.
Dat maakt dat die mensen die naar je luisterden, stil en stiekum zo jaloers op je werden, vooral bedachten zij manieren en smoesjes om jou te vragen hen te helpen. Te helpen met 1 streng kouseband , of 2 tomaten , heb je misschien een blik sardentjes voor me omdat de vader van de kinderen moet overwerken en laat thuiskomt.
Allerlei smoesjes en uitvluchten verzinnen de suri´s om iets van jou te krijgen , gratis , een beetje spijsolie om toch maar die paar visjes te bakken voor de kids omdat opa en oma de bus hebben gemist en oma zou geld brengen.
Pinarie alom , daarom is jou reis mislukt en kon je het niet uithouden. Suri´s vinden het heerlijk om poti-´sma te spelen, ma vond jij het ook niet heerlijk om die gespeelde-poti´sma ´s te helpen met 1 beetje rijst , of met 2 tomaatjes, of ohja met 1 blijkje sardientje, ´s-avonds in bed denkend aan die "arme buurvrouw" met haar kids , en dat jij haar hebt kunnen helpen.
Mu zit je terug thuis en moet je gaan zwoegen in sneeuw en storm, hard razende windstoten, vooral ´s-ochtends vroeg , moet je wachten in abri´s op tram of bus, onderwijl onderga je de striemnede kou in je nek.
Denk er niet meer over na, geld uitgegeven, zand eroverheen, je verdient het toch wel weer , al moet je daarvoor door "wind en weer" om het voor de baas te verdienen die jou kan betale....
Met vriendelijke groeten,.................
........... S A B I D I R I E ...