Topic: Record aantal remigraten

Remigratie overtreft de immigratie

In augustus is een record aantal personen geremigreerd naar Suriname. Met het aantal van 170 personen is het record van 2005 (133 personen) gebroken.

Maar het belangrijkste nieuws is dat in augustus de remigratie de immigratie heeft overtroffen. Er zijn in augustus meer Surinamers naar Surinamer teruggekeerd, dan er Surinamers naar Nederland zijn vertrokken. Tot nu overtrof de emigratie naar Nederland vrijwel altijd de remigratie, dus dit is een uniek feit in de migratie tussen Suriname en Nederland. In de afgelopen tien jaren is het voor de eerste keer dan Nederland in een maand een negatief migratiesaldo heeft met Suriname. En gelet op de traditioneel grote migratiestroom naar Nederland is het mogelijk de eerste keer na de onafhankelijkheid van Suriname dat de remigratie groter is dan de immigratie.

http://www.kennisaanval.nl/migratiecijfers.html
http://www.kennisaanval.nl/remigratie.html

Re: Record aantal remigraten

remigraten remigranten. Een beetje slordig geef ik toe.

Honda,

Ik geloof niet dat het een aanwijzing is dat het slecht gaat met migranten in Nederland. Emigratie is een algemene tendens in Nederland en de Surinaamse remigratie past precies in dit plaatje. Daarom denk ik niet dat het alleen pensionado's zijn die voor Suriname kiezen. En zoals je ongetwijfeld weet, heeft Suriname nog geen fiscaalvriendelijke regeling voor vermogende gepensioneerden. Dus zo’n vaart zal het nog niet lopen.

Overigens, deze cijfers zaten al in pijplijn. Dat de remigratie de immigratie naar Nederland zou overtreffen was slechts een kwestie van tijd. Ik had het eerder verwacht, maar op een gegeven moment was het een feit.

Gr.

Erik

3 (edited by John 2006-11-10 00:15:51)

Dit is intussen algemeen bekend. De remigratie op dit moment is te vergelijken met regendruppels; de echte waterval moet nog volgen. Naar schatting 60.000 gepensioneerden, waaronder ik, staan reeds in de wachtkamer te trappelem om in de eerstkomende tien jaren naar Suriname te remigreren. Dit zijn de mensen die liever in Suriname dan in Nederland oud willen worden en die willen genieten van een rustige oude dag.
Economisch gezien zullen er gouden tijden voor Suriname aanbreken.
Hoe en waarom?
Het antwoord is heel duidelijk. Deze mensen zullen met hun AOW- en overig pensioen naar Suriname remigreren. Stel dat dit per persoon 10.000 euro's bedraagt, dan betekent dit dat de Surinaamse deviezenpot jaarlijks met 600.000.000 euro's zal verbeteren.
Als deze mensen gemiddeld 10 jaar leven zal de totale opbrengst  6 miljard euro's bedragen. Naar oude Nederlandse guldens omgerekend is dit 12 miljard oftewel 4 keer meer dan die ontwikkelingshulp die Nederland ons heeft gegeven?.
We zitten alleen nog met het absorptievermogen van Suriname.
Ik verzoek onze Surinaamse politici om op deze situatie te anticiperen en hun huiswerk goed te doen om dit alles straks in goede banen  te kunnen leiden. De bedoeling is dat de Surinaamse samenleving van dit cadeau moet profiteren en de economie daarmede goed moet oppeppen. Ik denk dat dit de laatste keer is dat Suriname zoveel ontwikkelingshulp van zijn eigen mensen mag verwachten.
Onze kinderen en kleinkinderen zullen niet zo massaal remigreren.
De taken voor Suriname - ter voorkoming dat zij de boot zullen missen- zijn:
1. huisvesting voor deze mensen
2. duidelijke en remigratievriendelijke belastingheffing.
3. financieel, monetair en economische voorbereidingen treffen.

Suriname, gedenk dat er voldoende concurrerende landen op de loer liggen om een deel van deze buit ook binnen te halen.

John

Met eigenlijk veel plezier leven mijn (Hollandse) echtgenote, onze kinderen en ikzelf in Ptata Kondre. Nog een kleine 20 jaar heb ik te gaan tot de status van pensionado, maar ook dan zullen wij ons voegen bij de remigranten. Onze kinderen hebben hun leven hier, maar hen zullen wij regelmatig op bezoek krijgen in ons geliefde geboorteland.

Ik ben blij dat er mensen zijn die die stap durven maken in plaats van eindeloos blijven praten erover en belachelijke randvoorwaarden stellen aan hun terugkeer.

6 (edited by MigthyMike 2006-11-10 20:28:17)

maakt  niet uit hoeveel geld naar suriname gaat, het komt toch in de zakken van de regerings lieden....................

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

7 (edited by Erik 2006-11-13 22:55:25)

Oven je verhaal inspireerde mij in de trein tot het volgende verhaal.

Geef mij maar een Suriname.

“ Ik ben het zat om vierkant gebeerd te worden door die Surinamers in Suriname! Wie denken ze wel dat ze zijn. Mi tjar mi Money. Ik heb hard gewerkt in Nederland! En als ik na mijn vakantie wil terugkeren, moeten ze geen grote mond opzetten. Ze mogen blij dat ik hier mijn zuur verdiende geld kom besteden! Mo soor ding!. “

Terwijl hij zachtjes in zichzelf klaagt loopt Remi, de aanstaande remigrant, langs het presidentiele paleis van Suriname. Plotseling voelt hij zich nog kwader worden en denkt: laat me Venetiaan  opzoeken en hem vertellen wat ik wil. Hij loopt naar de wacht van het paleis en zegt dat hij een zeer belangrijke boodschap heeft voor de President van Suriname. Na de wacht een barki te hebben gegeven loopt hij door de tuin en komt bij het bordes. Hij loopt de trappen op en loopt langs de ramen van kamers. Plotseling ziet hij Venetiaan zitten achter zijn bureau. Remi tikt zachtjes op het raam van de deur, opent de deur en loopt naar binnen.  Vene kijkt verschrikt op en vraagt verbaast, “wie bent u!.”

“No spang, ” zegt Remi. Ik wil je gewoon even iets vragen.

Vene staat op en loopt langzaam naar de deur.

“Wacht!,” zegt Remi,  “als je toch een soft gaat halen, bonk wan Cola dji mi.”

"Ik was niet plan een verfrissing voor je te gaan halen, maar ik ga een agent voor je roepen om je het  paleis uit trappen,” zegt Venetiaan geïrriteerd.

“Zomaar?” ,roept Remi. “Ga zitten man. Fa fi vrouw? Maar let 's get to point. Ronald, ik wil terug naar Suriname.”

“Wacht even voor je verder gaat,” zegt Vene, terwijl hij weer naar zijn bureau loopt en gaat zitten. “Ik  wil jou iets vragen. Remi heet je no?”

“Zeg me Remi. Waar was je toen de coup werd gepleegd?”

“In Holland, ” zegt Remi onderzoekend.

“Waar was je tijdens de decembermoorden?”

“In Holland natuurlijk,” antwoordt Remi zachtjes.

“Waar was je toen we ons toiletpapier gebruikten om onze vingers af te vegen in plaats van onze billen?,” vraagt Vene, die steeds bozer wordt.

''Waar was je toen we pinaarden toen het IMF onze strot dichtkneep?"

"Waar was je tijdens watersnoodramp?," vraagt Vene, terwijl de zweetdruppels op zijn voorhoofd glinsteren.

"Maar, maar, luister no, enne…,"  sputtert Remi.

Plotseling springt Remi op en zegt, "maar ik stuur geld naar Suriname. Iedere maand!"

"Voor Suriname!?," vraagt Vene fel.

"Voor mijn familie, " zegt Remi zachtjes, terwijl hij zijn keel schraapt en weer terugzakt in de stoel.

“A boeng. Je wilde mij iets vragen,” zegt Vene, terwijl achterover leunt met zijn armen over elkaar.

"Ik wil terug naar Suriname Ronald," begint Remi. “Laat me even mijn lijstje erbij pakken.“

"Ik wil dat je een belastingverdrag sluit met Nederland, zodat ik minder belasting hoef te betalen."

"Ik wil dat je het mogelijk maakt dat ik de dubbele nationaliteit krijg.”

"Ik wil dat je een huis voor me bouwt."

"Enneee, ik wil dat je .."

"Stop daar," zegt Venetiaan. “Wat heb jij gedaan voor Suriname, Remi?”

"Niets, maar ik neem wel geld mee,"  zegt Remi.

Venetiaan staat op vanachter zijn bureau en loopt naar Remi, die in de lage stoel zit.

"Dus je koopt ons een beetje op, we worden je bedienden, ” zegt Vene, terwijl hij met boos met zijn hoofd knikt. 

“Denk jij nou werkelijk dat als jij met je Euro’s wappert, dat wij voor je buigen als slaven? Dat we de deuren voor je opengooien?,"  zegt hij met het een harde stem.

"Je moet je plaats verdienen!," zegt Vene,  terwijl hij met zijn vuist op een bijzettafeltje slaat.

"En haal die witte patta's van dat tafeltje, met stront!," schreeuwt Venetiaan.

"Bewaking!,”  roept Venetiaan. Twee wachten openen de deur en kijken naar Venetiaan en Remi.

"Verwijder deze man uit mijn gezicht. Nu!," schreeuwt Venetiaan, terwijl hij met een uitgestrekte vinger naar Remi wijst.

Twee agenten pakken Remi beet en trekken hem uit de kamer het bordes op. Ze dokken nog even voor de djoeka bani die door het raam vliegt.

-----------

Oven neem het niet persoonlijk, maar dit gaat niet over geld. Ik denk dat Surinaamse Nederlanders hun plaats een klein beetje moeten verdienen. Een van de meest ondergewaardeerde Surinaamse dichteressen, Margo Morisson, zei het eens in een gedicht. Sranan  prani mi baka. Suriname plant mij opnieuw.  Het is een vraag. Een wens. Geen eis.

maar beste honda,

ik begrijp je volkomen, maar het is toch ook leuk je oude dag in suriname te slijten.............

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Het is een feit dat er de afgelopen jaren veel Surinamers uit Nederland terug keren. En het is te verwachten dat dit aantal in de komende jaren zal toenemen. Het is echter bekend dat deze "overstap" van Nederland naar Suriname niet altijd soepel verloopt er komt heel wat bijkijken; wat betreft huisvesting, juridische afhandelingen en aanpassing. de juiste begeleiding is dan noodzakelijk. Voor die begeleiding zorgt Stichting Hijaz. Voor meer informatie kunt u gaan naar: www.hijaz.de

Erik , Ik bewonder je talenten .  Surinamers die in Sur. zijn gebleven hebben slecht gehad ja , dat weten wij allemaal . Maar laten wij niet vergeten dat NEderland ook deel is van het "Sur. Probleem " . Door hun kolonialistisch bewind van de afgelopen 300 jaren hebben zij een Sur. Volk achtergelaten op 25 Nov 1975 waarvan zij wisten dat het problemn zal geven .  Wat zij niet hadden gecalculeerd is dat er een exodus zou plaats vinden voor 25/11/75 en ook , bij en na , de coup . Wel nu is moment aangebroken dat deze groep Sur . die in Ned. zijn de rjkdommen ( pensioen , kennis , etc etc ) via hun terugkeer ook terugbrengen naar Sur.  Payback time ! Via deze Groep zullen miljarden Euro's terugstromen naar Sur.
Mijn groot verzoek is aan de Overheid van Sur. om met alle kennis deze " overstroming " mogelijk te maken .

11 (edited by John 2006-11-26 01:42:31)

Aan Oven
van John

Kan je mij even uitleggen waarom je de AWBZ (ALGEMENE WET BIJZONDERE ZIEKTEKOSTEN) aanhaalt wanneer ik het over de AOW (ALGEMENE OUDERDOMSWET) en overige (bedrijfs)pensioenen heb?
De AWBZ is een regeling voor Nederland en is volgens mij moeilijk of helemaal niet exporteerbaar.
Overigens zou ik een ieder die in aanmerking komt voor de AWBZ willen adviseren om maar lekker in Nederland te blijven en vanwege hun (ernstige) ziekte niet te gaan avonturieren in Suriname.

En hoe ik aan de 60.000 kom? Eigen inschatting op basis van verkregen informatie van mensen die samen met mij in de jaren 70 en later naar Nederland zijn gekomen. Deze mensen gaan terug als ze 65 zijn. Dat gebeurt niet in hetzelfde jaar, maar gedurende een bepaalde periode. Voorbeeld: Mijn vrouw is 4 jaar jonger, zij zal dus dus 4 jaar later vertrekken. Dit ter voorkoming dat er weer een korting op haar AOW wordt toegepast van 2% per jaar. 
Je moet aan de juiste personen de remigratievragen stellen. Dit zijn over het algemeen degenen die een redelijk AOWpensioen zullen opbouwen.
Gedenk: ik ben liever een Pensionado in Suriname of ergens anders dan een arme AOWer in Nederland. Met de AOW, al of niet aangevuld tot bijstandniveau, valt in Nederland niet meer te leven.

En de 10 jaar? Dat heb ik afgeleid van de gemiddelde leeftijd van mannen en vrouwen en het verlangen van mij natuurlijk om de 75 jaar in ieder geval en in goede gezondheid te halen.

En nog iets wat ik kwijt wil.

Het klopt dat wij niet in Suriname waren toen de problemen ontstonden.
Maar wat was ik blij dat ik in het buitenland was.
Door mijn buitenlands verblijf heb ik jarenlang mijn familie en ook schonfamilie kunnen ondersteunen met geld en de beroemde dozen.
Als ik niet in het buitenland was had ik dit zeer zeker niet kunnen doen. En samen met mij hebben duizenden Surinamers hetzelfde gedaan. Ik ken Surinamers die zelfs in de financiele problemen in Nederland waren geraakt.

Wij hebben ook (financiële) pijn geleden. Vergeet dat niet.

john

Honda,

Helaas kan ik die storende fout,  'remigraten',  niet veranderen. Het stoort mij ook.  Maar de oplossing komt eraan!

En Kondreman,

Bedankt voor het compliment.

Erik

Het blijft een actief discussie punt als Surinaams Nederlanders het recht hebben naar Suriname terug te keren. NATUURLIJK WEL! alhoewel ik moet toegeven dat zij  van veel meer nut zouden zijn als zij in hun actieve jonge jaren terug zouden keren i.p.v. wanneer ze al gepensioneerd zijn. Maar dat wil niet zeggen dat deze gepensioneerden niet kunnen meehelpen aan de opbouw van Suriname. Wij moeten ze allen de kans geven dat te bewijzen. En wie weet volgen de jongeren daarna.

Bent u een Surinaams Nederlander die overweegt terug te keren naar Surimame? Bekijk dan de website: www.hijaz.de Daar krijgt u de beste informatie hieromtrend, en wie weet is dat net de "push" die u nodig heeft om de knoop door te hakken.

Best Oven,

Ik ken genoeg "ouderen" die niet hulpbehoeftig zijn. Omdat jij stelt, dat hoe ouder , hoe hulpbehoeftiger de mensen worden.

Ik vraag mij in zeer ernst af of dat dit feit die ouderen "aangepraat" wordt. Domme statement vind ik. Omdat als de ouderen zich nagenoeg hetzelfde zou bewegen als de "jongeren" , zij even gezond kunnen blijven leven.

Ook dat zij goede en gezonde voeding tot zich nemen verlengt hun leven. Feit is dat de verse groenten- en vers vlees- met verse visgerechten nuttigen in Surinen doet een gezond lichaam en geest ontwikkelen.

Ook is belangrijk dat net als jongeren die gaan dansen en aan sport doen, dat ouderen deze aktiviteiten ook moeten uitvoeren. Belangrijk is dat zij moeten bewegen, zin of geen zin. Fitnessen werkt een gezond lichaam en geest beter toe.

Groeten,................

........... S A B I  D I R I E ...

Hi Henky,
Remigratie heeft te maken met een keuze. Dat is de hoofdzaak. Al het andere is een bijkomstije bijzaakfactor. Dus!
Bij remigratie gaat het immers om de bestaande zekerheden die er momenteel zijn vastgelegd door wederzijdse overheden.
Aangezien het remigratiebeleid sedert de staatk. onafhanklijkheid van SU, lik me vestje is, dienen met name ouderen (60 plussers) op eigen initiatief en risicio te gaan naar hun geboorteland dat zo magisch en magnetisch van aard is...
Eigenlijk een ware misdaad van zowel politieke- als handelslui! Zij blijven maar bewust de kleine arbeider (´t volk) gebruiken en belasten met hun schijndemocrat. en bureaucrat besluitvormingprocedures. Terwijl het gras groeit sterven de paarden...
Remigreren mag nooit verworden tot zinloos overwinteren of avonturieren etc, tenzij je goed in de slappe was zit. Ik hoop daarom van harte dat de ministers van buitenlandse zaken, snel en weloverwogen tot een betere remigratie-overeenkomst kunnen komen in 2007. Dit stel ik om met name onze oudjes hun geest op adequate wijze te doen oprispen na hun zware arbeid voor land en volk.
Het zij zooooooooooo... Wrauououuuuuuuwww!!!
BlakJaguarrrrr

Ik wil graag terug naar Suriname, en ik dacht aan het verkopen van Sur. worst. Kan iemand me vertellen hoe je het maakt.
Ik wil een goed produkt neerzetten en niet die vettige en allerlei afval rotzooi die ze daar verkopen. Bij succes zal ik je zeker niet vergeten.
Als ik ga eten ga je ook mee eten.

Honda,
bedankt. Ik had nooit geweten dat het met zoveel rotzooi word gemaakt.
Ik ga het met mager gehakt en broodkruim proberen voor zelf gebruik.
Als ik commercieel ga zal ik zeker in contact met je treden.
Gr.

Als jonge vrouw wil ik reageren op het artikel over terugkeer naar Suriname. Ik ben dit jaar ook voorgoed teruggekeerd naar Suriname, in mijn eentje, zonder partner en zonder kinderen. Ik had een aanbod gekregen van twee goede banen en dacht dat ik mezelf op die manier kon redden als vrouw alleen. Niets is minder waar. Uiteindelijk hebben de twee werkgevers (heel goed bekende en zeer gerenommeerde kantoren in Paramaribo) mij gouden bergen beloofd die ze niet waar kunnen maken. Nou ben ik niet veeleisend, en neem genoegen met wat ik heb, als ik maar een goede baan heb waarmee ik mezelf kan verzorgen en het hoogstnodige kopen, met die attitude ging ik naar Suriname. Alle spullen had ik al verscheept, blijkt dat die werkgevers me hebben geflasht. Zonder erbij stil te staan dat het niet zomaar een verhuizing is van het ene land naar het andere land. Ik was diep teleurgesteld, maar solliciteerde evengoed verder toen ik eenmaal in Suriname woonde. Ik praat over 2006, dit jaar dus. Nou, het solliciteren ging wel vlot, maar de respons van de bedrijven waarnaar ik solliciteerde was erg traag. Zo kreeg ik pas na drie maanden een eerste reactie op één van mijn vele sollicitaties. Het tempo is zeer laag en zeer bedroevend. Ondertussen moest ik nog in leven zien te blijven. Ik wilde mezelf niet verkopen (zoals vele dames in Suriname) aan allerlei vieze blanke mannen of Euro-Suri's (ben zelf ook een Euro-Suri) en op de een of andere manier probeerde ik toch te overleven. Gelukkig had ik voldoende spaargeld meegenomen uit Nederland, maar ook mijn  spaargeld ging op een gegeven moment op. Ik had het heel goed naar mijn zin in Suriname en begon het land goed te leren kennen. Ik vond het wel relaxed en leuk, maar heb zeer veel tegenwerking gehad. Uiteindelijk ben ik maar teruggekeerd naar Nederland en had binnen de kortste keren weer een heel goede baan gevonden. Het gaat in Nederland veel sneller wat dat betreft en ik heb mijn leven weer opgepakt en mijn draai weer gevonden in Holland. Mijn Surinamedroom viel in duigen. Heel jammer. Waarschijnlijk zal ik pas als pensionado terugkeren naar Suriname, want de bureaucratie in Suriname staat vele ontwikkelingen heel erg in de weg.

Smatje, geloof je mij nou wat ik zei over "voorzichtig zijn dat je niet kaal geplukt wordt" in Surinen ???.

Ik weet niet meer waar en in welke posting.nrs ik dat al reeds eerder vermeld had, ma ik had het vermeld. Is mij overkomen in 1995/1996 , ook ik verhuisde in 1999 naar Ned. om rap weer werk aan te nemen en goed te mogen verdienen. Ned´s zijn geen slechte mensen als het te maken heeft dat zij wat aan je arbeid kunnen verdienen.

Alleen moet je opletten dat je niet teveel van je loon afstaat aan je verloningsbedrijf. Want ook mensen in vaste dienst worden verloond met dien verstande dat het meeste room/honing blijft vastzitten aan de strijkstok van de werkgever.

Jammer voor je, ook al omdat je zegt dat je als pensionada terugkeert naar Surinen om je te vestigen, ma zal ik je wat zeggen. Je kunt ook een eigen ondernemingkje opzetten in Surinen. Dus voor jezelf werken. Oppassen dat je niet tegengewerkt wordt. Niet te goedkoop werken , omdat dan anders jou compatitors in dezelfde branche als jij jou onderneming hebt opgezet, dieven sturen op jou pad om je alsnog "kaal" te plunderen.

Maar toch wens ik je succes, ook al heb je het niet nodig nu, je weet het nooit, later zal jij je wel herinneren dat ik jou succes gewenst heb. Het zijn niet de mensen die in Surinen slecht zijn, maar het is de greedy en immorele van het menszijn in Surinen dat je teleurgesteld bent geworden.
Vriendelijke groeten,...............

........... S A B I  D I R I E ...

170 mensen zijn reemigreerd naar sur. van de 300.000 surneds.

en jullie praten over een record. ga toch gewoon lekker fietsen.

22 (edited by Sally 2007-01-13 23:49:06)

Ik lees vaak dat er veel mensen naar Suriname teruggaan. Ik geloof het ook. Maar wat mij de laatste tijden ook vaak ter ore komt is dat er steeds meer terugkeren na 1 of 2 jaar. Teleurstelling, tegenwerking, hoge verwachtingen enz.
Zijn er bekenden in jullie omgeving die deze ervaringen hebben? Is het alarmerend ( in de zin dat remigreren 1 is maar het volhouden daar een andere zaak is)?

Hallo sally , jouw onderwerp terug keer naar suriname is een hot item bij mij op het werk .IK ben afgelopen jaar na 15 jaar teruggeweest naar mijn swetie sur. En ben hals over kop op alles en iedereen in mijn geboorte land verliefd geworden en sterker nog ben ik van plan om terug te keren .Wij zijn aan het plannen hoe het aan gepakt m oet worden , want als we de stap hebben genomen moet het goed gaan dus niet gaan haasten maar teruggaan doen wij wel .Mijn collegas vragen zich af wat er met  mij gebeurd is tijdens mijn vakantie , omdat ik alleen maar over suriname praat zij kunnen zich niet in denken dat ik meer dan 360 graden  gedraaid ben wat betreft remigrerennaar sur.IK was er eerst huiverig voor omdat ik via media en sommige landgenoten heel negatieve berichten hoorde .maar nu ik het zelf onder vonden heb  ben ik heel erg positief en dat behoud ik .

BONOO wrote:

170 mensen zijn reemigreerd naar sur. van de 300.000 surneds.

en jullie praten over een record. ga toch gewoon lekker fietsen.

ja he bonoo,

en hoeveel zijn er teruggekeerd??? 340

Ifna, ik begrijp dat je van plan bent terug te gaan. Succes met de voorbereidingen. Maar ik wil het juist hebben over de mensen die inmiddels een jaar of 2 daar zijn ( geweest) en het voor gezien houden. Ik heb namelijk in mijn omgeving 3 gevallen al die om dezelfde redenen teruggekeerd zijn.
Ik wil ook een duidelijk onderscheid maken tussen de zgn nostalgie ( oh me land, ik ben terug) en het op een nuchtere normale manier deelnemen aan alles wat het leven te bieden heeft daar.

Veel vakantiegangers vinden het een bijzondere ervaring. Daar bestaat geen twijfel over.
Maar het deelnemen aan het arbeidsproces, het aankloppen bij overheidsinstanties, vergunningen aanvragen, enz enz, dat schijnt enorm tegen te vallen bij velen.
Alleen maar omdat ze Surinamers zijn. Want het is zeer opvallend dat anderen vooral ( witten) helemaal niet worden tegengewerkt en zelfs met de nodige egards worden behandeld.

J.Bakra weet er alles van nietwaar;).