1 (edited by brt 2007-12-10 23:16:06)

Topic: Terug naar Suriname

Ik, jonge moeder (gescheiden met twee kinderen), ben van plan om volgend jaar met mn kids te remigreren naar Suriname. Ik wil daar een winkel beginnen. Mijn businessplan heb ik al geschreven, maar moet ik nog fine tunen. Heeft iemand tips voor me w.b. invoerrechten en vaarroutes (verscheping van goederen) vanuit het Afrikaanse continent naar Suriname? Andere tips zijn ook welkom! Vast bedankt!

Re: Terug naar Suriname

brt wrote:

Ik, jonge moeder (gescheiden met twee kinderen), ben van plan om volgend jaar met mn kids te remigreren naar Suriname. Ik wil daar een winkel beginnen. Mijn businessplan heb ik al geschreven, maar moet ik nog fine tunen. Heeft iemand tips voor me w.b. invoerrechten en vaarroutes (verscheping van goederen) vanuit het Afrikaanse continent naar Suriname? Andere tips zijn ook welkom! Vast bedankt!

Alvorens u naar Suriname gaat, moet u op de hoogte zijn van een tal van aspecten van het land. Deze aspecten hebben betrekking tot het wonen, werken en leven in Suriname.

Op dit moment heerst er een groot tekort aan werknemers in de sectoren gezondheidszorg, onderwijs, industrie en ICT.

Het investeringsklimaat op gebied van management is goed. In Suriname ontbreekt het aan deskundigheid op de volgende managementgebieden: logistiek, marketing en kwaliteit (milieu).

Het medium e-business in Suriname staat nog in de kinderschoenen, maar er zijn genoeg initiatieven.

Om in Suriname te kunnen werken zult u eerst een werkvergunning moeten aanvragen bij het Ministerie van Arbeid, Technologische Ontwikkeling en Milieu. U krijgt ook een vast nummer van de fiscus, zoals we in Nederland het sofi-nummer kennen.

Vergeet niet uw diploma te legaliseren bij de IB-groep in Groningen. Buitenlandse werkgevers krijgen zo duidelijkheid over de wettelijke status van uw diploma in Nederland.

Als u als gezin emigreert is het handig om te weten waar uw kinderen terecht kunnen op het gebied van onderwijs. Voor een volledig overzicht van de studiemogelijkheden, ga dan naar SrananSkoro, onderwijssysteem in Suriname.

Wie liefde wil ontvangen moet zichzelf ermee vullen tot hij/zij een magneet wordt.

Cinny ,als je nog geen eigendomsgrond hebt ,probeer nu alsvast wat te kopen ,al is het maar 500m2 . goede investering.

Is de Admin soms met vakantie?
Ik krijg namelijk sterk het gevoeld dat die WeLoveYouSo een ordinaire spamrobot is. Het wordt een beetje hinderlijk.

Receptuur voor geluk:
Verwacht niets,  dan heb je altijd genoeg.

5 (edited by bhai 2008-07-13 11:55:13)

Je hebt gelijk Cinny, maar met zekere regelmaat kijkt hij toch wel mee en plaatst hij zelf ook topics. Voor dingen als WeLoveYouSo hoeft hij toch niet te wachten tot het gerapporteerd wordt? Het staat zo lullig als je forum gespamd wordt.
Ma goed. Ik zal het rapporteren.

aanvulling: ik heb inmiddels het gerapporteerd.

Receptuur voor geluk:
Verwacht niets,  dan heb je altijd genoeg.

@brt,

Een mooi initiatief. Je moet echter wel op de juiste plaats naar de informatie zoeken. Een goed startpunt is het consulaat of de ambassade van het land waar je naartoe wilt gaan. Er zijn ook een aantal professionele bureaus die zich hiermee bezig houden. Zij kunnen je veel werk uit handen nemen.
Een tweede tip is om NOOIT te varen op de informatie van niet geverifieerde derden. Je kunt namelijk niets zinnigs zeggen over de kwaliteit van het antwoord.
Ik heb zelf een achtergrond in bedrijfskunde en ik kan absoluut niet zeggen dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit van de antwoorden die je op dit forum tegenkomt. Er wordt vaak geredeneerd vanuit de eigen ervaring of, ik heb gehoord. Dat is geen goede basis voor een dergelijk avontuur. Je kunt zelf zien dat er slechts één gerichte reactie is gekomen op je post (Dougla), de rest gaat van niets naar nergens. Dat zegt natuurlijk het nodige over de te verwachten kwaliteit van informatie.
Als je echt serieus bent zul je net zoals in Nederland behoorlijk wat tijd en geld kwijt zijn voor advies en begeleiding. Als het goed is heb je daar rekening mee gehouden in het businessplan.
Mocht je concrete vragen hebben, post ze dan op dit forum. Ik kan je dan in ieder geval aangaande die vragen verwijzen naar betere ingangen.
Ik wens je heel veel succes met je onderneming.

@brt, Ik wens je veel suc6 met je onderneming daar, laat je nog wel even voor lichten hoe dat precies in zijn werk(door gecertificeerde instanties) want ik heb al vaak genoeg gelezen op deze site dat het opstarten van een onderneming niet altijd van een leiedakje gaat in Su.

@ Rambo,

Dan moet ze wel snel zijn want we hebben op dit moment politieke leidres die zelf al het grond voor een dupie naar zich toe eigene of zelfs we geven aan politieke vriendjes.

@ Cinny,

kan je ze niet voor stellen om er wat op te verbouwen als het vruchtbaar is want dan kunnen ze hun eigen groenten,fruit,rijst en/of graan ook verkopen.

anders ligt het er ook maar verlaten bij terwijl het best wel wat mogelijk heden bied. 

pof zet er een leuk vakantie huisje op die je kan verhuren.

BTW heb je trouwens nog kunnen profiteren van de staats loterij?

a b c de fg og h ofge3

oeps, ik zit hier helemaal fout,sorij

Suriname is er nog niet klaar voor om Surinamers die illegaal in Nederland verblijven en die uitgezet dreigen te worden op te vangen terwijl de opvang van de hordes Brazilianen en Chinezen (o.a. Dalian medewerkers) binnen een wip en een zucht geregeld is.

Over het in het land van herkomst laten uitzitten van een opgelegde gevangenistraf:

Die gasten van Ingi Kulturu staan volgens mij niet te springen om hun straf in Santo Boma of elders in Su uit te zitten.

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

Nee Basis, dat laatste vermoed ik ook niet.:)

hallo,
Wie kan mij meer vertellen over de nieuwe regels voor aanvragen verblijfs vergunning.
Mijn vrouw is surned en ik ben ned.
Ik heb alles geregeld om in Suriname verblijf aan te vragen,inclusief tickets,nu door deze verandering lijkt het erop dat ik dus na 3 maanden terug moet.

http://www.consulaatsuriname.nl/index.p … ;Itemid=52

Bouta is de man hij heeft al genoeg bewezen dat hij het kan.

Helaas Ceessie ,het is niet anders .door de onlangs getekende MoU zijn de
regels voor buitenlanders die zich daar willen vestigen ook verscherpt.

voor Suri's die naar Nederland willen komen geldt een MVV en voor Ned.die naar Su willen komen geldt een MKV. misschien dat je op basis van huwelijk nog onderuit kan komen. vraag informatie bij het consulaat.

Hallo Rambo,
Ik ben bij consulaat geweest en ik mag dus maar 3 maanden in Su blijven,maar mag het nu wel per post aanvragen en over 6 weken hoor ik de uitslag ondanks dat ik dan in Su ben,dus dat is positief.
Maar toch blijft het een wazig verhaal wat betreft Surneds,ze zeggen namelijk dat elke visum plichtige maar 3 maanden maar mogen blijven,dus Surneds met Ned paspoort zijn visum plichtigen mogen dus ook maar 3 maanden blijven.
Maar als je verder leest is er voor die groep niets veranderd,en mogen ze dus 6  maanden blijven.
Hoe dan ook ik ga volgende week naar Su en kom dan in januari wel terug voor een week om een MKV te halen als het goedgekeurd is,
Anders ga ik via Frans guiana elke 3 maanden nieuw visum regelen.
Voor iedereen die dit leest wil ik het advies geven om de site van het consulaat in Amsterdam regelmatig te bezoeken,zodat je niet voor verassingen komt te staan zoals ik.
Als je de ambassade wilt bellen,dan moet je dat na 13.00 uur doen want voor die tijd hebben ze het te druk en dat kost allen bel minuten want na het hele menu te hebben doorlopen zeggen ze om na die tijd terug te bellen.
Ik heb nog wel meer tips,maar nu stop ik even.

http://www.consulaatsuriname.nl/index.p … ;Itemid=52

Hoi Cinny,

Elders heb ik gelezen dat je je huis wil verhuren,doe dit niet zelf ,want dit heeft mij 7000 euro gekost.