Topic: In Nederland wordt je geleefd, in Suriname leef je zelf

De familie Ramlal is op Schiphol om de ouders van mevrouw Ramlal uit te zwaaiend die terug moeten naar Suriname. Mevrouw Ramlal heeft ook plannen om binnen 10 jaar terug te keren. Zij ziet dat veel mensen met het idee rondlopen, maar weinigen de definitieve stap nemen.

Opgroeiende kinderen houden mensen tegen om te remigreren. De kinderen hechten aan Nederland en willen alleen met vakantie naar Suriname. Bovendien willen mensen financiële zekerheid en een baan. Ook zoeken mensen een eigen huis en goede scholen voor de kinderen.

Valkuilen zijn volgens mevrouw Ramlal dat men te hoge doelen stelt. Je moet je realiseren dat daar de economische omstandigheden minder zijn. Dus je moet met minder genoegen willen nemen. Zij wil graag naar Suriname omdat in Nederland veel stress is, er lange werkdagen en weinig mogelijkheden voor sociale contacten zijn.

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/ohm/_07486.mp3

Re: In Nederland wordt je geleefd, in Suriname leef je zelf

Een mens krijgt bij de geboorte een bepaalde stoffelijke manifestatie, dat karmisch bepaald is. Deze stoffelijke manifestatie zal hsijn leven totaal beïnvloeden en hsijn hele levensloop overheersen. Een mens erft na hsijn ontstaan alles van hsijn voorouders. Zowel slechte als goede zaken worden geërfd. Vraag je nu eens af wat een blank kind zoal niet erft van zijn blanke voorouders. WEES TROTS OP SURINAME :  NEDERLAND IS EEN VERVLOEKT LAND!!!!!

Kondre mangs....allemaal alsnog....een Happy new Year en vooral ook een veilig gevoel wordt u toegewenst het hele jaar door,waar je ook bent in Sure of in Ned...of waar dan ook want no vergis joe srefi..didibri is overal,foefoeroemangs,rovers oplichters enz ook,dus nergens is het perfect. Ned is inderdaad misschien wel een land vol hebies, maar vergis je niet Sranang tak pee pot mi?

80% of meer foe ding oso na sranang habi dieven ijzer...in blanda heb ik er nog geen enkele daarmee ontdekt...dus  waar heeeft men het over?
Ik ben het overigens wel eens met de topic: In Ned wordt je geleefd, in Suriname leef je''
Wat Cinny zegt  over het worden geleefd door fam. in Sure, dat komt  m.i. w.s. omdat men tegen de Surneds opkijken en veel van hun verwachten..maar dat is toch te begrijpen omdat sommige Surneds elk jaar daar heen reizen, terwijl sommige fam.leden aldaar niet eens voldoende geld hebben om de schoolbus voor hun kinderen te betalen...je kunt het hun dus niet kwalijk nemen denk ik dan.
De laatste jaren gaan vele Surneds nu  liever in een appartement of hotel verblijven dan bij familie...tja.

Maar ach al met al sranang zal altijd de sranangmang trekken  dat komt door die koemba tee dat daar begraven ligt.
Andere liefhebbers trekken er heen om het mooie weer,lekker eten en de gastvrije bevolking.

A tang so....ieder z'n zegje niet waar?

Unoe moesoe begi djie Sranang !

Open je hart voor wijze lessen;en spits je oren als er verstandig wordt gesproken.

4 (edited by tirotet 2010-01-05 10:04:12)

TERUG NAAR SURINAME

Het betreft in deze slechts DRIE woorden, maar het komt vaker voor dat deze remigratie niet plaatsvindt, maar dat men hier in Nederland ter aarde wordt besteld.

Nu ben ik alle drie geweest EMIGRANT (Suriname, 1970), IMMIGRANT(Nederland 1970) en REMIGRANT of REPATRIANT (Suriname 1977) en in 1980 wederom emigrant.

Dus heb ik een klein beetje recht van spreken, wel zal ik niet INHOUDELIJK op deze vraag ingaan, maar mij beperken tot REMIGREREN, terug gaan naar je geboorteland; in dit specifiek geval Suriname.

Wel het is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

De eerste remigranten zijn mensen die HEIMWEE krijgen en terugkeren, tegen HEIMWEE is niet op te botsen.

De twee groep, potentiële remigranten, zal uiteindelijk nooit remigreren, maar telkens BEWEREN dat ze dat wel zullen doen. Die groep wordt door een Franse bevolkingsgeograaf als volgt  bestempeld ' le groupe permanent retour au pays d'origine' .

Vanaf hun verblijf in Nederland tot hun dood in Nederland blijft deze groep de ander voorhouden dat ze zullen remigreren, maar dat blijkt ze uiteindelijk niet te zijn gelukt.

Dan rijst de vraag waarom mensen die zo graag willen remigreren uiteindelijk nooit remigregen!

Het antwoord is simpel, het heeft te maken met gewenning (GWENTI). Hoe langer iemand in Nederland woont, hoe meer die aan het land zal wennen en hoe minder de kans wordt dat die zal remigreren.

Onderzoek naar hoeveel mensen kort voor de onafhanlijkheid naar Nederland zijn ge-emigreerd, tel daarbij op hoeveel mensen na de coup van 1980 zich bij deze groep heeft aangesloten en tel vervolgens daarbij op hoeveel mensen na MOI WANA zich bij deze twee groepen in Nederland heeft gevoegd. Het gaat om meer dan honderduidend (100.000) Surinamers. Onderzoek naar hoeveel van deze groep inmiddels zijn gerepatrieerd (geremigreerd). Ik zou zeggen bedroevend weinig, en het zullen er zeker niet al te veel bijkomen, bikasi den Srananman disi kon GWENTI P'TATA, hun HEIMWEE is allang over.

WEL HET TWEEDE HUIS IN SURINAME HEBBEN

De Surinamers in Nederland zijn welvarender geworden, veel hebben al wat hun hart begeert en dat is HUISJE, BOOMPJE, BEESTJE.

Als je dat hebt (huisje, boompje, beestje) is er de ultieme uitdaging en wel een TWEE HUIS in Suriname kopen en daar een deel van het jaar in wonen. Deze groep halve remigranten, want ze wedden op twee paarden, wordt met de dag groter en zal uiteindelijk veel groter worden, omdat veel PENSIOENGERECHTIGDE Surinamers zich een TWEEDE huis (in Suriname) kunnen permiteren, weliswaar als TIJDELIJK verblijf.

TIROTET, woont en leeft weer in Nederland, maar wordt in dit land niet geleefd, althans dat gevoel heeft TIROTET niet.

tirotet wrote:

De Surinamers in Nederland zijn welvarender geworden, veel hebben al wat hun hart begeert en dat is HUISJE, BOOMPJE, BEESTJE.

Als je dat hebt (huisje, boompje, beestje) is er de ultieme uitdaging en wel een TWEE HUIS in Suriname kopen en daar een deel van het jaar in wonen. Deze groep halve remigranten, want ze wedden op twee paarden, wordt met de dag groter en zal uiteindelijk veel groter worden, omdat veel PENSIOENGERECHTIGDE Surinamers zich een TWEEDE huis (in Suriname) kunnen permiteren, weliswaar als TIJDELIJK verblijf.

Ik zou het, kijkend naar mijn situatie, niet wedden op 2 paarden noemen maar eerder genieten van je oude dag en goed gebruik maken van de mogelijkheden die je hebt.

"Those who use religion for their own benefit are detestable. We are against such a situation and will not allow it. Those who use religion in such a manner have fooled our people; it is against just such people that we have fought and will continue to fight".

Mustafa Kemal Atatürk

big_smile

In Suriname leef je idd zelf.

Nu live op Skyradio. De president  te Land van Dijk i.v.m. de rukwinden die daken van woningen vernield hebben.

Op gegeven moment begonnen enkelen te roepen.: "pres angri e kir unu".

Waarop pres pareerde: "Yu, fa yu tenapu drape, yu na wan krakti man, angri no mag kir yu".

Mooi antwoord. big_smile

Maar ook de arrogantie bleek toen de pres kort na zijn aankomst op een vraag een jounaliste toesnauwde "ik ben nauwelijks gearriveerd en je vraagt me al een hoop rommel".

Beetje jammer pres.

En natuurlijk gaat het journaille vragen stellen of de aanwezigheid van de pres eigenlijk meer in het kader staat van de a.s verkiezingen op 25 mei.

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

Btw. redactie WKN, over rukwinden gesproken. Laat Ivan ook wat beelden vastleggen van de rukwinden (anderen zeiden zelfs tornado's) die Su teisteren.

No Bruya.

8 (edited by tirotet 2010-01-05 20:12:49)

WAT IS IN FEITE HET GESCHETSTE PROBLEEM

Ja, U leze het goed 'Terug naar Suririname / In Nederland word je geleefd, in Suriname leef je zelf.'

Wat het tweede deel van deze inbreng betreft, krijgt men geen speld tussen, omdat de MENS vrij is wonen waar die wil. Dus als je voor Nederland kiest, dan KIES je ervoor om GELEEFD te worden. Kies je anderzins voor SURINAME dan kies je om te LEVEN.

Niets is echter minder waar, dus verzoek ik de LEZER om terug te keren naar mijn BEWERING van in eerste instantie.

Mocht men mij met CIJFERS kunnen aantonen dat de REMIGRATIE naar SURINAME een VLUCHT heeft genomen dan lees ik,  dat middels gestaafde cijfers, wel.

Als men de moeite wil nemen om op te voeren hoe groot het aantal Surinamers is dat jaarlijks een huis DAARGINDS bouwt, maar geen REMIGRANT is,  dan verneem ik dat ook gaarne.

Alvorens het antwoord te geven, wel even naar af. Zie daarvoor de kop van mijn insteek.

TIROTET

TIROTET zegt dat hij dat gevoel niet heeft dat ie geleefd wordt,wel ik moet ook eerlijk zijn,ik heb dat gevoel ook niet,mischien komt dat door mijn werk,werk 6 dagen en ben 4 tot 5 dagen vrij,zo heb ik genoeg tijd voor mijn gezin en hobby's,dus dat ik geleefd wordt,weet ik niet.Ik kan soms wel balen van al de rekeningen maar goed we leven in een land waar dat alles zo geregeld is dus mij ga je niet horen klagen.We hebben denk ik ooit gekozen (anderen weer niet,de kinderen bijv)om in dit land te wonen ,en tenslotte waar je gelukkig ben daar moet je wonen,ik ben tot nu toe gelukkig hier dus mij ga je voorlopig niet zien vertrekken.

Weer zo een topic waar suriname geromantiseerd wordt. Ongelovelijk dat vakantiegangers hun ogen niet goed openhouden en zien dat suriname in een rap tempo aan het veranderen is. Om het hoofd daar boven water te houden is het hard aanpakken. En dan te bedenken dat je er uiteindelijk minder voor terug krijgt als in nederland word ook nog eens vergeten.
Ook een beetje naief van de persoon uit dit verhaal om te verwachtenn dat surinaamse jongeren in NL, die nog een pensioen en AOW moeten opbouwen, alles in de steek laten voor een onzekere toekomst in suriname. Altijd makkelijk praten als je al op het eind van je carriere bent, de goede jaren van NL heb mogen meemaken ( En waarschijnlijk hebt misbruikt) en dan verkast omdat je toch niet meer hoeft te werken. Kots kots kots.....

Het idee van een Joodse Staat in Palestina ontstond in een tijd toen koloniaal bestuur in het nabije oosten en elders nog niet ter discussie stond, zelfs niet door de slachtoffers. Toen dit idee echter op het punt stond gerealiseerd te worden was het verzet tegen buitenlandse interventie en vreemde overheersing een steeds sterker wordende beweging geworden.

11 (edited by soy yo 2010-01-07 08:45:36)

Nou ja mi ben dinki dati ala ding liefhebbers foe sranang bin sa de

ini diepi begi dji na kondre sranang, maar nee hoor discussie

discussie discussie intussen rukwinden nanga wan lo sari tori e psa

na ini sranang.

Zie bijdrage nr 5  aan het eind...laatste regel...a no grap jere

moeten jullie echt doen het helpt.

soso lobi    smile

S.Y.

Open je hart voor wijze lessen;en spits je oren als er verstandig wordt gesproken.

12 (edited by tirotet 2010-01-07 10:01:51)

BIJDRAGE 5 NU HEEL GOED GELEZEN

'LEEDWEZEN BETUIGEN' volgens mij bedoelt SOY YO daarmee dat er zich momenteel ERGERE dingen afspelen in Suriname om ZICH daar DRUK  over te maken.

Als voorbeeld haalt hij aan de RUKWINDEN die Suriname nu teiteren aan en als ik RONALD moet geloven 'EL NIÑO' die catastrofaal voor Suriname zal kunnen zijn.

LEERRIJK hoe RONALD klimatologie en oceanografie met elkaar in verband brengt om te wijzen op de verwoestende werking van (oceaan-)water  en (orkaan-)wind.

Dit moet voor SURINAME een teken aan de wand zijn, ook qua treffen van PREVENTIEVE maatregelen, dus niet restrictief, want dan is men te laat en spant men het paard slechts achter de wagen.

Met mijn betoog hierboven heeft SOY YO dus gelijk dat er momenteel ergere dingen spelen waarover men zich druk dient te maken.

Een mooi voor van INDIVIDUALISERING (alleen aan je zelf denken en lak hebben aan de ander), aangehaald door BEATRIX in haar NIEUWJAARSREDE,  is het HEENGAAN van wijlen gouverneur en president Ferrier. Het bericht heeft ons als een STORMVLOED bereikt en de catastrofale wind die daarmee gepaard gaat is hier op FORUM helemaal gaan liggen. Althans, nu verneem ik meer van andere zijde  hoe het rouwproces van deze BIGI SRANANMAN verloopt, zo ook de verering door tal van prominente Nederlandse politici aan
het adres van deze veelzijdige Surinamer.

Ja, dat bedoel ik met LEEDWEZEN BETUIGEN!

Misschien bedoelt SOY YO dat we hieraan voorbij gaan en maar DOORDRAVEN met (voorlopig) irrelevante zaken.

Misschien bedoelt SOY YO ook nog dat het leed dat ALBINA en omstreken getroffen heeft, nimmer meer mag voorkomen, alsook MOI WANA, 25 februari en 8 december.

TIROTET, misschien maar uit zijn nek kletsen, omdat hij in Nederland woont. Wel ben ik intussen achtereenvolgend EMIGRANT, IMMIGRANT, REMIGRANT, weer emigrant, dus weer immigrant en wie weet ben HEEL gauw weer REMIGRANT, want ik ben nu lekker gepensioneerd!

In een goed geregeerd land is armoede iets om je over te schamen.
In een slecht geregeerd land is rijkdom iets om je voor te schamen. Confucius.

No Bruya.

Cinny wrote:

In Su moet je je 10.000 slaGEN IN HET ROND WERKEN OM UIT TE KOMEN EN EXTRA OVER TE HEBBEN, DAN HEBBEN WE HET OVER eerlijk AAN JE CENTJES (HUH SRD'TJES) KOMEN...OOooh oeps zomaar staan die letters bigi, blindtypen vergeet het maar.....

Nederland is zoooooo koud vooral.... allebei de landen hebben zo z'n voor en nadelen..... tis maar waar je de voorkeur aangeeft, voor de twijfelaars die kunnen altijd nog 6 maanden hier en daar gaan vertoeven..... toch ?!

lol

en in NL is dat dus niet het geval??
( je eerste stuk )

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Joyce_J wrote:

Hmmmm. ik woon in Nederland, ik werk in Nederland, grotendeels van mijn familie is in Nederland.

Suriname is het land waar ik geboren ben, waar mijn ouders geboren zijn en getogen zijn. zij hebben in Suriname gewerkt en ook in Nederland.

Of je daadwerkelijk geleefd wordt in Nederland, betwijfel ik. In Nederland maak je gewoon lange dagen omdat een gemiddelde werkdag 8 uur is. Afhankelijk van waar je woont en werkt heb je een bepaald aantal uren over om te doen wat jij nog belangrijk vindt, dus alles draait om keuzes.

Je kunt ook verkiezen om nog een baan erbij te nemen zodat je 12 uur per dag werkt.  Je doet het allemaal zelf, hoezo wordt je dan geleefd?

Er zijn een aantal regels waaraan je dient te houden, je kunt een parttime job nemen je kunt fulltime werken.

Nee je wordt niet geleefd in Nederland, je leeft en je doet alles zelf, net als in een ieder ander land waar je woont en werkt.

Als mensen zich laten leiden door anderen dan pas word je geleefd en leef je niet zelf maar voor anderen

Lange dagen???
de dagen lijken lang omdat men te veel op de tijd let en/of niet lekker op zijn plek zit. ooit daaraan gedacht??

toen ik werkte in NL werkte ik van 8 tot ongeveer vier uur!! dus ook in SME maakt men dan 'lange' dagen.
wat denk je van de winkeliers ( niet de chinezen ), mensen op kantoor, etc etc....

het lijkt voor ons allemaal korter in SME omdat daat de zon schijnt e als je thuis komt is het niet donker en in SME heb je nog veel meer tijd om iets te doen...............hoe komt dat?? omdat wij in NL gehaast leven. we willen iets dat een week nodig heeft in een uur doen!!
geloof me dat ze in andere landen net zo leven als in SME.

eigenlijk hoef je niet zo ver te gaan, ga eens een keer buiten de grote steden verblijven. je zult zien dat ze daar alles ook rustig aan doen, relax leven en rustig.

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Joyce_J wrote:

MightyMike..

hmmmmm. ja okee, maar wat is dan je stelling in deze, word je nu of wel  of niet geleefd in Nederland, want dat punt heb ik gemist in je relaas..

Die man is een levende omissie!

Hier in Suriname werken we, als het echt niet anders kan, om te leven maar leven niet om te werken...

Grt. Zwerver...

MigthyMike wrote:

toen ik werkte in NL werkte ik van 8 tot ongeveer vier uur!!

Dat was zeker voordat je de Nederlandse Nationaliteit kreeg.

Nu snap ik waarom je niet naar Suriname kan gaan. Werkschuw ????

Beide landen hebben hun voor en nadelen. In Sur kun je vrijwel niet sparen, ook als je hard werkt. In ned verdien je al wat meer als je hoger opgeleid bent of extra uren maakt. In Sur hangt (ook vervelende) familie hele tijd om je heen en zijn de verwachtingen te hoog, In Ned wordt je met rust gelaten (net iets te veel, haha). In Ned is bijna alles goed geregeld, In Sur is het vaak een chaos. In Ned leef je binnen en ingetogen, in Sur veel meer buiten en ben je uitbundiger.
Wil je beiden? Werk hard en Ned en spaar en ga later terug. Zoek daar een baan waar je normaal van kunt leven en van je spaargeld kun je extra dingen doen,:lol:

Peace

@Eva1
Net als Cinny dus. Die werkt voor haar handgeld.

Stappuh.

@Cinny
Is de liefde over met zwerver of heb je al zijn geld al opgemaakt? lol

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Hoe het zij succes. wink

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

ik heb me voorgenomen om terug te keren naar sur.elk land heeft zijn voor en nadelen.suriname heeft ook zijn CHARME en BEAUTY
net als andere landen.het ene land vergelijken met een ander land daar zijn de surned erg goed in.ze zijn allang blij dat ze niet meer over de zandpaden hoeven te lopen,want anders worden hun schoenen vies.ze zijn vergeten dat suriname dat land is geweest waar geboren zijn.hier hebben ze niks anders dan een grote MOND.en tonen afkeer voor hun eingen land.

23 (edited by Bally 2010-07-13 15:38:55)

1douglas, en ik neem aan dat je dan ook je Nederlands paspoort inlevert en afstand doet van de Nederlandse nationaliteit en de Surinaamse natio neemt, of ben je niet zo gek om de voordelen van Nederland te laten varen?

Grtz. Bally
www.sabroso.cjb.net

"I pray that the Lord may undeceive my ignorant brethren, and permit them to throw away pretensions, and seek after the substance of learning." by African-American abolitionist David Walker, in his "Appeal to Colored Citizens of the World" in 1830.

#27 de Surinaamse Surinamer heeft tóch óók haar of zijn eigen denkbeelden over alles. waarom wordt er laag over Surneds gedacht? laat lekker ieder zijn eigen denkbeelden en keuzes hebben zeg. zolang je elkaar normaal behandeld is het prima lijkt mij. het lijkt net alsof elke Surned één of andere bloedzuiger  is die alleen maar negatief over Suriname denkt. daarom komen wij elke zomer naar Suriname om alles af te kraken zeker? houd tóch eens lekker op met af te geven op ons! elk jaar gaat men in grote getalen naar Suriname om de vrijheid te proeven om terug te zijn bij familie om de banden te versterken met suriname en dan lees je zo één flut reden van de poster #27. sad.

<VENI, VIDI, VICI>

En het is één rete dure onderneming om alleen te zeiken  over zandpaden zou jij dáár €850 p.p. voor overhebben om dát te kunnen doen?

<VENI, VIDI, VICI>