Topic: Terug naar Suriname

Na heel lang wikken en wegen gaat het er toch van komen.. Ik heb de eerste stap gezet in het lange proces dat moet gaan leiden tot mijn volledige terugkeer naar Suriname: Ik heb mij aangemeld voor een bijeenkomst bij het Nederlands Migratie Instituut.
Simpel gezegd: Ik heb het helemaal gehad nu met Nederland.. Ik heb het hier de afgelopen 17 jaar goed naar m’n zin gehad, maar dat gevoel is (vooral de laatste paar jaren) behoorlijk aan het wegebben. Ik heb het helemaal gehad met de religieuze conflicten, het gesteggel in de politiek, de schrikbarende stijging van grimmigheid in de Nederlandse samenleving, de intolerantie van mensen jegens elkaar, de dat-moeten-we-maar-eens-verbieden cultuur van de afgelopen jaren en de steeds maar toenemende vormen van een “wij tegen hun” mentaliteit.

Ik heb een heel naar voorgevoel over wat er in Nederland staat te gebeuren indien deze trend, zoals die zich nu voortzet, niet een halt wordt toegeroepen... en om eerlijk te zijn heb ik niet de behoefte om dat te ondervinden.
Figuren á la Geert Wilders hebben tot nu toe nooit indruk gemaakt op mij. Een heleboel geblaat, maar daar bleef het meestal bij. Aangezien diezelfde lieden nu langzaam maar zeker de politieke touwtjes in handen krijgen op een manier die ik in Nederland niet voor mogelijk had gehouden, dan bekruipt me toch een lichtelijk gevoel van onbehagen. Indien deze trend zich voortzet richting Europa (wat eigenlijk nu al behoorlijk aan de gang is), dan wordt dit gevoel alleen maar sterker.

Ik heb in de afgelopen 17 jaar genoeg meegemaakt in Nederland. Ik ben hier verandert van een wereldvreemde tiener uit Suriname tot een volwassen man die stevig in zijn schoenen staat en die de nodige fouten heeft gemaakt en daaruit lering heeft getrokken. Ik heb het land dat mij geadopteerd heeft gediend (5 jaar beroepsmilitair geweest) en ben, afgezien van de onoverkomelijke verkeersboete, nooit met justitie in aanraking geweest wegens het plegen van een strafbaar. Ik heb een normale werkweek en draag de verplichte premies af. Opgenoemde zaken zijn dan ook niet de kern van het probleem. Het ontbreken van kwaliteit in het leven hier is dat wel voor mij. Menig ander persoon zal het wellicht oneens zijn met mijn redenering. Dat kan en is ook ieders goed recht.

Waarschijnlijk heb ik reeds lang geleden onbewust besloten om terug te keren naar Suriname. Ik heb toen echter nooit bewust toegegeven aan dat gevoel. Nu dus wel.
De afgelopen maanden heb ik met familieleden gepraat over mijn voornemen en sinds een paar weken geleden heb ik door laten schemeren dat het mij pure ernst is. Volgend jaar ga ik naar Suriname om daar informatie in te winnen en de procedure op te starten.

Re: Terug naar Suriname

Ken je het gevoel dat je hebt wanneer je net van vakantie komt en je moet weer aan het werk? Vermenigvuldig dat met 100 en dan zit je in de buurt wat mij betreft.. Ik ben niet depressief...misschien na al die jaren een beetje homesick..
Maar ik blijf bij mijn verhaal... Ik vind het genoeg geweest in Nederland. De lol is er af..
Ik zal berichten blijven posten op dit forum, dus gevaar voor doodbloeden van dit onderwerp zit er niet bij.

Beste Neil, Voor een deel herken ik je gevoel. Niet zozeer als het gaat om weerstand tegen Nederland, maar ik heb bij mezelf wel een hele sterke hang naar Suriname ontdekt. Suriname is toch je oorsprong en blijft de rode draad in je leven, daar ontkom je nu eenmaal niet aan. Wat ik zeker weet is dat je in Suriname -net als hier- ook weer tegen bepaalde nadelen zult aanlopen, maar ik twijfel er niet aan dat je keuze goed gemotiveerd is en dus zal je er mee weten om te gaan. Ik blijf je in de gaten houden en wens je veel succes!

Beste Neil,

Lees eens de topic 'Wat is de magie van Suriname' en vooral posting #1 van Bhai met een filmpje, waarvoor je rustig moet gaan zitten (17 minuten lang).

Mijn geweten telt, niet het oordeel van een mens.
DESIRE DELANO BOUTERSE IS PRESIDENT VAN DE REPUBLIEK SURINAME!!!
Dete hai bhagwan ko dhoka insaan ko kja choren ge (Als men zelfs in staat is te trachten om God te bedriegen, dan zullen zij de mens niet ontzien)

@Cinny
Teleurgesteld zou ik het niet willen noemen. Ik vind de kant waar Nederland politiek en sociaal gezien op gaat teleurstellend. Vreemd dat een land in 17 jaar zo rigoreus kan veranderen van behoorlijk tolerant in hetgene wat we nu hebben.
En ik geloof niet dat Suriname geen toekomst heeft. Een toekomst maak je zelf...daar is geen vaststaand traject voor uitgestippeld.
Volgend jaar ga ik op vakantie naar Suriname...en aangezien je daar een aanvraag tot naturalisatie moet indienen... dat kan niet vanuit Nederland. En ik heb hier ook nog mijn eigen koopwoning die dan verkocht/verhuurd zal moeten worden. En ik weet dat deze verhuizing toch behoorlijk wat tijd zal gaan kosten.

Winston wrote:

Beste Neil, Voor een deel herken ik je gevoel. Niet zozeer als het gaat om weerstand tegen Nederland, maar ik heb bij mezelf wel een hele sterke hang naar Suriname ontdekt. Suriname is toch je oorsprong en blijft de rode draad in je leven, daar ontkom je nu eenmaal niet aan. Wat ik zeker weet is dat je in Suriname -net als hier- ook weer tegen bepaalde nadelen zult aanlopen, maar ik twijfel er niet aan dat je keuze goed gemotiveerd is en dus zal je er mee weten om te gaan. Ik blijf je in de gaten houden en wens je veel succes!

Thanks brada..
Nadelen zijn er overal. Daar ontkom je niet aan. Het is de manier hoe je daarmee omgaat die jou maken tot de persoon die je bent.
Ik ben nooit bang geweest voor uitdagingen. Ik heb ee aantal jaaren geleden voor 6 maanden in Ierland gewerkt, omdat ik een mooie aanbieding kreeg bij een software bedrijf!

Patricia wrote:

Beste Neil,

Lees eens de topic 'Wat is de magie van Suriname' en vooral posting #1 van Bhai met een filmpje, waarvoor je rustig moet gaan zitten (17 minuten lang).

Ik ken de magie van Suriname... Ik ben er geboren en getogen.. smile

Cinny wrote:

Aha  . . .  maar evt ga je je huis verhuren ? En je nationaliteit ? Hoe gaat dat . .  genaturaliseerd . . . Suri paspoort . .  ???
Ik wil nl eerst voor een jaar gaan en daarna zie ik verder . .  dus moet ook mijn huis verhuren e.d. want ik wil het liever aanhouden !
Voordat soort dingen heb ik wel voorbereidingen getroffen en tja ik heb alleen een open jaarticket nodig . .toch ???

Ik ga terug...en dan ook helemaal. Surinaamse nationaliteit en alles wat er bij hoort. De vragen die je stelt zijn de vragen die ik mezelf nu ook stel...en daar wil ik dus antwoord op hebben... en daarom ga ik volgend jaar naar Suriname..

Hi,

Ik ben een week terug uit Suriname, 6 weken vakantie... Dit is al de 6e keer dat ik ben geweest en steeds weer verlang ik om terug te gaan.. Ben in Nl geboren en opgegroeit maar ben VERLIEFD op Suriname.. Kan niet uitleggen waarom maar het is gewoon zo. Als ik naar de regering/politiek kijk dan zou ik daar niet voor gaan, voor de "medische" voorzieningen zou ik ook nooit gaan, studie en werkmogelijkheden zou ik niet gaan.. Waarom wel, only God knows..

Het land zelf is zooooooooooo een mooi en ik voel me daar altijd thuis, zou heel graag daar willen werken en leven.. Maar de mogelijkheid om een goed verdiende baan te vinden is minimaal. Er zijn zoveel werklozen in Suriname en zoveel mensen die bedelen op straat.. Er zijn ook mensen die zoveel uren per dag draaien voor een beetje geld wat werkelijk te schandelijk is om op te noemen.. Zoveel ARMOEDE in zo een MOOI land....

Suriname heeft veel potentie om een goed ontwikkeld/toeristische land te kunnen zijn waar zowel de bevolking en de toerisme veel aan zou kunnen hebben.
Wat kan er allemaal veranderen:
- opschonen van de regering
- medische voorzieningen verbeteren
- (openbare) sanitaire voorzieningen verbeteren
- uitgebreide studiemogelijkheden voor studenten
- werk creeren voor de bevolking en voor mensen die naar Suriname willen emigreren (zoals ik)

Ik heb echt een dilemma, WEET NIET WAT IK MOET DOEN!!!!

groetjes
Sweety

"Arm en tevreden is rijk, en rijk genoeg."

Sweety wrote:

Hi,

Ik ben een week terug uit Suriname, 6 weken vakantie... Dit is al de 6e keer dat ik ben geweest en steeds weer verlang ik om terug te gaan.. Ben in Nl geboren en opgegroeit maar ben VERLIEFD op Suriname.. Kan niet uitleggen waarom maar het is gewoon zo. Als ik naar de regering/politiek kijk dan zou ik daar niet voor gaan, voor de "medische" voorzieningen zou ik ook nooit gaan, studie en werkmogelijkheden zou ik niet gaan.. Waarom wel, only God knows..

Het land zelf is zooooooooooo een mooi en ik voel me daar altijd thuis, zou heel graag daar willen werken en leven.. Maar de mogelijkheid om een goed verdiende baan te vinden is minimaal. Er zijn zoveel werklozen in Suriname en zoveel mensen die bedelen op straat.. Er zijn ook mensen die zoveel uren per dag draaien voor een beetje geld wat werkelijk te schandelijk is om op te noemen.. Zoveel ARMOEDE in zo een MOOI land....

Suriname heeft veel potentie om een goed ontwikkeld/toeristische land te kunnen zijn waar zowel de bevolking en de toerisme veel aan zou kunnen hebben.
Wat kan er allemaal veranderen:
- opschonen van de regering
- medische voorzieningen verbeteren
- (openbare) sanitaire voorzieningen verbeteren
- uitgebreide studiemogelijkheden voor studenten
- werk creeren voor de bevolking en voor mensen die naar Suriname willen emigreren (zoals ik)

Ik heb echt een dilemma, WEET NIET WAT IK MOET DOEN!!!!

groetjes
Sweety

Ik ben blij dat je het zo naar je zin gehad hebt! Niemand heeft ooit gezegd dat het makkelijk is om alles achter te laten in Nederland en te vertrekken....maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is..

Beste Cinny en Neil,

Ik zou daar absoluut eerst voor 1 jaar willen uitproberen of het voor mij haalbaar is om daar te werken en genoeg te kunnen verdienen om eventueel iets op te kunnen bouwen in de toekomst.

Voor mij is het namelijk heel erg belangrijk dat ik een goed inkomen heb om iedere maand mee rond te kunnen komen. Voor de rest hoef ik geen luxe want dan kan ik net zo goed hier in Nl blijven..
Het enige wat me laat twijfelen is een goeie baan, thats it..

Ik kan via mijn werk gedatacheerd worden voor een jaar in Su en dan krijg ik wel betaald door mijn huidige werkgever. Als dat allemaal zou lukken dan heb ik totaal GEEN twijfels.. Als ik zeker zou weten dat ik een goeie baan zou vinden in Su dan zat ik hier niet..
Ik wil namelijk mijn Nl nationaliteit behouden...

ik heb echt respect voor jullie dat jullie zonder enige twijfels kunnen besluiten wat je wilt gaan doen in de toekomst.

gr
Sweety

12 (edited by Saya 2007-09-11 17:39:59)

Neil,

Je hebt je gevoelens goed onderbouwd in #1.
Om precies diezelfde redenen ga ik NL, hoewel ik er geboren en getogen ben, verlaten. Maar ik vertrek niet naar Suriname.

Het koophuis wordt verhuurd, is zo goed als rond. Ik behoud mijn Nederlandse nationaliteit.
De emigratie zie ik niet somber in, maar je weet nooit wat tegen kan zitten, waardoor het besluit kan worden genomen terug te keren naar
Nederland.  Dan is het wel handig om die NL-nationaliteit nog te bezitten.

Het besluit te emigreren neem je niet zomaar. Er gaat veel tijd in zitten, om voor jezelf te kunnen bepalen of je het echt wilt, het is overwegen en overwegen. Wat zijn de voor- en nadelen.
Je laat immers bepaalde zekerheden achter je en als je ook nog familie hebt wonen in NL, maakt dat het er niet makkelijker op, tenminste als je in goede harmonie leeft met je familie.

Zelf heb ik veel met mijn familie erover gepraat, totdat mijn vader zei:  Doe wat je hart je ingeeft. Dat was voor mij doorslaggevend.

Alles bij elkaar heeft het een kleine 4 jaar geduurd en volgend jaar ben ik weg uit NL. Hoop dat ik waar kan maken, wat ik waar wil maken.

Hetzelfde hoop ik ook voor jou en voor alle anderen die willen emigreren naar welk land dan ook.

Mi tik mi fatu tapu a forum

Maar Saya, je maakt me benieuwd, in welk land ga je wonen? En waarom precies dat land?

Winston,

Omdat dat land het land is waar mijn man vandaan komt.

Mi tik mi fatu tapu a forum

De mensen die in Surinen willen terug gaan om er te wonen. Moet je ook bereid zijn je aan te passen aan de mentaliteit en gedrag van de plaatselijke gemeenschap.

Vertel niet zomaar hier en daar hoeveel geld je hebt, wat je allemaal gespaard hebt, en wat je en hoeveel je verdient als je 1 baantje heb gevonden daar.
Het is er zo armoedig daaro, dat je eigen famiri bereid is om je kaal te plukken door 1 overval of beroving. Is no joke.

De regering doet hier nix aan. Sweetie heeft wel op 1 rijtje gezet wat de hoogstnoodzakelijke veranderingen moeten plaatsvinden, wil je méér mensen krijgen die willen verhuizen.
En wat Neil zegt hoe Nederl. veranderd is in 1 niet-tolerant Staat. Zijn beesten aan de regering. Deze politici hebben geen gevoel voor schaamte. Hier in Ned. zitten de politici ook voor om het volk als kippen kaal te plukken.

Schandelijk en schaamteloos. Maar goed, mischien vinden jullie mijn posting vervuilend voor je topic, mijn excuses aan jou hoor Neil, je hebt ze wel goed op 1 rijtje.
En petje af voor Sweetie die het on der woorden hier post wat er gort aan de gemeenschap van en in Surinen.

Met veel vriendelijke groeten,.... ......

........... S A B I  D I R I E ...

LOBIESRANANG wrote:

sweety en neil, mijn liefde voor su is erg groot hoor.
als bij mij  op een dag de stoppen bij mijn doorslaan dat ik weg wil, dan houdt niks me tegen.
mijn huis staat al daar en een tweede moet nog uit de grond en dat is zeker het geld heb ik en werk ook, ik verwach geen salaris dat ik hier verdien.
waar een wil is is een weg.
ik heb familie daar en die verdienen nog geen 200 euro's hebben een eigen huis maar ze leven goed.

Een oud spreekwoord zegt: Geld maakt niet gelukkig. Bij mij is het zaak dat ik m'n natje en m'n droogje heb en een dak boven mijn hoofd. Daarvoor moet gewerkt worden. Al het andere er om heen is mooi meegenomen maar geen vereiste. smile

Cinny wrote:

# 18 Neil en Sweety ???? Er staat een vraag tussen haakjes ???

Ik heb mij pas vandaag aangemeld op dit forum.. vandaar dat ik dus niet gerageerd hebt op eerdere vraagstellinegn over dit onderwerp..

Henky wrote:

De mensen die in Surinen willen terug gaan om er te wonen. Moet je ook bereid zijn je aan te passen aan de mentaliteit en gedrag van de plaatselijke gemeenschap.

Vertel niet zomaar hier en daar hoeveel geld je hebt, wat je allemaal gespaard hebt, en wat je en hoeveel je verdient als je 1 baantje heb gevonden daar.
Het is er zo armoedig daaro, dat je eigen famiri bereid is om je kaal te plukken door 1 overval of beroving. Is no joke.

De regering doet hier nix aan. Sweetie heeft wel op 1 rijtje gezet wat de hoogstnoodzakelijke veranderingen moeten plaatsvinden, wil je méér mensen krijgen die willen verhuizen.
En wat Neil zegt hoe Nederl. veranderd is in 1 niet-tolerant Staat. Zijn beesten aan de regering. Deze politici hebben geen gevoel voor schaamte. Hier in Ned. zitten de politici ook voor om het volk als kippen kaal te plukken.

Schandelijk en schaamteloos. Maar goed, mischien vinden jullie mijn posting vervuilend voor je topic, mijn excuses aan jou hoor Neil, je hebt ze wel goed op 1 rijtje.
En petje af voor Sweetie die het on der woorden hier post wat er gort aan de gemeenschap van en in Surinen.

Met veel vriendelijke groeten,.... ......

Excuses zijn niet nodig.. Ik weet wat ik aan kan/zal treffen in Suriname. Mijn familie kent me lang genoeg om te weten dat gudu-pa spelen bij mij niet voorkomt. Ik ben best bereid iemand te helpen, maar ik ben niet de ABN/AMRO.
En nogmaals...als ik dit voor het geld zou doen dan kan ik beter in Nederland blijven..

Saya wrote:

Neil,

Je hebt je gevoelens goed onderbouwd in #1.
Om precies diezelfde redenen ga ik NL, hoewel ik er geboren en getogen ben, verlaten. Maar ik vertrek niet naar Suriname.

Het koophuis wordt verhuurd, is zo goed als rond. Ik behoud mijn Nederlandse nationaliteit.
De emigratie zie ik niet somber in, maar je weet nooit wat tegen kan zitten, waardoor het besluit kan worden genomen terug te keren naar
Nederland.  Dan is het wel handig om die NL-nationaliteit nog te bezitten.

Het besluit te emigreren neem je niet zomaar. Er gaat veel tijd in zitten, om voor jezelf te kunnen bepalen of je het echt wilt, het is overwegen en overwegen. Wat zijn de voor- en nadelen.
Je laat immers bepaalde zekerheden achter je en als je ook nog familie hebt wonen in NL, maakt dat het er niet makkelijker op, tenminste als je in goede harmonie leeft met je familie.

Zelf heb ik veel met mijn familie erover gepraat, totdat mijn vader zei:  Doe wat je hart je ingeeft. Dat was voor mij doorslaggevend.

Alles bij elkaar heeft het een kleine 4 jaar geduurd en volgend jaar ben ik weg uit NL. Hoop dat ik waar kan maken, wat ik waar wil maken.

Hetzelfde hoop ik ook voor jou en voor alle anderen die willen emigreren naar welk land dan ook.

Hallo Saya,
Inderdaad...het is geen besluit dat je zo 1-2-3 tot uitvoering brengt. En ja... je laat heel wat zekerheden hier achter. Mijn argument in deze is: Hoe lang duurt het nog eer zelfs dié zekerheden wegvallen? In mijn eerst post stond het al: de dat-gaan-we-verbieden cultuur.. waar ligt de grens?

Degene die voor de volle 100% achter mij staat in deze beslissing is mijn moeder, maar wel onder de voorwaarde dat ik dit helemaal goed uitzoek en een goed plan van aanpak heb..
En de familie hier steunt mij in mijn plan..geen probleem daar.

Het is zeker een optie om te overwegen mijn woning in de verhuur te zetten.
In ieder geval wens ik je alle sterkte en geluk wanneer je weer in Suriname zit. smile

Cinny wrote:

Doordat je zo bezig bent met voorbereiden ben je eigenlijk op deze site beland dus ? Neil ?

Nee hoor... Ik ken deze site al heel lang, zelfs van voor de restyling van de site en las altijd wel wat af in het forum..
Dit keer vond ik dat maar eens te rade moest gaan bij mensen die hier hun ervaringen neerzetten.

21 (edited by Neil 2007-09-11 18:27:35)

Cinny wrote:

# 2177
Kijk dit schreef ik terwijl ik mij zwaar frusti voelde maar het brengt wel over waarvan ik baal, dat ik weg wil.

Yep, ik begrijp je helemaal. Ik heb het vluchtig doorgelezen, maar de strekking is duidelijk! smile

Hi guys (and girls?)

Thx voor jullie geweldige en informatieve reacties..
Ben blij om te horen dat ik niet de enige ben die enorm twijfelt om stappen te nemen.

Als ik Su kon veranderen (zie mijn eerste reactie) dan zou ik dta met beide handen aanpakken, maar goed dat is een droom van me.. Ik zou Suriname echt omtoveren naar een paradijs op aarde, waar je als toerist graag naar toe zou willen en waar de bevolking erg gelukkig zou zijn zonder CORRUPTIE en ARMOEDE!

Oke ik zal mijn twijfels even in het kort vertellen.
Ik woon op dit moment bijn mijn moeder en werk voor de overheid. Via mijn werkgever bestaat er een mogelijkheid om gedetacheerd te worden naar Su om ook bij de overheid te werken (voor een jaar of langer) Voor mijn afgelopen vakantie had ik al eigenlijk besloten dat als het zou lukken dan zou ik die kans grijpen maar nu denk ik er iets anders over..

Ik heb tijdens mijn vakantie de liefde van mijn leven ontmoet, ik weet wat jullie nu denken maar het is ech zo. Hij is een geboren surinamer maar woont al enige tijd in het buitenland. We hebben besloten om voor elkaar te gaan omdat het goed aan voelt en omdat we deze kans niet willen laten gaan. Ik moet dus binnnen een jaar een huis kopen of huren (wat is handig) en dan verhuren als ik van plan ben om naar Su te gaan. Wil daar een jaartje ervaring opdoen (natuurlijk met hem aan mijn zijde) en sparen en als ik terug kom samen met hem verder gaan..
Ik weet niet hoe het dan zit wat betreft zijn papierwerk in Nl, hij is van voor 1975 en heeft 2 nationaliteiten.. Is dat een probleem voor hem om hier heen te emigreren zonder beide nationaliteiten te verliezen?
Wil graag jullie mening hierover weten als dat kan..

Gr
Sweety

Ik heb een aantal mensen gesproken over wat beter zou zijn: huren of kopen. De meeste zijn van mening dat het huren van woonruimte niet echt de voorkeur heeft. En laten we eerlijk zijn.. De huizenprijzen in Suriname liggen een stuk lager dan in Nederland.

Hi,

dat stukje over huren of kopen dat was meer voor in Nederland. In Su heb ik al een woning waar ik in kan wonen met mijn vriend (zijn huis namelijk die hij nu aan het bouwen is). Mijn zorg was meer dat als ik terug zou komen na dat jaartje Suriname dat ik dan wel een woning zou hebben in nl voor mij en mijn vriend. Hij heeft namelijk geen nl nationaliteit. Ik ga niet dan weer bij mijn ouders of familie intrekken. Ik moet hier in nl iets hebben waar ik eventueel op kan terugvallen als het niet mee zit in Su. Dus mijn vraag wat zou ik in nl moeten doen? Kopen of huren voor the time being??

Beste Sweety,

Je plannen klinken spannend en ik wens je heel veel succes. Over huisvesting e.d. kan ik je niet zoveel melden. Ik heb wel een heel dringend advies aan je voor wat betreft je nationaliteit en die van je nieuwe geliefde: GEEF NOOIT JE NEDERLANDSE NATIONALITEIT OP!!!
Hoe veel je ook van Suriname kan houden (dat ik dat doe is geen geheim), het donkerblauwe boekje dat bij je Surinaamse nationaliteit hoort, is in het buitenland zo goed als waardeloos, o.a. doordat Suriname maar een paar buitenlandse ambassades heeft. Dus als je ooit een keer naar België of Duitsland zou willen, moet je al een visum aanvragen en dit is voor inwoners van een ontwikkelingsland al een zware en tijdrovende opgave. Daarnaast is er nog een andere reden: Suriname heeft de laatste jaren door het regime Bouterse een zeer instabiele periode achter de rug en het is nooit uit te sluiten dat er vandaag of morgen weer een andere gek opstaat die een zogenaamde revolutie begint. In dat geval zitten jullie met je Surinaamse paspoort als ratten in de val en kun je niet terugvallen op een verblijf in Nederland of een ander land in de EU. Conclusie: Suriname is ook voor mij altijd nog een paradijs (met alle voor- en nadelen vandien) en het leven kan er heerlijk zijn, maar val niet voor de verleiding je te laten naturaliseren. Want Sweety, ook zonder dat donkerblauwe boekje kun je een hele goede Surinaamse zijn!