Topic: Energiezuinig wonen (en bouwen) in Suriname.

Niet zo lang terug klaagde een vakantieganger over koud water waarmee hij moest baden (douchen) in Suriname.Warm water hoeft geen probleem te zijn in Suriname.Men kan alsvolgt warm water maken: Vlak onder de golplaten van het dak van elk huis koperen waterleiding aanleggen in een matrixform.Die leidingenstelsel verbinden met een waterreservoir en voila je hebt warm water dat opgewarmd is door de zon.

De leugen heeft korte benen en is kortademig.

Re: Energiezuinig wonen (en bouwen) in Suriname.

Die vakantieganger is gewoon verwend.

De eerste 2 of 3 dagen na aankomst in Su is het voor menigeen even wennen aan de koude douche maar daarna is er niets verkwikkender dan die lekkere koude stralen waarmee je de zweterigheid en plakkerigheid van je af kan douchen. (in mijn geval was er een hydrofoor aanwezig)

Trouwens, menig nieuwbouw woning in Su is voorzien van warmwatervoorziening en of 220 volt aansluiting.

In ieder geval is de warmwateroptie van Honda het bestuderen waard.

Gat in de markt???

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

Mwaoh, ik zou je aanraden om na dat blokje om het huis gerend te hebben eerst effe rustig te gaan zitten, effe af te koelen  en dan pas onder de douche te gaan.

En wat je "geisertje" betreft .....warm water is inderdaad lekker na menig gebeuren.

No Bruya.

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt!!!!

@Honda,

Die watertank moet dan wel geisoleerd worden hoor. En dat die mensen verwend zijn??? Weet ik niet goed 1 antwoord op te geven.

In elk geval gaat de afwas sneller ontvet kunnen worden, immers , warm/heet water doet de vetten sneller oplossen.
Maar het is 1 idee , en warm water stijgt op , terwijl het minder warm water afgetapt naar de keukenkraan en douchekraan uitstroomt.

Je hebt dan niet de warme straal van 60 graden, maar wel zeker van 20 graden. Is best wel aangenaam, ook 'savonds is het dan heerlijk gewoon om te douchen.
Kijk anders uit met die warme straal, je zal verslaafd raken , omdat je dan om de haverklap wil gaan douchen.

Gezonde bacterien zullen dan weggewassen zijn , en je kan zo snel weer de influenza te pakken krijgen. Gezonde bacterien weert allerlei andere ongezonde bacterien van je lichaam , dus die gezonde bacterien moet je wel hebben om je te beschermen.
Vraag het anders maar aan je huisdokter , let op , niet zelf huisdokter gaan spelen en allerlei bacterien aan je lichaam plakken.

Maar anderszijds , zelf huisdokter spelen, Cinny , wil je met mij huisdokter spelen. Doen we samen mischien wel lekkere dingen.
Vriendelijke Groeten ,.............

........... S A B I  D I R I E ...

Owh , dus je d8 , ik bedoelde huisdokter spelen onder de warme douche-straal ??? Cinny , je denkt niet normaal joh ,ik d8 aan lekkere dingen doen , zoals leker eten en drinken, fruit eten , lekkere fruit bedoel ik ....

Hmmm, je ziet dat niet enkel sex lekker kan zijn , maar enfin , als je zo denkt , dan ken je zo weinig van deze Aarde dat zo lekker en heerlijk tegelijk kan zijn. Je proeft het gewoon, misschien zijn in andere landen ook lekkerder fruit te krijgen, maar die van Surinen vind ik toch wel lekkerder. En met een aroma , wat d8 je Cinny , van 1 rijpe roodborst...    manja, vanaf de boom geplukt met de hand .

Die aroma alleen al laat je wel bijna 5/6 manja's eten , voordat je het weet , krijg je de schijt......Begint weer vies te worden ??????? Cinny , help h e  l p p  pp

Vriendelijke Groeten,.........

6 (edited by bhai 2007-09-01 18:52:35)

Als je gratis bij familie blijft en ze hebben geen warm water, dan moet je niet zeuren of met het geld dat je uitspraart een warmwaterinstallatie voor ze aanschaffen. De apparatuur, electrische boilers, zijn in suriname te koop en worden door plaatselijke mensen geïnstalleerd.
De laatste jaren is er steeds meer sprake van vakantie in suriname waarbij het verblijf plaats vind in een gehuurde vakantiewoning.
Voor de verhuurders van deze woning is het een kans om hun bezit op te waarderen en een meerwaarde aan te bieden aan verwende vakantiegangers. Uiteraard tegen meer betaling. En wie niet wil betalen moet verder niet zeuren.
Gewoon even aanpassen.

Energiezuinig is het niet. Maar misschien is het een idee om naast of in plaats van de tank en hydrofoor op de begane grond (of ingegraven) een verhoogde tank (op het dak?) met regenopvang te gebruiken.

Receptuur voor geluk:
Verwacht niets,  dan heb je altijd genoeg.

7 (edited by Honda 2007-09-01 21:54:38)

@Henky,

Even nog iets over de warmtetechniek.

Moet er geen zwakstroom pomp in de leiding geplaatst worden om het water dat al verwarmd is naar de tank te geleiden? Een pomp van 24 volt-2Amp. is voldoende om het water desnoods constant te laten stromen in de leidingen.De pomp kan aangedreven worden door een zonnecel (Zonnepaneel)op het dak.

Warmte stijgt naar boven.Warme lucht stijgt in een vertrek naar het plafond.Warm water stijgt ook naar boven,zonder een pomp blijft het water tegen de golfplaten plakken in de matrix.Het is zaak om de boel te laten stromen.Zeg maar met een snelheid van 10 liter per minuut.Na 2 uren volop zon heb je 100 liter warm water van 37graden Celsius.(conversie:98,6 Fahrenheit)

F = C × 1.8 + 32
37 graden × 1.8 + 32 = 98,6 Fahrenheit.
98,6 graden Fahrenheit (310,15 graden Kelvin)

Honda wrote:

Niet zo lang terug klaagde een vakantieganger over koud water waarmee hij moest baden (douchen) in Suriname.Warm water hoeft geen probleem te zijn in Suriname.Men kan alsvolgt warm water maken: Vlak onder de golplaten van het dak van elk huis koperen waterleiding aanleggen in een matrixform.Die leidingenstelsel verbinden met een waterreservoir en voila je hebt warm water dat opgewarmd is door de zon.

KOUD???????????????????????????????????????????????

nou deze is echt verkaast..................die weet echt niet wat koud is, nou dan zwemt hij zeker ook niet in colacreek of bersaba

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Basis wrote:

Die vakantieganger is gewoon verwend.

De eerste 2 of 3 dagen na aankomst in Su is het voor menigeen even wennen aan de koude douche maar daarna is er niets verkwikkender dan die lekkere koude stralen waarmee je de zweterigheid en plakkerigheid van je af kan douchen. (in mijn geval was er een hydrofoor aanwezig)

Trouwens, menig nieuwbouw woning in Su is voorzien van warmwatervoorziening en of 220 volt aansluiting.

In ieder geval is de warmwateroptie van Honda het bestuderen waard.

Gat in de markt???

No Bruya.

had mijn ouders gevraagd voor warm water gewoon voor de lol, die wilden zet niet, omdat tja af en toe valt de stroom toch uit.
en dan hebben ze al probelem met de hydrofoor. dus voor hun hoef het niet.
en ik snap niet dat men in suriname warm water in huis heeft, is zeker gewoon voor de oog van de mens.
sorry hoor maar als het hier in nederland zo klam is, douche ik zowat bijna met koud water.
en in suriname als ik uit de douce kom droog ik me niet af, laat het water gewoon op mijn lichaam zelf drogen, houdt de lichaam koel

warm water in su...........laat me niet lachen
misschien voor of bij de restaurants

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Cinny wrote:

Tja zo KOUD is dat water niet in Su, ik bedoel ren een blokje om het huis en dan gelijk de douche in, echt verwend hoor . .  maar ok voor in de grote regentijd is het wel lekker als je een gijsertje  hebt waardoor je ook warm water hebt wanneer er weing zon is. En wat dacht je van je dak vol gooien met zonnepanelen, dan scheelt het helemaal in extra onkosten op den duur.

cinny fout doe dat nooit meer.
je lichaam mag nooit zo snel afgekoeld worden!!!!

@Honda,

Het dak van 1 huis is meestal schuin om het regenwater te laten afvloeien op natuurlijke wijze.
De koudwateringang verbinden met de leiding die aan de onderzijde van het dak gesitueerd is , en dan gaat het water door de stelsel van matrix . Aan de bovenkant maak je ook 1 koppeling aan die matrix-stelsel en deze laat je uitkomen aan bovenzijde van de tank.

Je hebt dan zo 1 gesloten circuit van 100 liter water in je tank. De douche water tap je af ook aan de onderzijde van de tank, aan de andere zijde van de tank, ook onderkant, sluit je de toevoer vanaf de hydrofoor , om water te voeren naar de watertank , omdat als je doucht , zal het water gaan minderen in je tank.

Is het nog te volgen ??? Indien je nodig iets mocht willen experimenteren, middels empyrische regels en pythagoras, pak mij via mijn emailbox en ik geef je 1 schets hoe één en ander op te stellen. Zodat je geen extra pompie nodig hebt , zoals jij schrijft , 24 V en 2 A middels 1 zonnecel.

Ik weet dat die zonnecellen verkrijgbaar zijn , zie internet , onder GOOGLE , moet je invullen zonnecellen, je kunt ook terecht voor een zonnepaneel om je autobatterij op te laden.

Of zo je wil , een windturbine van 110V , deze zijn wel te verkrijgen voor € 2500 ,-- of € 3500,-- , je ziet  , goedkoop kan niet , het blijft wel kostbaar. Maar na 1 tijdje heb het terug verdiend , want je dan EBS niet nodig , en heb je dus ook geen-onderbreking.
Mensen in Surinen laden hun auto-accu op met trafo's die dan ook weer stroom aftappen van het net , de EBS-net, kost hen wat geld huh ???

Maar 1 zonnecel kun je altijd in de zon plaatsen , in de tijd van 30 minuten of 45 minuten is je auto-accu vol en kun je weer starten.
Doe ik altijd met mijn auto in Surinen. Meestal is de accu leeg , let op , het moet wel 1 goede accu zijn.

Ma goed , we hadden het over de warmwatertank op je zolder , althans op de hoogste plek in je huis in Surinen.
Gewoon gratis warm water in huis, is toch wel 1 prettig idee. Denk maar eens aan het douchen in 1 teil van de baby's , heerlijk lauw warm water , zie jij jou kids al lachend douchen - baden in die teil ???

Vriendelijke Groeten,......

12 (edited by Honda 2007-09-02 10:02:31)

@Henky,

Wil je de volgende woorden tot je nemen.

De meeste daken in Suriname mogen wel schuin zijn,maar het gegeven dat de grondstelling van de communicerende vaten ons voorhoud dat een vloeistof die onderling met elkaar verbonden zijn een gelijke vloeistofniveau hebben in een buizenstelsel.
[img]http://photos3.flickr.com/3421540_cd11d56659.jpg[/img]
Volgens de communicerende vaten blijft het water in de buizen stilstaan.In het onderhavige geval zal het water dat zich reeds in de tank bevind koud blijven als er geen beweging in de matrix plaatsvind.
Als iemand in de badkamer de douchekraan opendraait dan stroomt eerst de tankinhoud uit de douchekop,en dat water is nog koud omdat de tankinhoud niet stroomt door de stelsel,vandaar mijn voorstel van een pomp.

Jij stelde voor om de tank op het dak te plaatsen.Bedoel je in het zicht of weggewerkt in het plafond?Waar je de tank plaatst heeft ook geen effect op de inhoud als die niet stroomt.Ik ben van mening dat als de inhoud niet mechanisch in beweging wordt gebracht er alleen maar warm water in de matrix aanwezig zal zijn en dat je dan bij gebruik van de douche eerst toch koud water te verduren krijgt totdat het water van de matrix de douchekop bereikt,dan ben je al uitgedoucht.

Regenwateropslag.

Regenwater opslaan in plastic vaten op een verhoging gelijk aan de dakrand.De vaten onderling met elkaar verbinden en voorzien van aftappunten doormiddel van kranen.Dat water kan gebruikt worden om de tuin te besproeien,de auto te wassen,vaat af te wassen.Als de opslag vaten goed dicht worden gemaakt,zodat muskieten geen kans krijgen om er eieren in te leggen,dan kan het water gedronken worden.Regenwater in combinatie met een waterput maakt de aansluitng op het net van de SWM overbodig.

@Honda,

Je bent 1 slimmerik  , 1-tje die het anders begrijpt en het totaal anders schetst dan wat bedoeld wordt. Die tekening van jou heeft te maken met de atmosferische druk.

Vanuit iedere opening heerst er 1 druk van 1 atmosfeer. Dus blijven die vloeistofnivo's gelijk, no matter hoe groot de opening is .
Nu terug op het geschetste geval door mij , vanuit de watertank.

1) Aan onderkant van de watertank is de toevoer van de hydrofoor, no problem , 4 whatsoever. Dus is er altijd water aanwezig in de tank.
2) Doordat er 1 terugslagventiel binnen in de tank op de toevoerleiding van de hydrafoor moet aangesloten zijn, blijft er 1 spanning in de tank.
Dit geval speelt 'sochtends om 06.00 uur.
3) Naarmate de zon op het dak schijnt , wordt het water in de matrix van leidingstelsel warm , de waterspanning loopt op , aangezien dat dit water niet kan terugstromen naar de hydrofoor , moet er ook 1 expansievat aangesloten worden op het bovenuiteinde van de watertank. Water wordt 10 graden, spanning loopt op , en de natuurlijke stroming komt vanzelf op gang.
4) Warm water stijgt op , dus de onderste deel van de matrix=leidingstelsel aansluiten op de onderkant van de watertank.
5) De aansluitintg van douchekraan aansluiten op 1 nivo aan de watertank dat 5 cm lager is dan de hoogste waternivo in de tank.
6) Let op dat er altijd 1 beetje lucht in je watertank moet zijn, omdat er dan altijd druk en onderdruk kan zijn in de watertank.

Doordat warm water lichter is , de warme watermoleculen zijn lichter dan koude watermoleculen, circuleert deze watermoleculen uit zichzelve.
Waarom zul je 1 dure empyrische installatie bouwen om uit te rusten met een dure pomp-systeem.

Je kan het eerst op je erf uitproberen , hetgene wat ik je uitleg over natuurlijke watercirculatie, de natuurlijke loop van warmwater en koudwater. Uiteraard heb je 'sochtends koud water en ben je uitgedoucht als je warm water begint te krijgen uit de douchekop van de badkamer douchekraan. HHAhaaahahhaaaa.....

De hele watertank moet geisoleerd worden , mijn beste, de warmte in de tank moet vastgehouden worden, zodoende kun je ook 'smorgens, om 05.30 uur , warm water tot je beschikking hebben. Weliswaar niet die van 30 graden heet, maar zeker 20 graden kun je wel halen.

Het kost alleen een koperen buisstelsel en 1 watertank van 120 liter, met isolatiemateriaal a 10 cm dikte. Tegenwoordig is glaswol ook te verkrijgen bij Surinese Bouwmaterialen zaken als Malhoe NV en Semwnath NV te Rust & Vredestraat. Ohja , deze straat heet nu Fred Derby straat. Sjonge jonge , die Surinesen maken er wat van.
Stratennamen wijzigen...

Vriendelijke groeten , en schrijf aub wat je weer niet begrijpt,...
Nog 1 keer
Vriendelijke Groeten,.............

15 (edited by Henky 2007-09-02 11:20:24)

@Honda ,
Jou posting beschreven onder #16 pas ik toe al sedert jaar en dag. Ma ja , je bedoelt het hier te beschrijven omdat er nog meer mensen het moeten weten.

Die SWM-boyzzz zijn slimmerikken die alleen geld van je aftroggelen. Die kunststof watertanks kun je net als je vorige tekening met elkaar met 1 buis verbonden worden, stel 2 watertanks van 200 gallon. Heb ik maar 1-tje, is voldoende ,
en dan kan ik water drinken , heerlijk is dat, het water uit de gesloten watertank.

Het water uit de put, daar was ik mijn auto van , boen de vloer en was mijn afwas daarmee. En ohja , mijn was doe ik ook met putwater. Wordt lekker helder schoon.

Toch wel vriendelijke dank en
Vriendelijke Groeten,...................

@Honda ,
Jou posting #18 hoort thuis in de topic van Rick Topper , landbouw enzo,...

Ma goed , ik wil je alleen maar wakker make op deze zondag ochtend. Ik moest wel lachu van posting # 15 , omdat die hele waterzaakje van je stelsel stilstaat daaro.

Wakker worden mi booi , het is vroeg voor je doen zeker ,j e poneert steeds weer postings hier, terwijl je mijn uitleg niet wil begrijpen.
Slaap nog 1 nachtje gerust hier overheen. Laat het hele zaakje in je inwerken en vertel het maar op maandagmogge , het zal dan 03 sep zijn geworde.

Vriendelijke Groeten,..................

17 (edited by Honda 2007-09-02 11:27:06)

@Henky,

Ik ben nog steeds van mening dat het water in de stelsel bij geen gebruik moet stromen.Ok,je zegt dat de beweging door temperatuurschommelingen toch wel zal plaatsvinden,dat komt door warmte verschil neem ik aan.Warm water stijgt op en koud water blijft beneden.Maar eenmaal opgestegen warm water blijft dan tegen het dak hangen en koud water blijft dan in de tank.Pas bij opendraaiene van de kraan gaat de boel in de matrix schuiven.Het warm water gaat dan,nadat alle koud water is gebruikt de douchekop bereiken.

Door een mechanische beweging in te bouwen heb je constant warm water.Na zonsondergang wordt de pomp automatisch uitgeschakeld.De pomp kan aangesloten worden op een lichtgevoelige schakelaar.(Interval-schakelaar voor een circulatiepomp)

18 (edited by Henky 2007-09-02 11:39:32)

Als je van mening bent dat het zo moet , dan doe je het zo.

Hou je poot maar stijf.
Dat geval van warm watermoleculen vat je toch niet op 1 goede manier. Je bent niet voldoende wakker nog , of je begrijpt het niet. Geeft niet , sluit maar een pomp aan zoals jij het ziet.

Van mij hoeft het niet, want dat waterzaakje zal toch gaan stromen net als het warme water in de radiateur van je auto, moet je hem 1 uur stilstaand de motor laten draaien , zal je zien dat het water toch niet warmer/heter wordt.

Ja zul je zeggen , er is toch 1 pomp aanwezig ??? Bij een stationaire toerental van je auto loopt deze pomp niet met de toerental dat hij gaat pompen, hier speelt zuiver het geval van warmte, warme watermoleculen stijgen op ten opzichte van koude watermoleculen.

Toch wel 1
vriendelijke groeten,...........

Heren niet zo moeilijk doen. Gewoon water koken en in een tobbo doen, heb dan ook lekker warm water om te baden. Heel makkelijk

@Henky,

Neem een open bak met 200 liter water.Zet die bak in de zon dan heb je na 8 uren zon warmwater aan de oppervlakte van de inhoud.Ik ben er zeker van dat het water op de bodem van de bak nog koud zal zijn in vergelijking met het opervlakte water.Dat komt omdat het water in de bak stationair is,er is geen beweging in die handel.Natuurlijk stijgt warmwater op,daar heb ik geen ontkenning op geplaatst.

Maar toch ook een vriendelijke groet.

Waar gaat deze topic weer over?????

[img]http://www.techna.nl/Techniek/Zonneboiler/zonneboiler.gif[/img]

En zie hier een pomp !
Net als bij de radiateur van je auto, overigens.

CV heb je in Suriname natuurlijk niet nodig/voorhanden !

Cinny wrote:

Wauw cool Jason.

ja, bedankt voor je bijval !

Jason wrote:

http://www.techna.nl/Techniek/Zonneboil … boiler.gif

En zie hier een pomp !
Net als bij de radiateur van je auto, overigens.

CV heb je in Suriname natuurlijk niet nodig/voorhanden !

@Jason,

Die pomp is van een zonneboiler om warm water te maken.Dat water kan in Suriname gebruikt worden om te douchen en vaat af te wassen.
Inplaats van de buizenstelsel onder het dak kan een zonneboiler hetzelfde werk doen.Een zonneboiler is te overwegen als de kosten minder zijn dan de buizenstelselsysteem onder het dak,welke ik voorstelde.

Volgens Henky is een pomp niet nodig omdat het water in de buizen door temperatuurschommelingen zelf gaat bewegen.Dat weten we pas als iemand het ooit uitprobeerd.

25 (edited by Honda 2007-09-03 22:11:18)

Bouwen met bakstenen.

Klei is aanwezig in Suriname.Waarom is bouwen met bakstenen nooit aangeslagen in Suriname.Bakstenen zijn duurzaam en kunnen wel 290 kilo per cm² dragen.Hout is uit den boze omdat de termieten niet slapen in Suriname.Voor zand-cement stenen is er cement voor nodig en de grondstoffen voor cementproductie worden geimporteerd.Dat is niet nodig,bakstenen zijn estetisch mooier dan welk materiaal dan ook.Alle grondstoffen voor baksteen productie zijn aanwezig in Suriname.

In de VS worden er wolkenkrabbers gebouwd van staalconstructie.De aankleding van de wolkenkraaber gebeurd met baksteen.Omdat het een natuurlijke materiaal is.Kijk in de grote Europese steden,daar zie je veel bakstenen gebouwen die de tand des tijds hebben doorstaan en de toeristen vinden de bouwwerken heel mooi.

Waarom baksteen nooit heeft doorgebroken in Suriname kan ik niet achterhalen.Wellicht speelt snelheid een rol.Met bakstenen gaat het metselen een stuk langzamer omdat de stenen klein zijn in verhouding met de zand-cementstenen die in Suriname worden gebruikt.Bakstenen hebben de volgende maten: 10cm breed,5cm hoog en 20cm lang.Een zand-Cementsteen is: 10cm dik.20cm hoog en 40cm lang.Daarin zit het verschil denk ik.