1 (edited by bhai 2007-08-28 08:17:24)

Topic: wat is de magie van suriname

Dat de hindoe omroep Ohm uitstekende programma's maakt heb ik wel eens eerder gezegd. Zowel journalistiek inhoudelijk als mediatechnisch, kunnen veel televisiemakers daar nog een puntje aan zuigen.

Ondanks dat komt het toch regelmatig voor dat ik om wat voor reden dan ook een uitzending mis. Geen nood. De uitzendingen zijn altijd terug te zien op het internet. Om de zoveel tijd ga ik er dan ook eens rustig voor zitten en kijk ik of ik iets interessant heb gemist.

Blijkt dat ik een fraaie uitzending over remigratie heb gemist. terug te zien op
http://player.omroep.nl/?aflID=5327433& … 37fb2649f6

Hoofdfiguren in de uitzending zijn een vrouwelijke en een mannelijke remigrant en een lokale onderzoeker. De inleidende tekst op de website luidt:

Steeds meer jonge Hindoestanen ruilen vaak hun goede baan en carrièreperspectieven in voor een bestaan in Suriname. Volgens onderzoeker Krishnadath is er sprake van een trend. Deze jongeren geven aan dat het hen in tegenstelling tot veel andere emigranten niet primair gaat om het warme klimaat, noch de beschikking over meer vrije tijd of de ontspannen atmosfeer. Het gaat bij hen eerder om het toegeven aan een soort van onweerstaanbare magie die Suriname voor ze heeft. Wat is die magie?

Een intrigerende vraag die bleef hangen. Wat is die magie?
De vrouwelijke hoofdfiguur geeft een paar keer antwoord op die vraag. Mogelijk zijn er meer antwoorden.

In het programma wordt ook nog antwoord gegeven op de vraag wat surneds zouden kunnen betekenen voor Suriname. Maar ik vind de vraag mooi genoeg om er een apart topic voor te openen.

Wat is die onweerstaanbare magie volgens jullie?

Eigenljk had de vraag net zo goed kunnen luiden, wat doen Honda, Cinny, Bally, Bakra, Radja, MM, Patricia, Sally, Rambo, Winston, Ossi, Jopie, VB, Basis, Rick Topper en verdorie zelfs Alaraba hier op WKN. (en antuurlijk al die anderen)

Wat is die magie.

(en bij overmatig ruis ga ik de ECCM (Egmond Cofried Censuur Methode) toepassen)
smile

Receptuur voor geluk:
Verwacht niets,  dan heb je altijd genoeg.

Re: wat is de magie van suriname

Bhai,

Dat THUIS gevoel. Het gevoel van hier hoor ik thuis. Dit land is een deel van mij en ik ben een deel van dit land. Het blijft trekken dat thuisgevoel en je kunt het  proberen te ontkennen, maar het land laat je niet los.
Ik geloof dat je alleen in Sur. spreekt van ‘mi kumba tey ber’ drape’. Tenminste ik ken dergelijke uitdrukking niet van andere volkeren. It is all about feelings en die zijn niet altijd in woorden uit te drukken.

Er is een prachtig Suripo liedje met de veelbetekende titel: Suriname, ik kan je niet loslaten, oh Suriname.

Een mooi voorbeeld is de schrijfster Astrid Roemer. Enkele jaren geleden zei ze in een interview dat ze niet dacht ooit nog terug te zullen gaan naar Sur. Ze gaf om het land, maar de geestelijke vervreemding was te groot.
Wie schetst mijn verbazing als ik te weten kom dat ze al een jaar of zo in Suriname woont.

Het moet je daarom niet verbazen dat een oproep tot boycott van de KLM/SLM toch nooit zal lukken. smile

Mijn geweten telt, niet het oordeel van een mens.
DESIRE DELANO BOUTERSE IS PRESIDENT VAN DE REPUBLIEK SURINAME!!!
Dete hai bhagwan ko dhoka insaan ko kja choren ge (Als men zelfs in staat is te trachten om God te bedriegen, dan zullen zij de mens niet ontzien)

Bhai, ik heb het filmpje bekeken. Daar krijg ik nou ontzettende heimwee van he.

Deze mensen zeggen precies wat ik ook in mijn posting hierboven schreef als antwoord op je vraag. smile

Dete hai bhagwan ko dhoka insaan ko kja choren ge (Als men zelfs in staat is te trachten om God te bedriegen, dan zullen zij de mens niet ontzien)

Patricia wrote:

Bhai, ik heb het filmpje bekeken. Daar krijg ik nou ontzettende heimwee van he.

Deze mensen zeggen precies wat ik ook in mijn posting hierboven schreef als antwoord op je vraag. smile

Onder andere dan

En daarom, voor de mensen die het filmpje niet hebben bekken, citeer ik geen enkele uitspraak uit het filmpje. Kijk zelf, of doe als Patricia en geef eerst een eigen antwoord.
smile

Receptuur voor geluk:

Suriname is de beste plek op deez aardkloot om er te vertoeven. Alleen houden de verschillende segmenten van die samenleving er verschillende agendas op na. Niemand is bereid om voor het algemeen belang in te leveren.

Oh ja Bhai, die film bleef spelen in mijn hoofd en wat me ook is bijgebleven is wat die meneer (naam?) zei, nl. dat hij in NL een dubbel leven leidde, een soort gespleten persoon was. Thuis, binnen, was hij iemand anders, zichzelf. In zijn werkkring, was hij iemand die zijn gevoel uitschakelde en slechts denkgericht handelde. Dat was zo tegen zijn natuur in. Ik kan me dat voorstellen. Het is toch een ongezonde levenswijze als je niet jezelf kan zijn? Ik denk dat er veel SurNeds met dit probleem zitten. Dat is denk ik ook een reden dat ze hier aan de WKN vertoeven.
Hier begrijpen ze elkaar, al 'vechten' ze als 'beesten' soms. wink
Hier kunnen ze 100% Sur. zijn omdat ze weten dat ze toch worden begrepen vanwege dezelfde Sur. achtergrond. Een soort uitlaatklep...?

7 (edited by RAMBO 2007-08-29 06:25:20)

Bhai, ik heb dat filmje ook bekeken. en ik vind het dapper van dat gezin
dat ze zo'n stap hebben genomen en ik ben heel blij voor ze dat ze een bloeiend bedrijf daar hebben opgebouwd. ze hebben het in ieder geval
anders aangepakt dan meneer Jankie.
ik vind wel dat  de vraag gesteld mocht worden hoe het gesteld is met de veiligheid vooral als de duisternis invalt .

ik heb mijn infrastruktuur in Sur.al aangelegd en voor mij is het geen
probleem om morgen te vertrekken.maar je moet ook rekening houden
met je gezinsleden . het is prettig en relax wonen en je voelt je thuis
ook vanwege het feit dat je daar bent geboren en familie daar hebt.
de surinaamse keuken is de beste ter wereld en het leven voor iemand
die redelijk verdient is Sur.echt super goedkoop. voor de surneds met de euro helemaal.alleen de ticket is wat aan de dure kant . ik ben geen kip-eter maar de surinaamse kip is de lekkerste ter wereld.

op het moment dat je arriveert moet je de knop gewoon terug draaien .
in het begin is het natuurlijk moeilijk maar als je je steeds inpraat dan lukt het wel. de omgang met de mensen daar is ook leuk ,zolang je niet
laat blijken dat je capsones hebt want dan zoek je problemen.

zolang het licht is dan is het allemaal te doen. maar als de duisternis
invalt dan krijg je een heel ander gevoel. tegen diefijzer aan de ramen
kan ik nog wennen maar als de tralie deuren dicht gaan dan voel ik me
net een gevangene in eigen huis. en dat kan ik niet hebben . ik had haast elke dag ruzie met mijn vrouw op een bepaald tijdstip waarom die
deuren dicht moesten . s'avonds moet je extra alert zijn. en dat is mijn
probleem dat ik nog op WKN zit. mijn vrouw zei vandaag nog tegen me
dat ik ook precies zo zou handelen als de vermoorde ondernemer Sunil.
ik kan ook nooit een keertje gaan stappen met vrienden en vrouw en kinderen thuis laten . probleem .

ik heb wel gemerkt dat je als welgestelde hindoestaan wel heel alert
moet zijn. als ze merken dat deze bhai geen makkie is dan heb je een voordeel maar laat je merken dat je bang bent dan ben je een prooi
voor het roversgilde en die hebben een neusje voor.

maar ondanks dat zou ik wel kunnen surviven maar niet iedereen is
zo brutaal als Rambo .

Maar dat is met alles in het leven. Als je voor 100% achter iets staat dan kan het bijna niet mislukken. Vooral als je ook oprecht en eerlijk door het leven gaat. Desalniettemin petje af voor de stap en de ondernemerschap. Ik heb altijd bewondering voor mensen die iets kunnen opzetten.   Die film probeert wel bepaalde gevoelens op te roepen, maar als jij je eigen gedachte laat gaan en je plaats jezelf in die samenleving dan kies ik toch voor nederland.
Maar het zijn niet alleen suri's die zulke stappen ondernemen, er is ook een serie over ned. die vertrekken en het zijn ongeveer dezelfde verhalen. Nederland is bomvol en een complexe samenleving. Dus het is niet vreemd dat veel mensen verlangen naar ruimte en een rustige omgeving en graag het gevoel willen krijgen dat ze niet alleen leven om te werken.

Eh Bhai,

Ik ga minimaal een keer per jaar naar suriname en voel geen enkele magie. Het enige wat ik voel is mijn moederlandsliefde, de plek waar ik het beste gedeelte van mijn jeugd heb doorgebracht, langdurige vriendschappen ben aangegaan etc etc. Religieus, spiritueel, intellectueel of matreiiel zie ik in Suriname geen plek voor mij en mijn vrouw momenteel, zeker als je dit moet afzetten tegen internationale carrières vanuit Europese Multinationals.

Het idee van een Joodse Staat in Palestina ontstond in een tijd toen koloniaal bestuur in het nabije oosten en elders nog niet ter discussie stond, zelfs niet door de slachtoffers. Toen dit idee echter op het punt stond gerealiseerd te worden was het verzet tegen buitenlandse interventie en vreemde overheersing een steeds sterker wordende beweging geworden.

Faycel, ff kort want ik zou me hier eigenlijk even stil houden, maar kan de verleiding niet weerstaan.

Faycel wrote:

Het enige wat ik voel is mijn moederlandsliefde, de plek waar ik het beste gedeelte van mijn jeugd heb doorgebracht, langdurige vriendschappen ben aangegaan etc etc.

dat is magie

Faycel wrote:

Internationale carrières vanuit Europese Multinationals.

dat is geen Magie

Cinny wrote:

Faycel je bericht staat dubbel.....is dat voor de duidelijkheid ?

Bhai zei :en bij overmatig ruis ga ik de ECCM (Egmond Cofried Censuur Methode) toepassen)

Cinny, Faycel heeft in het boekje waarvan ik me niet eens bewust was dat ik het had, te veel credit opgebouwd om in aanmerking te komen voor een ECCM.
smile

Receptuur voor geluk:

Heb het gedaan, 5 jaar gebleven, en ben genezen van die heimwee die ik had naar een land dat ik mij vanuit mijn jeugd herinnerde maar die helaas niet meer bestaat. Zelfs de natuur is veranderd, ik ben veranderd, het is heter geworden en de regentijden heftiger.

Na een paar keer rond te zijn geweest, oost tot west, noord tot zuid, kwam ik weer op het punt dat voor mij reden was om ooit te vertrekken. Ik verlangde naar een urbaan leven en kreeg heimwee naar de intellectuele uitdagingen, professionaliteit in publiek en private sector, kwalitatief hogere vormen van ontspanning, sport, muziek en sociale beleving. Ik realiseerde mij dat mijn veblijf in de grote westers georienteeerde stad mij had geurbaniseerd en dat de urbanisatie graad van suriname voor mij onvoldoende was en te langzaam groeide om aan mijn drive en behoefte duurzaam te kunnen voldoen. Suriname is te klein voor mij geworden en Paramaribo staat nog niet op het punt om door te groeien naar een metropool.  Toch zal ik er regelmatig terugkeren voor vakantie. Gelukkig heeft Suriname voor mij ondanks de vele beperkingen nog steeds die aantrekkingskracht. Wordt volwassen suriname, wie weet kan ik dan als bewoner dan meer voor je betekenen. 

tergend laangzaam groeide.  naar verbreding van je horizon,

Hubertinho #15

Ai, yu go na me hati! Ik heb precies hetzelfde! Als ik geen familie meer daar had wonen zou ik dat land echt nooit meer missen.
Wat mij betreft komt mijn hele familie hier wonen en mag Su. aan de Chinezen gegeven worden..of de brazilianen..of...whoever wants it!

Wanneer wij werken, werken wij. Als wij bidden, werkt Jezus!
GOD ZEGENE de President van de Republiek Suriname

Hubertinho wrote:

Heb het gedaan, 5 jaar gebleven, en ben genezen van die heimwee die ik had naar een land dat ik mij vanuit mijn jeugd herinnerde maar die helaas niet meer bestaat. Zelfs de natuur is veranderd, ik ben veranderd, het is heter geworden en de regentijden heftiger.

Na een paar keer rond te zijn geweest, oost tot west, noord tot zuid, kwam ik weer op het punt dat voor mij reden was om ooit te vertrekken. Ik verlangde naar een urbaan leven en kreeg heimwee naar de intellectuele uitdagingen, professionaliteit in publiek en private sector, kwalitatief hogere vormen van ontspanning, sport, muziek en sociale beleving. Ik realiseerde mij dat mijn veblijf in de grote westers georienteeerde stad mij had geurbaniseerd en dat de urbanisatie graad van suriname voor mij onvoldoende was en te langzaam groeide om aan mijn drive en behoefte duurzaam te kunnen voldoen. Suriname is te klein voor mij geworden en Paramaribo staat nog niet op het punt om door te groeien naar een metropool.  Toch zal ik er regelmatig terugkeren voor vakantie. Gelukkig heeft Suriname voor mij ondanks de vele beperkingen nog steeds die aantrekkingskracht. Wordt volwassen suriname, wie weet kan ik dan als bewoner dan meer voor je betekenen. 

eerlijke mening!!!!!!!!

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Cinny wrote:

Bhai schreef :Cinny, Faycel heeft in het boekje waarvan ik me niet eens bewust was dat ik het had, te veel credit opgebouwd om in aanmerking te komen voor een ECCM.

lol lol lol  Ja maar net als of je ECHT ECCM zou toepassen....
ech ni.... nee is niets voor jou... smile

Ik had verwacht een hele lijst van Mighty hier aan te treffen met 100 magische dingen over Suri..... waar is tie nou ??

magie van SU...................????

sorry maar ik dacht dat ik op de koffie ging bij familie.....
dus zal mijn familie wel de magie hebben.

wie van jullie eigenlijk heeft langer dan 18jr na 1975 in suriname gewoond????
ik denk geen van jullie.....................( zo ja, geef dat dan even aan)

ik ben 1 van ze................ik heb de goei tijd van suriname nog meegemaakt totdat het verkeerd ging en alles duurder en duurder werd.
de glorie tijd van melkcentrale, de dierentuin, waterkant, palmentuin etc etc

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

Cinny wrote:

Ik had verwacht een hele lijst van Mighty hier aan te treffen met 100 magische dingen over Suri..... waar is tie nou ??

Ha die Cinny, ik heb je door hoor.
Je wil gewoon testen of  ik MM ga censureren,

Hahaha, hij is er en hij blijft. MM is one of the family. Ik kan daar toch geen censuur toepassen.
lol

Receptuur voor geluk:

Hubertinho, jouw verhaal is in grote lijnen het verhaal van veel van ons.
Ik zou haast exact hetzelfde kunnen opschrijven. Dat heb ik overigens, maar ik ga het nu niet terug zoeken.
Het is mij gelukt om Suriname en alles er omheen meer dan tien jaar volkomen te negeren. Ik vind zelfs dat ik nog steeds een wegdraaiende houding heb.
In tegenstelling tot jou, MM en anderen ga ben ik nooit voor vakantie terug geweest en voel die behoefte ook niet, dat ik er in de afgelopen vijf jaar toch 2 keer ben geweest had met vakantie weinig te maken. Ook heb ik net als Marjon totaal geen plannen om mij er te vestigen. Maar in tegenstelling tot Marjon, en Patricia en Sally en vele anderen zit ik nauwelijks met mijn neus op de actualteit. Wat voorbijkomt neem ik op, WKN is eigenlijk de enige surinaamse site die ik regelmatig bezoek. Ook ik ben al mijn hele leven een urban dweller. Maar wat zie ik om mij heen; De factor urbane levenstijl komt geheel te vervallen als de mensen met hun gezinnetje verhuizen naar een vinexwoning in een slaperig voorstadje, wonend tussen mensen met wie ze weinig tot niets gemeen hebben.
En DAN Hubertinho, dan gaat het spelen. Het gevoel van belonging.
MM heeft gelijk. Je geeft een eerlijke mening. Verre van uniek, maar wel eerlijk.
Maar schreeuwen de laatste zinnen van je bijdrage eigelijk niet: AUB suriname verander zodat ik terug kan komen en niet alleen voor vakantie?
Dat is de magie - die ook in het filmpje wordt uitgesproken.

En dat is ook de koffie van MM. (Surinaamse koffie is toch niet te zuipen man)

Receptuur voor geluk:

Om aan de wensen van Cinny tegemoet te komen heb ik even de dubbele posting verwijdert. Denk dat ik per ongeluk twee keer op verzenden heb gedrukt.

Het idee van een Joodse Staat in Palestina ontstond in een tijd toen koloniaal bestuur in het nabije oosten en elders nog niet ter discussie stond, zelfs niet door de slachtoffers. Toen dit idee echter op het punt stond gerealiseerd te worden was het verzet tegen buitenlandse interventie en vreemde overheersing een steeds sterker wordende beweging geworden.

18 (edited by Sally 2007-08-29 17:35:38)

bhai wrote:

Hubertinho, jouw verhaal is in grote lijnen het verhaal van veel van ons..........................................
............................................................................................
En DAN Hubertinho, dan gaat het spelen. Het gevoel van belonging.
MM heeft gelijk. Je geeft een eerlijke mening. Verre van uniek, maar wel eerlijk.
Maar schreeuwen de laatste zinnen van je bijdrage eigelijk niet: AUB suriname verander zodat ik terug kan komen en niet alleen voor vakantie?
Dat is de magie - die ook in het filmpje wordt uitgesproken.

En dat is ook de koffie van MM. (Surinaamse koffie is toch niet te zuipen man)

Grappig, mijn verhaal, mijn beleving van die Magie waar Bhai het over heeft is een mix van Patricia, Hubertinho- Bhai en Marjon.
Met dien verstande dat ik het uiterste ( voor mij dan) gevoel van nostalgie wat ik terugvind in de posting van Patricia ook heb in de vorm van een verlangen als ik hier ben en in Suriname ook beleef op momenten die niet zo 123 te beschrijven zijn hier op t net. Maar om een idee te krijgen; op zondagochtenden vooral rond de klok van 10.00  tot een uur of 13.30, niet veel eerder of later hoor. Maar goed.
Het andere uiterste is wat Marjon beschrijft. Dit gevoel krijg ik als ik te maken krijg met wat Hubertinho heel mooi verwoordde met deze zin :

" heimwee naar intellectuele uitdagingen, professionaliteit in publiek en private sector, kwalitatief hogere vormen van ontspanning, sport, muziek en sociale beleving. "

Dus die mix van gevoelens heb ik hier en ook in Suriname, en vaak slaat de balans over naar de kant van het veilige, het bekende en het gevoel van verlangen ebt dan weg. Op die momenten ben ik net als Marjon geneigd om te zeggen bekijk het maar, en dan Bhai… dan speelt inderdaad dat wat jij als een soort smeekbede hebt aangegeven. Suriname verander, zodat ik daar kan zijn.
Maar wat ik mij afvraag;  is er dan nog sprake van een magie? Want zoals Suriname is, het pure, willen we niet. Nee we willen dat ook Suriname op bepaalde gebieden verandert en zich aanpast zoals Hubertinho aangaf. Dus is er dan nog sprake van het hebben van een magie?

Het gaat allemaal inderdaad te langzaam als je daar langer bent, en sommigen gaan weer terug. Maar toch zoeken we het veilige Suriname ( jeugdherinneringen, nostalgie, familieverbanden) op. Als dat niet hier is op wkn via adviezen en inspraak, dan is het in een stukje vakantie Suriname. Maar we willen meer dan alleen vakantie in Suriname, en tgt willen ook meer dan alleen Suriname in z’n huidige vorm. Dus ergens daar in het midden zit die magie.

Zoals het in die film naar voren komt is het duidelijk dat er voldoende reden moet zijn om die stap te wagen los van die ‘ magie’. Omdat ik denk dat degenen die ervoor kiezen om de stap te wagen zoals de voorbeelden in die film dat laten zien, de stap nemen nadat ze een duidelijke afweging hebben gemaakt waarbij factoren als ‘ kabels’, invloed, familieverbanden, status, feasibility, erfenissen, bestaande sociale contacten, zeker een rol spelen.

Maar laten we niet alleen maar afgaan op wat in die film zo mooi lijkt, want ook zij die teruggaan hebben op hun beurt ook momenten dat ze Suriname verlaten ( minimaal 2 keer per jaar) om de traagheid, het onprofessionele even te ontvluchten en voor zichzelf weer even op adem te komen. Anderen gaan zelfs helemaal terug en zeggen, het was een leuke ervaring maar niet wat ik in gedachten had.

Dus als er eenmaal sprake moet zijn van magie dan is die voor mij ergens in het midden. Met aan de ene kant van de lijn de rust, de nostalgie , en daar waar je heerlijk gaat hengelen op een blauw blauw moment ( filmpje) en je je waant in een kwantumveld, en aan de andere kant van de lijn waar je je als westerse mens ontwikkeld hebt en onderdeel bent geworden van die ratrace. 

Ik zeg altijd in  Suriname hangt de allure van een metropool als een hemeldek boven de mentaliteit van een dorp.
Dit zeg ik als ik bijv zie hoe de nieuwste auto’s rijden met GPS op de meest krakkemikkige wegen, of  de aantallen beauty contesten die er worden gehouden maar die steeds weer eindigen in drama’s op het gebied van de organisatie tot aan de welgestelde dames die hun kleding gaan kopen in Miami om de celeb uit te hangen tijdens een evenement in het Flamboyantpark door plaats te nemen aan een gereserveerde vip tafel-met Jardin tuinstoelen- voor minimaal USD 350 dollar, waar de porties snacks in plastic bakjes af en aan worden geserveerd. Binnen deze range liggen er talloze voorbeelden van het denken in termen van een metropool maar leven in een dorp.
Ik heb geprobeerd om voor mezelf toch een ‘magische’ wink modus te vinden.

Hubertinho wrote:

Prachtig omschreven!!!!!!!!  Een land misschien voor pensioen, maar dan noch zal het moelijk worden, want dan heb je kinderen die ook graag weekend op bezoek willen gaan naar hun ouders en dan heb je nog die kleinkinderen. Ik verlang nu al naar ze.

Ik vroeg vandaag aan iemand, die zo vol van is van Suriname (ze gaat 2x per jaar met vakantie) wat de magie van Suriname voor haar is.

Haar antwoord was: De magie van Suriname zit in dat maggi blokje, wat de Surinamer gebruikt bij alle gerechten.

Sorry Bhai, ze was in een melige bui vandaar ook dat melig antwoord, maar ik schoof zowat onder tafel van het lachen.

Later zei ze, heel kort en bondig: De magie van Suriname zit in het land en de mensen.

Mi tik mi fatu tapu a forum

lol
dat verklaart waarom de surinamer het zo lang uithoudt in nederland.
Ik haal die maggiblokjes per honderd bij de toko.
lol

Receptuur voor geluk:

#27, Alaraba,

In Suriname hoef je niet tot het weekend te wachten. Je bent er binnen een paar minuten en zonder af te spreken! wink

Dat kwam ook tot uiting in het filmpje.

Sally #26, mooi stuk, maar ja tenslotte is schrijven een van je talenten. smile

Ik moet wel lol om die 'vippers' .... sta je er dan verbaasd van dat ze worden beroofd?

---off topic ---

Ik heb mijn hele vakantie in Su met open ramen geslapen. Ik kan niet tegen een gesloten ruimte, veel frisse wind!
Mijn opstelling is: als je zekerheid uitstraalt en ook zeker bent dan hoef je niet bang te zijn.
Vrees trekt pech aan. Zo simpel zie ik dat.

Suriname is voor de basis van mijn bestaan en de herinnering aan een heerlijke jeugd in een prachtig land. Na de middelbare school, een eerste baan en de ontmoeting met mijn huidige echtgenote, heb ik Suriname vanwege de Bouterse-dictatuur de rug toegekeerd om mijn mijn leven in Nederland voort te zetten. Hier heb ik de voordelen en de vrijheid kunnen proeven van de West-Europese samenleving en heb ik mij verder kunnen ontwikkelen. Daarvoor ben ik Nederland dankbaar, voor de nieuwe mogelijkheden die ons bij onze nieuwe start werden geboden. Hier zijn ook onze kinderen geboren en dat heeft gemaakt dat mijn geliefde en ik ons in ons voormalige moederland ook echt hebben kunnen wortelen. Wij zijn geen heimwee-Surinamers in de zin dat we ieder jaar persé terug moeten naar onze roots, al is het iedere keer weer heerlijk om na tien uur in de lucht de vertrouwede geur van het tropisch oerwoud op Zanderij op te snuiven.
Van Suriname houd ik nog steeds heel erg veel, een liefde die altijd zal bestaan en die ook reden is voor bezorgdheid, want datgene waarvan je houdt, wil je koesteren en beschermen tegen negatieve krachten. Die zijn er de laatste jaren voldoende geweest en ik hoop dat verder lijden ons prachtige land bespaard zal blijven.
Toch heb ik ook kritiek op sommige zaken in mijn geboorteland, meer dan toen ik er woonde doordat ik weet dat ik in Europa mijn blik heb kunnen verruimen en ik de Surinamers hierdoor soms bekrompen vind in hun denkwijze. Dit is niet exclusief voor de Surinamers in Nederland. Een Hollandse vriend uit een kleine plaats in de provincie die al een tijd in de Randstad woont, ervaart hetzelfde met zijn geboortedorp. Soms vraag ik me dan ook af hoe ik geweest zou zijn als ik de afgelopen 25 jaar niet in Nederland, maar in Suriname had geleefd. Maar het is als met je ouders, je geboorteland kun je niet kiezen en je liefde is onvoorwaardelijk. Mijn Swietie Sranang, het ga je goed!

mooi winston,

heel goed