26 (edited by Anansi9 2017-08-27 15:38:41)

Re: Operatie "ZWARTE TULP".

zonnigsuri wrote:

Beste Anansi no 9,

Een brede of een smalle definitie van plagiaat.. het blijft zo dat wanneer u ik schrijft dit op weinig meer kan worden teruggebracht als u zelf.
Terwijl uw goedbedoelde poging om de schade te beperken een aanhalen van een anonieme site betreft.

Mocht u genoodzaakt zijn uw verhalen te larderen met teksten van anderen dat staat u vrij. Een spitten in een of andere door u aangeleverde site wordt echter met plezier aan uzelf over gelaten.
Het kennisniveau  dat blijkt uit de tweede of derde hand zal op de puinhopen met nog tal van andere verhalen belanden. De ene een nog grotere spin dan de andere.

Veel succes gewenst met uw verblijden, verblijven en verhalen.

Einde discussie.

Komt het niet uit wat er gezegd wordt demente papegaai? Een probleem, niet jij bepaalt wanneer het einde discussie is op een discussieforum.

Overigens, heb je het verhaal op de site wel gelezen? Het staat er letterlijk zo 'Ik', Was jij het niet, die mij laatst na-aapte, (plagiaatpleging dus) met te stellen dat er verschil was tussen lezen en begrijpen. Je leest niet goed en begrijpt het nog minder.
En wat bedoel je met discussie? Jij weet toch alles (beter)?

@ anansi no 9,

Gerust verdergaan met "discussieren". Een ieder de eigen illusie gegund.

Leest u met plezier het getypte nog eens.
Dat kan verheldering geven over daden en niet daden.

Veel plezier met uw verblijden, verblijven en verhalen.

Einde discussie.

't Wijst zich vanzelf.
Blijven lachen is veel gezonder.   ZONNIGSURI

Augustus gaat hard.

Dan volgt september,.

ben benieuwd of de mensen van de Muurkrant of van de Operatie tulp door de advocaat van de verdachten zullen worden opgeroepen.

Misschien kan Anansie uit het Sprookjesbos ons dat te vertellen. smile smile

Paulus de boskabouter schijnt hem veel te vertellen.

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.
Voltaire

zonnigsuri wrote:

@ anansi no 9,

Gerust verdergaan met "discussieren". Een ieder de eigen illusie gegund.

Leest u met plezier het getypte nog eens.
Dat kan verheldering geven over daden en niet daden.

Veel plezier met uw verblijden, verblijven en verhalen.

Einde discussie.

Mijn vriend de demente papegaai, lees mijn vorige posting nog eens. Snap je het?

Mijn vriend de demente papegaai, lees mijn vorige posting nog eens. Snap je het?

Morgen weer herhalen.

Henry Siegfried wrote:

Augustus gaat hard.

Dan volgt september,.

ben benieuwd of de mensen van de Muurkrant of van de Operatie tulp door de advocaat van de verdachten zullen worden opgeroepen.

Henry, weet je nog wat ik je vorige week vertelde?
"Henry gunt iedereen zijn eigen mening, zolang hij maar niet afwijkt zijn mening"

En wat schrijft Henry?
'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.
Voltaire

Henry, het spijt me het te moeten zeggen, maar je bent echt een hypocriet!

Eet Oehoeboeroe ook spinnen???

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Anansi9 wrote:
Henry Siegfried wrote:

Augustus gaat hard.

Dan volgt september,.

Henry, weet je nog wat ik je vorige week vertelde?
"Henry gunt iedereen zijn eigen mening, zolang hij maar niet afwijkt zijn mening"

En wat schrijft Henry?
Voltaire

Henry, het spijt me het te moeten zeggen, maar je bent echt een hypocriet!

Mij iets verteld???

Je weet dat ik niet in sprookjes geloof!!!! smile smile

Voltaire

"Henry Siegfried gunt iedereen zijn-/haar eigen mening, zolang die maar niet afwijkt van de zijne"

"Henry Siegfried gunt iedereen zijn-/haar eigen mening, zolang die maar niet afwijkt van de zijne"

Paraman wrote:

Aldus onze manipulator, leugenaar en sprookjes verteller.

doe Anansie de groeten als je hem tegen komt  bij de muurkrant of het sprookjes bos.

Voltaire

Henry Siegfried wrote:
Paraman wrote:

Aldus onze manipulator, leugenaar en sprookjes verteller.

doe Anansie de groeten als je hem tegen komt  bij de muurkrant of het sprookjes bos.

De waarheid komt hard aan Henry. Wat manipulatie, leugens en sprookjes vertellen betreft moet je zijn bij degenen die de rol van de 'Opgehemelden' ontkennen.

Er komt steeds meer naar boven van mensen die er bij betrokken waren. Niet de leugens van Jan Sariman. Hoe zat het ook al weer met de castratie van Cyril Daal?

Neus wrote:

Eet Oehoeboeroe ook spinnen???

Nee, die bijt alleen in Neuzen!

Kortom ook en zeker van Anansi no 9 is geen nieuws uit eigen ervaring te verwachten op dit vlak.

Discussie voorbij; wel een wens voor succes met verblijven, verblijden, pookjes, spookjes,  sprookjes en verhalen.

't Wijst zich vanzelf.

zonnigsuri wrote:

Kortom ook en zeker van Anansi no 9 is geen nieuws uit eigen ervaring te verwachten op dit vlak.

Discussie voorbij; wel een wens voor succes met verblijven, verblijden, pookjes, spookjes,  sprookjes en verhalen.

Morgen weer herhalen.

Zoals onze Paraciteerder meent:

LEES ZONNIGSURI.

Ook en zeker van Anansi no 9 is geen nieuws uit eigen ervaring te verwachten op dit vlak.

Discussie voorbij.

't Wijst zich vanzelf.

zonnigsuri wrote:

LEES ZONNIGSURI.

Ook en zeker van Anansi no 9 is geen nieuws uit eigen ervaring te verwachten op dit vlak.

Discussie voorbij.

Niet vergeten, Ik ben een demente papegaai en vergeet steeds dat ik niet bepaal wanneer een discussie is gesloten!

Niet vergeten, Ik ben een demente papegaai en vergeet steeds dat ik niet bepaal wanneer een discussie is gesloten!

Goed onthouden, niet alles opnieuw honderd keer copy/past doen en mensen op het forum vervelen!

Goed onthouden, niet alles opnieuw honderd keer copy/past doen en mensen op het forum vervelen!

Toegeven dat ik zelf een plagiaatpleger ben!

Afspraak maken voor euthanasie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

41 (edited by Henry Siegfried 2017-08-30 13:13:53)

Anansi9 wrote:

Als je die demente papegaai in het sprookjes bos tegenkomt mag je hem tijdens  zijn vlucht 
doodschieten.

Parsman komt je verdedigen no span smile ::)

Niks aan de hand!

Voltaire

Anansi9 wrote:

zonnigsuri wrote:

LEES ZONNIGSURI.

Ook en zeker nu is van Anansi no 9 geen nieuws uit eigen ervaring te verwachten op dit vlak.

De discussie voorbij.

't Wijst zich vanzelf.

Hoe Sandew Hira tracht Luis Almargo voor het karretje van straffeloosheid te spannen’
30 augustus 2017  Nieuws uit Suriname | Politiek | Uitgelicht

[INGEZONDEN] – Niet vrij van triomfalisme tooit Sandew Hira zijn laatste zelfcolumn, met een foto van de aanbieding van zijn schotschrift ‘De getuigenis van president Desi Bouterse’ aan OAS secretaris generaal Luis Almargo, die in Suriname op bezoek was. Het is een doorzichtige poging, de diplomatieke beleefdheid van de OAS voorman om te zetten in geleend gezag binnen de lokale politieke markt. En dat terwijl Hira onlangs nog (Suriname Herald 19 juni 2017), de veroordeling van het anti-democratische en repressieve Maduro-regime door de linkse Luis Almargo, typeerde als een ‘opportunistische ommezwaai’. Hira ontzegde Almargo zelfs het vermogen tot vormen van een eigen mening: ‘..onder druk van de mediacampagne en Amerika keerde hij zich tegen de Bolivariaanse revolutie..’. Uitgaande van Hira’s verslag van zijn twee uren lange ontmoeting met Almargo, heeft hij zijn aanval op de politieke integriteit van de OAS secretaris generaal, in het face-to-face contact, verzwegen, zijn ware houding jegens Luis Almargo verhuld. Over opportunisme gesproken.

Krabbenmentaliteit
Het is de diplomatieke verdienste van bisschop Karel Choennie van de Rooms Katholieke Kerk, de OAS secretaris generaal en het Vaticaan, bereid te hebben gevonden, Suriname bij te staan, in zijn delicate zoektocht naar recht en nationale verzoening. Het wachten was op een formele uitnodiging van de Surinaamse regering. Dat de regering nu Almargo uitnodigde, getuigt van het morele gezag van de bisschop. Dat Hira de bisschop, verdienste en gezag misgunt, en met kronkelfeiten exclusief de komst van Almargo claimt, doet denken aan de krabbenmentaliteit. Hira en de regering hebben de bisschop en de OAS secretaris generaal niet eens een gesprek met elkaar gegund. De reden die Hira opgeeft is even absurd als zorgelijk. Omdat de bisschop ‘geen samenwerking’ met hem en zijn comité had, was het niet mogelijk dat ‘wij en het bisdom samen met Almargo hadden gesproken’. Waarom zou de bisschop, als initiator van de bemiddeling door de OAS en het Vaticaan, niet zelfstandig met de OAS secretaris generaal kunnen spreken? Hira zegt het ‘marxisme’ te hebben afgezworen, maar dat geldt niet voor zijn ‘marxistische’ streken. Want waarom stelt hij als voorwaarde voor een ontmoeting tussen Almargo en de bisschop, de aanwezigheid van pottenkijkers van de president-hoofdverdachte?! Waarom is Almargo niet in de gelegenheid gesteld te luisteren naar de onafhankelijke, authentieke, decennia-oude mensenrechtenorganisaties en netwerken van nabestaanden, die zich beijveren voor recht en waarheid, tegen cultuur van straffeloosheid in?!

Door Almargo slechts met, door de regering gefaciliteerde, pro-straffeloosheid mensen in contact te brengen, is feitelijk de OAS secretaris generaal met disrespect behandeld, omdat getracht is hem met eenzijdige informatie te desinformeren. De cryptische poging van Hira, de indruk te wekken dat Almargo zijn project steunt – ‘Wij zijn erg blij met de steun van Almargo.’ – is misleiding. De potentieel mediërende rol van de OAS secretaris generaal wordt daarmee ondermijnd. In plaats van ruimte te scheppen voor een mediërende rol van de OAS secretaris generaal in de nationale zoektocht naar recht en verzoening, zoals de bisschop heeft voorgesteld, trachten Hira en kennelijk ook de regering van de president-hoofdverdachte, de rol van Almargo in Suriname te reduceren en te regisseren, hem voor het karretje van de straffeloosheid te spannen. Dat is hoog spel: propagandistisch trachten de statuur van de OAS secretaris generaal te misbruiken ten faveure van de voortzetting van de schendingen van het mensenrecht op een eerlijk proces, zoals dat door de zelfamnestiewet geschiedt.
Recht en nationale verzoening zijn complementaire waarden, geen demagoog kan daartussen komen.
=============================================================

Ik meen me te herinneren dat Bisschop Tutu ook zijn medewerking had toegezegd.

Komt hij nog??

volgen mij is de vorige fractievoorzitter Panka ook de halve wereld rondgereisd om een "Waarheidscommissie " Op te tuigen.

Inmiddels is deze man groot grondbezitter en adviseur op een ministerie.

Ik heb begrepen dat dit een wederdienst is voor zijn bewezen diensten.

Is er al een post vrijgemaakt voor Anansi of laat men hem lekker ronddollen in het Sprookjesbos.

Voltaire

zonnigsuri wrote:
Anansi9 wrote:

zonnigsuri wrote:

LEES ZONNIGSURI.

Ook en zeker nu is van Anansi no 9 geen nieuws uit eigen ervaring te verwachten op dit vlak.

De discussie is weer aan mij voorbij gegaan.

@ Henry Siegfried

Over het sprookjesbos gesproken Henry, wat begrijp je hier niet aan en hoe denk je het te kunnen bestrijden? Door alles weer te ontkennen? Feiten zijn feiten, daar kan geen enkele beroepsnabestaande iets aan veranderen.

Anansi's onthullingen:
Het in de voorgrond bewaren waard - gecontroleerd descrollbaar.

Te dyompo anansi e nak' i
A no anans'tori e taki,
Ma na klari y'o klari.
Ef' i no sab' dyompo anansi,
I no m' g'a busi.
Bikas' na klari y'o klari.

Vinger wijzen is makkelijk.
Maar dan moet je niet gaan huilen wanneer de vinger terugkaatst in je oog.
Splinter en de balk.

Vragen voor krijgsraad over het 8 december strafproces
2012-12-26
Anansi9 wrote:
Benny3eMille wrote:
Anansi, soms lijkt t alsof jij een officier was, maar nu denk ik, dat je deze info maar uit de media gepikt hebt. Tja, zo kome we ook allemaal in Parijs.
Want kijk noh, waar die tori uitgebreid staat. [Ie tja' din jerreh.]

http://www.jessicadikmoet.nl/berichten/ … e-in-2004/
Misschien was ik wel een officier Benny? Maar daar gaat het niet over. Mooi dat je de verklaring van Bouterse plaatst, maar geloof je hem ook? Nu ga ik je iets vertellen dat nog niet in de media gestaan heeft. Je kan dat afdoen als een nieuwe Anansi- tori, of nagaan of het klopt.

Begin december 1982 kreeg de toenmalige bevelhebber Desi Bouterse van zijn vroegere mentor kolonel Hans Valk te horen dat er rond kerst 1982 een coup gepleegd zou worden in Suriname. Kolonel Valk stuurde Bouterse documenten toe op welke wijze die geplande staatsgreep zou plaatsvinden en welke Surinamers uit de oppositie daar bij betrokkenen waren.

De gevolgen zijn bekend. Bouterse of zijn gevolg liet de vermeende tegenstanders ophalen en op onze vriend, de mol Derby na heeft geen van de vermeende coupplegers het overleeft. Of eigenlijk toch wel, andere betrokkenen zoals  Ab  Juddel, Cyril Karg, Edgar Wijngaarde  e.a., waren te Pittsburg in Amerika bij Chin a Sen en hebben het overleefd. Alleen waren zij te laf om toe te geven waar ze mee bezig waren.
Rest nog te vertellen hoe  kolonel Valk wist van de te plegen coup. Een Belg die hand en span diensten verrichtte voor de Belgische deelnemers aan de coup wist de hand te leggen op documenten die aantoonden dat er een staatsgreep aan zat te komen. Ook wist hij de namen te achterhalen van de Surinaamse betrokkenen uit vergaderverslagen. Hij heeft deze informatie verkocht aan Valk die op dat moment als inlichtingen officier bij de NATO in Evere bij Brussel werkzaam was.

De Belg die de informatie aan kolonel Valk verkocht, was José Vanden Eijnde. Hij is op 23 december 1982 in een restaurant te Beersel vermoord na eerst gemarteld te zijn. Zijn handlanger, de Brusselse taxichauffeur Constantin Angelou werd op 12 januari 1983  in Bergen ook in België, met hetzelfde wapen geliquideerd.
Kolonel Hans Valk is enige tijd geleden overleden, de president kan nu opening van zaken geven. Hij kan zijn vriend en mentor niet meer in moeilijkheden brengen.
Of denk je dat dit een andere Anansi tori is. Ik zou zeggen zoek het uit en ontdek de waarheid.

2012-12-27
Anansi9 wrote:
ossi wrote:
Anansi9 stelt op 223 :
"De gevolgen zijn bekend. Bouterse of zijn gevolg liet de vermeende tegenstanders ophalen en op onze vriend, de mol Derby na heeft geen van de vermeende coupplegers het overleeft."
----------------------------------
Wist Bouterse ook hoe ongewapende burgers een coup plegen tegen gewa
pende militairen?
Misschien moet je toch beter lezen Ossi, uit de context, met Belgische deelnemers aan de coup, is het duidelijk dat het om een staatsgreep met behulp van huurlingen ging.

Niet net doen of je hier niet vanaf wist, het was algemeen bekend. Over het algemeen lopen organisators niet zelf met de wapens, maar laten ze anderen de kastanjes uit het vuur halen. Maar maakt ze dat minder verantwoordelijk?

Overigens ging mijn reactie over hoe het zo ver kon komen, oorzaak en gevolg en de rol van kolonel Valk. Vreemd dat je daar geen vragen over hebt?

2012-12-29
Anansi9 wrote:
Over wachten gesproken Bennie, ik wacht nog steeds op jouw antwoord, ben je al van de schrik bekomen? Ik had je toch gezegd dat de waarheid wel eens teveel kon zijn.

Wat me ook opvalt, is, dat ook Neus of Lasede niet reageerden en  gaan vertellen dat ik een leugenaar ben. Waarom niet? Er was toch geen sprake van een tegencoup?

Het probleem voor hen is, ik was er wel bij en zal alles blootgeven nu, wie zal zaaien, zal ook oogsten.

Wat betreft de rol van de oplichters en bedriegers van de familie Oemrawsingh, zij belazerden hun eigen mensen en medestanders, vraag maar en ik zal je antwoorden.
Of vraag het aan Chris Mahabier, de chauffeur van Rambocus, hij was overal bij en kan alles bevestigen. De Oemrawsinghs waren ratten, het zijn ratten en het blijven ratten.

Hun broers werden gedood, zij vochten voor hun ideaal en na hun dood pikken hun broers het geld van de bevrijdingsbeweging in zodat de geplande coup mislukt. Moet je voor deze mensen respect hebben? En wie is er over, wie hebben we nu, Sunil, een beroepsslachtoffer.
Zonder zijn zogenaamde zielepijn, waardoor hij in de publiciteit komt is de man een nowbody, een niemand. Zie je nu zijn beweegreden? Zet je in voor iets of iemand van waarde, iemand met principes.

Jij was toch degene die alles wilde weten? Ik zei het al, de waarheid is hard.

2012-12-30
Anansi9 wrote:
Neus wrote:
Anansi woonde vast in die hoge flat aan de TA-laan. Die stond bekend als de flat waar voetballers en criminelen woonde.  wink  lol 
Zat hij vast met een verrekijker in de tuin te loeren en het bezoek te noteren om als lid van de Volksmilitie bij te verdienen.
Neen Neus, in relatie met de coups, weet ik maar van twee flats. De eerste was in Osdorp, daar werden de Hindoestaanse deelnemers voor de tweede coup gescreend. Was jij daar niet bij?

En in de tweede flat werden we bespioneerd door de BVD. Het was gewoon grappig om te zien hoe bang die Oemrawsingh ratten toen waren.

Wat nu wel duidelijk geworden is Neus, is, dat jij helemaal niets van de periode 1982 en 1983 af weet. Je stelt je hier op het forum op als het geweten van Suriname, als de decembergebeurtenissen specialist. Maar wat blijkt iedere keer, wanneer concreet traceerbare dingen verteld worden op het forum, val jij door de mand. Waarschijnlijk heb jij die periode niet eens meegemaakt.

Probeer je daarom iedereen te overschreeuwen of uit te schelden, omdat je niets weet?

2012-12-30
Neus plaatst zichzelf op plaats delict.
Neus wrote:
Anansi9 wrote:
Verdediger van het recht? Mijn Neus, door wie ben jij daar toe benoemd? Je probeert veel te zeggen, maar je zegt niks. Nogmaals, omdat je niets weet. Wat het huis van Oemrawsingh betreft, dat was niet in een flat in Diemen, maar in een hofje.

Nee Neusje, je was er toen waarschijnlijk nog niet eens. Heb ik je daar al niet vaker mee geconfronteerd? Inhoudelijk heb je, ook nu weer, niets ingebracht.  Erg hè, alweer door de mand gevallen.
Klopt, was niet echt een hofje, Diemen kent geen hofjes maar goed. Als je werkelijk van de hoed en de rand wist dan begreep je mijn posting maar je weet duidelijk van niets. Je klets maar wat en hebt zeker op google earth iets opgezocht.
Ik heb dat niet nodig.Ken de meeste mensen in de straten grenzend aan de TA-laan en MKL-laan persoonlijk.

En wat het recht betreft. Wel iedereen heeft recht en het recht op te komen voor zijn eigen rechten en DE PLICHT op te komen voor mensenrechten en rechtvaardigheid.

Alleen paarse idioten denken dat zij het alleen recht op alles hebben. sad sad

Anansie probeert geleerd en deskundig te doen maar trekt een te grote broek aan. Hij weet niet dat zonder bretels die broek afzakt en dat je dan lelijk op je bek valt.

2013-01-05
ceessie wrote:
Paraman wrote:
Anansi,
Weet jij ook hoeveel huurlingen het waren en door wie gerecruteerd/logistiek ondersteund?
In 1986 a reserved advertisement appeared in the International Herald Tribune which simply read as follows:

MEN WANTED
Ex-military personnel to work abroad
The individuals responsible for the placement of the ad were members of the Surinamese exile community.  They had money and they desperately wanted to be rid of Desi Bouterse.
bron beschikbaar

2013-01-07
Anansi9 wrote:
Hallo Anansi, hoe zat 't eigenlijk met de huurlingen. Dat waren toch Belgen.
In hoeverre dat huurlingen waren Bennie, is nog maar de vraag, maar het belangrijkste is eigenlijk, waarom een nieuwe coup in Suriname? Immers er zat op dat moment van de opdracht een door Nederland erkende regering.

Dit had te maken met de mislukte staatgreep op 30 april 1980 door Fred Ormskerk. Na de mislukte putsch door Ormskerk (waar, of niet waar), wilde men weten of een omwenteling of staatsgreep tot de mogelijkheid behoorde en of er meer van dergelijke acties te verwachten waren. Ook moest bekeken worden of, indien Nederland zelf in moest grijpen, hoe zo’n aanvalsplan er uit moest zien en via welke plaatsen Suriname zou kunnen worden binnengevallen. Zouden buurlanden eventueel ondersteuning willen verlenen en dan met name Frans Guyana of Brazilië? Wat voor wapens zijn er nodig en hoe vervoeren wij die naar de plaats van bestemming? Er was toen nog geen opdracht voor een coup, dat kwam pas later.

In mei 1981, werd bij de inlichtingendiensten bekend dat Desi Bouterse samen met toenmalig minister Harvey Naarendorp, de huidige Surinaamse ambassadeur in Frankrijk, een bezoek bracht aan Cuba. Dit was een indicatie dat Suriname nu echt de communistische kant opging. Ondertussen was Ronald Reagan, president van Amerika geworden. Dat had tor gevolg dat behalve de CIA, ook de Defence Intelligence Agency (DIA) en de National Security Counsel (NSC), waar Oliver North de leiding zich aansloot bij de plannen voor een eventuele overname in Suriname.

1.Waarom Belgen?
Omdat de opdracht gegeven werd door de  Amerikaanse CIA-agent Carl Armfelt, dachten wij aan een Amerikaanse operatie, maar op onze vragen hierover, kregen wij te horen dat er geen Amerikanen bij betrokken mochten worden. Men dacht meer aan Nederlanders, Belgen en Fransen. Gedacht werd ook aan huurlingen met een aantoonbare militaire achtergrond. Ook nu weer kwamen dezelfde vragen naar voren: Hoe komen wij aan wapens en vervoer? Hoe wordt de staatsgreep gefinancierd? Maar meer nog, wie nemen de zaken over na de staatsgreep? Was er sprake van een militaire en politieke back-up in Suriname?

2. Heb je ze weleens ontmoet?
Vanaf dat moment gingen de trainingen echt van start. Dit ging in samenwerking met de Westland New Post, een Belgische stay behind organisatie, opgericht in opdracht van Armfelt. De WNP, zou een deel van de opleiding en werving van de manschappen voor zijn rekening nemen. Armfelt gaf duidelijk aan dat de Belgische medewerking gezien werd als een generale repetitie voor een staatsgreep in België. Dit had te maken met de slinkende machtspositie van een belangrijk Belgisch politiek figuur, Paul Vanden Boeynants.

In Nederland werden de trainingfaciliteiten geregeld door kolonel Görlitz, van ‘De Dienst’. Hij zorgde ook voor faciliteiten zoals het gebruik van militaire schietbanen en gezamenlijke militaire trainingen met de Natres (Nationale Reserve) en de afdeling    O & I, de Nederlandse Gladio. Binnen deze groepen werden ook deelnemers voor de coup geworven.

2013-01-07
Anansi9 wrote:
3.Waren ze lid van een bepaalde organisatie?

De deelnemers aan de geplande staatsgreep maakten deel uit van een speciale (geheime) sectie van Operatiën en Inlichtingen, vallende onder Interdoc, een bureau gericht op misleiding en desinformatie. Deze sectie, opgericht in 1972 met de naam ‘De Dienst’, was op dezelfde leest geschoeid als het in 1974 opgerichte ‘PIO’, later Résau Miller’ genoemd. Zowel ‘De Dienst”als het ‘PIO’, waren strak geleide parallelle inlichtingennetwerken met een cellenstructuur en werkten regelmatig samen. Beide diensten stonden onder supervisie van de Amerikaanse CIA-agent Carl Armfelt.

Door Armfelt werden wij in contact gebracht met een vriend en zakenpartner van hem, een zich voor journalist uitgevende wapenhandelaar Faez Al Ajjaz. Deze Al Ajjaz haalde een goede vriend van hem, de huurlingenleider kolonel Bob Denard over om aan de leiding van de coup een spoedcursus te geven over wat er allemaal kwam kijken bij het plegen van een staatsgreep.
Later bleek dat Al Ajjaz ook, zowel bij de financiering als de logistiek was betrokken. Hij zorgde voor speciale wapens zoals de XM 18, een soort van granaatwerper in de vorm van een tommy-gun, dit wapen is tegenwoordig bekend onder de naam MM 1.

Een van de Belgische deelnemers was Madani Bouhouche. Er werd ons verteld dat Bouhouche werkzaam was bij de rijkswacht, een excellente schutter met connecties in de wapenhandel, het criminele en het huurlingenmilieu. Bouhouche zorgde zelf voor de door hem gewenste speciale aanvalswapens, middels diefstallen uit Nato-depots en door een inbraak op nieuwjaarsnacht 1982 bij de elite-eenheid SIE (Speciaal Interventie eskadron) van de Rijkswacht waarbij onder andere moderne Heckler en Koch automatische pistoolmitrailleurs met geluiddempers werden gestolen.
Deze wapens waren bestemd voor speciale doelwitten in Suriname. Bouhouche zou een liquidatieteam leiden om Desi Bouterse, Errol Alibux, Iwan Krolis en Harvey Naarendorp te vermoorden.

De rekrutering, financiering en training liepen gesmeerd, er was alleen nog geen datum bekend en ook was er nog geen vervoer richting Suriname geregeld. De vraag was nog steeds, zou het er ooit van komen.
Dat veranderde na de mislukte coup van luitenant Surendre Rambocus in Suriname, op 11 en 12 maart 1982. Naar aanleiding van de mislukte coup kregen wij op 15 maart ’82 uiteindelijk groen licht om de machtovername in Suriname uit te werken.

Wordt vervolgd

2013-01-07
Met de opmerking dat de vonkjes van Paraman aardig wat bommetjes ontstoken hebben.
Benny3eMille wrote:
Dit is pas wat, booi, dit ....
Op dit moment is Anansi de belangrijkste man op heel internet.

A no din psycho-vonkjes foe wachtcommandant Paraman.

Aj tjago, Anansi, tjago .....

*

2013-01-08
Anansi9 wrote:
Okay Bennie, we gaan verder.

Er werd een schema geproduceerd, waarbij we er van uitgingen dat de machtsomwenteling binnen 300 dagen zou moeten plaatsvinden met een marge van 50 dagen ervoor of erna. Dit schema werd geaccepteerd tijdens een vergadering in Brussel. Hierbij waren aanwezig, de militaire leiding, mensen van de verschillende diensten, waaronder Kees van den Heuvel van Interdoc, Jean Bougerol, namens het PIO, de CIA-agent Carl Armfelt en ook de financier en wapenhandelaar Faez Al Ajjaz.

Er werd gesproken over welke wapens er al waren en wat er verder benodigd was. Op welke manier de omwenteling moest gebeuren. Wie zorgde voor politieke rugdekking. De mate waarin toepassing van geweld was toegestaan. Die toepassing werd ruim geïnterpreteerd, een dodental van 800 tot 1200 slachtoffers werd acceptabel geacht. Tijdens die vergadering werd de militaire situatie in Suriname doorgenomen.

Er was grofweg een verdeling te maken in Landmacht, luchtmacht en Marine. De landmacht met in de Memre Boekoe Kazerne een paraat bataljon, bestaande uit vier compagnies,en een opleidingscompagnie nabij Zanderij. De luchtmacht was te verwaarlozen, deze beschikte slecht over enkele toestellen maar had geen bewapening. De marine daarentegen beschikte over vier zwaar bewapende patrouilleboten met de geduchte Bofor-kanonnen.  Een probleem was dat er ook sprake was van een schaduwleger, het keurkorps van Bouterse, de Echocompagnie, bestaande uit ongeveer 100 als commando’s opgeleide manschappen onder leiding van luitenant Artie Gorré gelegerd in Fort Zeelandia en een bewapende afdeling van de militaire politie onder leiding van luitenant Ramon Abrahams.  Ook was er nog sprake van volksmilities,ongeveer 100 man, lichtbewapend en verdeeld in groepen, die hulp zouden kunnen bieden aan het leger. Veel van de Surinaamse officieren waren na de coup van 11 en 12 maart en de daaropvolgende standrechtelijke executie van Wilfred Hawker naar Nederland gevlucht. Na ampel overleg werd besloten om hen niet uit te nodigen om deel te nemen aan de geplande machtsovername.

Armfelt en Van den Heuvel gaven een beeld van de politieke back-up, de mensen die na de machtsovername de nieuwe regering zouden vormen en de ondersteuning door de Surinaamse media. Het ging daarbij om mensen uit de oude politiek, zoals Chin a Sen, Hoost, ondersteund door mensen uit de rechterlijke macht, het bedrijfsleven, universiteit en kranten- en radiomensen. Het zal je niet verbazen, dat veel van de namen, slachtoffers waren op 8 en 9 december.

De oud-president van Suriname, Henk Chin a Sen die was uitgeweken naar Pittsburgh zou regelen dat er militaire ondersteuning kwam van de tweede militaire man Roy Horb. Later in het jaar bleek hij die ondersteuning inderdaad te krijgen. Horb zou manschappen ter beschikking stellen om na onze inval de orde te helpen handhaven. Wij gingen er wel van uit dat we zelf een eenheid zouden meesturen naar de kazerne om de groep van Horb te controleren. Ook zou Horb vrachtwagens sturen naar het vliegveld Zanderij voor het transport van onze mensen naar de diverse locaties in Suriname.

Verder bleek tijdens die vergadering, dat door of namens de familie Rambocus een groot bedrag ter beschikking was gesteld teneinde meer speciale wapens voor de machtsovername te kunnen kopen. Deze wapens zijn ook inderdaad gekocht en geleverd door Faez Al Ajjaz. Het ging hier om de reeds genoemde XM 18, thans bekend als de MM 1, een soort tommy-gun waarmee granaten afgeschoten konden worden en honderd LAW’s (antitankwapens) speciaal voor een eventuele aanval op pantserwagens en Fort Zeelandia. Ook is er moderne communicatie apparatuur aangeschaft voor contact tussen de verschillende groepen. De voorwaarde voor het verstrekken van het geld door de familie Rambocus was dat Surendre Rambocus bevrijd moest worden en een taak in de nieuwe militaire leiding zou krijgen.

2013-01-08
Anansi9 wrote:
De streefdatum voor de operatie was inmiddels bekend. Na overleg waren we uitgekomen op de nacht van 24 op 25 december 1982. Voor deze datum hebben we bewust gekozen omdat we er vanuit gingen dat er dan weinig mensen op straat zouden zijn en de bezetting van de Membre Boekoe kazerne minimaal was. Dit om niet te veel slachtoffers te maken.
De staatsgreep zou uitgevoerd worden door 2 pelotons, verdeeld in zes groepen. Elke groep bestaande uit 12 man met een officier als leider. Begin november ’82, na bezoek van Cees van den Heuvel en Armfelt aan Bill Casey, directeur van de CIA,  kregen we te horen dat het vervoer ook geregeld was. Door de CIA was een C-130 (groot militair transport vliegtuig) beschikbaar gesteld. Dit toestel zou vertrekken vanaf Curaçao. Het aanvalsteam zou in kleine groepen naar de plaats van vertrek toegaan. Een groep zou reeds eerder vertrekken om via Frans Guyana naar Suriname te gaan. Deze groep moest de beveiliging bij vliegveld Zanderij uitschakelen en de luchtverkeerstoren bezetten.

Via het Nederlandse leger kregen wij stafkaarten van Suriname toegespeeld en we kregen te horen dat een peloton mariniers op Curaçao,  stand-by gehouden zou worden voor het geval er iets mis zou lopen tijdens de operatie. Ook kreeg de leiding namen te horen van contactpersonen en van verzamelplaatsen, waar we tijdens of na de coup naar toe konden gaan, voor hulp of informatie. De belangrijkste van die tussenpersonen was Kolonel Bas van Tussenbroek, op dat moment de Nederlandse militaire attaché in Suriname.
De gebeurtenissen van 7 en 8 december 1982 in het Fort Zeelandia zorgden er voor dat de inval niet is doorgegaan. In één klap was onze politieke back-up er niet meer.                   Na 8 december hadden wij geen contacten meer in Suriname. Het gehele plan voor de machtsomwenteling werd afgeblazen, het ging niet meer door. De situatie daar was erg onzeker. Niemand wilde zich branden op dat moment.

Maar hoe kon de geplande actie bij Bouterse bekend worden, daarvoor gaan we terug naar mijn posting waar het mee is begonnen.

Begin december 1982 kreeg de toenmalige bevelhebber Desi Bouterse van zijn vroegere mentor kolonel Hans Valk te horen dat er rond kerst 1982 een coup gepleegd zou worden in Suriname. Kolonel Valk stuurde Bouterse documenten toe op welke wijze die geplande staatsgreep zou plaatsvinden en welke Surinamers uit de oppositie daar bij betrokkenen waren.

De gevolgen zijn bekend. Bouterse of zijn gevolg liet de vermeende tegenstanders ophalen en op onze vriend, de mol Derby na heeft geen van de vermeende coupplegers het overleeft. Of eigenlijk toch wel, andere betrokkenen zoals Ab Juddel, Wilfried Lionarons, Cyril Karg, Edgar Wijngaarde e.a., waren te Pittsburg in Amerika bij Chin a Sen en hebben het overleefd. Alleen waren zij te laf om toe te geven waar ze mee bezig waren.

Rest nog te vertellen hoe kolonel Valk wist van de te plegen coup. Een Belg die hand en span diensten verrichtte voor de Belgische deelnemers aan de coup wist de hand te leggen op documenten die aantoonden dat er een staatsgreep aan zat te komen. Ook wist hij de namen te achterhalen van de Surinaamse betrokkenen uit vergaderverslagen. Hij heeft deze informatie verkocht aan Valk die op dat moment als inlichtingen officier bij de NATO in Evere bij Brussel werkzaam was.

De Belg die de informatie aan kolonel Valk verkocht, was José Vanden Eijnde. Hij is op 23 december 1982 in een restaurant te Beersel vermoord na eerst gemarteld te zijn. Zijn handlanger, de Brusselse taxichauffeur Constantin Angelou werd op 12 januari 1983 in Bergen ook in België, met hetzelfde wapen geliquideerd.
Kolonel Hans Valk is enige tijd geleden overleden, de president kan nu opening van zaken geven. Hij kan zijn vriend en mentor niet meer in moeilijkheden brengen.

Dit is een summiere beschrijving van wat er allemaal gebeurd is in de aanloop naar 8 en 9 december. Wil je meer namen horen of details. Laat het maar horen, het wordt tijd dat de waarheid boven tafel komt. Maar er is nog veel meer. midden januari 1983, begon het verhaal opnieuw. Dit was de aanloop naar het Junglecommando en naar de rest van je vragen. Ben je nog steeds benieuwd naar je verdere vragen?

2013-01-08
Anansi9 wrote:
Marjon wrote:
Anansi9, vervolg GEWENST mang!! big_smile
Maar ik heb ook een vraag als het mag. Wat was de motivatie voor deze coupe m.a.w. wie heeft de betrokken mensen erom gevraagd? dus wie was eigenlijk de opdrachtgever?
Immers het democratiserings proces was al ingezet door Bouterse dus alle indicatie was er dat men het land weer terug wilde geven aan een burger regering.

Stena:het lijkt?? als je het mij vraagt: het IS?? smile
Natuurlijk mag jij ook vragen stellen Marjon, daarom ben ik ook opening van zaken gaan geven. In eerste instantie was er geen sprake van een opdracht tot een coup. Er werd alleen bekeken of er andere pogingen aan zaten te komen en of dat mogelijk was.

Pas nadat Reagan president was geworden van Amerika en Bill Casey hoofd werd van de   CIA, beiden waren  erg anti-communistisch werd er een opdracht gegeven. Je kunt dus wel nagaan waar die opdracht vandaan kwam.

2013-01-08
Benny3eMille wrote:
Bedankt Anansi, voor jouw uitgebreide antwoorden op mn vragen.
Daaruit heb ik een wat helderere beeld gekregen over die gebeurtenissen. Hierdoor is het eigenlijk niet meer nodig, om de rest van mn 8-stel-vragen te beantwoorden.

Waarom ik eigenlijk over de Belgen vroeg, komt door de info, die ik enige tijd geleden ben tegengekomen op internet. Het ging over een insider, die op een Belgisch forum ook eens openheid van zaken wilde geven.
Hij geeft de mysterieuze bende van Nijvel een hoofdrol in deze Surinaamse zaak.
Hierbij een fragment:

------
Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat er gezegd zal worden`Weer zo een fantast die interessant wil doen`, maar dat moet dan maar. Het alleen moeilijk om te bepalen van welk uitgangspunt we moeten vertrekken, omdat er in die tijd zoveel gebeurde. En er zoveel bekende figuren betrokken waren in dat spel, zowel in Nederland en België. Een paar namen zal ik noemen, namen waar ik later uitgebreid op terug zal komen en in welk verband ze hier mee te maken hadden. De meeste namen zijn hier al voorbij gekomen, het gaat om: Paul Vanden Boeynants, baron de Bonvoisin; Paul Latinus; Madani Bouhouche, Ferrari Calmette, Christian Smets, Carl Armfelt, Cees van den Heuvel als hoofdrolspelers, met nog vele anderen.

Ook kan ik verhalen over de structuur van de WNP en over de cellenstructuur. Deze structuur is ingevoerd door de rechterhand van Armfelt in de WNP tijd, Peter van Haperen die de coup in Suriname moest uitvoeren. Van Haperen wilde niet werken met mensen die tijdens een oefening mensen de keel oversneden en doodschoten en gaf aan dat hij met verschillende cellen wilde werken die niets met elkaar te maken hadden, zodat hij op ieder moment kon besluiten met wie hij bepaalde acties wilde of kon uitvoeren.

Ik was niet betrokken bij de Bende van Nijvel, maar heb ze zien groeien in de WNP, tijdens de oefeningen in de Ardennen bij Houffeliz, voor de geplande coup in Suriname en heb meegedaan aan de Jeff Cooper, schietoefeningen en was betrokken bij de `Pirate, Manmoth, Sniper`techniek. Deze training was bedoeld om een team Suriname binnen te brengen voor de liquidatie van Bouterse en directe medestanders.
------
Kijk die  Insider hier http://www.bendevannijvel.com/forum/vie … 53&p=1

*

2013-01-08
Anansi9 wrote:
Benny3eMille wrote:
Maar Anansi, er is wat raars:

Toen, na de vermeende tegencoup van Ormskerk, verklaarden de muitende gezaghebbers, dat hij een leger van Ambonezen en Belgen bij zich had.

Was er toen dan al in 1980 sprake van zo'n Armfelt-organisatie?

*
Ik weet niet wie dat gezegd heeft, maar het is in ieder geval onzin. Ormskerk had geen mensen bij zich om een coup te plegen. Hij had teveel gepraat over plannen die waarschijnlijk alleen in zijn verbeelding bestonden.

Voortgang proces Decembermoorden
2013-01-14
Anansi9 wrote:
jorkafowru wrote:
Dat is precies waar ik op doel Anansi9.

Met glad gestreken gezicht zat ze te vertellen ...
Een ieder die nuchter haar verklaring gevolgd heeft kon zien dat ze zat te liegen ...

Terwijl voorwaarde voor de financiering was ...
Niet alleen dat, Nirmala was bij die vergaderingen over een staatsgreep aanwezig. Dit om de belangen van haar broer te behartigen. Ze mag blij zijn dat ook zij niet opgepakt is tijdens de december gebeurtenissen. Al was het alleen om haar rol duidelijk boven water te krijgen.

Met alle plezier wil ik haar confronteren met de feiten van toen. Behalve mij zijn er meer getuigen, ze hoeft het alleen maar te laten weten.

Overeenkomsten tussen 8 december 1982 en de binnenlandse oorlog(1986)
2013-02-06
ceessie wrote:
Franse documentaire over huurlingen in Suriname 1986 engels gesproken.
http://www.mercenary-wars.net/videos/surinam-video.html

2013-02-14
Anansi9 wrote:
Miedja Baka wrote:
ZS, gewoon tijdverlies hoor met deze anansi tories! Zij zijn net zo geloofwaardig als die Jorka tories lol lol
Vervelend hè, om de waarheid te horen te krijgen? De Oemraw's stalen tweehonderd duizend gulden uit de bevrijdingskas.

En dan nu voorop lopen bij protesten. Zeker betaald, als beroepsslachtoffer? Leuke familie heb jij!

Miedja-ORIGINAL#1002 wrote:
Wie weet waar de beelden zijn gebleven Johnny Kamperveen en Lon… Brrrr op de Holl. tv?
Geschieds vervalsing? poging tot beïnvloeding van zaken aangaande de Waarheidscommissie?
Maar dus is duidelijk dat, de rondhangende rode mutsen niet erg gek zijn op het discussiëren, maar veel meer op het vinden van waar te wezen via links door anderen geplaatst.
NEUS komop plaats een link.
Of blijf jij aan het vervalsen v/d geschiedenis?
M-O

Henry Siegfried wrote:

Hoe Sandew Hira tracht Luis Almargo voor het karretje van straffeloosheid te spannen’

[INGEZONDEN] – Niet vrij van triomfalisme tooit Sandew Hira zijn laatste zelfcolumn, met een foto van de aanbieding van zijn schotschrift ‘De getuigenis van president Desi Bouterse’ aan OAS secretaris generaal Luis Almargo, die in Suriname op bezoek was. Het is een doorzichtige poging, de diplomatieke beleefdheid van de OAS voorman om te zetten in geleend gezag binnen de lokale politieke markt. En dat terwijl Hira onlangs nog (Suriname Herald 19 juni 2017), de veroordeling van het anti-democratische en repressieve Maduro-regime door de linkse Luis Almargo, typeerde als een ‘opportunistische ommezwaai’. Hira ontzegde Almargo zelfs het vermogen tot vormen van een eigen mening: ‘..onder druk van de mediacampagne en Amerika keerde hij zich tegen de Bolivariaanse revolutie..’. Uitgaande van Hira’s verslag van zijn twee uren lange ontmoeting met Almargo, heeft hij zijn aanval op de politieke integriteit van de OAS secretaris generaal, in het face-to-face contact, verzwegen, zijn ware houding jegens Luis Almargo verhuld. Over opportunisme gesproken.

Krabbenmentaliteit
Het is de diplomatieke verdienste van bisschop Karel Choennie van de Rooms Katholieke Kerk, de OAS secretaris generaal en het Vaticaan, bereid te hebben gevonden, Suriname bij te staan, in zijn delicate zoektocht naar recht en nationale verzoening. Het wachten was op een formele uitnodiging van de Surinaamse regering. Dat de regering nu Almargo uitnodigde, getuigt van het morele gezag van de bisschop. Dat Hira de bisschop, verdienste en gezag misgunt, en met kronkelfeiten exclusief de komst van Almargo claimt, doet denken aan de krabbenmentaliteit. Hira en de regering hebben de bisschop en de OAS secretaris generaal niet eens een gesprek met elkaar gegund. De reden die Hira opgeeft is even absurd als zorgelijk. Omdat de bisschop ‘geen samenwerking’ met hem en zijn comité had, was het niet mogelijk dat ‘wij en het bisdom samen met Almargo hadden gesproken’. Waarom zou de bisschop, als initiator van de bemiddeling door de OAS en het Vaticaan, niet zelfstandig met de OAS secretaris generaal kunnen spreken? Hira zegt het ‘marxisme’ te hebben afgezworen, maar dat geldt niet voor zijn ‘marxistische’ streken. Want waarom stelt hij als voorwaarde voor een ontmoeting tussen Almargo en de bisschop, de aanwezigheid van pottenkijkers van de president-hoofdverdachte?! Waarom is Almargo niet in de gelegenheid gesteld te luisteren naar de onafhankelijke, authentieke, decennia-oude mensenrechtenorganisaties en netwerken van nabestaanden, die zich beijveren voor recht en waarheid, tegen cultuur van straffeloosheid in?!

Door Almargo slechts met, door de regering gefaciliteerde, pro-straffeloosheid mensen in contact te brengen, is feitelijk de OAS secretaris generaal met disrespect behandeld, omdat getracht is hem met eenzijdige informatie te desinformeren. De cryptische poging van Hira, de indruk te wekken dat Almargo zijn project steunt – ‘Wij zijn erg blij met de steun van Almargo.’ – is misleiding. De potentieel mediërende rol van de OAS secretaris generaal wordt daarmee ondermijnd. In plaats van ruimte te scheppen voor een mediërende rol van de OAS secretaris generaal in de nationale zoektocht naar recht en verzoening, zoals de bisschop heeft voorgesteld, trachten Hira en kennelijk ook de regering van de president-hoofdverdachte, de rol van Almargo in Suriname te reduceren en te regisseren, hem voor het karretje van de straffeloosheid te spannen. Dat is hoog spel: propagandistisch trachten de statuur van de OAS secretaris generaal te misbruiken ten faveure van de voortzetting van de schendingen van het mensenrecht op een eerlijk proces, zoals dat door de zelfamnestiewet geschiedt.
Recht en nationale verzoening zijn complementaire waarden, geen demagoog kan daartussen komen.

Komt hij nog??

volgen mij is de vorige fractievoorzitter Panka ook de halve wereld rondgereisd om een "Waarheidscommissie " Op te tuigen.

Is er al een post vrijgemaakt voor Anansi of laat men hem lekker ronddollen in het Sprookjesbos.

Voltaire

Helder!
de discussie voorbij.

Anansi9 wrote:

zonnigsuri wrote:

De discussie voorbij

En zoals onze Paraciteerder no 1 meent:

LEES ZONNIGSURI.

't Wijst zich vanzelf.

zonnigsuri wrote:

Helder!
de discussie voorbij.

Anansi9 wrote:

zonnigsuri wrote:

De discussie voorbij

En zoals onze Paraciteerder no 1 meent:

LEES ZONNIGSURI.

Anansi9 wrote:

Henry Siegfried wrote:
Henry Siegfried wrote:

Krabbenmentaliteit

Komt hij nog??

Fred en de deals (023)
Vinden we fijn. Als we een tikkie terug krijgen. In dit geval van Peter van Haperen. Hij schreef het volgende. Komt ie:

“Leuk stukje gisteren over Edgar Wijngaarde. Alleen, Wijngaarde ging niet pas in het verzet tegen Bouterse na de decembermoorden, hij was een van de leidende figuren en geldschieter van de voorgenomen kerstcoup. Reeds lang voor de decembermoorden. Wijngaarde was de beoogde minister van financiën in het daarna te vormen nieuwe kabinet van Chin a Sen, samen met Ab Juddel en Wilfried Lionarons.
Ik doe je nu in bijlage toekomen de vervolgmail aan de cel Waals Brabant (1) met wederom de betrokkenheid van Hans Valk. Dit verhaal had ik reeds eerder aan Gerard van Westerloo (2) verteld, die het zou natrekken. Het resultaat weet je. Maar nu, wat ik nog nooit aan iemand verteld heb, de rol hierin van luitenant-kolonel William (Willem) Küchler. Na de decembermoorden werd ik rond half januari gebeld door kolonel Görlitz, dat Armfelt nieuwe mogelijkheden zag voor een coup in Suriname, die nu zeker nodig was (3). In hetzelfde gesprek vertelde Görlitz mij dat “de overste” was overleden. Hij kon daar telefonisch niets over zeggen, maar zou mij daarover bijpraten in een volgend gesprek. Door omstandigheden kwam dat gesprek pas in mei en hieruit bleek dat Küchler degene was geweest die de plannen voor de kerstcoup via Hans Valk aan Bouterse had doorgespeeld. Volgens Görlitz werd Küchler geliquideerd omdat hij de Belg José vanden Eynde, die een informant van hem was, opdracht had gegeven om kolonel Valk de plannen te bezorgen. Dit omdat hij na de terugkomst van Armfelt en Van den Heuvel uit Amerika, eind oktober 1982, geschrokken was van het mogelijke aantal slachtoffers van tussen de 800 en 1200. Küchler kon dat voor zijn geweten niet verantwoorden en besloot daarom Bouterse te waarschuwen. Bouterse nam zijn maatregelen met het nu bekende resultaat. Küchler kende als verbindingsofficier Valk redelijk goed en dacht met het inschakelen van een tussenpersoon redelijk veilig te zijn. Gelijk na de decembermoorden, rond 10 december, is er door Armfelt opdracht gegeven Küchler te liquideren op de bekende Interdocmanier, door middel van een injectie of een huidstrijking die een hartaanval of hersenbloeding ten gevolge heeft. Hetzelfde wat later met Görlitz is gebeurd, maar daarover later meer.” Zo. Of je de Marowijne leeg gooit. En dan hier nog de aangekondigde bijlage. Het kan niet op. Stay tuned. (1) Zie voor de eerste mail aflevering 21 van deze serie dd. 13 juli 2017.
(2) In 2012 overleden journalist die zijn sporen respectievelijk verdiende bij Vrij Nederland, De Groene Amsterdammer en de NRC.
(3) Zie voor Küchler, Görlitz en Armfelt de serie “Het schaduwcommando van de prins”.

Nederlander met dubieus verleden helpt Bouterse

Volgens het Surinaamse anti-Bouterseverzet zou Peter van Haperen er in de jaren tachtig met 300.000 gulden vandoor zijn gegaan.
Van onze verslaggever Stieven Ramdharie 2 juli 2009, 11:03

Van Haperen, die deze dagen in Paramaribo Bouterse te hulp schiet in het 8 Decemberproces, deed zich toen voor als kapitein in het Nederlandse leger, beladen met insignes van het Korps Commando Troepen (KCT) in Roosendaal. Het Tros-programma Opgelicht wijdde in 2005 zelfs een uitzending aan Van Haperen, zich inmiddels presenterend als ‘fiscalist en beleggingsadviseur’, omdat hij Nederlandse bejaarden in Spanje voor tienduizenden euro's zou hebben opgelicht. In vijf maanden verdiende Van Haperen, meldt 'Opgelicht', 60 duizend euro maar leverde hij het beloofde juridisch en financieel advies nooit. Als de gedupeerden hun geld terugvragen, ontvlucht Van Haperen zijn huis. De 70-jarige bejaarde Mimi Snoek, die haar spaargeld van 50 duizend euro wil beleggen en die door Van Haperen een hoog rendement wordt beloofd, is aan de Costa Blanca ook een van zijn slachtoffers. Ze wacht echter nog steeds op haar geld, blijkt uit de uitzending.

Decemberproces
Nu duikt dezelfde Van Haperen (60) op in Paramaribo en is hij er in zijn eentje verantwoordelijk voor dat het Decemberproces tegen Bouterse is geschorst. Want de man die tijdens de Decembermoorden in 1982 (toen 15 tegenstanders van het militaire regime werden geëxecuteerd) werkzaam zou zijn geweest voor de Nederlandse militaire inlichtingendienst, wil nu dolgraag een boekje opendoen over de Haagse steun voor de vele coupplannen tegen Bouterse cum suïs

. Getuigenis
‘Ik kan u zeggen dat de heer Bouterse groot gelijk heeft’, zei Van Haperen dinsdag in Paramaribo over het al 27 jaar oude verweer van de oud-legerleider dat op 8 december 1982, toen 15 prominente tegenstanders van het militaire regime werden geëxecuteerd in Fort Zeelandia, écht een coup tegen hem was gepland. Van Haperen, die in juni een onderhoud in Nederland had met Bouterses advocaat Irwin Kanhai over zijn getuigenis die hij wilde afleggen, legde woensdag een verklaring af in Suriname bij de rechter-commissaris. Maar het is de vraag of Bouterse, hoofdverdachte in het 8 Decemberproces, blij moet zijn met deze steun uit onverwachte hoek.

Wapens
Want Defensie kent helemaal geen oud-militair Peter van Haperen, zo maakte het ministerie woensdag bekend nadat de PvdA Kamervragen had gesteld. Van Haperen zegt dat hij nu pas naar buiten komt omdat hij bang was voor zijn veiligheid. In deze zaak zouden immers al eerder mensen zijn 'geliquideerd'. Bouterses advocaat Kanhai: ‘Hij zei in juni tegen mij in Nederland dat hij zijn ei kwijt wilde, voordat hij doodging. Hij heeft in grote lijnen verteld wat er toen allemaal vanuit Nederland gepland werd tegen het militaire bewind in Suriname. Hij weet voor wie hij toen wapens moest kopen. Ja, toch? Van Haperen wil al enige tijd een verklaring afleggen maar hij is hier in Paramaribo genegeerd.

’Huurling
De Nederlandse oud-++militair Rende van de Kamp, die als huurling onder andere vocht in Libanon en Kroatië, was in 1983 korte tijd betrokken bij de plannen van het Surinaamse verzet om Bouterse met huurlingen af te zetten. In een Surinaams eethuisje in Amsterdam-West werd Van de Kamp, die in het boek 'Onder vreemde vlag' verslag doet van zijn huurlingverleden, in het bijzijn van een Duitse huurling door het Surinaamse verzet voorgesteld aan Van Haperen. Iedereen, in het bijzonder oud-premier André Haakmat, had groot vertrouwen in hem. In het eethuis werd Van Haperen, die een militair tenue droeg onder zijn regenjas, gepresenteerd als een 'hoge, belangrijke man'. Op een oefening van het Nederlandse commandokorps zou Van Haperen, die ook toen claimde militair te zijn, een vliegtuig stelen waarmee vervolgens huurlingen boven Suriname gedropt moesten worden. Een wild plan, vond Van de Kamp.

Autoritair
Van de Kamp moest, op verzoek van Van Haperen, de kamer verlaten omdat deze zijn militaire plannen niet wilde bespreken 'met een korporaal'. Van de Kamp: ‘Van Haperen was autoritair, hij nam meteen de leiding. Ik dacht: wat is dit? Ik geloofde niet dat hij een militair was. Voor een commando had hij te lang haar. Aan de andere kant: hij liet Haakmat documenten zien over de moorden. Stukken waaraan alleen iemand van de inlichtingendienst kon komen. Hij kreeg toen, dankzij Haakmat, de kas van het verzet om zijn plannen te financieren en waarmee hij later vandoor ging. Wonderlijk dat hij nu in Suriname opduikt en een rol probeert te spelen.

’Fantaseren
Psychiatrisch verpleegkundige en docent Henk van den Berg uit Beilen heeft ook geen al te beste ervaringen met Van Haperen. 'Mijn ervaring met hem is dat hij geweldig kan fantaseren', zegt hij over zijn samenwerking in 2001 met Van Haperen die toen onder de naam 'Juridica' een fiscaal-juridisch adviesbureau had in Groningen. Van Haperen zou hem toen helpen bij het opzetten van een trainingsbureau voor onder andere verpleegkundigen die te maken hadden met patienten met schizofrenie. Van den Berg: 'Hij zou de subsidies en de fiscaal-juridische kant van het project regelen. Maar alles wat hij toezegde, bleek helemaal niet te kloppen. Zo schermde hij met een notaris die echter, zo bleek later, helemaal van niets wist.'
=====================================================================

Puike Vent die van Haperen smile

Voltaire